Παρασκευή 25 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Γεννημένος δολοφόνος*

Τα δάκρυα στα μακιγιαρισμένα μάγουλα του Ελτον Τζον. Το μαύρο φόρεμα της Λέιντι Ντι. Το ενοχλημένο ύφος στο πρόσωπο του Αρμάνι. Το μαντίλι που μισοκάλυπτε το εβένινο πρόσωπο της Ναόμι Κάμπελ. Οι τρομαγμένοι, περισσότερο από τις συνέπειες του γεγονότος, παρά θλιμμένοι, συγγενείς. Τα εξώφυλλα στο "Fortune" και το "Business Week" για το αν "θα επιβιώσει η αυτοκρατορία". Το πρωτοσέλιδο στη "Miami Herald" για το δημοσιογράφο που έψαξε πριν τους αστυνομικούς το δωμάτιο του εκλιπόντος. Η παγωμάρα στην ερμητικά κλειστή κοινωνία των φιλομόφυλων - όπως αυτοαποκαλούνται - των ΗΠΑ.

Ητανε ο επίλογος στη δολοφονία του Τζιάνι Βερσάτσε, του σχεδιαστή μόδας που ήταν πάντα "δέκα κινήσεις μπροστά" από τον ανταγωνισμό, του ανθρώπου που έκανε τους γιάπης στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις να αισθάνονται ότι "ανήκουν", του entrepreneur που "έκοβε" δισεκατομμύρια δολάρια μόνο με μια του έμπνευση κι έστελνε τη βιομηχανία της μόδας στον έβδομο ουρανό...

Κι ήταν ταυτόχρονα η απαρχή μερικών παράλληλων ιστοριών. Του κυνηγιού για το δολοφόνο, τον serial killer που δεν ενδιέφερε κανέναν, έως ότου σκότωσε τον Βερσάτσε και μπήκε στη λίστα των δέκα "πιο καταζητούμενων" ανθρώπων του FBI. Μπορεί κανείς να μην ενδιαφερόταν για τους φτωχοδιάβολους που είχαν πέσει από τις σφαίρες του ως τότε, αλλά αφ' ότου "Ο" σχεδιαστής άφησε την τελευταία του πνοή, κάθε μπάτσος στις Ηνωμένες Πολιτείες θεώρησε ύπατο καθήκον του να ξεχυθεί στο κατόπι του. Της παράνοιας στα μέσα ενημέρωσης, με τη θεαματικότητα της εκπομπής "Americas Most Wanted" να "χτυπάει" ανεπανάληπτα νούμερα και τον "πολύ" Λάρι Κινγκ του CNN να κάνει την εκπομπή του, απευθείας μετάδοση του κυνηγιού του Κιουνάναν. Του "γεννημένου δολοφόνου" που έγινε για δύο βδομάδες η ψύχωση της αμερικάνικης κοινωνίας και των ΜΜΕ. Και γιατί;

Ισως κι ο ίδιος ο Κιουνάναν να μην το κατάλαβε, αλλά όταν αυτός ο "τρελός" (αν ήταν τρελός, κι αν ήταν αυτός) φιλομόφυλος έβαλε το πιστόλι του στο πίσω μέρος του κεφαλιού του Βερσάτσε, αυτό που πυροβόλησε ήταν το αμερικάνικο όνειρο. 'Η μάλλον, το δικό του αμερικάνικο ονειρο.

Η αυτοκτονία (;) του, με το ίδιο όπλο που πήρε τις ζωές τουλάχιστον πέντε ανθρώπων, ολοκλήρωσε το δράμα (με την αρχαιοελληνική του έννοια). Δεν υπήρξε "από μηχανής θεός" που απέδωσε "δικαιοσύνη", κι ούτε ασφαλώς την απέδωσαν οι ένοπλοι με τις φαιογάλαζες στολές κι οι ειδικοί πράκτορες που κατέφθασαν με τις τετράθυρες "Φορντ" στα όρια ταχύτητας και τις σειρήνες να ουρλιάζουν. Η "δικαιοσύνη" - καλύτερα, η συντριβή - του Αντριου Κιουνάναν συνέβη στο μυαλό του, λίγο πριν πάρει μόνος του τη ζωή του.

Αλλωστε, σε τελευταία ανάλυση, ποιον αφορούσε η "δικαιοσύνη"; Η βιομηχανία μόδας έχασε έναν εκλεκτό της, στο φόρτε του. Αλλά οι άνθρωποι που τη διευθύνουν ξέρουν ότι "κανείς δεν είναι μεγαλύτερος από το παιχνίδι". Η κοινωνία των φιλομόφυλων αισθάνθηκε προσωρινά απειλημένη. Αλλά πρόκειται για μεμονωμένο φαινόμενο. Η οικογένειά του δεν είχε τίποτε να ωφεληθεί - ο Τζιάνι είναι νεκρός και καμιά "δικαιοσύνη" δε θα τον φέρει πίσω.

Γιατί, τότε; Ισως επειδή "οι αρχαίοι είχαν οράματα. Εμείς έχουμε τηλεόραση. Ομως ο πολιτισμός του θεάματος είναι απάνθρωπος. Οι θεατές δεν έχουν μνήμη, δε νιώθουν τύψεις, δεν έχουν αληθινή συνείδηση. (...) Προσδοκούν το μεγάλο χασμουρητό, το ανώνυμο και το παγκόσμιο, την Αποκάλυψη και την Τελική Κρίση της Κοινωνίας του θεάματος" (Οκτάβιο Παζ).

Καληνύχτα (μας)...

Μπ. Γ.

(*) Παραφράζουμε τον τίτλο της ταινίας του Ολιβερ Στόουν "Γεννημένοι Δολοφόνοι", η οποία βασίστηκε σε μια ιστορία του Κουέντιν Ταραντίνο και στο ομώνυμο μυθιστόρημα των Τζον Ογκαστ και Τζέιν Χάμσερ (ελληνική έκδοση "Κέδρος", 1996).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ