- "Τα πανεπιστήμιά μας πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικά, παρά το Σύνταγμα, πριν μας προλάβει ανέτοιμους η ΕΕ, που θέλει να επιβάλει στην αγορά τα δικά της", δηλώνει ο υφυπουργός Παιδείας.
- "Ενα δισεκατομμύριο δίνει καθημερινά ο ελληνικός λαός στην παραπαιδεία, για να προετοιμάσει τα παιδιά του για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ας δώσουν αυτά τα χρήματα σε εμάς, ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε περισσότερες θέσεις για τα παιδιά του", δηλώνουν οι πρυτάνεις.
- "Εμείς δεν ανησυχούμε ότι θα χάσουμε τη δουλιά μας. Αντί για τους μαθητές, θα διδάσκουμε στους φοιτητές", απαντούν οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων.
Σενάρια επί σεναρίων κυκλοφορούν σε εφημερίδες, κανάλια και ερτζιανά, για την "κατ' αποκλειστικότητα" αποκάλυψη των κρυφών άσων της κυβέρνησης, τις δήθεν εσωτερικές της τριβές και την υποτιθέμενη διαμάχη Αρσένη - Παπανδρέου για το Εθνικό Απολυτήριο.
Για όποιον, όμως, θέλει να δει την ουσία κάτω από την επιφάνεια και όχι τη λεπτομέρεια, τα πράγματα είναι καθαρά.
***
Το σύνθημα της "ελεύθερης", τάχα, πρόσβασης στα πανεπιστήμια, φαίνεται πιο πρόσφορο. Πολύ περισσότερο που τυγχάνει της αμέριστης συμπαράστασης αυτών που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη και ιδιαίτερα εκείνων των πρυτάνεων που έχουν για τα καλά μπει στο χορό της αγοραπωλησίας της γνώσης.
Αυτό, λοιπόν, που απασχολεί και κατατρώει τις συνεδριάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου και τους μηχανισμούς του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι να δώσουν διέξοδο στα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης. Είναι το πώς, με δεδομένη την πολιτική των Βρυξελλών για "λιγότερο μακροχρόνιες σπουδές", σταδιακή ιδιωτικοποίηση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και περιορισμό των υποχρεώσεων του κράτους στα στοιχειώδη (γραφή, ανάγνωση, αρίθμηση) - θα παγιδεύσουν το λαό.
***
***
Το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα που δεν αποδέχεται και σιγοντάρει τη νεοφιλελεύθερη παγίδα της "ελεύθερης" πρόσβασης, παρά την επίθεση που δέχεται γι' αυτό. Οχι μόνο γιατί με συνέπεια και ως το τέλος αντιπαλεύει την πολιτική της ιδιωτικοποίησης, αλλά γιατί γνωρίζει καλά, πως στα πλαίσια αυτής της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας, ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση δεν μπορεί να υπάρξει.
Η αληθινή ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση απαιτεί ριζικό κοινωνικοοικονομικό μετασχηματισμό, απαιτεί αναπτυγμένη σοσιαλιστική κοινωνία. Οσοι κρύβουν αυτή την αλήθεια, θέλουν να αποπροσανατολίσουν το μαζικό λαϊκό κίνημα από τα σημερινά του καθήκοντα, διευκολύνοντας συνειδητά ή ασυνείδητα τις επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου στην παιδεία.
***
Σ' έναν αγώνα που αντικειμενικά ξεφεύγει από τα όρια του σχολείου και δένεται στενά με τη γενικότερη διεκδίκηση ριζικά διαφορετικής πολιτικής, σε σύγκρουση με τα συμφέροντα των μονοπωλίων.
Ελένη ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ
Υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας
της ΚΕ του ΚΚΕ
Οταν μιλούν για "ελευθερία", εννοούν τη δική τους ελευθερία να ασχημονούν σε βάρος του. Η τόση "ελευθερία" στη γνώση σημαίνει απελευθέρωση της αγοράς της εκπαίδευσης, ασύδοτη μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα, απελευθέρωση του κράτους από τις υποχρεώσεις του και απελευθέρωση του κεφαλαίου άμεσα να καθορίζει και να ελέγχει, ποιος και τι μαθαίνει