Κυριακή 3 Αυγούστου 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
"Πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση"

Δεν πρέπει να περιμένουμε την κυβέρνηση, πρέπει από τώρα να οργανώσουμε την αντεπίθεση, τονίζει ο καθηγητής Δημήτρης Σταματελάτος στη συνέντευξη που παραχώρησε στο "Ρ". Ακολουθεί η συζήτησή μας μαζί του:

- Ποια είναι η θέση του εκπαιδευτικού απέναντι σε αυτό το νέου τύπου λύκειο που εξήγγειλε η κυβέρνηση;

- Εμείς αναμένουμε ότι στο λύκειο θα περάσει μια λογική τεστ, που ο μαθητής θα προσανατολίζεται σε επιφανειακού τύπου απαντήσεις, το σχολείο θα είναι ένας χώρος διεκπεραίωσης όσων θα έρχονται από κέντρα που θα αποστέλλουν το περιεχόμενο των εξετάσεων. Ο εκπαιδευτικός λοιπόν θα είναι ένας υποβαθμισμένος υπάλληλος, ένας διεκπεραιωτής που θα παραδίδει τα φυλλάδια που άλλοι θα παράγουν. Και πάντα εκείνος που βρίσκεται πίσω από αυτά είναι ο "ισχυρός". Υποβάθμιση σημαίνει όλη αυτή η υπόθεση, αποθάρρυνση για το μαθητή.

- Γιατί επιλέχτηκε αυτό το μοντέλο μεταρρύθμισης;

- Προφανώς έχουν ξεκαθαρίσει ότι για να προωθήσουν τη γενικότερη πολιτική τους ένας κυρίαρχος παράγοντας είναι ο χώρος της εκπαίδευσης. Οποιαδήποτε "νέα τάξη" στην πολιτική, σημαίνει "νέα τάξη στην παιδεία". Ενα Μάαστριχτ στην πολιτική, τις εργασιακές σχέσεις σημαίνει και ένα "εκπαιδευτικό Μάαστριχτ". Είναι φανερό λοιπόν ότι θα προσπαθήσουν να προσαρμόσουν την παιδεία στο στόχο των πολυεθνικών για "μερική απασχόληση", να έχουν δηλαδή στη διάθεσή τους την εργατική δύναμη, όποτε και όπως το θέλουν. Η "μερική κατάρτιση" είναι ο στόχος αντίστοιχα στην παιδεία και προσδιορίζει την ουσία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

- Πώς θα εκφραστεί αυτό;

- Ο νέος, καθώς θα περνά τις βαθμίδες, θα έχει μια ελάχιστη βάση που θα του επιτρέπει να προετοιμαστεί σε μια φτηνή και σύντομη κατάρτιση, ώστε να μπορεί να κάνει αυτό που ζητούν, να μην καταλαβαίνει όμως πώς λειτουργεί η συνολική παραγωγή. Με την αποθέωση πια του ατομισμού, που και το ίδιο σχολείο προβάλλει. Για παράδειγμα, στους ΕΛΚΥΣ το πτυχίο θα είναι σε ατομική βάση, καθώς θα επιλέγει ο κάθε φοιτητής ένα μείγμα κατάρτισης και θα φτιάχνει το δικό του πτυχίο και το οποίο κανείς δε θα αναγνωρίζει στο πλαίσιο της κατεύθυνσης για αποσύνδεση του πτυχίου από τα επαγγελματικά δικαιώματα.

- Τι κλίμα υπάρχει ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς;

- Εστω και από ένστικτο και εμπειρία που επιτρέπει στον καθηγητή να καταλαβαίνει κάποια πράγματα, έχουν αντιδράσει μαζικά με διάφορες αφορμές, παρά τις προσπάθειες να μην ενημερώνονται. Είναι γεγονός ότι οι κυβερνήσεις έχουν βγάλει εδώ και καιρό το συμπέρασμα ότι την ανοχή των εκπαιδευτικών δε θα την έχουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι για ένα ολόκληρο χρόνο δεν έχουν βγάλει στην επιφάνεια όλα αυτά τα σχέδια και αυτό αποτελεί κατά πάσα πιθανότητα μεθόδευση. Δεν είναι π. χ. τυχαίο ότι την τελευταία μέρα των μαθημάτων κάλεσαν τους συλλόγους των καθηγητών να συνεδριάσουν και να δηλώσουν ποιοι θα πάρουν μέρος στα μαθήματα της Α Λυκείου για να συμμετάσχουν σε ένα σεμινάριο που θα γίνει άρον άρον στις αρχές του Σεπτέμβρη με ένα περιεχόμενο που κανείς δεν το ξέρει.

- Και ο υποτιθέμενος "διάλογος";

- Εδώ υποτίθεται ότι σε μερικές μέρες θα περάσει ένα νομοσχέδιο, το οποίο δεν το ξέρει κανένας. Πρόκειται για καρικατούρα, προσβολή στη νοημοσύνη του λαού, όταν αυτή η "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση" αυτή τη στιγμή ως "φάντασμα" μόνο είναι γνωστή. Ακόμα διαβάζουμε διαρροές στον Τύπο.

- Πώς πρέπει να οργανωθεί η αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος;

- Η τακτική που ακολουθεί η κυβέρνηση συνίσταται στο να μην περιγράφει με λεπτομέρεια τα σχέδιά της και να τα περνά με πλάγιους τρόπους. Για παράδειγμα, οι κινήσεις που έκαναν για τα σχολεία των Ελληνοπαίδων του εξωτερικού, που άγγιξαν τις "παρυφές" της εκπαίδευσης. Από την άλλη βέβαια σκέφτονται ότι οι δύο μήνες απεργίας κούρασαν τον κόσμο.

Πρέπει, λοιπόν, απέναντι σε όλα αυτά, το κίνημα να οργανώσει τη δική του τακτική. Δεν πρέπει να περιμένει πότε θα συμβεί το κακό, αλλά πώς θα διαμορφώσει εκείνο το κλίμα, ώστε να αποθαρρυνθεί η κυβέρνηση να εφαρμόσει αντιεκπαιδευτικά σχέδια. Θα πρέπει από την πρώτη μέρα που θα ανοίξουν τα σχολεία να ενημερώσουμε άμεσα όλο το χώρο της εκπαίδευσης και όχι μόνο. Θα το επιδιώξουμε με όλες μας τις δυνάμεις.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αντιλαϊκές πολιτικές «εξορθολογισμού του κόστους» στην Εκπαίδευση (2018-08-31 00:00:00.0)
Να καταργηθεί η «τράπεζα θεμάτων» ζητά η ΟΛΜΕ (2014-07-04 00:00:00.0)
Χωρίς εκπαιδευτικούς ειδικότητας τα ΕΠΑΛ (2013-12-08 00:00:00.0)
Βρισκόμαστε στις επάλξεις του αγώνα για την Παιδεία (2013-09-12 00:00:00.0)
Προσπάθειες αποπροσανατολισμού και εφησυχασμού (2013-08-23 00:00:00.0)
Δε συμβιβάζονται με την άθλια κατάσταση (2008-09-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ