Παρασκευή 13 Φλεβάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΚΛΟΓΕΣ 2004
Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ
Αποδιάρθρωση της εκπαίδευσης κι ανθρώπινη σκλαβιά

Τα προγράμματα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για την Παιδεία, ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες σχολείων και πανεπιστημίων στις επιχειρήσεις, ενώ, παράλληλα, «κλείνουν το μάτι» στους επιχειρηματίες, τους ενθαρρύνουν να φτιάξουν τα δικά τους σχολεία και πανεπιστήμια. Αυτό λένε, επιβάλλεται για να έχουμε ανάπτυξη και να χτυπηθεί η ανεργία.

Το ΠΑΣΟΚ, αλλά και η ΝΔ και ως ένα βαθμό ο ΣΥΝ, αναπτύσσουν συχνά την άποψη σύνδεσης της Παιδείας με την «ανάπτυξη» (εννοώντας την καπιταλιστική ανάπτυξη), μιλούν για «ανθρώπινο κεφάλαιο». Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου πρεσβεύει ότι μέσω της εκπαίδευσης, οι άνθρωποι γίνονται πιο ευπροσάρμοστοι στις διαρθρωτικές αλλαγές, βοηθούν την κινητικότητα της εργασίας (μεταξύ επαγγελμάτων και βιομηχανιών), ενισχύοντας την απασχόληση και ανταγωνιστικότητα και τελικά, οι πιο εκπαιδευμένοι και παραγωγικοί απολαμβάνουν αυξημένες αμοιβές, έτσι η Παιδεία οδηγεί δήθεν στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων. Η έννοια της απόκτησης ανθρώπινου κεφαλαίου περιλαμβάνει όχι μόνο τη φοίτηση σε σχολεία και πανεπιστήμια, αλλά και σε μονάδες ή προγράμματα κατάρτισης και «διά βίου» εκπαίδευσης, την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, τη γεωγραφική μετακίνηση και την έρευνα για ανεύρεση νέας εργασίας. Δηλαδή, αν ένας άνεργος περάσει από ένα τρίμηνο πρόγραμμα κατάρτισης, μετακομίσει για να δουλέψει έξι μήνες στο εξωτερικό και περάσει από πέντε - έξι συνεντεύξεις από εργοδότες (που θα τον νουθετήσουν παράλληλα) για να βρει δουλιά, συμβάλλει στη δημιουργία «ανθρώπινου κεφαλαίου»!

Αν και η θεωρία αυτή πρακτικά διαψεύστηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 (αφού η επέκταση της εκπαίδευσης δεν οδήγησε σε εξουδετέρωση της φτώχειας, μείωση των ανισοτήτων και ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης), οι αστοί οικονομολόγοι συνεχίζουν να μιλούν σήμερα για ανθρώπινο κεφάλαιο, ίσες ευκαιρίες και εξάλειψη των ανισοτήτων, μέσω της εκπαίδευσης...

Τι πραγματικά συμβαίνει με τη σχέση της Παιδείας και της οικονομίας, άρα σε τελική ανάλυση και της ανάπτυξης;

Οπως έχει πει και η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, ανάλογα με την οικονομία που έχεις, φτιάχνεις και το αντίστοιχο σύστημα Παιδείας για να εξυπηρετείς την οικονομία. Στην παρούσα φάση, τα μονοπώλια και οι πολυεθνικές έχουν ανάγκη από μια μεγάλη μάζα ευέλικτου, δηλαδή εύκολα μετακινούμενου, εργατικού δυναμικού, που θα έχει ένα χαμηλό βαθμό ειδίκευσης ικανό για να μπορεί να χειρίζεται ένα συγκεκριμένο μοντέλο τεχνολογίας που γρήγορα θα παρέλθει, οπότε το εργατικό δυναμικό θα χρειαστεί επανειδίκευση. Γι' αυτό τα κέντρα και προγράμματα κατάρτισης θα πρέπει να είναι ταχύρυθμα και φθηνά γι' αυτόν που τα οργανώνει. Οι επιχειρηματίες μπορούν πιο εύκολα να οργανώσουν τέτοιου είδους εκπαιδευτικά προγράμματα, για να βγάζουν τους αποφοίτους που χρειάζονται και φυσικά, αφού στον καπιταλισμό τα πάντα πληρώνονται, υπολογίζουν και το κέρδος που θα έχουν από αυτή την «εκπαιδευτική» διαδικασία, οπότε το κόστος εκπαίδευσης μετακυλίεται διπλασιασμένο στο λαό. Αυτό το σκοπό έρχονται να εξυπηρετήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.

Οσο για την «ανάπτυξη»... είναι φανερό ποιους ωφελεί αυτός ο τύπος ανάπτυξης, ποιοι αυξάνουν τα κέρδη και τα εισοδήματά τους. Οχι, δε μένουν όλοι ευχαριστημένοι. Η ανεργία απλώς καλύπτεται ανά περιόδους, όταν ένα κομμάτι του εργατικού δυναμικού κάθεται στα θρανία της κατάρτισης και της επανακατάρτισης.

Δε μιλάμε, λοιπόν, για ανθρώπινο κεφάλαιο, αλλά για σύγχρονη ανθρώπινη σκλαβιά. Προτεραιότητα στην Παιδεία θα δοθεί όχι για να μορφωθεί μαζικά ο λαός, να προκόψει, αλλά για να προχωρήσει πιο γρήγορα η υποβάθμιση της Παιδείας, να συντομεύσει και να προσαρμοστεί καλύτερα στις ανάγκες των επιχειρήσεων. Η βάση γι' αυτή την αναδιάρθρωση έχει μπει, οι αλλαγές έχουν ξεκινήσει και είναι επιτακτική ανάγκη ο λαός, η νεολαία να βάλουν φρένο σ' αυτές τις εξελίξεις, μαυρίζοντας και το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ, ενισχύοντας το ΚΚΕ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ