Πέμπτη 2 Ιούνη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΚΕ
Ακτοπλοΐα προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων και των ναυτεργατών

Επερώτηση προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας για τα προβλήματα της ακτοπλοΐας κατέθεσε σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος, με επικεφαλής τη ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Κινητοποίηση για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στη Σάμο
Κινητοποίηση για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στη Σάμο
Επερώτηση προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας για την πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών κατέθεσε στη Βουλή σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ. Την επερώτηση υπογράφουν οι Αλέκα Παπαρήγα, Νίκος Γκατζής, Λιάνα Κανέλλη, Ορέστης Κολοζώφ, Παναγιώτης Κοσιώνης, Ελπίδα Παντελάκη, Γιάννης Πατσιλινάκος, Σταύρος Σκοπελίτης, Αντώνης Σκυλλάκος, Αγγελος Τζέκης, Τάκης Τσιόγκας, Γιώργος Χουρμουζιάδης.

Το πλήρες κείμενο της επερώτησης έχει ως εξής:

«Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες χαρακτηρίζονται από τα σοβαρά προβλήματα που ταλαιπωρούν τους κατοίκους των νησιών, τους ναυτεργάτες που εργάζονται στα ακτοπλοϊκά πλοία, τους παραγωγούς αγροτικών και άλλων προϊόντων στα νησιά, τους χιλιάδες εργαζόμενους που κατοικούν στην ηπειρωτική Ελλάδα και θέλουν να επισκεφθούν τα νησιά για οποιοδήποτε λόγο. Είναι προβλήματα, τα οποία προκαλούνται από τις πολιτικές που ακολούθησαν όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Τα τελευταία χρόνια, όμως, και ειδικότερα μετά την ψήφιση και εφαρμογή του Ν. 2932/01 με τον οποίο προσαρμόζεται η ελληνική νομοθεσία στον Κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών και την κατάργηση του προστατευτισμού (cabotage), εντάθηκε ακόμη περισσότερο η εφαρμογή της πολιτικής της καπιταλιστικής ανάπτυξης και των αναδιαρθρώσεων που συντελούνται και στον τομέα της ναυτιλίας προκειμένου να υπηρετηθούν πιο αποτελεσματικά οι ανάγκες του εφοπλιστικού κεφαλαίου να αποκομίσει περισσότερα κέρδη στις συνθήκες διεθνοποίησης και του οξυμένου ανταγωνισμού. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό και τη ραγδαία όξυνση των προβλημάτων. Ετσι:

  • Με γρήγορους ρυθμούς συντελείται η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου. Σήμερα, τρία βασικά εταιρικά σχήματα ελέγχουν το σύνολο σχεδόν των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών (Επιχειρήσεις Αττικής, MINOAN LINES και ΑΝΕΚ).
  • Τα εισιτήρια έχουν αυξηθεί πάνω από 70% κατά μέσο όρο επιβαρύνοντας σημαντικά το πενιχρό εισόδημα των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τα πλοία.
  • Αυξάνεται το κόστος όλων των προϊόντων και τελικά το κόστος διαβίωσης στα νησιά.
  • Καταργήθηκαν οι εκπτώσεις που ίσχυαν για ορισμένες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, φοιτητές, ΑΜΕΑ κλπ.).
  • Η σύνδεση των νησιών γίνεται με μεγάλο αριθμό υπέργηρων-κακοσυντηρημένων πλοίων με σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών.
  • Εχει παραταθεί η περίοδος ακινησίας των πλοίων και μειώθηκε ο αριθμός των δρομολογίων υποβαθμίζοντας τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και οδηγώντας πολλά νησιά σε συνθήκες απομόνωσης.
  • Η ανεργία στους ναυτεργάτες έχει αυξηθεί σημαντικά, εκατοντάδες έχασαν τη δουλιά τους (χρεοκοπία ΔΑΝΕ, ακινησία πλοίων των εταιριών G.A. Ferries, Hellenic Seaways κτλ.) και μειώθηκε ο χρόνος εργασίας των ναυτεργατών.
  • Για τους ναυτεργάτες που εργάζονται και για όσο διάστημα εργάζονται εντατικοποιείται η εργασία τους με ωράρια που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τις 15-16 ώρες ημερησίως, εξαιτίας των μειωμένων οργανικών συνθέσεων και της εντατικής λειτουργίας των πλοίων προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες, δημιουργώντας σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των πλοίων και των επιβαινόντων.
  • Πλήττεται ο λαϊκός τουρισμός κυρίως από την υπέρογκη αύξηση του κόστους μετακίνησης προς και από τα νησιά για τους εργαζόμενους και ευρύτερα για τα λαϊκά στρώματα και τη νεολαία.
  • Ιδιωτικοποιούνται τα λιμάνια, ενώ τεράστια είναι τα προβλήματα των λιμενικών εγκαταστάσεων κυρίως των νησιών, προκαλώντας σοβαρούς κινδύνους σχετικά με την ασφάλεια των πλοίων και των επιβαινόντων και εμπόδια στην προσέγγιση των πλοίων στα νησιά.
  • Ταυτόχρονα τα οικονομικά αποτελέσματα των ναυτιλιακών εταιριών είναι ιδιαιτέρως ανθηρά, καταγράφοντας κατακόρυφη αύξηση των κερδών τους, ενώ απολαμβάνουν και ειδικά προνόμια με τη μορφή προκλητικών φορολογικών ελαφρύνσεων.
  • Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση της ΝΔ επιδοτεί αδρά τους εφοπλιστές: πάνω από 60 εκατ. (!) θα δώσει το 2005, ενώ πριν την εφαρμογή του Ν. 2932/01 ήταν σχεδόν μηδενικές.

Αποθρασυμένοι οι εφοπλιστές από την πολιτική τόσο της σημερινής κυβέρνησης, όσο και των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και στηριζόμενοι στον διαλυτικό Κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που στηρίζουν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, απαιτούν και νέα προνόμια. Ζητούν πλήρη απελευθέρωση στις οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων και το διώξιμο χιλιάδων ναυτεργατών, την κατάργηση του ορίου ηλικίας των πλοίων και την πλήρη ελευθερία στη δρομολόγηση και αποδρομολόγησή τους, την απελευθέρωση στον καθορισμό της τιμής των εισιτηρίων, ακόμα και για την οικονομική θέση!

Η κυβέρνηση της ΝΔ αξιοποιώντας τις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και την απειλή ότι θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, προωθεί την ικανοποίηση των εφοπλιστικών αξιώσεων.

Από τα παραπάνω αποδεικνύεται ότι η πολιτική εξυπηρέτησης των εφοπλιστικών συμφερόντων που ακολουθεί σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ και χτες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, η πολιτική που θεωρεί εμπόρευμα τις υπηρεσίες της ακτοπλοΐας, που κινητήρια δύναμη, βασικό κίνητρο έχει το κέρδος του κεφαλαίου, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα. Αντίθετα, θα τα οξύνει και θα τα αναπαράγει.

Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι στρατηγικής σημασίας, συνδέονται με την άμυνα της χώρας, την ανάπτυξη των νησιών και δεν μπορούν να είναι στα χέρια των εφοπλιστών. Στα πλαίσια της λαϊκής εξουσίας μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, ώστε να οργανωθεί η ακτοπλοΐα προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων, των ναυτεργατών. Ταυτόχρονα, έχοντας στόχο την ικανοποίηση των αναγκών των λαϊκών στρωμάτων, των ναυτεργατών, των εργαζομένων και την ανάπτυξη των νησιών προς όφελός τους, στηρίζει τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις που αναπτύσσονται κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα για επαρκείς, ασφαλείς ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, για φτηνό εισιτήριο ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και παλεύει για:

  • Καθημερινή, απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ των νησιών καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.
  • Ασφαλή και σύγχρονα πλοία. Ουσιαστική προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
  • Μείωση της τιμής των εισιτηρίων των επιβατών και των ναύλων των οχημάτων κατά 50%, χωρίς αυτό το κόστος να μετακυληθεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Τη στήριξη με επιπλέον εκπτώσεις των συνταξιούχων, των φοιτητών, των ΑΜΕΑ, των πολυτέκνων και των στρατιωτών.
  • Πλήρη - σταθερή εργασία για τους ναυτεργάτες. Μείωση του ημερήσιου εργάσιμου χρόνου - 7ωρο, 5ήμερο, 35ωρο.
  • Μισθούς και συντάξεις, εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των εργατών της θάλασσας.
  • Αμεση βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων για την ασφαλή και απρόσκοπτη πρόσδεση των πλοίων στα νησιά.
  • Αποτροπή της παραπέρα ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και επαναφορά στο δημόσιο όσων έχουν ιδιωτικοποιηθεί.
  • Πάλη για την ανατροπή της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας που προβλέπει την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας.

ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. υπουργός για την πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ