Τετάρτη 22 Οχτώβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το αλκοτέστ, η αστυνόμευση και το "γόητρο"

Πολύς θόρυβος γίνεται τελευταία για το μέτρο της κατάσχεσης των οχημάτων των μεθυσμένων οδηγών. Εχοντας υπόψη ότι το μεγαλύτερο μέρος των τροχαίων (και μάλιστα των χειρότερων) οφείλεται σε μεθυσμένους οδηγούς φαίνεται ότι το μέτρο είναι σωστό και το αποδεικνύει και η θεαματική ελάττωση των ατυχημάτων μετά την εφαρμογή του μέτρου.

Στις συζητήσεις της Διακομματικής Επιτροπής στη Βουλή για τα τροχαία, που είχε γίνει με πρόταση του ΚΚΕ, είχα τονίσει ανάμεσα στα άλλα (κακή κατάσταση δικτύου, ελλιπής σήμανση κ. ά.) ότι δύο είναι βασικοί παράγοντες: το καθεστώς ατιμωρησίας και ελέγχου και η διαμόρφωση συγκεκριμένης ψυχολογίας στους οδηγούς. Ας δούμε τα σημεία αυτά σε βάθος. Η αστυνόμευση.Η αστυνόμευση της κυκλοφορίας είναι ελλιπέστατη και σε εντελώς λάθος κατεύθυνση. Είναι σύνηθες φαινόμενο, όργανα της Τροχαίας, με πολύ κόπο και σε ιδιαίτερα επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες, να προσπαθούν για την ταχύτερη διέλευση π. χ. από έναν κόμβο των οχημάτων, αδιαφορώντας την ίδια στιγμή για κάθε είδους παραβάσεις, στιγμιαίες (όπως αντικανονικά προσπεράσματα ή αλλαγές λωρίδας) ή διαρκείας (όπως οδήγηση χωρίς κράνος από δίτροχα, εκπομπή καυσαερίων, έλλειψη πινακίδων κυκλοφορίας, παιδιά στο εμπρός κάθισμα με το πρόσωπο κολλημένο στο τζάμι, υπερφόρτωση).

Η κατεύθυνση αυτή της συμπεριφοράς των οργάνων της Τάξεως προφανώς πηγάζει από άνωθεν εντολές ή, για να το πούμε απλούστερα, από την πολιτική του υπουργείου που ενδιαφέρεται για τη ροή της κυκλοφορίας μόνο.

Ακόμη πρέπει να τονιστεί το απαράδεκτο του "θεσμού" του σβησίματος των κλήσεων. Είναι όμως προφανές ότι η ατιμωρησία παραβάσεων που μάλιστα διαπράττονται μπρος στα μάτια του τροχονόμου, ο οποίος ενδιαφέρεται μόνο "να περάσει γρήγορα το όχημα" διότι τέτοιες εντολές έχει, όχι μόνο αποθρασύνει τους οδηγούς, αλλά καταρρακώνει και το ίδιο το κύρος και την προσωπικότητα των πραγματικά με πολλή φιλοτιμία, εργατικότητα και με κίνδυνο της ζωής τους εργαζομένων οργάνων της Τροχαίας.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες έχει υποβαθμιστεί και το "points system", το οποίο πλέον συγκροτείται ευκαιριακά και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική ποιότητα του κάθε οδηγού, με άμεσο αποτέλεσμα την περαιτέρω ασυδοσία εκείνου του στρώματος των οδηγών που ακριβώς διαπράττουν εκ συστήματος παραβάσεις.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τροχονόμοι πρέπει να είναι πανταχού παρόντες, ώστε να δρα κατασταλτικά και μόνο η παρουσία τους, εφόσον φυσικά θα έχουν εντολή όχι να ρυθμίζουν απλά την κυκλοφορία, αλλά να ελέγχουν την τήρηση των κανόνων της σε κάθε επίπεδο.

Ο ρόλος της αστυνόμευσης. Σε μια έντονη παρουσία της Αστυνομίας, υπάρχουν αντιδράσεις από την Αριστερά, φοβάμαι όμως ότι βλέπουμε αντιδιαλεκτικά το θέμα, ισοπεδώνοντας όλες τις έννοιες και τις καταστάσεις μαζί. Η Αστυνομία έχει πολλούς τομείς δραστηριότητας, Τροχαία, Κοινό Εγκλημα, Ηθών και Λεσχών, Δίωξης Ναρκωτικών, Αγορανομία, Οικονομικών Εγκλημάτων κλπ., αλλά υπάρχουν τα τμήματα των ΜΑΤ και ΜΕΑ, οι Ζητάδες, το "Σπουδαστικό", το "Συνδικαλιστικό", το "Ασφαλείας" και άλλα με ειδίκευση στις πολιτικές παρακολουθήσεις και ηλεκτρονικά πλέον φακελώματα.

Πρέπει να θυμηθούμε ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα έχει πολλές φορές σταθεί στο πλευρό των αστυνομικών, υποστηρίζοντάς τους ως εργαζόμενους, υποστηρίζοντας το συνδικαλισμό τους, το μισθολόγιο και τις συνθήκες εργασίας τους και έχει κάνει πολύ σωστά. Είναι προφανές ότι το ΚΚΕ, και αυτό πρέπει να το τονίσουμε δημόσια, αποδέχεται την αναγκαιότητα της ύπαρξης των πρώτων τομέων δραστηριότητας της Αστυνομίας, που αναφέραμε, τόσο, όσο απορρίπτει τους δεύτερους, των οποίων τη δράση έχουμε υποστεί κατά το χειρότερο τρόπο από γενέσεως κόσμου - και Κόμματος!

Με την ίδια επιμονή που θα απορρίπτουμε την ύπαρξη και θα ζητάμε την κατάργηση των ΜΑΤ και της παρακολούθησης και καταγραφής πολιτικών και κοινωνικών φρονημάτων, θα πρέπει να ζητάμε τη σε σωστούς στόχους δράση των κλάδων Τροχαίας, Κοινού, Οικονομικού κλπ. Εγκλήματος.

Βέβαια δεν έχουμε ρεφορμιστικές αυταπάτες ότι το αστικό καθεστώς θα καταργήσει τα στηρίγματά του. Ούτε θα πρέπει να έχουμε ψευδαισθήσεις ότι η Αστυνομία στο αστικό κράτος θα στρέψει τα όργανά της ενάντια στους μεγαλέμπορους ναρκωτικών, ενάντια στους μεγάλους φοροφυγάδες ή στους βιομήχανους που παραβιάζουν τα μέτρα ασφαλείας, με αποτέλεσμα να έχουμε το μεγαλύτερο δείκτη εργατικών ατυχημάτων στην Ευρώπη κλπ.

Από εκεί όμως, μέχρι να μην αποδεχόμαστε την αναγκαιότητα ύπαρξης και κυρίως σωστής λειτουργίας της Αστυνομίας στους τομείς που αναφέραμε, η απόσταση είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Η καταγγελία από πλευράς μας κάθε περίπτωσης συγκάλυψης από τις διωκτικές αρχές (δικαστικές και αστυνομικές) των "μεγάλων", των "επωνύμων" (αλλά επιμελώς καλυπτομένων) παραβατών αποτελεί στοιχείο της πολιτικής μας, διότι αποδεικνύει ακριβώς τη θέληση του αστικού κράτους να μην τηρήσει τους ίδιους του τους νόμους όταν πρόκειται για τους δικούς του ανθρώπους, αποδεικνύει την ίδια την ταξική υπόσταση της Δικαιοσύνης και της Αστυνομίας και πρέπει να τονίζουμε ότι μόνο με την ανατροπή του, θα εξυγιανθεί ο δημόσιος βίος.

Η κοινωνική συμπεριφορά των οδηγών.Δεν είναι τυχαίο ότι η σύγχρονη κοινωνία διαμορφώνει μια τέτοια συνείδηση που οδηγεί τόσο στη λατρεία και το φετιχισμό του ιδιωτικού αυτοκινήτου και της οδήγησης, όσο και του άκρατου ατομικισμού που αδιαφορεί για τις επιπτώσεις μιας τέτοιας συμπεριφοράς στο κοινωνικό σύνολο.

Και τα δύο αυτά αίτια, όμως, πηγάζουν από την κυριαρχία της "ελεύθερης αγοράς" και των συμφερόντων των εταιριών πετρελαίου και των αυτοκινητοβιομηχανιών, σε άμεση συνύφανση με τη διάπλαση χαρακτήρων όπου ένα "εγώ", κενό από αξίες και ιδανικά γεμίζει (ή νομίζει ότι γεμίζει) με την κατοχή και χρήση ενός ΙΧ, και φυσικά ενός ΙΧ "ξεχωριστού από τα άλλα" (άρα αποκτά και ο κάτοχος και χρήστης του προσωπικότητα ξεχωριστή, εκεί που δεν είχε καθόλου).

Η καταπίεση που υφίσταται ως εργαζόμενος, τα κοινωνικά δεινά που πέφτουν στην πλάτη του, η αλλοτρίωσή του και η μετατροπή του κατά τον Μαρξ σε "κρεάτινο εξάρτημα μιας μηχανής" αντί να βρουν διέξοδο σε μια πράξη κοινωνικής επανάστασης και πραγματικής απελευθέρωσης από το σύγχρονο καπιταλιστικό σύστημα, βρίσκουν "διέξοδο" στο γόητρο του ΙΧ, που τον έχουν πείσει ότι είναι "είναι πολυτελές, δυναμικό, ξεχωριστό, δίνει ανδρισμό καιγοητεία" και ένα σωρό άλλα που έχει απολέσει ο μικρομεσαίος και μικροαστός εργαζόμενος.

Μαζί με τα "Αρλεκιν" και τις πολυτελείς σειρές της "Λάμψης", της "Δυναστείας", της "Σάντα Μπάρμπαρα", την εμπορευματοποιημένη Ολυμπιάδα και των άλλων παρόμοιων προϊόντων της σύγχρονης υποκουλτούρας, έρχεται ο φετιχισμός και η λατρεία του ΙΧ να προσδώσουν "κύρος" και "δυναμικότητα" σε μάζες, που από πολλού τα έχουν χάσει και έχουν συμβιβαστεί και ενταχθεί κατά το χειρότερο τρόπο δουλοπρέπειας στο Σύστημα. Και από κει και πέρα έρχονται και οι συνέπειες, η επιθετικότητα, η υπεροψία, η "μαγκιά" και η ασυδοσία του οδηγού - σε συνδυασμό με την έλλειψη αστυνόμευσης - που αποτελούν το υπόβαρο του μεγαλύτερου ποσοστού ατυχημάτων. (Μια ιστορική παρατήρηση: Κυρίως στη δεκαετία του '60 και αργότερα, οι καταπιεζόμενες μάζες στις ΗΠΑ, μαύροι, Πορτορικανοί κ. ά. κυκλοφορούσαν με τεράστια αμερικανικά αυτοκίνητα - δεύτερο ή τρίτο χέρι - υπερπολυτελή ως προς το αμάξωμά τους, ακριβώς για τους παραπάνω λόγους και όντως τους είχαν εντάξει πολύ καλά στο σύστημα...).

Γιώργος Μ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ