Τετάρτη 29 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πιστοποιητικά - «μαϊμού» εκδίδει ο κ. Χριστόδουλος
(ή.... «Μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα») 

Οι μητροπολίτες Αντώνιος της Ηλείας και ο Ιωακείμ της Κοζάνης πολέμησαν τον κατακτητή, τάχθηκαν με το ΕΑΜ, πάλεψαν για τη λευτεριά, αλλά η ανταμοιβή τους από την Εκκλησία, μετά την απελευθέρωση, ήταν να δικαστούν ερήμην και να καταδικαστούν από το Εκκλησιαστικό Δικαστήριο. Ηταν ήρωες, αναγνωρίζει τώρα ο κ. Χριστόδουλος. Και μέχρι εδώ καλά. Μόνο που ο κ. Χριστόδουλος συμπληρώνει: «Ηρωας ήταν και ο Δαμασκηνός»...

Από εδώ, όμως, είναι που αρχίζουν τέτοια άλματα λογικής που ούτε με τη μεταφυσική συνταγή του «πίστευε και μη ερεύνα» δε «χωνεύονται». Διότι, αυτός που δίκασε και καταδίκασε τους δυο άξιους μητροπολίτες για τη στάση τους, ο Δαμασκηνός ήταν.

Επομένως, για ποιον καυχιέται η επίσημη Εκκλησία; Για τον διώκτη ή για τους διωκόμενους; Στο ίδιο τσουβάλι με τον Δαμασκηνό και οι Αντώνιος - Ιωακείμ; Πώς γίνεται; 'Η οι μητροπολίτες είναι που με τη στάση τους περιποιούν τιμή στην Εκκλησία, ή ο Δαμασκηνός. Και οι δυο δε γίνεται.

***

Οχι, είπε, προχτές ο κ. Χριστόδουλος. Η επίσημη Εκκλησία, ισχυρίστηκε, μπορεί να καυχιέται και για τους μεν και για τον δε! Πρόκειται, πραγματικά, για «θαυματουργή» σύλληψη. Ακρως αναγκαία, δε, στον κ. Χριστόδουλο. Αφού χωρίς αυτή την «ταχυδακτυλουργία» θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μπορέσει ο κ. Χριστόδουλος να εκδώσει πιστοποιητικά «αντιστασιακού» στην επίσημη Εκκλησία.

Αυτό έπραξε προχτές στο Μέγαρο Μουσικής, παρουσιάζοντας τη δική του εκδοχή για το ρόλο της επίσημης Εκκλησίας στα χρόνια της δεκαετίας του '40. Ευλόγησε τα γένια του, παραχωρώντας ταυτότητα αντιστασιακού στην επίσημη Εκκλησία. Μόνο που το πράγμα φωνάζει από μακριά. Το πιστοποιητικό του κ. Χριστόδουλου είναι «μαϊμού»....

***

Οκ. Χριστόδουλος επέλεξε προχτές να κινηθεί στη γραμμή που λέει «και στο ληστή ψωμί και στο χωροφύλακα χαμπέρι». Θέλησε να καπηλευτεί τη λάμψη, την αίγλη, την ιστορική δικαίωση των ιεραρχών και των απλών κληρικών που στα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης τάχθηκαν με το λαό, για να εξαγνίσει το σκοτεινό και μαύρο ρόλο που επέδειξε η επίσημη Εκκλησία την ίδια περίοδο. Χρησιμοποίησε σαν «ασπίδα» τους κληρικούς αγωνιστές, που κυνηγήθηκαν για τη δράση τους από την Εκκλησία, για να κατασκευάσει το μύθο του.

Ο κ. Χριστόδουλος είπε ότι ήταν ήρωας ο Χρύσανθος, ο αρχιεπίσκοπος που δεν όρκισε την κυβέρνηση Τσολάκογλου, αλλά πως ήταν ήρωας και ο Δαμασκηνός, που όμως, ευλόγησε την κυβέρνηση Τσολάκογλου και αργότερα όρκισε τις χιτλερικές «κυβερνήσεις» των Λογοθετόπουλου - Ράλλη... Είπε πολλά για τον Χρύσανθο, αλλά «ξέχασε» να πει πως ο Χρύσανθος αποκαλούσε τα Τάγματα Ασφαλείας σαν την «τελευταία εφεδρεία» του Εθνους! Είπε πολλά και για τον Δαμασκηνό, αλλά ξέχασε το ρόλο του στα «Δεκεμβριανά», «ξέχασε» το ρόλο του την περίοδο της Αγγλο-αμερικανικής επέμβασης, «ξέχασε» ότι οι επαφές του με τους Αγγλους - που τον οδήγησαν στην Αντιβασιλεία - ξεκίνησαν ήδη από το 1943, «ξέχασε» ότι, μαζί με τον Χρύσανθο, είχαν αρχίσει από την εποχή του Μανιαδάκη να τσακώνονται μεταξύ τους για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο, αναγνωρίζοντας ρόλο διαιτητή της μεταξύ τους κόντρας από τον Μεταξά μέχρι τους τοποτηρητές του Χίτλερ στην Ελλάδα. Αυτά τα «ξέχασε» ο κ. Χριστόδουλος...

Η σχέση, δε, της επίσημης Εκκλησίας με τους αγώνες του λαού τη δεκαετία του '40 ήταν τέτοια, ώστε δεκαετίες αργότερα, όπως τη δεκαετία του '80, το ένα τρίτο των μελών της Ιεράς Συνόδου απαρτιζόταν από ιεράρχες με προϋπηρεσία στο μοναρχοφασιστικό στρατό του Εμφυλίου («Εκκλησία και Κράτος», Γ. Καραγιάννης, εκδόσεις «Ποντίκι»). Αυτό είναι ένα απλό δείγμα ότι το ιδεολογικό πρόσημο της Εκκλησίας ποτέ δεν άλλαξε, όπως βεβαιώνεται από τη σχέση και του σημερινού Αρχιεπισκόπου με την «επταετία»...

***

Οκ. Χριστόδουλος ξέρει πως όταν ο απλός κλήρος πολεμούσε για λευτεριά και προκοπή, η επίσημη Εκκλησία έφτιαχνε παραχριστιανικά σωματεία που συνεργαζόταν με την Φρειδερίκη για να «κατηχούν» τα παιδιά των «συμμοριτών». Ξέρει πως τότε ήταν που η Ιερά Σύνοδος εξέδιδε «αφορισμούς» κατά του ΔΣΕ. Ξέρει πως η ηγεσία της Εκκλησίας, από κοινού με τις «ισχυρές προσωπικότητες» της πλουτοκρατίας, τον καιρό που ο ΕΛΑΣ χτυπούσε τους Γερμανούς, εκείνοι βρίσκονταν «σε "συνεχή επαφή" με τον εχθρό, για να εξασφαλίσουν την "αλλαγή φρουράς"» (Πέτρου Ρούσου, «Η μεγάλη πενταετία»).

Αυτή είναι η αλήθεια για το ρόλο της επίσημης Εκκλησίας τη δεκαετία του '40 και στα μετεμφυλιακά χρόνια. Το ξέρει ο κ. Χριστόδουλος. Οπως ξέρει - και πολύ καλά μάλιστα - ότι αυτό που κάνει σήμερα είναι «μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα».


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ