Πέμπτη 21 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Οραμα χωρίς πολίτες

Συνεχίστηκαν για τρίτη μέρα οι εργασίες του συνεδρίου με θέμα "Ενα όραμα για την Αθήνα". Ο υφυπουργός Μεταφορών βρήκε τους φταίχτες: Οι οικοδόμοι που διαδηλώνουν!

Το "όραμά" τους για μια Αθήνα "Μητροπολιτικό κέντρο", στα Βαλκάνια και την Ευρώπη, παρουσίασαν χτες, τρίτη μέρα του συνεδρίου, οι μετέχοντες στο στρογγυλό τραπέζι με θέμα "Σχεδιασμός για τη Μητροπολιτική περιοχή". Ενα "όραμα", που δεν ξεφεύγει από τα σχέδια της κεντρικής εξουσίας και των συνοδοιπόρων της - όπως αυτά παρουσιάστηκαν και τις προηγούμενες μέρες του συνεδρίου - για μια Αθήνα αποστειρωμένη, για μια Αθήνα κέντρο υπηρεσιών, για μια Αθήνα "αντάξια" με τις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Και χτες, η αναφορά στον πολίτη, ως κυρίαρχο παράγοντα που πρέπει να ληφθεί υπόψη πριν από κάθε σχεδιασμό, απουσίαζε. Ωστόσο οι μετέχοντες στο χτεσινό τραπέζι επικαλέστηκαν τη συνεργασία και κοινωνική στήριξη σε κάθε σχεδιασμό για την Αθήνα, όπως αυτός γίνεται μέσα από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Κοινά παραδεκτό υπήρξε το γεγονός ότι ο σχεδιασμός για την Αθήνα δεν υλοποιείται κι αυτό αποδόθηκε στην ανάγκη επικαιροποίησης των νέων συνθηκών που προκύπτουν και στις επιμέρους αποφάσεις της πολιτείας που ανατρέπουν τους όποιους σχεδιασμούς. Δε θίχτηκε, ωστόσο, το σημαντικότερο, ότι οι σχεδιασμοί για την Αθήνα γίνονται ή κατευθύνονται από τα μεγάλα συμφέροντα. Αλλωστε, όπως διατυπώθηκε, ο φορέας διοίκησης στο σχεδιασμό των έργων καθορίζει και την πολεοδομική δομή. Ο ίδιος ο Δημήτρης Σαράφογλου (γενικός γραμματέας του ΥΠΕΧΩΔΕ) ωμά είπε ότι ο σχεδιασμός δε σημαίνει και υλοποίηση, καθώς "υπάρχουν οι δυνάμεις της αγοράς που παλεύουν για τα συμφέροντά τους". Και κάλεσε να λαμβάνονται υπόψη αυτές οι δυνάμεις στους σχεδιασμούς που γίνονται...

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την Αθήνα, ο Σπύρος Παπαγρηγορίου, εκπρόσωπος του ΤΕΕ, θεώρησε πως πρέπει να ενσωματωθεί η σύγχρονη τεχνολογία, κυρίως με την προώθηση των καταλυτικών και απόσυρση των συμβατικών αυτοκινήτων. "Στόχος για την Αθήνα, ισχυρίστηκε, ακόμη πρέπει να είναι η επαναφορά της στο οικονομικό προσκήνιο".

Χαρακτηριστική της σοβαρότητας, αλλά και του θράσους ορισμένων ήταν η τοποθέτηση του υφυπουργού Μεταφορών, Μανώλη Λουκάκη, που κατήγγειλε τους οικοδόμους, γιατί τόλμησαν χτες να διαδηλώσουν στο κέντρο, διαμαρτυρόμενοι για τη βόμβα στα γραφεία του συνδικάτου τους. Είναι, είπε για την πορεία, μια φορτική για την Αθήνα δραστηριότητα.

Ο προβληματισμός για τους ελεύθερους χώρους ήταν γενικός και αόριστος. Πέρα από τη γενική αναφορά του Θύμιου Παπαγιάννη,πρόεδρος ΣΕΠΟΧ, πως η γη αφέθηκε έρμαιο στα ιδιωτικά συμφέροντα, το στρογγυλό τραπέζι χτες απέφυγε να αναδείξει τους μεγαλοεργολάβους και καταπατητές ως φορείς σχεδιασμού της πόλης, κάτι που, στην περίπτωση των ελεύθερων χώρων, καταμαρτυρά η τύχη του Πάρκου Ελευθερίας.

Τον προβληματισμό για το σχεδιασμό ακολούθησε ο προβληματισμός για την πραγμάτωσή του, σε ξεχωριστό στρογγυλό τραπέζι. Ολοι αναγνώρισαν πως οι διοικητικοί μηχανισμοί εξουσίας - κεντρική διοίκηση, περιφέρεια, ΟΤΑ, Νομαρχία - είναι δέσμιοι των κονδυλίων από το κοινοτικό ταμείο και των επιλογών της αναφορικά με τα έργα που σχεδιάζονται και κατασκευάζονται. Κανείς όμως δεν τόλμησε να μιλήσει για διεκδίκηση και αυτενέργεια στην επιλογή έργων, παρά προβληματίστηκαν πώς θα απορροφηθούν τα "προσφερόμενα" κονδύλια.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ