Πέμπτη 30 Οχτώβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα διαμάντια του Βοτανικού

Οταν ακόμη και η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικού του Δήμου Αθηναίων περιμένει μια μαθητική εργασία για να μάθει για τα νεοκλασικά, έστω και μιας συνοικίας της Αθήνας, τότε κάποιοι θα πρέπει να ανησυχήσουν. Οχι βέβαια για την ποιότητα της δουλιάς των παιδιών, που είναι πράγματι εντυπωσιακή, αλλά για τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες υποτίθεται ότι θα ήταν αυτές που θα έπρεπε να βοηθούν τέτοιες προσπάθειες.

Οι καθηγήτριες του 63ου Λυκείου Μαρία Παπαϊωάννου,κοινωνιολόγος και Σοφία Αντωνιάδου,φιλόλογος, ξεκίνησαν την εργασία μαζί με τα παιδιά τον Οκτώβρη. Βρήκαμε την πρώτη και μιλήσαμε μαζί της. "Είπαμε να δραστηριοποιηθούμε με τα παιδιά, να κάνουμε κάτι για το περιβάλλον. Το θέμα που τους ενδιέφερε περισσότερο ήταν τα νεοκλασικά. Τα παιδιά δεν ήξεραν τι σημαίνει "νεοκλασικό". Τους άρεσαν τα παλιά σπίτια της περιοχής και ήθελαν να δουν τι συμβαίνει με αυτά. Στην αρχή είχαμε αρκετές δυσκολίες. Το ενδιαφέρον είναι ότι τα παιδιά μπήκαν πολύ γρήγορα στο νόημα και εγώ με την άλλη τη συνάδελφο απλά τα συντονίζαμε. Χρειάστηκε να επισκεφθούν την περιοχή τρεις τέσσερις φορές. Κατέγραψαν όλα τα παλιά σπίτια της περιοχής, συντάξαμε ερωτηματολόγια για να μαζέψουμε στοιχεία".

Κρυμμένη ομορφιά

"Αυτό, συνεχίζει, δεν αρκούσε. Τα παιδιά έπρεπε να συνδεθούν με το περιβάλλον τους, να μάθουν ποια είναι τα προβλήματα της περιοχής τους, κατά συνέπεια έπρεπε να δώσουμε και κάποια άλλα στοιχεία, ιστορικά, πώς δημιουργήθηκε ο Βοτανικός κήπος για παράδειγμα. Επισκεφτήκαμε το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο κ.ά. Αφού επιλέξαμε ποια σπίτια είναι τα πιο αξιόλογα - κάπως αυθαίρετα, γιατί δεν είμαστε ειδικοί - τα παιδιά τα φωτογράφισαν, έφτιαξαν κείμενα, τα συνδέσαμε και τα παρουσιάσαμε φέτος".

Η καθηγήτρια θεωρεί σημαντικό, ότι "τα παιδιά συνδέθηκαν καλύτερα με την περιοχή τους, μάθανε την ιστορία τους και το πιο σπουδαίο, αποτύπωσαν με αυτό το τρόπο την παλιά ομορφιά του σπιτιού της περιοχής. Αναδείχτηκε έτσι ένα κομμάτι της ομορφιάς που χάνεται, αλλά και τα παιδιά που ζουν πλέον σε μια άσχημη περιοχή, γνώρισαν αυτή την ομορφιά. Χαρήκανε αυτή την προσπάθεια".

Το κόστος της εργασίας ήταν 150.000 δραχμές και υποτίθεται ότι καλύπτεται από ειδικό Ταμείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας. Τελικά το Ταμείο έδωσε 50 χιλιάδες, άλλες 50 χιλιάδες δόθηκαν από το σχολείο και τα υπόλοιπα από τις τσέπες των καθηγητών. Είπε κανείς τίποτα περί "εκσυγχρονισμού";..

Διασκέδαση και γνώση

Μερικοί από τους μαθητές που συμμετείχαν στην εργασία μας δίνουν τη δική τους άποψη: "Διαλέξαμε τα σπίτια που μπορούσαν να προβληθούν στην περιβαλλοντική, τα φωτογραφήσαμε, μάθαμε γι' αυτά, συμπληρώσαμε τα ερωτηματολόγια. Ηταν διασκεδαστική δουλιά", λέει η Ειρήνη Βαμβακούση."Ηρθαμε σε επαφή με κόσμο, ρωτήσαμε να μάθουμε πληροφορίες. Μου άρεσε το ψάξιμο, η δράση. Εκφράστηκα μέσα από αυτή τη δουλιά. Ασχολήθηκα με τα ερωτηματολόγια. Μερικοί δε μας μίλαγαν καν, μάλλον μας πέρασαν για εφοριακούς. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά πράγματα να διορθωθούν στο Βοτανικό. Είναι μια καλή περιοχή αρκεί να την προσέξουμε".

Η Αναστασία Γιοχάλα ήταν ο φωτογράφος της παρέας. "Φωτογράφισα ορισμένα κτίρια, συμμετείχα στο ερωτηματολόγιο. Από όλη αυτή τη δουλειά γνωρίσαμε καλύτερα την περιοχή μας, μάθαμε για τα νεοκλασικά. Υπάρχουν πολλά νεοκλασικά στην περιοχή μας που είναι ανεκμετάλλευτα. Αν προσπαθήσουμε όλοι, κάτι μπορεί να γίνει. Εγώ νιώθω κερδισμένη".

"Πηγαίναμε στις γειτονιές και ρωτούσαμε τον κόσμο", μας λέει η Ξανθίππη Ηλιοπούλου."Τα νεοκλασικά χαραμίζονται. Δεν τα προσέχουν καθόλου. Ηταν μια πολύ καλή εμπειρία. Εμαθα πράγματα που ούτε καν είχα φανταστεί. Συγκεντρωνόμασταν σε ώρες εκτός μαθήματος και ήταν επιλογή μου να συμμετάσχω σε αυτό. Πρέπει να γίνονται απ' όλους τέτοιες προσπάθειες. Πρέπει να ενημερωθούν οι υπεύθυνοι για να κάνουν κάτι γι' αυτές τις περιοχές. Γιατί εδώ, ενώ υπάρχει τόση ομορφιά, είναι υποβαθμισμένη η περιοχή και δε φαίνεται".

Να σημειωθεί ότι την προσπάθεια των παιδιών εξήρε και ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα" και δημοτικός σύμβουλος Λεων. Αυδής που επισκέφτηκε πρόσφατα το σχολείο.

Η εργασία περιλαμβάνει ιστορικά στοιχεία για το Βοτανικό, αλλά και για το ρεύμα του νεοκλασικισμού, στατιστικά στοιχεία για τα νεοκλασικά, για τον Βοτανικό κήπο και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, καθώς και υπέροχες φωτογραφίες. Ηδη το σχολείο έχει απευθυνθεί για το πέτρινο κτίριο του ΟΣΚ, για το οποίο γράψαμε πρόσφατα, στην Εισαγγελία Αθηνών, τη Διεύθυνση Υγιεινής της Νομαρχίας, το Δήμο Αθηναίων, την αστυνομία της περιοχής και βέβαια τον ΟΣΚ. Την εργασία τους την έστειλαν πρόσφατα στη Διεύθυνση Αρχιτεκτονικού του Δήμου Αθηναίων, το ΥΠΕΧΩΔΕ και το υπουργείο Παιδείας. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά οι αρμόδιοι θα ευαισθητοποιηθούν.

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ερωτηματολόγιο σε εργαζόμενους χαλβαδοποιίας (2016-01-05 00:00:00.0)
Φτώχεια και πείνα σε σχολεία της Αθήνας (2015-02-12 00:00:00.0)
Επανασύνδεση ρεύματος σε 4μελή οικογένεια (2012-02-14 00:00:00.0)
Εν συντομία (2005-02-20 00:00:00.0)
Καθ οδόν: Στη Σύρο (2001-06-10 00:00:00.0)
Δίψα για γνώση! (1997-10-30 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ