Το ρεπορτάζ, όμως, δε σταματούσε εκεί. Ανέφερε ότι υπεύθυνα για τη ρύπανση με διοξίνη θεωρήθηκαν τα εργοστάσια καύσης απορριμμάτων και ότι οι υγειονομικές αρχές της Γαλλίας έκλεισαν μερικά από αυτά. Αυτά γράφτηκαν προς το τέλος του Μάη '98 και σχεδόν αμέσως μετά ξεχάστηκαν.
Αναλύσεις επί αναλύσεων, συνεντεύξεις επί συνεντεύξεων από ειδικούς και "ειδικούς" προσπαθούν να διερευνήσουν και να εκλαϊκεύσουν διάφορες πλευρές του προβλήματος και δεκάδες ανταποκρίσεις από το εξωτερικό προσπαθούν να συνεισφέρουν στην υπόθεση της ενημέρωσης του αναγνωστικού και, στην προκείμενη περίπτωση, του καταναλωτικού κοινού. Ο ημερήσιος απολογισμός των "θυμάτων" θυμίζει πολεμικά ανακοινωθέντα: Τόσοι τόνοι βελγικού κρέατος δεσμεύτηκαν και καταστράφηκαν, τόσοι τόνοι άλλων συναφών παρασκευασμάτων ακολούθησαν τον ίδιο δρόμο, τόσοι τόνοι άλλων προϊόντων δεσμεύτηκαν, αλλά δεν καταστράφηκαν.
Αυτό, όμως, που μέχρι τώρα κρατήθηκε στη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης, επειδή η αποκάλυψή του θα έθιγε μεγαλύτερα οικονομικά συμφέροντα, είναι η κύρια πηγή του κακού. Τα καμένα ελαιολιπαντικά, εάν πράγματι αυτά ευθύνονται για την παρουσία διοξινών στις συγκεκριμένες ζωοτροφές του Βελγίου, αποτελούν μια ειδική μόνο περίπτωση.
Η διάθεση της ιπτάμενης τέφρας και της ιλύος που προκύπτουν από τις δύο προηγούμενες περιπτώσεις.
Πού καταλήγουν οι διοξίνες αυτές;
1. Στην ατμόσφαιρα και από εκεί στο έδαφος, απευθείας μεν με την "ξηρή" καθίζηση των ρύπων, έμμεσα δε, μέσω των ατμοσφαιρικών κατακρημνίσεων.
2. Στα υπόγεια και επιφανειακά νερά μέσω των πιο πάνω ατμοσφαιρικών φαινομένων.
3. Στα επιφανειακά νερά, μέσω των εκροών από την επεξεργασία των ρυπασμένων υγρών αποβλήτων έκλυσης των αερίων καύσης.
4. Στο έδαφος (ελεγχόμενα) αλλά σε περίπτωση αστοχίας στα υπόγεια και επιφανειακά νερά των χώρων εναπόθεσης της ιπτάμενης τέφρας, του χρησιμοποιημένου ενεργού άνθρακα (δε διατίθεται σε αποτεφρωτήρες επικίνδυνων αποβλήτων) και της λάσπης, των εγκαταστάσεων επεξεργασίας των ρυπασμένων υγρών έκλυσης.
Και ποια σχέση έχει το Βέλγιο με όλα αυτά;
Τη ΣΤΕΝΟΤΕΡΗ!
Μήπως όμως βιαζόμαστε να καταδικάσουμε τον κατηγορούμενο; Μήπως οι σύγχρονες μονάδες καύσης απορριμμάτων, με την υπερσύγχρονη τεχνολογία αντιρρύπανσης, εκπέμπουν αμελητέες ποσότητες διοξίνης, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι πολυεθνικές που τις κατασκευάζουν;
Τα στοιχεία είναι αμείλικτα:
Η υπερσύγχρονη "Γραμμή - 5" (αδειοδοτήθηκε στα τέλη του 1998) του εργοστασίου καύσης απορριμμάτων της Κοπεγχάγης με τον ανώτατο βαθμό καθαρισμού αερίων τριών βαθμίδων (ηλεκτροστατικά φίλτρα, δύο πλυντηρίδες αερίων, φίλτρο ενεργού άνθρακα με σακόφιλτρα), επιτρέπεται να εκπέμπει στην ατμόσφαιρα 340.000 pg (πικογραμμάρια) διοξίνης για κάθε τόνο καιόμενων απορριμμάτων, δηλαδή 221.000.000 pg διοξίνης τη μέρα (έχει δυνατότητα 650 τόνων/μέρα, χωρίς να συνυπολογίσουμε τις ποσότητες που αποτίθενται στα άλλα δύο μέσα, το έδαφος και το νερό).
Το πόσο καταστροφικό είναι το νούμερο αυτό θα το αντιληφθούμε αν το συγκρίνουμε με τα 0,42 pg/μέρα που προτείνει η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος της Αμερικής (ΕΡΑ) ως την ανώτατη ημερήσια ποσότητα διοξίνης που μπορεί να λάβει ένα ώριμο άτομο βάρους 70 κιλών, έναντι του κινδύνου του καρκίνου.
Και ποιος λέει όχι; Ποιος, για παράδειγμα, πιστεύει στα σοβαρά ότι τα περιστατικά στη Γαλλία του Φλεβάρη και του Μάη του '98 ήταν τα μοναδικά; Η ότι το πρόβλημα με το Βέλγιο εμφανίστηκε ξαφνικά την 1/1/99; Εκανε μήπως κανείς ολοκληρωμένη έρευνα ενός πλήρους χρόνου στη Δανία και την Ολλανδία, ώστε να πιάσει όλα τα επεισόδια μεταφοράς ρύπων στη γη και από εκεί, μέσω τις τροφικής αλυσίδας, στα αγροτικά προϊόντα και στα οικόσιτα ζώα;
Ασφαλώς όχι. Οι πολυεθνικές έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στις τεχνολογίες καύσης αστικών και επικίνδυνων αποβλήτων και προσδοκούν, ήδη, να τα εισπράξουν στο πολλαπλάσιο. Δεν πρόκειται βέβαια με την πρώτη ή τη δεύτερη, έστω ατυχία που τους αποκαλύπτει να καταθέσουν τα όπλα. Οι πολιτικοί, άλλωστε, εκφραστές τους και οι κάθε λογής μηχανισμοί τους φροντίζουν με το παραπάνω γι' αυτό.
Ας ελπίσουμε ότι η παρατεταμένη εισβολή των διοξινών στη δημόσια ζωή μας (και όχι μόνο κάποιων τροφίμων) θα ηρεμήσει τα πνεύματα. Σε αντίθετη περίπτωση, θα χρειαστεί δουλιά πολλή, ώστε η χώρα μας και ειδικότερα η Αττική να παραμείνει μια περιοχή "ελεύθερη διοξινών", αφού βέβαια εξαλείψουμε πρώτα τις ανεξέλεγκτες χωματερές. Αυτό το χρωστάμε και στον εαυτό μας και στις γενιές που έρχονται.
Μπάμπης ΖΙΩΓΑΣ
Πολιτικός μηχανικός - υγιεινολόγος.
Μέλος του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος
της ΚΕ του ΚΚΕ