- Τεράστιο έγκλημα κατά του περιβάλλοντος στο Σαρωνικό, αποδείχτηκε τελικά η διαρροή μαζούτ από τις εγκαταστάσεις της Μότορ Οϊλ. Ολόκληρη η θαλάσσια περιοχή και οι ακτές από την Πάχη Μεγάρων και τη... - 1996-08-17 00:00:00.0"/> - Τεράστιο έγκλημα κατά του περιβάλλοντος στο Σαρωνικό, αποδείχτηκε τελικά η διαρροή μαζούτ από τις εγκαταστάσεις της Μότορ Οϊλ. Ολόκληρη η θαλάσσια περιοχή και οι ακτές από την Πάχη Μεγάρων και τη... - 1996-08-17 00:00:00.0" /> Τεράστια καταστροφή στο Σαρωνικό | ΡΕΠΟΡΤΑΖ | ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Αυγούστου 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ
Τεράστια καταστροφή στο Σαρωνικό
  • Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και η εταιρία των Βαρδινογιάννηδων προσπάθησαν να υποβαθμίσουν την έκταση της ρύπανσης και να απαλλαγούν όπως όπως από το πρόβλημα, χρησιμοποιώντας μάλιστα επικίνδυνα διαλυτικά
  • Η ρύπανση απλώθηκε από την Πάχη, τα Ισθμια και το Κατακάλι μέχρι τις ακτές της Σαλαμίνας και της Αίγινας
  • "Καθεστώς μπανανίας", καταγγέλλουν οι κάτοικοι των Ισθμίων και με κινητοποιήσεις απαιτούν άμεσα μέτρα

Τεράστιο έγκλημα κατά του περιβάλλοντος στο Σαρωνικό, αποδείχτηκε τελικά η διαρροή μαζούτ από τις εγκαταστάσεις της "Μότορ Οϊλ". Ολόκληρη η θαλάσσια περιοχή και οι ακτές από την Πάχη Μεγάρων και τη Σαλαμίνα, μέχρι τα Ισθμια, το Κατακάλι και την Αίγινα, είναι διάσπαρτη από πετρελαιοκηλίδες. Σοβαρότατες ευθύνες και εγκληματικές παραλείψεις βαρύνουν όχι μόνον την εταιρία των Βαρδινογιάννηδων, αλλά και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ), καθώς από την πρώτη στιγμή προσπάθησαν να υποβαθμίσουν το γεγονός και όπως όπως να "κουκουλώσουν" την πετρελαιοκηλίδα.

Το Σάββατο, 10 Αυγούστου, ενώ μαινόταν καταιγίδα και επικρατούσε σφοδρή θαλασσοταραχή, στα διυλιστήρια της εταιρίας, ξεφόρτωναν τόνους μαζούτ από πλοία. Μετά από κεραυνό που έπεσε σε πλοίο προξενήθηκαν ρήγματα και υπήρξε διαρροή τεράστιας ποσότητας μαζούτ, το οποίο με τη βοήθεια των ρευμάτων εξαπλώθηκε ταχύτατα στις γύρω παραλίες, σε έκταση πάνω από είκοσι τετραγωνικά χιλιόμετρα. Το ΥΕΝ έσπευσε την περασμένη Δευτέρα να ανακοινώσει ότι το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε από συνεργεία του Λιμενικού και της εταιρίας. Ομως βιάστηκε να θριαμβολογήσει. Μετά τις διαμαρτυρίες κατοίκων των μολυσμένων περιοχών, αναγκάστηκε χτες να ανακοινώσει ότι από ελέγχους που έγιναν χτες και προχτές από το Λιμενικό, διαπιστώθηκαν διάσπαρτες κηλίδες πετρελαιοειδών στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Βορείων Ακτών της Αίγινας και νήσου Ψυττάλειας και μεταξύ Δυτικών ακτών Σαλαμίνας και Πάχης Μεγάρων! Παράλληλα, με χτεσινή ανακοίνωσή του το ΥΕΝ αναφέρει ότι εντοπίστηκαν το πρωί της Παρασκευής στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ νήσων Λαγουσών (έναντι Αίγινας) και Σαλαμίνας (περιοχή Περιστέρια - Ακρωτήρια Κόγχη και Κανάκια), να επιπλέουν δυο πετρελαιοκηλίδες διαστάσεων μήκους 150 έως 200 μέτρων και πλάτους από 1 μέχρι 10 μέτρα. Επίσης στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι ανάλογες πετρελαιοκηλίδες εντοπίστηκαν και στη θαλάσσια περιοχή Βόρεια της Αίγινας,μία από τις οποίες είναι κοντά στην Ακτή μπροστά από τα λουτρά Αίγινας.

Βαρύτατες ευθύνες

Χαρακτηριστική ήταν η αδράνεια τόσο της εταιρίας όσο και των λιμενικών αρχών. Η "Μότορ Οϊλ" δεν είχε τοποθετήσει προστατευτικά στρώματα στη θάλασσα κατά τη διάρκεια της μεταφοράς, παραβαίνοντας το νόμο. Ομως δεν ήταν αυτή η μόνη της παρανομία. Η εταιρία - αλλά και ο πλοίαρχος του πλοίου - έγραψαν στα παλιότερα των υποδημάτων τους διεθνείς νόμους που απαγορεύουν τη μεταφορά και φορτοεκφόρτωση πετρελαιοειδών όταν στην περιοχή επικρατεί "ηλεκτρική θύελλα". Ετσι ήταν θέμα λεπτών η μόλυνση της θάλασσας και των παραλίων στις περιοχές των Ισθμίων, Γαλατακίου, Κατακαλίου, Σοφικού, Ξυλοκέριζας, Αμωνίου, Κεχρίων, Αγ. Χαράλαμπου και Κρύας Βρύσης.

Από τη στιγμή της καταστροφής μέχρι και σήμερα, το επίσημο κράτος, διά του Λιμενικού και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, απουσιάζει παντελώς. Απουσίαζε από τις προσπάθειες απορρύπανσης που διενήργησαν οι κάτοικοι με πρωτόγονα μέσα και η "Μότορ Οϊλ" με επικίνδυνα τοξικά διαλυτικά. Ακόμα και τώρα το υπουργείο αποφεύγει να πάρει θέση για το αν οι εργασίας απολύμανσης περατώθηκαν - όπως ισχυρίζεται η εταιρία - και για το αν η θαλάσσια περιοχή μπορεί πάλι να παραδοθεί στους παραθεριστές.

Καθαρισμός για τα μάτια του κόσμου

Οι κάτοικοι των περιοχών αμέσως μετά την καταστροφή, ευαισθητοποιήθηκαν και συνέστησαν Συντονιστική Επιτροπή για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Μάλιστα, την Τρίτη, 13 Αυγούστου, πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας και αγώνα για τη σωτηρία της περιοχής. Ο αγώνας αυτός είναι διπλός, αφού από τη μια στοχεύει στην απομάκρυνση των πετρελαιοκηλίδων και από την άλλη στην αποτροπή μεγαλύτερης οικολογικής καταστροφής από τη "Μότορ Οϊλ", η οποία χρησιμοποιεί πετρελαιοδιασπαστικές ουσίες, επικίνδυνες για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Οπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, η εταιρία ρίχνει στη θάλασσα τη χημική ουσία MARICHEM. Σε βαρέλια που βρέθηκαν υπάρχουν οι ενδείξεις πως η ουσία είναι "επώδυνη", τοξική και "ανορθόδοξη" και πως "στη διάρκεια της χρήσης (της) πρέπει να φορούν (οι χειριστές της) γυαλιά και λαστιχένια ή πλαστικά γάντια", ενώ θα πρέπει να "αποφεύγεται η εισπνοή της".

Παρ' όλααυτά, το δηλητήριο χύνεται στη θάλασσα στην οποία κολυμπούν παιδιά. Οι αρχές δεν ευαισθητοποιήθηκαν καθόλου. Σύμφωνα με καταγγελίες, ενώ χαμηλόβαθμος λιμενικός απέτρεπε αρχικά τους υπαλλήλους της "Μότορ Οϊλ" να ρίχνουν τοξικά στη θάλασσα, μετά από άνωθεν τηλεφωνική εντολή απλά τους παρακολουθούσε κατά την εκτέλεση του έργου τους. Οι κάτοικοι καταγγέλλουν επίσης πως ο "καθαρισμός" που γίνεται είναι επιφανειακός "για τα μάτια του κόσμου" και πως πρόκειται για συγκάλυψη του εγκλήματος από την εταιρία και τις κρατικές αρχές. Καταγγέλλουν πως οι παραλίες έχουν εμπλουτιστεί με μαζούτ και πως η "Μότορ Οϊλ" καλύπτει με άμμο τη μολυσμένη περιοχή για να μη φαίνεται το μέγεθος της καταστροφής. Πολλοί λένε πως αν σκάψει κανείς με το δάχτυλο σε πέντε - δέκα εκατοστά κάτω από την άμμο θα βρει χώμα και πέτρες, μαύρα από το μαζούτ. Κάποιοι άλλοι κατήγγειλαν πως η εταιρία έχει γεμίσει φορτηγά με πέτρες τις οποίες μυστικά επιχειρεί να πετάξει σε απομακρυσμένες περιοχές.

Αντιδράσεις

Χτες σε συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι των δήμων και κοινοτήτων της περιοχής και εκπρόσωποι Εξωραϊστικών Συλλόγων, κατήγγειλαν τη "Μότορ Οϊλ" για την καταστροφή αποδίδοντας βαρύτατες ευθύνες στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και στο Λιμενικό Σώμα. Κατήγγειλαν πως ο εκπρόσωπος του ΥΕΝ, πλωτάρχης Κοντόπουλος, έκανε προσπάθειες συγκάλυψης της πίσσας και πως δέκα ημέρες μετά το χτύπημα διαβεβαίωσε κατ' ιδίαν πως η θάλασσα είναι καθαρή για τους λουόμενους. Οταν του ζητήθηκε γραπτή δήλωση ή δήλωση στον Τύπο, ο πλωτάρχης προκλητικά το απέφυγε. "Σαν μητέρα παρακαλώ να βγει ένας αρμόδιος να μας πει αν θα πρέπει να αφήνουμε τα παιδιά μας να μπουν στη θάλασσα", τόνιζε η Αγγελική Ευθυμιάδου εκφράζοντας την αγωνία των κατοίκων. Αλλοι μιλούσαν για αποικιοκρατικό καθεστώς μπανανίας που επιτρέπει στους Βαρδινογιάννηδες να κάνουν ό,τι θέλουν, με το κράτος να τους παρακολουθεί δουλικά. Και αυτές οι καταγγελίες δε φαίνονται υπερβολικές. Τις δικαιώνει η στάση του ΥΕΝ όσο και της Νομαρχίας Κορινθίας, η οποία με έγγραφό της ζητά από τους δήμους της περιοχής να αναθέσουν "σε ειδικευμένα συνεργεία" το έργο της απορρύπανσης "σε συνεργασία με την εταιρία "Μότορ Οϊλ" την οποία θα βαρύνει και σχετική δαπάνη και υπό τις οδηγίες των υπευθύνων συντονιστών του ΥΕΝ (Λιμενάρχη κλπ) ". Δηλαδή να πληρώσουν τα σπασμένα και... να στείλουν το λογαριασμό στους Βαρδινογιάννηδες.

Αλλη απόδειξη είναι πως ο περιφερειακός Σταθμός καταπολέμησης της ρύπανσης, που με νόμο συστήθηκε και επανδρώθηκε, δε λειτουργεί, γιατί όλοι οι υπάλληλοί του αποσπάσθηκαν. Τέλος, οι κάτοικοι κατήγγειλαν τα ΜΜΕ τα οποία αποσιώπησαν το γεγονός, δεν πήραν πλάνα της καταστροφής και έρχονται τώρα που δεν υπάρχει ορατή ρύπανση να μιλήσουν για "ολοκλήρωση των εργασιών απορρύπανσης από τη... "Μότορ Οϊλ"".

Συγκέντρωση χτες

Χτες το απόγευμα η Συντονιστική Επιτροπή πραγματοποίησε συγκέντρωση στα Λουτρά. Οι συγκεντρωμένοι κατευθύνθηκαν στις εγκαταστάσεις της "Μότορ Οϊλ", όπου επέδωσαν ψήφισμα με το οποίο απαιτούν:

  • Τη διερεύνηση των αιτιών της καταστροφής.
  • Τον εντοπισμό παραλείψεων του διυλιστηρίου και τον προσδιορισμό ευθυνών.
  • Την κατάρτιση περιβαλλοντικής μελέτης των επιπτώσεων της καταστροφής.
  • Την πλήρη αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον, στην οικονομία και στην περιουσία των κατοίκων.
  • Τη σύσταση επιτροπής που θα ελέγχει τις διαδικασίες πρόληψης και τα μέσα καταστολής καταστροφών των διυλιστηρίων.

Τέλος, οι κάτοικοι διαδήλωσαν την απόφασή τους να συνεχίσουν τον αγώνα τους, δηλώνοντας πως αυτή είναι η αρχή και θα ακολουθήσουν και άλλες μορφές πάλης.

Π. Ζ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ