Παρασκευή 25 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΧΕΙΜΩΝΑΣ" ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Οσα προβλεπόμενα στα 8 νομοσχέδια δεν προλάβουν να ψηφιστούν από τα Θερινά Τμήματα της Βουλής - ακόμα και μετά από τη σύμπτυξή τους σε 5 - θα προωθηθούν μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων, διευκρίνισε πρόσφατα ο υφυπουργός Παιδείας. Μακάρι τέτοια δραστηριότητα να έδειχνε και για τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας.

Οταν πρόκειται για την κάλυψη των χιλιάδων κενών, παραδείγματος χάρη, που έχουν μόνιμα εγκατασταθεί στο πρώτο εξάμηνο κάθε σχολικού έτους. Η όταν μαθητές και γονείς παίρνουν τους δρόμους, αναζητώντας στέγη για το σχολείο τους, που το κτίριό του κρίθηκε ακατάλληλο. Η, ακόμη, όταν τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν, εξαιτίας της αδυναμίας τους να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ. Οταν πρόκειται, δηλαδή, για τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις μιας κυβέρνησης με τόσα "εκσυγχρονιστικά" οράματα.

Σ' αυτές, όμως, τις μικρές καθημερινές ανάγκες, η κυβέρνηση δυσκολεύεται να ανταποκριθεί, γιατί νυχθημερόν για ένα πράγμα μοχθεί και βασανίζεται: Ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος για να πλασάρει τη νέα αντιεκπαιδευτική γραμμή των Βρυξελλών. Και είναι αλήθεια πως ο Αύγουστος ενδείκνυται για έναν τέτοιο σκοπό.

Το μαζικό ψυχολογικό κλίμα που καλλιεργείται γύρω από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των γενικών εξετάσεων είναι το πιο εύφορο έδαφος για να καρπίσουν αυταπάτες και ψευδαισθήσεις, για τον προσανατολισμό των αλλαγών που προωθεί. Τακτική, που μόνο στις παραπλανητικές διαφημίσεις των σχολαρχών μπορεί να βρει το ταίρι της.

Οπως εκείνοι κάθε τέτοια εποχή κατακλύζουν τα ΜΜΕ, τάζοντας πανεπιστημιακούς τίτλους και λαμπρό μέλλον στους αποφοίτους τους, έτσι και η κυβέρνηση κατακλύζει τη Βουλή με νομοσχέδια, υποσχόμενη ανοιχτό πανεπιστήμιο και κατάργηση των εξετάσεων.

Οπως εκείνοι ψεύδονται και εξαπατούν για να κερδοσκοπήσουν, έτσι και η κυβέρνηση υποκρίνεται και δημαγωγεί για να υφαρπάξει την κοινωνική ανοχή σε μια χειρότερη πνευματική δουλεία.

Ολα όσα τούτες τις μέρες διέρρευσαν στον Τύπο γύρω από το περιεχόμενο των νομοσχεδίων κάθε άλλο παρά διαψεύδουν αυτή τη διαπίστωση: Οι εξετάσεις, όχι μόνο δεν καταργούνται, αλλά πολλαπλασιάζονται. Στην τεχνική των εξετάσεων εξαντλείται, για άλλη μια φορά, όλη η ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στην Α Λυκείου, οι μαθητές θα τεστάρονται "ψυχοπαιδαγωγικά" για το κατά πόσον είναι ικανοί να ανέβουν με αξιώσεις το Γολγοθά των περιφερειακών ή εθνικών εξετάσεων των επόμενων τάξεων για να αποκτήσουν το Εθνικό Απολυτήριο. Οσοι δεν έχουν για φροντιστήρια, να μην χάνουν άδικα το χρόνο τους. Οσο, δε, για την αναβάθμιση του Λυκείου, αυτή αφορά την αντικατάσταση ενός βιβλίου!

Η εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ δε θα είναι ελεύθερη, αλλά θα γίνεται με βάση τη βαθμολογία του Εθνικού Απολυτηρίου. Οταν ο υπουργός Παιδείας υπόσχεται την είσοδο όλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει δύο άσους στο μανίκι: Την αποτυχία μεγάλου αριθμού μαθητών να εξασφαλίσουν το Εθνικό Απολυτήριο και τη δημιουργία μιας υποβαθμισμένης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που πιστότερα αποδίδεται με τον όρο "μεταδευτεροβάθμια".

Σ' αυτήν, ΑΕΙ και ΤΕΙ θα συνυπάρχουν με ΙΕΚ, διάφορα ιδρύματα φορέων και οργανισμών και κύκλους επαγγελματικής κατάρτισης (ΕΛΚΥΣ), σε μια προς τα κάτω εξομοίωσή τους, που με "γέφυρες" θα συνδέονται και θα συγκοινωνούν. Κάτι, που το εμφανίζουν δίκαιο και σωστό. Γιατί, όπως μαςπληροφορούν με το ενημερωτικό φυλλάδιο του υπουργείου Παιδείας για τους Ελεύθερους Κύκλους Σπουδών (ΕΛΚΥΣ), από δω και στο εξής, θα μπορείς, αποφοιτώντας από ένα ΑΕΙ, να αποκτάς ειδικότητα στον ελεύθερο κύκλο ενός ΤΕΙ. Με ποιο δικαίωμα, όμως, θα σου κόβουν το δρόμο προς ένα ΙΕΚ;

Ο απώτεροςστόχος, για τη "μεταδευτεροβάθμια" εκπαίδευση, της κυβέρνησης και της ΕΕ, επανήλθε στο φως της δημοσιότητας καιμε τις προτάσεις του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, που προβάλλουν την ανάγκη αντικατάστασης του όρου και της ουσίας της ανώτατης εκπαίδευσης από τον όρο μεταδευτεροβάθμια. "Με τα σημερινά δεδομένα της ΕΕ, τα πανεπιστήμια είναι υποχρεωμένα να συνυπάρχουν με άλλα ιδρύματα σε έναν ενιαίο μεταδευτεροβάθμιο εκπαιδευτικό χώρο, γι' αυτό και πρέπει να συζητήσουμε τη νέα τους φυσιογνωμία", αναφέρεται στο κείμενο των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ.

Ετσι, υποστηρίζει τη μείωση της διάρκειας σπουδών στα πανεπιστήμια τύπου τριετών κολεγίων, τη μεταβίβαση στην ευθύνη των πανεπιστημίων όλων των μονάδων μεταλυκειακής εκπαίδευσης, όπως τα ΙΕΚ, την ίδρυση ακαδημαϊκών μονάδων από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς (βλ. ιδιωτικά πανεπιστήμια), την επιβολή διδάκτρων και, τέλος, την αποσύνδεση του πτυχίου από τη δυνατότητα άσκησης επαγγέλματος. Το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος θα αποκτάται με αδιάβλητο πανελλαδικό διαγωνισμό (!) ή με αυστηρές εξετάσεις, που θα κάνουν "κλειστό" το επάγγελμα, προκειμένου να διασφαλίσουν την ποιότητά του, όπως σαφέστερα δήλωσε ο υπουργός Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Στο φως αυτών των γενικότερων μεθοδεύσεων, το ανοιχτό πανεπιστήμιο και οι ΕΛΚΥΣ, που η ίδρυσή τους προβλέπεται στα σχετικά νομοσχέδια, δε φαίνονται απλά σαν μια απάτη σε βάρος των νέων ανθρώπων που αναζητούν λύσεις στα σημερινά αδιέξοδα. Αποτελούν τμήμα του στρατηγικού σχεδίου των πολυεθνικών για τη "διά βίου κατάρτιση". Είναι η απαρχή μιας νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας για την τριτοβάθμια και όλη τη δημόσια εκπαίδευση, με δίδακτρα, ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση και αξεπέραστους ταξικούς φραγμούς για τη συντριπτική πλειοψηφία των νέων, που διά βίου θα περιπλανιούνται στο λαβύρινθό της.

Επιχειρείται μια αναπροσαρμογή του εκπαιδευτικού τοπίου στη νέα πραγματικότητα της ανεργίας, της εργασιακής περιπλάνησης, των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, της εντατικότερης εκμετάλλευσης, που επικαιροποιεί όσο ποτέ το λιτό λόγο του Δ. Γληνού: "Η πνευματική εκμετάλλευση είναι παρακολούθημα και μέσο της υλικής εκμετάλλευσης. Τίποτα δεν μπορεί να γίνει ενάντια στα συμφέροντα της άρχουσας τάξης από καλή της θέληση. Κάθε τι, που θα γίνει για το συμφέρον άλλων κοινωνικών τάξεων, θα προέλθει από δυναμική επιβολή".

Ας μην αργούμε λοιπόν. Δεν έχουμε άλλη λύση. Αυτή η υπόθεση δεν είναι του μέλλοντος. Τούτη η χρονιά, ο φετινός χειμώνας να 'ναι των νέων, των μεγαλύτερων ταξικών αγώνων για την παιδεία. Να 'ναι των εκπαιδευτικών, των φοιτητών, των μαθητών και των γονιών τους. Να 'ναι της εργατικής τάξης ολόκληρης και όλων εκείνων, "που την πνευματική αδικία, όπως και την υλική, έχουν συμφέρον περισσότερο από όλους να την τινάξουν".

Ελένη ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ

"Η πνευματική εκμετάλλευση είναι παρακολούθημα και μέσο της υλικής εκμετάλλευσης. Τίποτα δεν μπορεί να γίνει ενάντια στα συμφέροντα της άρχουσας τάξης από καλή της θέληση. Κάθε τι, που θα γίνει για το συμφέρον άλλων κοινωνικών τάξεων, θα προέλθει από δυναμική επιβολή"


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ