Σάββατο 3 Ιούλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΚΛΟΓΕΣ ΕΣΔΚΝΑ
Μπροστά σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Στις 7 Ιούλη το νέο Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ), του φορέα που είναι αρμόδιος για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, θα εκλέξει τη νέα Διοίκησή του. Δηλαδή τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και τα πέντε μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής (ΕΕ). Οι αναγνώστες του "Ριζοσπάστη" γνωρίζουν πολύ καλά, από πολλά δημοσιεύματά του, το σημαντικό επιστημονικό, τεχνικό και συνάμα κοινωνικό έργο του ΕΣΔΚΝΑ, σε όλη την τελευταία εικοσαετία, για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του οποίου ο ρόλος των κομμουνιστών αιρετών, μελών του ΔΣ και της ΕΕ, ήταν για μεγάλο και κρίσιμο διάστημα καθοριστικός. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι η απερχόμενη Διοίκηση του ΕΣΔΚΝΑ, θέλοντας να τιμήσει την πολύτιμη συμβολή, ειδικότερα του επί οχτώ χρόνια προέδρου του ΕΣΔΚΝΑ αξέχαστου συντρόφου Νίκου Πολίτη, έδωσε το όνομά του στο πρώτο μεγάλο έργο του ΕΣΔΚΝΑ, στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του Σχιστού Περάματος.

Γνωρίζουν, επίσης, ότι την τελευταία περίοδο των έξι περίπου χρόνων οι διοικήσεις του ΕΣΔΚΝΑ, στις οποίες το ΠΑΣΟΚ διέθετε την απόλυτη πλειοψηφία, άρχισαν να κάνουν σημαντικές υποχωρήσεις στην υλοποίηση του μέρους εκείνου του προγράμματος του ΕΣΔΚΝΑ, που αφορούσε τη χωροθέτηση των τριών μεγάλων Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διάθεσης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ), που έχει ανάγκη η Αττική. Υποτονική και δισταχτική στην αρχή απέναντι στις κυβερνητικές υπαναχωρήσεις, διολίσθησε στη συνέχεια σε μια στάση πλήρους ανοχής και στην πράξη αποδοχής των κυβερνητικών επιλογών, εκφρασμένων από τα πλέον αρμόδια πρόσωπα, δηλαδή του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και του Περιφερειάρχη Αττικής, που ήθελαν τη Δυτική Αττική και ειδικότερα το Δήμο Ανω Λιοσίων (με τη συναίνεση, βέβαια, της οικείας Δημοτικής Αρχής), μόνιμο αποδέκτη του συνόλου, πρακτικά, των απορριμμάτων του νομού.

Ενθυμούνται, τέλος, τις πρόσφατες (στις αρχές του χρόνου) κινητοποιήσεις των εργαζομένων του ΕΣΔΚΝΑ, βασισμένες σε ομόφωνες αποφάσεις των Γενικών τους Συνελεύσεων, να αντικρούσουν τις πρώτες απόπειρες του Δημάρχου Ανω Λιοσίων κ. Παπαδήμα, να ιδιωτικοποιήσει μέσω της Δημοτικής του Επιχείρησης, ένα μέρος (σε πρώτη φάση) του αντικειμένου του ΕΣΔΚΝΑ, αλλά και να παρέμβει στα τακτικά του έσοδα, καθώς τα δισεκατομμύρια των ετήσιων αντισταθμιστικών τελών που εισέπραττε σε μηνιαία βάση (σε εννέα δισ. φτάνουν για το 1999), αποδείχτηκαν, φαίνεται, ανεπαρκή για το διαχειριστικό μοντέλο της Δημοτικής Αρχής.

Το πρόσφατο διάστημα των τριών - τεσσάρων τελευταίων μηνών, τα πράγματα έδειξαν να ηρεμούν. Γεγονός, όμως, που δε σηματοδοτούσε κάποια αλλαγή στάσης απέναντι στις βλέψεις κατά του προγράμματος και του ίδιου του ΕΣΔΚΝΑ, αλλά αποτελούσε απλά μια περίοδο αναγκαστικής αναμονής ενόψει της εκλογής της νέας Διοίκησης του ΕΣΔΚΝΑ. Περίοδος που αποδείχτηκε πολύ μεγαλύτερη της αναμενόμενης, αφού για πρώτη φορά στην ιστορία του ΕΣΔΚΝΑ, η απερχόμενη διοίκηση παραμένει και πέραν του Μαϊου. Είναι φανερό ότι οι εσωκομματικές διεργασίες του κυβερνώντος κόμματος, που μαζί με τους μόνιμους και τους περιστασιακούς συνεργάτες του φαίνεται να διατηρεί και στο νέο ΔΣ την απόλυτη πλειοψηφία, άργησαν να βγάλουν οριστικό αποτέλεσμα, αν δεν το έβγαλαν κιόλας.

Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν πρέπει να αποκλείεται. Είναι γνωστός ο διακαής πόθος του δημάρχου Ανω Λιοσίων να αναλάβει και την Προεδρία του ΕΣΔΚΝΑ, ώστε να αναδειχτεί τελικά, ο αναμφισβήτητος κυρίαρχος του παιχνιδιού, ο αποφασίζων και διατάσσων σε ένα αντικείμενο, (τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων) που αφορά άμεσα την ποιότητα ζωής, αλλά και τα οικονομικά των τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων της Αττικής και όχι μόνο. Ενα εξειδικευμένο επιστημονικοτεχνικό αντικείμενο που συναρτάται απόλυτα και άμεσα με ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, καθώς και με ζητήματα ανάπτυξης, η διαχείριση του οποίου σε οικονομικό επίπεδο μετριέται με πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές. Από την άλλη, όμως, μεριά γνωστές είναι, επίσης, οι σοβαρές ανησυχίες δημάρχων και άλλων στελεχών του κυβερνώντος κόμματος, οι οποίες, στο σημείο αυτό, συμπλέουν με τις ανησυχίες και όλων των άλλων αιρετών της Αττικής, να συγκεντρώσει όλες τις εξουσίες και αρμοδιότητες στα χέρια του ο κ. Παπαδήμας. Να είναι δηλαδή ο διαθέτων στα διοικητικά όρια του δήμου του το μονοπώλιο των χώρων εγκατάστασης όλων των μονάδων επεξεργασίας και υγειονομικής ταφής των στερεών αποβλήτων και από την άλλη ο χαράσσων και ασκών την πολιτική διαχείρισης των αποβλήτων αυτών στην Αττική, αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Πρόεδρος ενός συνδέσμου έχει τις ίδιες ακριβώς αρμοδιότητες και υπερεξουσίες με αυτές του Δημάρχου. Σε ένα τέτοιο σενάριο, ευκολότερα χωροθετούνται περί τον ΧΥΤΑ Ανω Λιοσίων και χώρος ταφής επικίνδυνων αποβλήτων (τι ανακούφιση αλήθεια για τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ), ευκολότερα χωροθετούνται περί τον ΧΥΤΑ των Ανω Λιοσίων και εγκαταστάσεις καύσης του RDF (μείγματος χαρτιού και πλαστικού που ανακτάται από τα απορρίμματα) και δεύτερο και τρίτο (ενδεχόμενα) εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης, παρεμβάσεις δηλαδή που είναι αντίθετες με το πρόγραμμα του ΕΣΔΚΝΑ, όπως, τουλάχιστον, ισχύει μέχρι σήμερα. Ευκολότερα, επίσης, ανεβαίνουν τα αντισταθμιστικά τέλη που καταβάλλουν οι δήμοι της Αττικής (και φορτώνονται, φυσικά, στους δημότες, μέλη των ανταποδοτικών τελών) υπέρ του δήμου Ανω Λιοσίων (τα οποία είναι περίπου τριπλάσια του τακτικού προϋπολογισμού του ΕΣΔΚΝΑ), ευκολότερα ιδιωτικοποιείται σημαντικό αντικείμενο του ΕΣΔΚΝΑ, στόχος των θιασωτών της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ευκολότερα τεμαχίζεται και διαμοιράζεται το όποιο αντικείμενο του απομείνει, κατά την προσφιλή άλλωστε πολιτική της κυβέρνησης, και σε άλλους τομείς κοινής ωφέλειας και οργανισμούς δημόσιου χαρακτήρα.

Είναι φανερό ότι στα πλαίσια ενός τέτοιου σεναρίου είτε με τον κ. Παπαδήμα ως Πρόεδρο, είτε με άλλο εκλεκτό του ίδιου και της κυβέρνησης η παρουσία κομμουνιστή αιρετού στην Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΚΝΑ θα έφερνε σημαντικά εμπόδια.

Δεν είναι επομένως, χωρίς βάση, όσα ακούγονται για την επιδίωξη να αποκλειστούν οι κομμουνιστές από τη νέα Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΚΝΑ (για πρώτη φορά στη μεταπολιτευτική περίοδο) μιας και το σύστημα εκλογής των εκπροσώπων των ΟΤΑ στο ΔΣτου ΕΣΔΚΝΑ και των μελών της ΕΕ από το Δ Σ, που είναι απόλυτα πλειοψηφικό, δίνει το περιθώριο για τέτοιες πραξικοπηματικές ενέργειες.

Μόνο που όσοι λογαριάζουν τόσο κοντόφθαλμα, λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο ή, καλύτερα, χωρίς τους ξενοδόχους. Ενας, είναι η παρουσία στο Δ Σ του ΕΣΔΚΝΑ όχι μόνο των οχτώ κομμουνιστών συμβούλων, αλλά και άλλων έντιμων πολιτικά αιρετών που δε θα συναινέσουν, αντίθετα θα αντιδράσουν σε όποια προσπάθεια υποβάθμισης και προοδευτικής διάλυσης του ΕΣΔΚΝΑ. Είναι οι αντίστοιχες δυνάμεις που υπάρχουν μέσα στους φορείς της ΤΑ της Αττικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας και στα όργανά τους. Κι ένας άλλος είναι οι εργαζόμενοι του ΕΣΔΚΝΑ, των άλλων ΟΤΑ που επανειλημμένα έχουν αποδείξει μαζικά και αγωνιστικά πως πάνω από τις όποιες κομματικές εντάξεις και σκοπιμότητες βάζουν τα κοινά τους ταξικά συμφέροντα που ταυτίζονται, άλλωστε, απόλυτα με τα συμφέροντα όλης της κοινωνίας της δουλιάς και του μόχθου.

Σταύρος ΒΑΡΟΥΤΣΗΣ

Μέλος του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης

και Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ