Τετάρτη 21 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Οι δήμοι δεν έχουν ανάγκη από «ράμπο»

Φαίνεται ότι ήρθε η ώρα να αξιοποιηθεί η τρομο-λαγνεία και ο φόβος που καλλιεργήθηκε εδώ και καιρό στο λαό μέσα απ' όλα τα ΜΜ Ενημέρωσης. Να εμφανιστεί σαν λύση η μεγαλύτερη αστυνόμευση που θα γίνεται από την ονομαζόμενη "Δημοτική Αστυνομία" στο όνομα των Δήμων.

Η σημερινή συγκυρία διευκολύνει αυτές τις προθέσεις.

Στην τελευταία εκδοχή του σχεδίου ΠΔ γι' αυτήν την Αστυνομία: Δεν προβλέπεται η δημιουργία μιας υπηρεσίας, που θα ελέγχει την εφαρμογή των αποφάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων. Αντίθετα, προβλέπεται η δημιουργία ενός αστυνομικού σώματος, που θα εκτελεί γενική αστυνόμευση, θα έχει τη δυνατότητα να συλλαμβάνει, θα βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα, όπως η ΕΛ.ΑΣ., θα έχει ανακριτικά καθήκοντα. Δημιουργείται ένα ειδικό σώμα "ράμπο" στο Δήμο, τη γειτονιά, στο τετράγωνό μας. Είναι ένας κατασταλτικός μηχανισμός, αφού το ειδικό προσωπικό της απαγορεύεται ακόμη και "να πρεσβεύει θρησκευτικές δοξασίες που εμποδίζουν την άσκηση των καθηκόντων του", όπως αναφέρεται στο σχέδιο ΠΔ, δηλαδή ότι, δεν πρέπει να έχουν κανένα κώλυμα, για να φέρουν και να χρησιμοποιήσουν όπλα. Αυτόν τον κατασταλτικό χαρακτήρα εξυπηρετούν τα απαιτούμενα ιδιαίτερα σωματικά προσόντα (ύψος, διάμετρος στήθους) που αποτελούν τα πρώτιστα ελεγχόμενα στοιχεία για την πρόσληψη, μαζί με τις επιδόσεις σε αθλήματα (μήκος, ύψος, τρέξιμο). Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί και γι' αυτό βαθμολογείται ιδιαίτερα η αποκτηθείσα εμπειρία αυτών που υπηρέτησαν ως έφεδροι αξιωματικοί ή στις ειδικές δυνάμεις ή έχουν υπηρετήσει 5ετή θητεία. Ενώ προβλέπεται ότι αυτή η "αστυνομία" θα αποτελεί δημοτική υπηρεσία και αυτοί που την αποτελούν θα είναι δημοτικοί υπάλληλοι. Η πρόσληψή τους γίνεται με ειδικές διαδικασίες άμεσα. Θεωρείται πρώτιστη ανάγκη η σύσταση αυτού του σώματος. Ετσι, οι τεχνικοί, οι διοικητικοί, οι άλλες ειδικότητες που ζητούνται για τη σωστή λειτουργία των Δήμων μπορεί να μην προσληφθούν ποτέ, αλλά οι "ράμπο" θα προσληφθούν άμεσα. Η πρόσληψή τους γίνεται από ειδική επιτροπή, όπου θα συμμετέχει αξιωματικός της αστυνομίας. Στην υπηρεσία που θα δημιουργηθεί μπορούν να κάνουν μετάταξη υπάλληλοι της ΕΛ.ΑΣ. και μέχρι να "στρώσει" η λειτουργία της μπορεί να ορίζεται προϊστάμενός της συνταξιούχος αστυνομικός ή αστυνομικός εν ενεργεία με απόσπαση.

Για το προσωπικό αυτής της υπηρεσίας δεν ισχύουν τα ίδια καθήκοντα, δικαιώματα και οι υποχρεώσεις με τους άλλους δημοτικούς υπαλλήλους. Αυτά καθορίζονται με ειδική απόφαση του υπουργού Εσωτερικών Δημόσιας και Διοικητικής Αποκέντρωσης. Δεν πρέπει να διαφεύγει η δυνατότητα που υπάρχει να μεταφερθεί σ' αυτήν την υπηρεσία, η εξουσία να εκδίδει Κανονιστικές Πράξεις, χωρίς τη γνώμη και με περιορισμό της εξουσίας των αιρετών οργάνων. Εξάλλου προβλέπεται να ελέγχει αυτή η υπηρεσία στην περιοχή του Δήμου την "ευκοσμία" και "ευταξία". Με κομψές εκφράσεις όχι απλώς ανατίθεται σ' αυτήν γενικά καθήκοντα αστυνόμευσης, αλλά και ο καθορισμός της "τάξης" και του "κόσμιου". Τέλος, πρέπει να επισημανθεί ότι το προσωπικό αυτής της υπηρεσίας υποχρεούται να συνδράμει το έργο της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και των επιμέρους οργάνων της, χωρίς να απαιτείται καμιά απόφαση του αιρετού Δημοτικού Συμβουλίου, που απεκδύεται κάθε πολιτικού ρόλου.

Αναδεικνύεται για μια ακόμα φορά ότι η κυβέρνηση θέλει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όχι απλώς μέσο, αλλά μοχλό για τη διοχέτευση και εφαρμογή της πολιτικής της. Απέναντι σ' αυτήν την προσπάθεια είναι επιτακτική ανάγκη οι αιρετοί να αντιδράσουν:

Να μην αποδεχτούν αρμοδιότητες της όποιας υπηρεσίας να επεκτείνονται πέρα από τα θέματα λειτουργίας της πόλης και της προστασίας του περιβάλλοντος. Να αποκλείσουν τη δημιουργία μηχανισμών γενικής αστυνόμευσης και κατασταλτικού χαρακτήρα, την οπλοφορία και τη χρήση όπλων, που οδηγούν στο να στενέψουν τα όρια της δημοκρατίας της καθημερινότητας και όχι μόνο. Να αντισταθούν στην όποια παράκαμψη και υποκατάσταση των πολιτικών αιρετών οργάνων που επιχειρείται με τη δυνατότητα έκδοσης Κανονιστικών Πράξεων από υπηρεσίες του Δήμου και την οριζόντια διασύνδεσή τους με άλλες υπηρεσίες, εκτός Δήμους χωρίς εντολή τους.

Είναι νομίζουμε "εκ των ων ουκ άνευ" να υποστηρίξουμε ότι οι αιρετοί δεν πρέπει να αποδεχτούν όχι μόνο αυτήν την απαράδεκτη αρμοδιότητα που τους ανατίθεται, αλλά και κάθε αρμοδιότητα σε βάρος και με επιβάρυνση των δημοτών τους. Εξάλλου, οι δεσμεύσεις τους να μην αναλάβουν αρμοδιότητες χωρίς πόρους είναι πρόσφατες, ας τις τιμήσουν. Είναι καθήκον τους να απαιτήσουν την άμεση κάλυψη των αναγκών των Δήμων σε άλλο προσωπικό που είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία τους και να μην αποδεχτούν την εφαρμογή "ειδικών" μεθόδων και κριτηρίων για την πρόσληψη και λειτουργία "ειδικών" υπηρεσιών των Δήμων. Η στάση τους αποτελεί κριτήριο. Η παραπληροφόρηση για την εγκληματικότητα δεν πρέπει να είναι το άλλοθι για συναίνεση και αποδοχή ρυθμίσεων που λειτουργούν κοινωνικά και οικονομικά σε βάρος των δημοτών, σε βάρος της ουσίας και του περιεχομένου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που όλοι επικαλούνται τουλάχιστον στα λόγια.


Σταύρος ΒΑΡΟΥΤΣΗΣ
Μέλος του τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ