Σάββατο 23 Αυγούστου 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νάρκη στη δημόσια δωρεάν παιδεία
  • Αρον άρον, για να προλάβει αντιδράσεις, ο υπουργός Παιδείας κατέθεσε χτες το νομοσχέδιο - έκτρωμα που διαλύει ό,τι έχει απομείνει από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα
  • Με πληθώρα Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων θα καθοριστεί στο μέλλον το πραγματικό περιεχόμενο των αντιδραστικών αλλαγών

Παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, γονιών και συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης κατέθεσε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο που σηματοδοτεί την τελευταία και πλέον καθοριστική φάση διάλυσης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης στη χώρα μας. Τιτλοφορείται "Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις" και στην ουσία θέτει ένα περίγραμμα μέτρων, η εξειδίκευση των οποίων θα γίνει στο μέλλον με την έκδοση πληθώρας Υπουργικών Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων. Σε αυτά τα τελευταία, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σκόπιμα παραπέμπει και την ουσία των αντιδραστικών αλλαγών.

Πρόκειται για το πρώτο μιας σειρά νομοσχεδίων που έχουν καταρτιστεί με βάση τη "Λευκή Βίβλο για την παιδεία", αλλά και το πόρισμα της επιτροπής του ΟΟΣΑ που είχε καλέσει ο πρώην υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου.Στην ουσία ανοίγει το δρόμο για ριζικές αλλαγές στην εκπαίδευση και την προώθηση ενός μοντέλου πλήρως εναρμονισμένου με τις επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου της ΕΕ, έτσι όπως εκφράζονται με τη Λευκή Βίβλο για την απασχόληση".

Η βασική φιλοσοφία των αλλαγών, την οποία υπηρετεί το νομοσχέδιο είναι η εφαρμογή ενός συστήματος, το οποίο δε θα παρέχει γενική παιδεία και εξειδίκευση σε ένα τομέα, που οδηγεί σε έναν τίτλο σπουδών αντίστοιχο με επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά η απόκτηση ενός "ατομικού δελτίου", όπου θα αναγράφονται οι διάφορες σκόρπιες γνώσεις και "δεξιότητες" που θα αποκτά και με τη "διά βίου εκπαίδευση".

Συνονθύλευμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Οι βασικές ρυθμίσεις που προωθεί είναι:

Η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λυκείου που θα οδηγεί σε ένα συνονθύλευμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πολλών ταχυτήτων, η οποία θα χορηγεί διαφόρων ειδών και αξίας "πτυχία".

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μέσα σε μια πενταετία, όλων των ειδών τα Λύκεια που λειτουργούν σήμερα θα πρέπει να μετατραπούν σε Λύκεια Ενιαίου Τύπου, με τρεις κατευθύνσεις (θεωρητική, θετική και τεχνολογική). Με βάση το Απολυτήριο Ενιαίου Λυκείου, αλλά και τα μόρια από ένα σύστημα αξιολόγησης που θα ισχύει στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, οι λεπτομέρειες του οποίου θα καθοριστούν με Προεδρικό Διάταγμα, θα γίνεται η εισαγωγή ή στα "Προγράμματα Σπουδών" (τμήματα) των ΑΕΙ και ΤΕΙ ή στα θεσμοθετούμενα "Προγράμματα Σπουδών Επιλογής" των ΑΕΙ και ΤΕΙ ή στο "Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο".Τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής θα χορηγούν πτυχία ή βεβαιώσεις σπουδών για όσους παρακολουθούν μεμονωμένα μαθήματα και σε αυτά προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής "τέλους εγγραφής και φοίτησης" για όσους έχουν υπερβεί το 25ο έτος της ηλικίας, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για γενίκευση της επιβολής διδάκτρων στο μέλλον.

Ασφυκτικός έλεγχος

Η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ γνωρίζει ότι καθοριστικός παράγοντας για να εφαρμοστεί στην πράξη η λαίλαπα των αντιδραστικών μέτρων είναι ο ασφυκτικός έλεγχος από την κεντρική κρατική εξουσία των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν το εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό προσπαθεί να το πετύχει με την κατάργηση της επετηρίδας διορισμού αφ' ενός, αλλά και τη δημιουργία ενός πλήρως ελεγχόμενου από τον υπουργό Παιδείας Σώματος Μονίμων Αξιολογητών το οποίο θα στελεχωθεί με 400 μέλη που θα προσληφθούν με... διαγωνισμό. Σκοπός αυτού του Σώματος θα είναι όχι μόνο η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά και η μονιμοποίησή τους, η σύνταξη εκθέσεων με βάση τις οποίες θα γίνεται η επιλογή σε θέσεις στελεχών (διευθυντές, προϊστάμενοι Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης κλπ), ακόμη και οι παραπομπές στα αρμόδια όργανα για πειθαρχικά παραπτώματα. Βέβαια, το νομοσχέδιο δεν αναφέρει λεπτομέρειες για τον τρόπο και τις διαδικασίες με τις οποίες θα γίνονται όλα αυτά, αλλά προβλέπει γι' αυτό την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

Επίσης, ανοίγει και το θέμα της μονιμοποίησης των εκπαιδευτικών. Οι όροι και η διαδικασία μονιμοποίησης καθορίζονται με ΠΔ αναφέρει το νομοσχέδιο.

Αξιολόγηση σχολείων

Με την καθιέρωση της αξιολόγησης των σχολείων είναι φανερός ο στόχος της κατηγοριοποίησής τους και ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ένταση των ταξικών φραγμών. Θεσμοθετείται Επιτροπή Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας, η οποία θα απαρτίζεται "από προσωπικότητες κύρους" που διορίζονται με θητεία από τον υπουργό Παιδείας και υπάγεται κατευθείαν σε αυτόν. Σκοπός της και "η εποπτεία, ο έλεγχος και ο συντονισμός των μελών του ΣΜΑ.

Το νομοσχέδιο περιέχει ακόμη σημαντικές ρυθμίσεις όσον αφορά τα σχολικά βιβλία, όπου ανοίγει ο δρόμος για τη σύνταξή τους και "από τρίτους", οι οποίοι όμως θα μπορούν να έχουν "το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης" (πχ το Ιδρυμα Μελετών Λαμπράκη έχει ήδη έτοιμα βιβλία και μάλιστα σε ηλεκτρονική μορφή), η ιδιωτικοποίηση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών φορέων Παροχής Υπηρεσιών Επαγγελματικού Προσανατολισμού), αλλά και για το Ολοήμερο Σχολείο (νηπιαγωγείο και δημοτικό) και τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, τη δυνατότητα λειτουργίας των οποίων όμως με τον πλέον επίσημο τρόπο τη συναρτά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση (βλέπε φόρους για έσοδα) και τους γονείς, δηλαδή την τσέπη τους!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ