Πέμπτη 3 Οχτώβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Στο αγκίστρι...

Τον Αύγουστο στην Τήνο πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις για τον Κ. Καστοριάδη. Εκτός από τις διαλέξεις, συμμετείχαν και δυο θεατρικές ομάδες (μια αγγλική και μια γαλλική) που έδωσαν διάφορες - ας πούμε - παραστάσεις. Η γαλλική ονομαζόταν «L' Office des Phabricants d'Univers Singuliers» (OPUS). Μεταφράστηκε ως «Γραφείο Κατασκευαστών Μοναδικών Αντικειμένων». Αυτοί οι τύποι - για μιάμιση ώρα σε κάθε παράσταση - παρουσίαζαν το σόου τους που λεγόταν «La Managerie Mecanique». Μεταφράστηκε ως «Τα Μηχανικά Ζώα».

Περιέγραφαν τη ζωή του Andre Durupt (1919 - 1970). Εζησε στο χωριό της Γαλλίας Σελανσέ. Αρχικά ήταν κατασκευαστής γεωργικών μηχανημάτων. Του άρεσε να συχνάζει στο τσίρκο που κάθε καλοκαίρι επισκεπτόταν το χωριό του. Υπερευαίσθητος, όταν βρέθηκε μάρτυρας στο θάνατο ενός μικρού αγριογούρουνου, συγκλονίστηκε τόσο που αποφάσισε να αφιερωθεί στην κατασκευή μηχανικών μερών που να κρατούν αναξιοπαθούντα ζωντανά εν ζωή. Δεν τα κατάφερε. Τελικά ασχολήθηκε με την κατασκευή μηχανικών ζώων, με μεταλλικά μέρη και έγινε μοναδικός στο είδος του. Πηγή έμπνευσής του ήταν τα ζώα που παρατηρούσε τα καλοκαίρια στο τσίρκο. Του άρεσε τόσο αυτό που έκανε, ώστε πέρασε όλη την υπόλοιπη ζωή του κλεισμένος στο εργαστήρι του. Εβγαινε μόνο τα μεσημέρια της Κυριακής για να παραβρεθεί στο οικογενειακό τραπέζι. Τα γεύματα στη Βουργουνδία συνοδεύονται από άφθονο κόκκινο κρασί. Τότε συνήθιζε να λέει: «Πολύ κατασκευάζουμε, πολύ γελάμε, πολύ πίνουμε».

Κατά τους ηθοποιούς της OPUS, διευθυντής του τσίρκου ήταν ο Gustave Vidal. Γεννήθηκε το 1895. Από το 1918 διεύθυνε το τσίρκο μέχρι το 1955 που συνταξιοδοτήθηκε και χάθηκε. Οι πληροφορίες της OPUS ήταν ότι εγκατέλειψε τη Γαλλία για να έρθει στην Τήνο. Οι Γάλλοι ερεύνησαν και ανακάλυψαν ότι είχε μεν τη γαλλική υπηκοότητα, αλλά ήταν Τηνιακός, γιος του ξακουστού στην εποχή του κατασκευαστή περιστεριώνων Ιωάννη Βιδάλη και της Ισαμπέλ Γκοτιέ, φημισμένης Γαλλίδας ηθοποιού. Η OPUS παρουσίασε πλούσιο φωτογραφικό υλικό στους θεατές από τους Durupt και Vidal, τη ζωή και το έργο τους. Τους ζητούσε πληροφορίες για το πού πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Vidal - Βιδάλης και αν είχε απογόνους.

Η ιστορία πολυσυζητήθηκε στο νησί και όπως μου είπαν Τηνιακοί που δούλεψαν για τις παραστάσεις, το 90% όσων τις παρακολούθησαν, πίστεψαν τις πληροφορίες, τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, τις φωτογραφίες, και άρχισαν τις αναζητήσεις.

Φυσικά όλα ήταν ψέματα. Δεν υπήρξαν ποτέ Σελανσέ, τσίρκο, φωτογραφίες, Γκοτιέ, Durupt ή Vidal. To επώνυμο αυτό επιλέχτηκε γιατί το αντίστοιχο ελληνικό «Βιδάλης» είναι πολύ συνηθισμένο στην Τήνο και βοηθούσε στο παραμύθιασμα. Οπως και το όνομα «Γιακουμής» που αποδόθηκε σε μια μηχανική κότα, έργο υποτίθεται του επηρεασμένου από το Vidal - Βιδάλη, Durupt. Οι Γάλλοι έκαναν την παράστασή τους. Οι περισσότεροι Τηνιακοί και τουρίστες την πίστεψαν. Το χειρότερο;

Οταν γνώστες της υπόθεσης τους αποκάλυπταν το ψέμα, αυτοί ή δεν τους πίστευαν και επιχειρηματολογούσαν για το αντίθετο, ή έπαιρναν την έκφραση του παιδιού που «ανακαλύπτει» ότι δεν υπάρχει Αϊ - Βασίλης. Με άλλα λόγια, ένα νησί ολόκληρο πιάστηκε στο αγκίστρι. Ακόμα χειρότερα: Αρκετοί κάτοικοί του, δεν εννοούσαν να το βγάλουν από το στόμα...

ΥΓ: Κάθε παραλληλισμός με τρέχουσες εξελίξεις της δημόσιας ζωής είναι απλώς σύμπτωση...


Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ