Παρασκευή 27 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τρίπτυχο

Οι σημειολόγοι, πολλοί από αυτούς διδάσκουν σε πανεπιστήμια σημειολογία ή άλλα παραπλήσια θεωρητικά μαθήματα, άκουσαν ή διάβασαν την ειρωνεία ή τις κατηγόριες ενάντια στους φοιτητές που έχουν υιοθετήσει, και διατηρούν μέχρι τώρα, το σύνθημα "Ψωμί - Παιδεία - Ελευθερία".

Και όμως δεν τους υπερασπίστηκαν.

Η σημειολογία, η επιστήμη που ασχολείται με το σημαίνον και το σημαινόμενο, μπήκε και αυτή στην υπηρεσία άλλων αρχών και άλλων κέντρων αποφάσεων και χάραξης πολιτικής.

Το ψωμί, που θα πρέπει πια οι πολίτες αυτής της χώρας να το έχουν χορτάσει, δεν μπορεί να είναι το ένα μέρος ενός τριπτύχου. Πρέπει να καταργηθεί, αυτό υπονοείται ή επιβάλλεται.

Μήπως με τον ίδιο τρόπο δε θα πρέπει και οι Γάλλοι να διατηρούν το δικό τους τρίπτυχο, "Αδελφοσύνη - Ισότητα - Ελευθερία";

Ομως, όλοι ξέρουμε πως το "Ψωμί" είναι ένα σύμβολο για την πείνα ή την απουσία της. Ενα σημαίνον για τον πλούτο είναι το στάχυ. Ο καρπός της γης. Η βάση του επισιτισμού του ανθρώπου. Πολύ περισσότερο για την ελληνική γλώσσα που ο σιτισμός είναι παράγωγο του σίτου.

Πού βρίσκεται, λοιπόν, η ειρωνεία;

Ποιο σκοπό εξυπηρετούν οι βολές ενάντια σ' ένα σύνθημα, που εκτός του ότι τιμά την εξέγερση των φοιτητών - ιδιαίτερα εκείνη του Πολυτεχνείου - είναι και διαχρονικό;

Μήπως μας προετοιμάζουν για να δεχτούμε ανώδυνα τον επόμενο χρόνο τη λοιδορία του άλλου μέρους, της Παιδείας;

Το επόμενο βήμα, δηλαδή, να είναι η κατάργησή της, άσχετα με το ποιος θα είναι υπουργός ή ποια νομοσχέδια μεταρρύθμισης θα εκκρεμούν ή θα εφαρμόζονται;

Και μήπως, πάμε λίγο ακόμα πιο πέρα και σβήσουμε και το τρίτο μέρος του τρίπτυχου την ελευθερία, οπότε καμιά πορεία και κανένα σύνθημα δε θα μας χρειάζονται;

Αλλά είναι αλήθεια τόσο επιφανειακό αυτό το σύνθημα, ακόμα και σήμερα, όπως θέλουν να το παρουσιάζουν οι διάφοροι που δεν τολμούν να εκφράσουν ξεκάθαρα την πραγματική τους σκέψη;

Χορτάσαμε ψωμί;

Μια νέα κυρία, στη Σύρο, μου διηγόταν μια μέρα πως το πρώτο πράγμα που κάνει ο πατέρας της κάθε πρωί είναι να πάει πρώτα στο φούρνο να πάρει ψωμί. Και όχι μόνο πηγαίνει, αλλά πριν βγει από την πόρτα, το αναγγέλλει δυνατά να τον ακούσουν και όλοι οι δικοί του και οι γείτονες.

Αναρωτιέται αν αυτό είναι ένα σύνδρομο από τα παιδικά του χρόνια, ή αργότερα από τα χρόνια του πολέμου και της κατοχής ή αν όλα αυτά του έχουν δημιουργήσει μια ανασφάλεια τόσο δυνατή όσο η ζωή, αφού, προφανώς, ο πατέρας της ταυτίζει τη ζωή με το ψωμί.

Οσο για την Παιδεία, πέρα από τις οποιεσδήποτε μεταρρυθμίσεις και αλλαγές προγραμμάτων, προσθέσεις και αφαιρέσεις, ποτέ δεν έπιασε ούτε καν πλησίασε το στόχο του 15% του προϋπολογισμού. Να το ξεχάσουμε αυτό;

Και η ελευθερία;

Για ποια ελευθερία μιλάμε; Εκείνη που σπάει κεφάλια και στέλνει τους φοιτητές στο νοσοκομείο;

Ποια ελευθερία; Εκείνη που μας κάνει ελεύθερους ν' ακούμε μπροστά στην τηλεόραση τα οικονομικά μέτρα που πρόκειται να μας επιβληθούν και επηρεάζουν άμεσα και κάθετα τη ζωή μας;

Το θέμα είναι ποιες και ποιανού είναι οι επιλογές. Πώς στέκεται το άτομο ή το σύνολο απέναντι σ' αυτό το τρίπτυχο σύνθημα. Ενα σύνθημα ζωής.

Εμείς το ξέρουμε και το έχουμε αποφασίσει.

Το ψωμί έχει το τίμημά του.

Η παιδεία έχει τον δικό της αγώνα.

Η ελευθερία έχει ένα τίμημα που δε μετριέται.

Η επιλογή ανήκει στον καθένα μας.

Κι όσο υπάρχει ζωή, θα υπάρχει και νεολαία και πρωτοπορία.

Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ