Τετάρτη 18 Σεπτέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΕΝΤΡΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Καταργούν το δημόσιο σχολείο. Αγώνας τώρα

Οι εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας για τη Δημιουργική Απασχόληση μαθητών στα πλαίσια του ολοήμερου σχολείου στις 16/9/96 δεν αποτέλεσαν κεραυνό εν αιθρία. Πολύ δε περισσότερο δεν πρέπει να αντιμετωπιστούν ως προεκλογικά"θα". Αποτελούν συγκεκριμένα μέτρα στο χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένης πολιτικής επιλογής, που χρόνια τώρα εφαρμόζεται και στις μέρες μας ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η επιτάχυνσή της.

Η πολιτική επιλογή τους "απαιτεί" τη δραστική μείωση των δαπανών για την παιδεία, η οποία προεκλογικά ραφιναρισμένη και μεταφραζόμενη ακούγεται: λιγότερο κράτος, νοικοκύρεμα των δημόσιων δαπανών κ.ά.

Είναι εκείνα τα πολιτικά μέτρα, που έχουν σκοπό να εφαρμόσουν, εφόσον για αυτούς το "πρόγραμμα σύγκλισης" της ΕΕ αποτελεί το "οικονομικό Σύνταγμα της Ελλάδας". Και φυσικά δεν είναι μόνο η σημερινή κυβέρνηση, που δηλώνει την υποταγή της σ' αυτό, αλλά και η ΝΔ, η ΠΟΛ. ΑΝ., ο ΣΥΝ, το ΔΗΚΚΙ. Μέχρι σήμερα, ζήσαμε οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί τις συνέπειες αυτής της πολιτικής, που ο χαρακτηρισμός υποβάθμιση της παιδείας, ίσως να πέφτει λίγο!

Τι μας ζήτησε όμως ο "υπουργός Παιδείας"; Στριμώχτε τα παιδιά σε τριαντάρια τμήματα! Φυσικά δεν τόλμησε να πει το πώς και με ποιες συνέπειες. Ομως αυτές τις ζει και τις αντιμετωπίζει το σύνολο της σχολικής κοινωνίας, γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί.

Μετατρέπονται αποθήκες, βιβλιοθήκες, εργαστήρια, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων σε αίθουσες διδασκαλίας και όποιος μαθητής μάθει γράμματα έμαθε. "Θέλετε ολοήμερο σχολείο με δημιουργική απασχόληση των μαθητών; Πληρώστε γονείς! Αντε να σας έρθει 10.000 δραχμές το μήνα!". Φυσικά, απευθύνεται σε όσους γονείς τους "περισσεύουν", όσους οικονομικά αντέξουν. Για τους άνεργους γονείς όμως που δεν έχουν; "Θέλετε ενισχυτική διδασκαλία; Πληρώστε γονείς θα σας έλθει φθηνότερα".

Οι σταράτες αλλά βαθιά αντιλαϊκές - αντιδραστικές κουβέντες του Γ. Παπανδρέου σηματοδοτούν την έναρξη της κατάργησης του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας. Θέλει να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε μεικτού ιδιοκτησιακού καθεστώτος επιχείρηση! Το πώς θα γίνει αυτό μας το περιέγραψε ο ίδιος αναφερόμενος στο ολοήμερο σχολείο και τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης μαθητών:

  • Ενα ελάχιστο μέρος των δαπανών θα το πληρώσει το υπουργείο π.χ. βιβλία.
  • Ενα μέρος των λειτουργικών δαπανών οι δήμοι, οι οποίοι εάν δεν έχουν χρήματα θα τα εξοικονομήσουν, ακολουθώντας τη φορομπηχτική πολιτική της επιβολής ανταποδοτικών τελών (π.χ. ο Δήμαρχος του Βόλου κ.ά.) στους δημότες του.
  • Οι γονείς θα πληρώσουν το μισθό του εκπαιδευτικού. Εν ολίγοις μας ζήτησε να γίνουμε εργοδότες (!) των δασκάλων.

Οι συνέπειες της εφαρμογής αυτών των αντιδραστικών πολιτικών επιλογών, πολλές, με πολλούς αποδέκτες:

α) Προκειμένου να μειώσει δραστικά τις δαπάνες του κράτους για την παιδεία καλεί τους γονείς να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη πέρα από τη συμμετοχή τους στα έσοδα του κράτους, μέσω των άμεσων και έμμεσων φόρων.

β) Η μόρφωση μετατρέπεται σε εμπόρευμα εφ' όσον βασική προϋπόθεση απόκτησής της είναι η οικονομική δυνατότητα του κάθε γονιού.

γ) Μετατρέπει το δημόσιο σχολείο σε επαγγελματική στέγη διάφορων επιτήδειων.

δ) Καταστρατηγούν το εργασιακό καθεστώς των δασκάλων εφ' όσον όσοι ενταχθούν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα θα καταγράφονται ως "ελεύθεροι επαγγελματίες", με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

ε) Θέλουν ένα σχολείο, που θα αυξήσει τις ταξικές και κοινωνικές ανισότητες, με ένα περιεχόμενο γνώσης αυστηρά ελεγχόμενο και άμεσα εκμεταλλευόμενο οικονομικά - πολιτικά από την οικονομική ολιγαρχία (π.χ. Λαμπράκης).

Ολα τα παραπάνω δεν είναι τυχαία, γι' αυτό και δε μας εξέπληξαν. Αποτελούν μέρος της εφαρμογής των εντολών της "Λευκής Βίβλου" στο χώρο της παιδείας. Σε αυτήν την αντιδραστική - αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και των εδώ εκφραστών της, εμείς προτείνουμε ολοήμερο σχολείο με κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, ενταγμένο στο επίσημο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με άμεσους διορισμούς δασκάλων από το υπουργείο Παιδείας, με πλήρη και αποκλειστική οικονομική στήριξη από το κράτος.

Η πρότασή μας αυτή, μαζί με άλλες που έχει καταθέσει το κίνημα των γονιών, μαθητών, εκπαιδευτικών, στόχο της έχει την ενίσχυση και αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Εκφράζει μια άλλη πολιτική, κόντρα και αντίθετη κάθετα στη σημερινή. Απέναντι στην ωμότητα των εξαγγελιών για την παιδεία, το Μέτωπο Παιδείας πρέπει να απαντήσει πιο μαζικά και δυναμικά. Κάθε γονιός, μαθητής, εκπαιδευτικός με την πάλη του να ανατρέψει τα σχέδια κατάργησης της δημόσιας, δωρεάν παιδείας.

Γιώργος ΠΟΝΤΙΚΑΚΗΣ

Πρόεδρος Ενωσης Συλλόγων

Γονέων και Κηδεμόνων Περιστερίου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ