Σάββατο 16 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Στο βωμό της εφοπλιστικής εκμετάλλευσης

Στο αλαργινό λιμάνι του Κάλβεστον του Τέξας χτύπησε και πάλι η καρδιά των θαλασσινών μας, λίγα 24ωρα πριν αλλάξει ο χρόνος. Λες και το φυλάει, κάθε χρονιάρες μέρες, να 'χουμε κι ένα τραγικό "ναυτικό ατύχημα". Γιατί έτσι χαρακτηρίζεται απ' τη Ναυτική Νομολογία ο πνιγμός των ναυτεργατών, θυσία στο βωμό της εφοπλιστικής εκμετάλλευσης και απληστίας.

Λίγο μετά τα Χριστούγεννα του 1996 είχαμε το τραγικό ναυάγιο του τσιμεντόπλοιου "Δύστος". Δεν είχε τελειώσει καλά καλά το 1997, κι είχαμε άλλα δύο πολύνεκρα ναυάγια, που γράφτηκαν στα "ψιλά" των αστικών εφημερίδων. Το φορτηγό "Φλέηρ" της εταιρίας "Ποσειδών" με σημαία Κύπρου στις καναδικές ακτές και το φορτηγό "Αγιος Παντελεήμων" με σημαία Ονδούρας, στις ακτές της Σαρδηνίας.

Φέτος σειρά είχε το "Βιολέττα" του εφοπλιστή Καμπάνη με κυπριακή σημαία. Πλήρωμα, χαμηλόμισθοι ανειδίκευτοι αλλοδαποί, για να μειώνεται στο ελάχιστο το κόστος εκμετάλλευσης του πλοίου και ν' αυξάνονται τα υπερκέρδη του εφοπλιστή. Γερασμένο σκαρί, το "Βιολέττα" ναυπηγήθηκε το 1973. Λαμπάδιασε μέσα σε λίγη ώρα στον ντόκο του λιμανιού κι οι φλόγες το 'ζωσαν από πλώρα μέχρι πρύμνα. Η φωτιά τύλιξε και το μηχανοστάσιο και μαζί τους δυο μηχανικούς, που βρίσκονταν εκεί και δεν πρόλαβαν να βγουν στο κατάστρωμα. Το πλήρωμα, 22 Φιλιππινέζοι, ένας Βόσνιος κι ο Ελληνας καπετάνιος, ευτυχώς, σώθηκαν.

Μα το ίδιο δεν έγινε με άλλα ναυάγια; Πού να τ' αραδιάσεις... Στο νου έρχεται το "Γιουρομπάλκερ", το "Αϊρον Αντώνης" των εφοπλιστών Μ. και Ι. Ηλιόπουλου, που βούλιαξε στη μέση του Ατλαντικού καταπίνοντας 24 ναυτεργάτες, και πόσα άλλα...

Σε τέτοιες στιγμές ο νους μας ταξιδεύει στους αδελφούς μας θαλασσινούς, με τη μαύρη μοίρα τους. Στις γυναίκες και τις μανάδες που δε θα ξαναδούν τους λεβέντες τους και θα καταριούνται την άγρια κι άκαρδη θάλασσα.

Θάλασσα πικροθάλασσα και πικροκυματούσα /

που πήρες το παιδάκι μου κι άλλο παιδί δεν έχω...

Τι σημασία αλήθεια μπορεί να 'χει ένα καράβι μπροστά στη ζωή δύο μηχανικών; Κι αν τα καράβια έχουν μια κάποια ζωή κι αποχτούν ένα όνομα κι αντιπαλεύουν τους άγριους ωκεανούς, αυτή τη ζωή τούς τη δίνουν οι άνθρωποι, οι ναυτεργάτες. Κατά τ' άλλα, το καράβι είναι ένα νεκρό πράγμα. Σίδερα, κάβοι, τσιμινιέρες, στεγανά, φίρμες εφοπλιστικές, άψυχα ψυχρά πράγματα. Φέρνουν εκατομμύρια δολάρια κέρδη, αυτή είναι η αλήθεια, στις κάσες των εφοπλιστών. Ομως, είναι ένα τίποτα αν δεν τους δώσει τη δική του ψυχή ο ναυτεργάτης.

Εφυγαν με τον καλό καιρό απ' την ηλιόχαρη πατρίδα μας, φορτωμένοι ελπίδες για μια ευτυχισμένη επιστροφή κι ούτε καν φαντάστηκαν ότι θα τους έτρωγαν οι φλόγες στο πόρτο του Τέξας. Ονειρο ήταν και πάει... Θα υπογράψει ο πλοίαρχος τα πιστοποιητικά του θανάτου τους στην κατάθεσή του στο ελληνικό προξενείο. Θα τους κλάψουν οι δικοί τους κι οι συνάδελφοί τους. Και κατόπιν ούτε θα ξαναδούν την πατρίδα οι δυο ναυτεργάτες. Τι σημασία έχει αν θα τους δεχτεί η γη του Τέξας ή η θάλασσα του Κάλβεστον, ή αν θα 'ρθουν καρβουνιασμένα τα σκηνώματά τους στη γη των πατέρων τους; Οι δυο ναυτεργάτες που δάμασαν τους ωκεανούς έφυγαν για πάντα για να θησαυρίζουν οι πιο σκληροί, οι πιο ανελέητοι εργοδότες αυτής της χώρας, οι εφοπλιστές. Χιλιάδες, όμως, είναι και αυτοί, που μένουν στον αγώνα για ν' αλλάξει η ζωή στα καράβια.

Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ