Κυριακή 14 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 1
ΔΙΕΘΝΗ
KKE

KKE2

Η κοινωνική

ασφάλιση

σε κίνδυνο

Ο χαρακτήρας της ασφάλισης είναι κοινωνικός και κατοχυρώνεται, όταν η κοινωνική ασφάλιση είναι υποχρεωτική, ασκείται από το δημόσιο (από το ίδιο το κράτος ή αυτοτελή ΝΠΔΔ) και στηρίζεται στην τριμερή χρηματοδότηση και την κοινωνική αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών και μεταξύ των εργαζομένων σήμερα. Ενα κράτος που θέλει να είναι σύγχρονο και κοινωνικό πρέπει να εξασφαλίζει στους εργαζόμενους αξιοπρεπείς συντάξεις και ανθρώπινη περίθαλψη.

Ο θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης από τη φύση του είναι ξένος και αντίθετος με κάθε λογική εμπορευματοποίησής του. Το ΚΚΕ αποκρούει κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της κοινωνικής ασφάλισης κι αυτό επειδή η ιδιωτική ασφάλιση αναιρεί την κοινωνική φιλοσοφία για την ευθύνη της κοινωνίας απέναντι στους εργαζόμενους και υποβοηθεί στην επιδίωξη ατομικών λύσεων.

Η κοινωνική ασφάλιση δικαιώνει το ρόλο της, όταν εξασφαλίζει συντάξεις και άλλες παροχές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης των εργαζομένων. Σε σχέση με αυτό το ΚΚΕ, μαζικοί φορείς, οργανώσεις των συνταξιούχων διεκδικούν και προτείνουν:

Να κατοχυρωθεί ότι η κατώτατη σύνταξη του ΙΚΑ θα είναι ίση με 20 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη. Να εξομοιωθούν σταδιακά προς τα κατώτατα όρια του ΙΚΑ τα κατώτατα όρια συντάξεων του ΤΕΒΕ, του ΤΣΑ και των άλλων ταμείων επαγγελματιών. Επίσης, οι συντάξεις των αγροτών να αυξηθούν σταδιακά μέχρι το 1/2 των κατώτατων ορίων του ΙΚΑ.

Να χορηγούνται αναπηρικές συντάξεις στους εργαζόμενους που παθαίνουν αναπηρίες (πλήρη σύνταξη στους εργαζόμενους με αναπηρία 67% και πάνω, τα 3/4 της σύνταξης στους εργαζόμενους με αναπηρία 50% - 66% και επίδομα αναπροσαρμογής για δύο χρόνια στους εργαζόμενους με αναπηρία 33% - 49%). Για όλα τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο ο χρόνος ασφάλισης για τη συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας να είναι ο προβλεπόμενος από τη νομοθεσία για το ΙΚΑ. Να διαμορφωθούν και να υλοποιούνται προγράμματα επανεκπαίδευσης και αποκατάστασης των αναπήρων στην παραγωγική διαδικασία.

Να εξασφαλίζονται, πέρα από τα κατώτατα όρια συντάξεων, αυξημένες συντάξεις ανάλογα με το χρόνο ασφάλισης και τις συνεισφορές στην ασφάλιση.Για τον προσδιορισμό των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης (όρια ηλικίας, χρόνος ασφάλισης) να συνυπολογίζεται η βιολογική αντοχή των εργαζομένων, η δυνατότητα απασχόλησης, οι συνθήκες εργασίας, καθώς και οι γενικότερες κοινωνικές συνθήκες. Για τους εργαζόμενους στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα η συνταξιοδότηση μισθωτών για 35ετία να γίνεται χωρίς όρια ηλικίας. Να καταργηθούν οι εξαιρέσεις που ισχύουν για τους δικαστικούς, τους βουλευτές, τους στρατιωτικούς, τους αστυνομικούς κτλ.

Βάση υπολογισμού της σύνταξης να αποτελεί ο μέσος όρος όλων των αποδοχών της τελευταίας τριετίας και πάντως όχι κάτω των 450 ημερών ασφάλισης. Οι αποδοχές της τριετίας να αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τις μεταβολές του τιμαρίθμου. Το δημόσιο και τα ταμεία ασφάλισης προσωπικού του ευρύτερου δημόσιου τομέα να υπολογίζουν τις συντάξεις με τριακοστά πέμπτα και όχι πεντηκοστά.

Να επανέλθει το σύστημα της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των συντάξεων.

Να ολοκληρωθεί η συνταξιοδοτική αποκατάσταση των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, καθώς και των πολιτικών προσφύγων.

Να καταργηθούν οι περιοριστικές έως εξοντωτικές διατάξεις των Ν. 1759/88, Ν. 1902/90, Ν. 1976/91, Ν. 2084/92, που έρχονται σε αντίθεση με τις παραπάνω ρυθμίσεις. Να καταργηθούν επίσης και οι διατάξεις που αφορούν τους νεοεισερχόμενους στην παραγωγική διαδικασία από την 1-1-1993.

Να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα ασφαλιστικής κάλυψης όλων, όσοι σήμερα παραμένουν κατά κανόνα ανασφάλιστοι (απασχολούμενοι στο φασόν, με μερική απασχόληση, με συμβάσεις έργου, σε εποχιακές εργασίες, συμβοηθούντα μέλη οικογένειας, πλανόδιοι επαγγελματίες, ξένοι εργάτες και γενικά όλοι οι εργαζόμενοι που οι εργοδότες δεν τους ασφαλίζουν κανονικά).

Να ολοκληρωθεί ο θεσμός της διαδοχικής ασφάλισης με την επέκτασή του και στον ΟΓΑ με τις αναγκαίες προσαρμογές, σχετικά με το ύψος της σύνταξης. Με την εφαρμογή της διαδοχικής ασφάλισης να μη χορηγείται σύνταξη μικρότερη από τα κατώτατα όριο του φορέα που απονέμει τη σύνταξη.

Να αναγνωρίζεται ως συντάξιμος ο χρόνος ανεργίας και ασθενείας. Οι σχετικές εισφορές να βαρύνουν τον ΟΑΕΔ, όταν πρόκειται για ανεργία και τον εργοδότη, όταν πρόκειται για ασθένεια.

Για τους απασχολούμενους εποχιακά ή με μερική απασχόληση να λογίζεται ως πλήρες έτος ασφάλισης, αντί των 300, οι 240 ημέρες ασφάλισης.

Να διαφυλαχτεί ο θεσμός των βαριών και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και να επεκταθεί και στους αυτοτελώς απασχολούμενους. Το προβλεπόμενο ασφάλιστρο να βαρύνει αποκλειστικά τους εργοδότες.

Να καθιερωθεί ο θεσμός της κοινωνικής σύνταξης, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις στοιχειώδεις ανάγκες διαβίωσης μόνο όσοι δε συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο συνταξιοδότησης ή δεν έχουν απασχοληθεί καθόλου.

Για όσους έχουν πολλαπλή απασχόληση να υπάρχει μία μόνο κύρια ασφάλιση και μία μόνο επικουρική κατ' επιλογήν τους.

Οι αναγκαίοι πόροι της κοινωνικής ασφάλισης να αντλούνται με την εφαρμογή του θεσμού της τριμερούς χρηματοδότησης. Ειδικότερα:

α) Η αναλογία συμμετοχής στις εισφορές για τους μισθωτούς να είναι για τον ασφαλισμένο 2/9, για τον εργοδότη 4/9 και για το κράτος 3/9.

β) Η εργοδοτική και κρατική εισφορά να μπορούν να αθροίζονται στην περίπτωση των απασχολουμένων σε φορείς του δημοσίου τομέα (ΟΤΕ, τράπεζες κλπ.).

γ) Η αναλογία για τους αυτοαπασχολούμενους (πλην αγροτών) να είναι για τον ασφαλισμένο 6/9 και για το κράτος 3/9.

Οι εισφορές των μισθωτών να υπολογίζονται επί όλων των αποδοχών τους και των αυτοαπασχολούμενων επί του εισοδήματος επί του οποίου καταβάλλονται φόροι.

Να ληφθούν μέτρα για τον τερματισμό της καταλήστευσης των πόρων της κοινωνικής ασφάλισης. Ειδικότερα:

α) Να καταργηθούν οι εισφοροαπαλλαγές που ισχύουν για μια σειρά απόεπιχειρήσεις και για τα πριμ.

β) Να παταχθεί η εισφοροδιαφυγή με κατάλληλη στελέχωση των υπηρεσιών εσόδων των ταμείων και με την ανάθεση αρμοδιοτήτων ελέγχου της βεβαίωσης και είσπραξης εισφορών και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

γ) Να εισπραχθούν οι καθυστερούμενες οφειλές.

δ) Να καταργηθεί η Επιτροπή Διακανονισμών ΙΚΑ, η οποία, από μηχανισμός είσπραξης έχει μεταβληθεί σε μηχανισμό διόγκωσης των καθυστερούμενων οφειλών και οι αρμοδιότητές της να ανατεθούν στους διευθυντές και στο ΔΣ του ΙΚΑ.

ε) Να καταργηθεί το όριο επιβολής πρόσθετων τελών (120%).

στ) Να προβλεφτούν αυστηρές κυρώσεις για τους εργοδότες που δεν ασφαλίζουν κανονικά το προσωπικό των επιχειρήσεών τους.

ζ) Να καθοριστεί ως ελάχιστος ημερήσιος μισθός για την ασφάλιση των μερικά απασχολούμενων μισθωτών το ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη.

η) Για τις περιπτώσεις "διακανονισμών" των οφειλών να προβλεφτούν εγγυήσεις, ώστε να εξασφαλίζονται τα ταμεία από ενδεχόμενη πτώχευση των οφειλετών.

Να καταργηθεί ο Ν. 1611/50, ενώ η αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών ταμείων να γίνεται από τα ίδια τα ταμεία με πλήρη αυτοτέλεια. Προκειμένου να αξιοποιούνται στο έπακρο η ακίνητη περιουσία και τα διαθέσιμα των ταμείων:

α) Να θεσμοθετηθεί η αυτοδιαχείριση στα ταμεία.

β) Να αποδεσμευτούν εξολοκλήρου τα αποθεματικά των ταμείων.

γ) Να καταβάλλονται από τις τράπεζες τόκοι για τα κεφάλαια κίνησης των ταμείων.

δ) Να καταργηθεί το αναχρονιστικό σύστημα των ενσήμων και να αναπτυχθούν προγράμματα μηχανογράφησης της βεβαίωσης και είσπραξης εισφορών των ταμείων.

Να αποδίδονται στα ταμεία και οι δαπάνες που προκαλεί η άσκηση κοινωνικής πολιτικής του κράτους, όπως η συνταξιοδότηση ανασφάλιστων συμπατριωτών μας από το εξωτερικό, καθώς και οι διάφορες επιβαρύνσεις των ταμείων από τις συγχωνεύσεις ταμείων κτλ.

Να διαγραφούν τα χρέη του ΙΚΑ και του ΝΑΤ.

Να ληφθούν μέτρα εκδημοκρατισμού στα ταμεία και να καθιερωθεί δημοκρατικός έλεγχος και διαδικασίες διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα της λειτουργίας τους, με τη συμμετοχή των εργαζομένων και με τη θεσμοθέτηση των αρχών της αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης. Ειδικότερα:

α) Στα ΔΣ των ταμείων, τα οποία ασφαλίζουν μισθωτούς ή κατά κύριο λόγο μισθωτούς να συμμετέχουν κατά κύριο λόγο εκπρόσωποι των εργαζομένων και των συνταξιούχων, καθώς και από ένας εκπρόσωπος των εργοδοτών και του κράτους.β) Στο ΔΣ του ΙΚΑ να συμμετέχει επιπλέον διοικητής, ως πρόεδρος, ο οποίος να προτείνεται από τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ και να έχει ειδικές αρμοδιότητες, όσες μόνο τού αναθέτει το ΔΣ.

γ) Οι εκπρόσωποι στα ΔΣ των ταμείων των ασφαλισμένων, συνταξιούχων και εργοδοτών, να προτείνονται και να ανακαλούνται από τις περισσότερο αντιπροσωπευτικές οργανώσεις τους.

Η πρόσληψη προσωπικού στα ταμεία να ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΔΣ, να γίνεται σε οργανικές και μόνο θέσεις και με θεσμοθετημένες αδιάβλητες και διαφανείς διαδικασίες επιλογής.

Η εποπτεία του κράτους να ασκείται από τον εποπτεύοντα κάθε φορά υπουργό και να περιορίζεται αυστηρά στον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων του ΔΣ, καθώς και των άλλων οργάνων των ταμείων.

Να υπάρξει λειτουργικός εκσυγχρονισμός των ταμείων με την προώθηση της αποκέντρωσης υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων, την εισαγωγή απλουστευμένων διαδικασιών και μεθόδων λειτουργίας και τη χρησιμοποίηση των σύγχρονων μέσων της νέας τεχνολογίας και της πληροφορικής.

Να δημιουργηθούν κοινές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση όμοιων δραστηριοτήτων πολλών ταμείων κύριας και επικουρικής ασφάλισης. Ειδικότερα να δημιουργηθούν:

α) Κοινή υπηρεσία για τη βεβαίωση και είσπραξη των εσόδων των ταμείων και για την κατάρτιση ενιαίου μητρώου ασφαλισμένων και ενιαίου μητρώου εργοδοτών.

β) Κοινή υπηρεσία για τις πληρωμές συντάξεων.

γ) Κοινές υπηρεσίες για τη μηχανοργάνωση των εργασιών πολλών ταμείων, τις αγορές και εκποιήσεις ακινήτων, τις μισθώσεις και εκμισθώσεις, τις προμήθειες, την οργάνωση λογιστηρίων κτλ.

Να καταργηθεί το αμαρτωλό ταμείο των εργατοπατέρων (ΤΕΑΥΕΕΟ) και να ενταχτούν οι υπάλληλοι των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο ΙΚΑ - ΤΕΑΜ ή κατά την επιλογή τους σε ταμείο του κλάδου τους.

Η ενοποίηση των ταμείων να γίνεται προγραμματισμένα και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων και τη διαφύλαξη των δίκαιων κατακτήσεών τους. Επιπλέον να κατοχυρωθεί η αυτοτελής λειτουργία του ΙΚΑ - ΤΕΑΜ, το οποίο πρέπει να αποτελέσει πόλο συγκέντρωσης στο μέλλον, όλων των επικουρικών ταμείων των μισθωτών.

Ενίσχυση και αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας

Οι κοινωνικές ανισότητες στη μόρφωση, η υπονόμευση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και το συνειδητά υποβαθμισμένο επίπεδο σπουδών, αποτελούσαν πάντα τον πυρήνα των προβλημάτων της παιδείας μας.

Η δρομολογούμενη από το Διευθυντήριο των Βρυξελλών, επιχείρηση επαναπροσδιορισμού της μέσα από την απροκάλυπτη εμπορευματοποίηση, τη σάρωση του όποιου δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα και την κυριαρχία της μεγάλης ιδιωτικής πρωτοβουλίας, όχι μόνο δε θα αντιμετωπίσει τις αιτίες των προβλημάτων, αλλά θα τις διευρύνει και θα τις ενισχύσει στο έπακρο.

Το ΚΚΕ αντιπαλεύει τις επιδιώξεις και πρακτικές για την υποταγή της εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς, τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα του σχολείου και της γνώσης, την υποκατάσταση της παιδείας με το ευρύτερο μορφωτικό περιεχόμενό της, από την κατάρτιση. Είναι κατηγορηματικά αντίθετο στο προωθούμενο μοντέλο του "σχολείου - επιχειρηματία" που θα σημάνει παραπέρα φτώχεμα της γνώσης, νέα οικονομικά βάρη στην οικογένεια, παιδεία υποχείριο των δανειστών και χορηγών της και προνόμιο όλο και λιγότερων και εκλεκτών. Καταδικάζει τη νέα κερδοφόρα βιομηχανία της "διά βίου κατάρτισης", που σηματοδοτεί τη γρηγορότερη και αποδοτικότερη για το κεφάλαιο ένταξη στην παραγωγή, με συρρίκνωση της διάρκειας και του περιεχόμενου των σπουδών, στο όνομα μιας ισόβιας και σε δόσεις διαδικασίας μάθησης, για την αναπαραγωγή άμεσα αναλώσιμου, ευέλικτου και προπαντός ευάλωτου και χειραγωγούμενου εργατικού δυναμικού.

Ανάγκη της κοινωνίας μας, των εργαζομένων και του λαού μας, είναι η παιδεία να αποτελέσει πραγματικά κοινωνικό αγαθό, που θα παρέχεται ελεύθερα και ισότιμα σε όλους, χωρίς φραγμούς και αποκλεισμούς. Απαίτηση της κοινωνίας μας είναι η παιδεία να υπηρετεί τους αντικειμενικά πολύπλευρους σκοπούς της, κοινωνικούς, ανθρωπιστικούς, επαγγελματικούς. Σκοπός της δεν μπορεί να είναι η στείρα συσσώρευση γνώσεων, η "γνώση για τη γνώση" και ιδιαίτερα μια γνώση τεχνοκρατική υποταγμένη στενά στο επάγγελμα ή στα όρια των απαιτήσεων κάθε στιγμή της αγοράς εργασίας, αλλά η καλλιέργεια των σωματικών, διανοητικών και κοινωνικών αρετών που διαμορφώνουν την ποιότητα ζωής. Σκοπός της είναι να οδηγήσει στην κατάκτηση της μεθοδολογίας της μάθησης, στην κατανόηση των φυσικών και κοινωνικών φαινομένων, να διαμορφώσει ελεύθερους ανθρώπους με κριτική σκέψη, οντότητα και δύναμη αντίστασης.

Για τους σκοπούς αυτούς το ΚΚΕ υπερασπίζεται ένα σχολείο ενιαίο σύνολο δομών - λειτουργιών - περιεχομένου, που πρέπει να καλύπτει και να εξυπηρετεί με ενιαίο και συλλογικό τρόπο και σε ισότιμη βάση τις ανάγκες των νέων, ευρύτερα του λαού μας. Το σύστημα των ίσων ευκαιριών όχι μόνο δεν καταργεί τα ατομικά ενδιαφέροντα και τις προσωπικές αρετές, αντίθετα αποτελεί το καλύτερο φυτώριο για την ανάπτυξή τους.

Στα πλαίσια των γενικότερων αυτών επιδιώξεων, το ΚΚΕ αναδεικνύει και προωθεί τους παρακάτω στόχους ενίσχυσης και αναβάθμισης της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης, που ωστόσο είναι άρρηκτα δεμένοι με το γενικότερο αγώνα για ριζικές κοινωνικοπολιτικές αλλαγές, τη βασική προϋπόθεση, για να βρουν ουσιαστική έκφραση οι σύγχρονες μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες της νεολαίας και του λαού μας. Ετσι το Κόμμα μας υποστηρίζει ότι χρειάζεται:

Ενιαία διαμόρφωση και ποιοτική αναβάθμιση της κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας, με ενιαία δομή, περιεχόμενο και λειτουργία, που θα δίνει τη δυνατότητα όλα τα παιδιά να προχωρούν μαζί, αποκτώντας τον ίδιο όγκο και ποιότητα γνώσεων σε ένα ενιαίο σύνολο μάθησης. Η εκπαιδευτική αλυσίδα πρέπει να εξυπηρετεί την ανάπτυξη των γνώσεων σε ανώτερο επίπεδο και όχι την αποσπασματική συσσώρευσή τους. Η πολυδιάσπαση αναλυτικών προγραμμάτων, ειδικοτήτων, τύπων σχολείων, βιβλίων, στο όνομα των τοπικών ιδιομορφιών και της ελευθερίας επιλογών, που φτάνει ως τα εξατομικευμένα προγράμματα σπουδών, στην ουσία εδραιώνει και διευρύνει τις οικονομικές, γεωγραφικές και πολιτιστικές ανισότητες, διασπώντας ταυτόχρονα τον κοινωνικό ιστό.

Δωρεάν και δημόσια προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά, με αναβάθμιση του σημαντικότατου ψυχοπαιδαγωγικού της ρόλου, μέσα από τη δημιουργία Παιδικών Κέντρων που θα έχουν παράλληλη λειτουργία Παιδικού Σταθμού και Νηπιαγωγείου.

Ποιοτική αναβάθμιση και επέκταση της δομής και του περιεχόμενου της γενικής εκπαίδευσης, κοινής για όλα τα παιδιά, που θα πρέπει να τείνει στη 12χρονη υποχρεωτική, να είναι πολυτεχνική και να αποτελείται από το Ενιαίο σχολείο βασικής εκπαίδευσης και το Ενιαίο Λύκειο.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του σχολείου βασικής εκπαίδευσης πρέπει να είναι:

α) Η βαθιά ανθρωπιστική μόρφωση μέσα από την πλήρη γνώση της γλώσσας, των τρόπων, μεθόδων και εννοιών της μαθηματικής σκέψης, τη γνώση της φύσης και των φυσικών νομοτελειών, τη γνώση της κοινωνίας και του ανθρώπινου πολιτισμού.

β) Η καλλιέργεια της αγάπης για την εργασία με την ανατοποθέτηση της διδασκαλίας στην πράξη και στη ζωή και την ανάπτυξη της δημιουργικής προσπάθειας.

γ) Η ανάπτυξη της κοινωνικής διάστασης του σχολείου και της οργάνωσης της σχολικής ζωής.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Ενιαίου Λυκείου, που επίσης θα πρέπει να βασίζεται σε νέες μεθόδους και τεχνικές σχολικής πράξης είναι: α) η συνέχιση της γενικής εκπαίδευσης σε ποιοτικά υψηλότερο επίπεδο με την καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης, β) η μετάδοση εφοδίων για τον επαγγελματικό προσανατολισμό.

Αναδείχνοντας και υπερασπίζοντας τη μεγάλη σημασία της γενικής εκπαίδευσης για την ικανότητα του ανθρώπου να προσαρμόζεται και να κατανοεί κάθε νέα γνώση, καθώς και το ρόλο της στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου, το ΚΚΕ προβάλλει την αναγκαιότητα λήψης άμεσων μέτρων για:

α) ανακοπή της μεγάλης διαρροής στο 9χρονο υποχρεωτικό σχολείο και διευκόλυνση της ουσιαστικής παρακολούθησης και ολοκλήρωσης του σχολείου από το σύνολο των παιδιών (μείωση των μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, παιδαγωγική και κοινωνιολογική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ενισχυτική διδασκαλία, διοικητική και παιδαγωγική ενιαιοποίηση δημοτικού και γυμνασίου),

β) περιορισμό, με προοπτική την κατάργηση, της ιδιωτικής εκπαίδευσης και παραπαιδείας, μέσα από την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής πράξης μέσα στο σχολείο (πρωινό σχολείο, δύο ξένες γλώσσες με πλήρη επάρκεια, μουσική και αισθητική καλλιέργεια, αθλητισμό, πληροφορική, σε όλα τα σχολεία),

γ) καθιέρωση του ενός και μοναδικού τύπου Λυκείου με αυτοτελείς εκπαιδευτικούς, μορφωτικούς και επαγγελματικούς στόχους,

δ) ανάπτυξη και ένταξη του συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, σαν συνέχεια του Ενιαίου Λυκείου, για όλους όσοι δε συνεχίζουν σε ανώτατο επιπέδο σπουδές, δωρεάν, σε αντίθεση με την πολιτική της πλήρους εκχώρησής της στον ιδιωτικό τομέα (ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΚΕΣ κλπ.). Ολα τα σχετικά με την κατάρτιση κονδύλια της Κοινότητας (εκατοντάδες δισ.), να περάσουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα,

ε) αναδιοργάνωση, βελτίωση και επέκταση της νυχτερινής εκπαίδευσης, με δεδομένο το γεγονός ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του λαού μας δεν έχει ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση,

στ) ειδικά μέτρα για την εκπαίδευση των τσιγγανόπουλων, των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας, των παιδιών των μεταναστών, καθώς και των παλιννοστούντων Ελληνόπουλων,

ζ) ανάπτυξη και επέκταση του δημόσιου και δωρεάν συστήματος ειδικής αγωγής, σε αντίθεση με τις προθέσεις διάλυσης και εκχώρησής της στην ιδιωτική κερδοσκοπία,

η) διαμόρφωση δημόσιου συστήματος ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και άμεση θέσπιση κρατικού πτυχίου γλωσσομάθειας.

Καθιέρωση της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, μέσα από την αναβάθμιση και αναδιάρθρωση ΑΕΙ και ΤΕΙ που προϋποθέτει:

α) Αναβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών, ώστε να παρέχουν ενιαία σε όλους τους σπουδαστές υψηλή επιστημονική κατάρτιση μέσα από το συνδυασμό ολόπλευρης θεωρητικής γνώσης σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο και προπτυχιακής ειδίκευσης, την επαφή με την ερευνητική διαδικασία μέσω της γενίκευσης της διπλωματικής εργασίας και την πολύπλευρη ανθρωπιστική και κοινωνική καλλιέργεια. Ουσιαστικό έλεγχο της ποιότητας των συγγραμμάτων από τα πανεπιστημιακά όργανα και έκδοσή τους από πανεπιστημιακό οργανισμό. Δημιουργία ολοκληρωμένων πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών και πλήρους εργαστηριακού εξοπλισμού σε όλα τα τριτοβάθμια ιδρύματα.

β) Εθνικό σχεδιασμό και γενναία κρατική χρηματοδότηση της έρευνας, βασικής και εφαρμοσμένης, ως απαραίτητης προϋπόθεσης αναβάθμισης του πανεπιστημιακού έργου, αλλά και γενικότερης κοινωνικής και παραγωγικής ανάπτυξης της χώρας μας. Καθιέρωση και χρηματοδότηση δωρεάν μεταπτυχιακών σπουδών με κύρια κατεύθυνση το διδακτορικό δίπλωμα και όχι ως συμπλήρωμα των προπτυχιακών και τρόπο επιλογής των λίγων που θα αποκτήσουν ειδίκευση.

γ) Ενίσχυση της δημοκρατικής λειτουργίας, της διαφάνειας και του κοινωνικού ελέγχου, σε αντίθεση με τα σχέδια κατάλυσης των όποιων δημοκρατικών κατακτήσεων και ελευθεριών και ιδιαίτερα του Πανεπιστημιακού Ασύλου, καθώς και επιβολής αδιαφάνειας και στεγανών κυρίως στην ερευνητική δραστηριότητα των ιδρυμάτων.

Στα πλαίσια αυτά το ΚΚΕ αντιπαλεύει τις ρυθμίσεις που επιδιώκουν την καθιέρωση ενός φτηνού συνονθυλεύματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης επιπέδου επαγγελματικών σχολών, με ΙΕΚ, ΚΕΣ, Ιδιωτικά ή "μη κρατικά" ψευτοπανεπιστήμια, που ανοίγουν το δρόμο στην παραπέρα υποβάθμιση στο όνομα του ελεύθερου ανταγωνισμού της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση των ιδρυμάτων με κριτήρια της αγοράς, οι μονοετείς και διετείς κύκλοι σπουδών, οι μεταφερόμενες πιστωτικές μονάδες, η οικονομική ασφυξία και οι νέες μορφές χρηματοδότησης των ΑΕΙ - ΤΕΙ, η επιβολή διδάκτρων, οι περιορισμοί στη φοιτητική μέριμνα, η κατάργηση των δωρεάν συγγραμμάτων κ.ά. όχι μόνο εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς, αλλά υποβαθμίζουν, ταυτόχρονα, τη στάθμη της ανώτερης βαθμίδας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, προσαρμόζοντάς τη στο υποβαθμισμένο παραγωγικό μοντέλο της χώρας.

Η επαρκής κρατική χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αναβάθμισή της και τη διατήρηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της. Ειδικότερα η αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, που πρέπει να φτάσει στο ύψος του 15% των συνολικών δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού, θα δημιουργήσει τη δυνατότητα για:

Να αυξηθούν οι αποδοχές των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, ώστε να τους εξασφαλίζεται μια αξιοπρεπής διαβίωση, πράγμα που με τη σειρά του θα τους επιτρέψει να ασκούν απερίσπαστοι το λειτούργημά τους.

Να καλυφθούν όλες οι κενές θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού που υπάρχουν σε όλες τις βαθμίδες. Να γίνουν οι πρόσθετοι διορισμοί που χρειάζονται, προκειμένου να εφαρμοστούν σε όλα τα σχολεία οι διατάξεις για τη διδασκαλία των καλλιτεχνικών μαθημάτων, της φυσικής αγωγής, των ξένων γλωσσών και των ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς και να καλυφθούν τα κενά που θα δημιουργηθούν από την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού συστήματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Να καλυφθούν όλες οι ανάγκες σε διοικητικό και τεχνικό προσωπικό στη δημόσια εκπαίδευση.

Να αντιμετωπιστεί το κτιριακό πρόβλημα της εκπαίδευσης. Ολα τα δημόσια ημερήσια σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να λειτουργούν μόνο πρωί και να στεγάζονται σε δημόσια κτίρια, τα οποία πρέπει να έχουν άνετους χώρους και να είναι επαρκώς εξοπλισμένα.

Φτηνή λαϊκή στέγη

Η κατοικία για τον εργαζόμενο είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματά του, λόγω του ύψους των ενοικίων και του μεγάλου κόστους που χρειάζεται για την απόκτηση ιδιόκτητης κατοικίας.

Είναι αναγκαία η εφαρμογή ενός προγράμματος κατασκευής κατοικιών που σε τοπικό επίπεδο θα σχεδιάζεται και θα υλοποιείται με την αποφασιστική συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Να αυξηθεί η εργοδοτική εισφορά στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας και η κρατική επιδότηση. Να διατεθεί δωρεάν δημόσια κτηματική περιουσία στον ΟΕΚ και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την κατασκευή κατοικιών.

Να διασφαλιστεί επαρκής και χαμηλότοκος δανεισμός για την απόκτηση πρώτης κατοικίας.

Να υπάρξουν αποτελεσματικά μέτρα προστασίας των ενοικιαστών. Να εξασφαλιστεί η ουσιαστική επιδότηση του ενοικίου και φορολογικές εκπτώσεις για τους εργαζόμενους ενοικιαστές.

Να υπάρξουν φορολογικές εκπτώσεις και άλλα μέτρα προστασίας και για τους μικροϊδιοκτήτες.

Για τη λύση του προβλήματος των δανειοδοτηθέντων να γίνουν δεκτές οι προτάσεις των συλλόγων τους και των συνδικάτων που θέτουν κοινωνικά κριτήρια, ενώ πρέπει να σταματήσουν οι διώξεις και οι εξώσεις.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ