Πέμπτη 3 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ
Στην "κόψη του ξυραφιού"

Σε ενδεχόμενο οριστικής εμπλοκής των έργων κατασκευής του μετρό έχουν οδηγήσει πλέον, η διάτρητη και υπέρ των εργολάβων σύμβαση, η βουλιμία για ακόμη μεγαλύτερα υπερκέρδη και η σκανδαλώδης υποχωρητικότητα της κυβέρνησης. Πολλά θα κριθούν για την πορεία των έργων κατά τη συνάντηση που θα έχουν την επόμενη Τετάρτη κορυφαία στελέχη της κοινοπραξίας των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό" με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη. Η συνάντηση αυτή με τους εργολάβους, σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", κλείστηκε απευθείας από τον υπουργό, χωρίς να λάβουν γνώση οι επικεφαλής της "Αττικό Μετρό ΑΕ", της εταιρίας που διαχειρίζεται και επιβλέπει το έργο για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου, θεωρείται όμως βέβαιο ότι στελέχη της θα πάρουν μέρος σ' αυτήν.

Αν, πάντως, και κατά τη συνάντηση αυτή δε βρεθεί κάποιο σημείο "συνεννόησης" των δύο πλευρών, τότε εκτός από νέα πολύμηνη καθυστέρηση των εργασιών, δεν αποκλείεται να υπάρξει σοβαρός κίνδυνος για την πλήρη διακοπή της κατασκευής του έργου. Χτες μάλιστα στελέχη της "Αττικό Μετρό" προειδοποιούσαν με δηλώσεις τους τους εργολάβους ότι εάν υλοποιήσουν την απειλή τους για εγκατάλειψη του έργου, τότε αυτό θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί, με απευθείας ανάθεση των κατασκευών σε άλλες εταιρίες. Επίσης, από τη χτεσινή ανακοίνωση της ίδιας εταιρίας, προκύπτει ότι πλευρά του δημοσίου επιδιώκει τα προβλήματα που έχουν ανακύψει με το μπλοκάρισμα του έργου σε 4 σταθμούς και στους δύο "μετροπόντικες", να λυθούν μέσα στο πλαίσιο της υπάρχουσας σύμβασης. Πηγές μάλιστα του ΥΠΕΧΩΔΕ άφηναν να εννοηθεί ότι είναι διατεθειμένοι, προκειμένουτο έργο να συνεχιστεί, να καλύψουν μέρος των απαιτήσεων των εργολάβων, γύρω στα 20 με 30 δισ. δρχ.

Μετρό το 2001!

Παρ' όλα αυτά οι εργολάβοι επιμένουν στις τεράστιες απαιτήσεις τους για πρόσθετη αμοιβή 175 δισ. δρχ. Για το νέο αυτό "πανωπροίκι" επικαλούνται διάφορους τεχνικούς λόγους. Επιχειρούν δηλαδή να ρίξουν τα βάρη των καθυστερήσεων στο ελληνικό δημόσιο και προτείνουν λύσεις εκτός συμβατικού αντικειμένου που θα επιβαρύνουν αποκλειστικά το δημόσιο. Μεταξύ των λόγων που επικαλούνται για την αύξηση του κόστους του έργου, όπως εδώ και καιρό έχει γράψει ο "Ρ", περιλαμβάνονται: Η αλλαγή της χάραξης της γραμμής Πεντάγωνο - Κεραμεικός, ώστε να διέλθει κάτω από την οδό Ερμού, παρακάμπτοντας τη Μητρόπολη. Την αλλαγή χάραξης στον Κεραμεικό για να μην καταστραφούν οι αρχαιότητες. Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με το υπέδαφος στην περιοχή της οδού Αγ. Κωνσταντίνου. Οι πρόσθετες εργασίες στο σταθμό Λαρίσης για σύνδεσή του με το σταθμό του ΟΣΕ. Οι πρόσθετες ηχομονώσεις στο σταθμό του Μεγάρου Μουσικής. Πρόσθετες εργασίες στο σταθμό της Δάφνης. Η ανακάλυψη αρχαιοτήτων σε πολλά σημεία κ. ά.

Η κοινοπραξία των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό" ζητά, εκτός από τις τεράστιες προσαυξήσεις, και αναθεώρηση της σύμβασης, ανάλογη με αυτήν του 1994 που τους απέφερε "πανωπροίκια" συνολικού ύψους τουλάχιστον 65 δισ. δρχ. Μάλιστα, παράγοντες της κοινοπραξίας διοχετεύουν την άποψη ότι ακόμη και αν επέλθει συμφωνία για τη συνέχιση των εργασιών, για την ολοκλήρωση του έργου θα χρειαστούν άλλοι 58 μήνες. Δηλαδή το έργο αποκλείουν να παραδοθεί πριν το 2001, τρία ολόκληρα χρόνια αργότερα από αυτό που προβλέπει ακόμη και η συμπληρωματική σύμβαση!

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ανανεώσει τη σύμβαση με την αμερικανική "Μπέχτελ" που είναι σύμβουλος της "Αττικό Μετρό ΑΕ", η οποία λήγει στο τέλος του χρόνου. Η συγκεκριμένη εταιρία αμείβεται πλουσιοπάροχα, απασχολώντας 19 περίπου στελέχη της, με 4 δισ. δρχ. το χρόνο και υποτίθεται ότι είναι επιφορτισμένη με τη σωστή παρακολούθηση των έργων από πλευράς του δημοσίου και με την πρόληψη φαινομένων, όπως αυτά που προκάλεσαν δύο φορές μέχρι τώρα την εμπλοκή τους! Κι όλα αυτά επειδή κάποιοι θεώρησαν ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε τέτοια καθήκοντα η Δημόσια Διοίκηση.

Ομως, όπως έδειξε η πράξη, η συνεργασία με την "Μπέχτελ" κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που επισημαίνουν ότι τις συμβουλές της "Μπέχτελ" θα μπορούσε να τις δώσει ακόμη και ένας τελειόφοιτος του Πολυτεχνείου που είχε απλώς διαβάσει τη σύμβαση...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ