Κυριακή 9 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 44
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΝΩΤΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αλλαγές και προβληματισμοί

Οι αλλαγές στις εξετάσεις των μεταγυμνασιακών - προπαρασκευαστικών "κολεγίων έκτου τύπου", που προανήγγειλε πριν ένα 15ήμερο η υπουργός Παιδείας, επιχειρούν το συνδυασμό των γνώσεων και ικανοτήτων που πρέπει να αποκτήσουν οι σημερινοί 17χρονοι Βρετανοί όχι μόνον με σκοπό την ακαδημαϊκή, αλλά και τεχνολογική κατάρτισή τους.

Οι αλλαγές στις εξετάσεις τύπου GSCE και A - level, που θα εφαρμοστούν από την ερχόμενη σχολική χρονιά, συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία:

- Οι εξετάσεις ΑS - level, που θεωρείται ο ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ του GSCE (Γενικού Πιστοποιητικού Γυμνασιακής Εκπαίδευσης) και του Α - level (Ακαδημαϊκές Εξετάσεις Προχωρημένου Επιπέδου), θα αναμορφωθούν με προοπτική να ενθαρρύνουν τους μαθητές να σπουδάσουν περισσότερα μαθήματα στα κολέγια έκτου τύπου. Μεταξύ αυτών των μαθημάτων θα είναι η επικοινωνία και η πληροφορική τεχνολογία.

- Θα καθιερωθεί ένα εθελοντικό "Εθνικό Ακαδημαϊκό - προχωρημένο Δίπλωμα" National Advanced Diploma,που να περιλαμβάνει τουλάχιστον τέσσερις διαφορετικές περιοχές μελέτης, μεταξύ αυτών είτε τα μαθηματικά είτε οι επιστήμες.

- Οι εξετάσεις για τα διπλώματα τύπου A - level Syllabuses θα γίνουν ακόμη πιο αυστηρές, καθώς θα αυξηθούν οι απαιτήσεις στις γνώσεις βρετανικής ιστορίας, αγγλικής λογοτεχνίας της περιόδου μέχρι το 1900 και στοιχείων γραμματικής και σύνταξης σύγχρονων ξένων γλωσσών.

Οι αλλαγές αυτές ήταν, μεταξύ άλλων, προϊόν των προτάσεων που είχε υποβάλει πέρσι ο Σερ Ρον Ντίαρινγκ στην κυβέρνηση Μέιτζορ και περιλάμβαναν μέτρα που ικανοποιούν τις δυο αντίθετες πλευρές του εκπαιδευτικού κόσμου: Τους "παραδοσιακούς", που θεωρούν ότι αφ' ενός ότι οι ακαδημαϊκές εξετάσεις Level A δε θα πρέπει να καταργηθούν και αφ' ετέρου ότι θα πρέπει να γίνουν δυσκολότερα τα κριτήρια για την απόκτηση των GNVQs ("Γενικά εθνικά επαγγελματικά πιστοποιητικά") και τους προοδευτικούς που πρεσβεύουν ενθέρμως ότι οι νέοι θα πρέπει να μελετούν ένα ευρύ φάσμα μαθημάτων.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις προτάσεις Ντίαρινγκ, οι μαθητές σε Αγγλία, Ουαλία και Βόρεια Ιρλανδία δε θα πρέπει πλέον να περιορίζουν τις σπουδές τους σε δύο ή τρία μαθήματα στην ηλικία άνω των 16 χρόνων. Οπως συμβαίνει εδώ και χρόνια στη Σκοτία, θα πρέπει στο πρώτο έτος των "κολεγίων έκτου τύπου" να πάρουν τουλάχιστον πέντε μαθήματα συν ένα μάθημα ειδικών ικανοτήτων (πληροφορική, επικοινωνίες και μαθηματικά). Καλούνται επιπλέον να δώσουν νέες εξετάσεις στο τέλος του πρώτου έτους με την ονομασία AS - levels.

Προβληματισμοί πάνω στις ανώτερες σπουδές

Στελέχη του βρετανικού υπουργείου Παιδείας, μετά από σχετικές έρευνες, έφτασαν στο συμπέρασμα ότι η αναλογία των νεαρών που έχουν πτυχίο ανώτερης εκπαίδευσης θα ξεπεράσει συντομότατα τη ζήτηση που έχουν οι απόφοιτοι στην εσωτερική αγορά εργασίας.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας φοβάται, μάλιστα, ότι ο αυξανόμενος αριθμός των νέων που έχουν πετύχει σε δύο εξετάσεις ακαδημαϊκού τύπου Α - levels ή σε ανάλογα τεστ οδηγεί "αναγκαστικά" στη μεταρρύθμιση του τρόπου εισαγωγής τους στα πανεπιστήμια, καθώς είναι σχεδόν σίγουρο ότι η επιτυχία των νέων σε δύο εξετάσεις "A - level" δε θα είναι ικανό προσόν για την αυτόματη είσοδό τους στα περισσότερα, αν όχι σε όλα τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανησυχία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου επικεντρώνεται στο φόβο η μαζική είσοδος των νέων στα πανεπιστήμια ενδεχομένως να οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών των ΑΕΙ...

Σε γενικές γραμμές, οι προσπάθειες διεύρυνσης και βελτίωσης της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης στη Μ. Βρετανία μέσα στην περασμένη δεκαετία θεωρούνται ως οι μεγαλύτερες κοινωνικές αλλαγές των τελευταίων πενήντα χρόνων.

Οι στόχοι της εκπαιδευτικής πολιτικής των τελευταίων βρετανικών κυβερνήσεων, που αποσκοπούσαν στο διπλασιασμό του αριθμού των 18χρονων που επιθυμούν να βρουν επαγγελματική διέξοδο διά της εισόδου τους στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέσα σε 25 χρόνια, επιτεύχθηκε μέσα σε επτά χρόνια. Η αναλογία των 18χρονων ή 19χρονων Βρετανών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, κολέγια ή πολυτεχνεία έχει "καθηλωθεί" σήμερα στο 30%.

Ωστόσο, αρκετοί είναι οι εκπαιδευτικοί εμπειρογνώμονες που πρεσβεύουν ότι αυτή η διεύρυνση του αριθμού των επιτυχόντων στα πανεπιστήμια επιτεύχθηκε χωρίς οποιαδήποτε αίσθηση κατεύθυνσης ή εκπαιδευτικής στρατηγικής σχετικά με το σχήμα του ανώτερου βρετανικού εκπαιδευτικού συστήματος και της ανάλογης χρηματοδότησης. Πιστεύουν ότι οι απόφοιτοι σχολείων υποχρεωτικής και μεταλυκειακής εκπαίδευσης, επειδή ακριβώς έχουν ελάχιστες ευκαιρίες για επαγγελματική αποκατάσταση, συσσωρεύτηκαν, αλλά και "εγκλωβίστηκαν" μέσα στο ανώτερο εκπαιδευτικό σύστημα. "Αυτό το φαινόμενο τραυματίζει και την ποιότητα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και την ικανότητα των φοιτητών να επιβιώσουν με τα αγρίως συρρικνωμένα επιδόματα συντήρησης", σημειώνει η βρετανική εφημερίδα "Γκάρντιαν" σε πρόσφατο δημοσίευμά της, υπογραμμίζοντας ότι πέρα από το γεγονός πως οι 3 στους 10 φοιτητές βασίζουν τη συντήρησή τους στα σπουδαστικά επιδόματα, η ευκαιρία για την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης στη διάρκεια ζωής ενός ατόμου είναι πλέον μία στις τέσσερις. Επιπλέον, πάνω από το 35% των νέων που εισάγονται σε κάποιο ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι επιβαρυμένο με την καταβολή διδάκτρων, χρημάτων για την αγορά βιβλίων και το κόστος διαβίωσής τους.

Τα κονδύλια που δίνει η κυβέρνηση του "Συντηρητικού" πρωθυπουργού Τζον Μέιτζορ στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος ανέρχονται σε 7 δισεκατομμύρια στερλίνες. Ομως, πολλά από τα χρήματα αυτά διοχετεύονται στην επιδότηση πανεπιστημίων, παρά στην υποστήριξη των φοιτητών, εκ των οποίων πολλοί ούτως ή άλλως αντιμετωπίζουν μάλλον δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη μέχρις ότου ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. "Είναι καλύτερα αυτά τα 7 δισ. στερλίνες να διανεμηθούν με πιο ευφάνταστους τρόπους, ενδεχομένως σε ατομικές υποτροφίες, παρά σε πανεπιστημιακές επιδοτήσεις", υποστηρίζει ο εκπαιδευτικός συντάκτης της εφημερίδας "Γκάρντιαν". προτείνοντας τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων προκειμένου:

- Να ενθαρρυνθούν οι απόφοιτοι γυμνασίων από ασθενέστερα οικονομικοκοινωνικά στρώματα, οικογένειες μεταναστών ή φυλετικών μειονοτήτων, ώστε να τους δοθεί όχι μόνον η δυνατότητα να εισέλθουν στα πανεπιστήμια, αλλά και να ολοκληρώσουν τις πανεπιστημιακές τους σπουδές.

- Να στραφούν οι ικανότεροι φοιτητές σε ραγδαία εξελισσόμενους τομείς της επιστήμης όπως μηχανική, πληροφορική, βιοτεχνολογία, τηλεπικοινωνίες.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ