Παρασκευή 3 Φλεβάρη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νέες πιέσεις των Βρυξελλών για τα μεγάλα έργα

"Στον αέρα" βρίσκονται για άλλη μια φορά τα μεγάλα έργα. Οι ιθύνοντες των Βρυξελλών και τα μεγάλα συμφέροντα που εκπροσωπούν, δείχνουν αποφασισμένοι να μπλοκάρουν όλα τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, αν η κυβέρνηση δεν υποκύψει και δεν τα μοιράσει όπως αυτοί θέλουν, δηλαδή στις ξένες τεχνικές εταιρίες. Κι όλα αυτά παρότι η κυβέρνηση έχει μπει για τα καλά "στο παιχνίδι" της ενδοτικότητας και της ρεμούλας και είναι πρόθυμη να υπογράψει αποικιακού τύπου συμβάσεις που ευνοούν το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Μόλις χτες έγινε γνωστό ότι το θέμα του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο των Σπάτων καταλήγει σε νέο αδιέξοδο, αφού οι υπεύθυνοι της αρμόδιας Διεύθυνσης των Βρυξελλών αρνούνται και να δεχτούν ακόμη την ελληνική αντιπροσωπεία που έφτασε εκεί για να αντιμετωπίσει την εμπλοκή που σημειώθηκε, επειδή η κυβέρνηση δεν είχε δόσει γραπτώς τις εξηγήσεις που της ζητήθηκαν. Ολα δείχνουν ότι το αδιέξοδο θα συνεχιστεί, ενώ δεν αποκλείεται τελικά η χώρα μας να παραπεμφθεί και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ή να υποχρεωθεί να υπογράψει μία σύμβαση - σκάνδαλο ύψους 600 δισ. δρχ. παρόμοια με αυτή που πήγαινε να υπογράψει και η ΝΔ, χαρίζοντας το νέο αεροδρόμιο στους ιδιώτες.

Ωστόσο η κυβέρνηση συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με το γερμανικό όμιλο "Χόκτιφ", διαπραγματεύσεις που γίνονται "στο σκοτάδι". Χτες ο βουλευτής του ΚΚΕ Δήμος Κουμπούρης ζήτησε - για δεύτερη φορά - από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να καταθέσει μέσα στις προβλεπόμενες από τον κανονισμό της Βουλής προθεσμίες, τα σχέδια - μελέτες και τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου βάσει των οποίων πρόκειται να κατασκευαστεί το αεροδρόμιο.

Το ίδιο περίπου αδιέξοδο πάει να δημιουργηθεί και στο έργο της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου, μετά την επιστολή της Επιτροπής της Κοινότητας που ουσιαστικά ζητά την επανάληψη του διαγωνισμού.

Σοβαρότατα προβλήματα και εμπλοκές έχουν δημιουργηθεί και στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης και της εκτροπής του Αχελώου, ενώ και ο διαγωνισμός για το έργο της κατασκευής της Λεωφόρου Σταυρού - Ελευσίνας πήρε άλλη μια παράταση - την τρίτη - και έτσι τώρα οι προσφορές των τριών ομίλων που έχουν προεπιλεγεί θα κατατεθούν προς το τέλος του μήνα.

Βασικές ακόμη αιτίες για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα στον τομέα αυτό είναι και οι εξής:

  • Ο πόλεμος - που διεξάγεται πολλές φορές και με χτυπήματα "κάτω από τη μέση" - μεταξύ των μεγάλων τεχνικών εταιριών της Ευρώπης και κυρίως της Γερμανίας και της Γαλλίας για την ανάθεση σ' αυτές των έργων στη χώρα μας, περιορίζοντας το ρόλο των ελληνικών εταιριών στο ρόλο του υπεργολάβου.
  • Η προχειρότητα με την οποία η σημερινή, αλλά και η προηγούμενη, κυβέρνηση ενέταξαν τα έργα αυτά στα διάφορα Κοινοτικά προγράμματα χωρίς κανένα αναπτυξιακό προσανατολισμό και τα προκήρυξαν χωρίς να έχουν προηγηθεί επαρκείς τεχνικοοικονομικές μελέτες.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η κυβέρνηση αυτή τη στιγμή να παραδέρνει, έρμαιο μεταξύ των μεγάλων ντόπιων και ξένων συμφερόντων, ενώ έντονος πια διαγράφεται ο κίνδυνος να χαθούν και φέτος σημαντικά κονδύλια από το Ταμείο Συνοχής της Κοινότητας.

Στο μεταξύ χοντρό παιχνίδι μεταξύ των εταιριών και της κυβέρνησης παίζεται και στα μικρότερα - κυρίως οδικά και λιμενικά - έργα που επαναδημοπρατούνται κατόπιν απαίτησης και εδώ της Κοινότητας, επειδή δίνονταν μεγάλες εκπτώσεις (70 - 80%).

Τα έργα αυτά ανατίθενται με βάση το νέο νόμο. Ομως όπως δείχνουν τα πράγματα οι εκπτώσεις που δίνονται από τους εργολάβους είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερες από τις προηγούμενες, αν και έχουν περιοριστεί κάπως στο 40 - 60%, αφού οι προϋπολογισμοί των έργων έχουν ελαττωθεί! Επίσης τα έργα αυτά, με τη μέθοδο της αιτιολόγησης προσφορών, ουσιαστικά ανατίθενται απευθείας στον 8ο ή 9ο μειοδότη ή ακόμη και στο 19ο, όπως έγινε για το έργο της παράκαμψης της Πάτρας!

Ολες αυτές οι τραγελαφικές καταστάσεις, δείχνουν ότι ο νέος νόμος απέτυχε παταγωδώς και ότι κάθε άλλο παρά τη διαφάνεια εξυπηρετεί. Αντίθετα άφησε ανεξέλεγκτες όλες τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, οι οποίες λόγω ανυπαρξίας περιορισμών, "χτυπούν" πλέον και τα πολύ μικρά τεχνικά έργα οδηγώντας στην καταστροφή μεγάλο μέρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του τομέα και το δυναμικό τους στην ανεργία.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ