Τρίτη 31 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αδόκιμες μέθοδοι και σοβαρές καθυστερήσεις

Αρθρο του Ι. Φραντζεσκάκη, ομότιμου καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και συντάκτη του κεφαλαίου για τις Μεταφορές του Φακέλου Υποψηφιότητας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αλλά και του 1996

Διάβασα προσεκτικά και με πολύ ενδιαφέρον στον "Κυριακάτικο Ριζοσπάστη" της 29ης Αυγούστου την έναρξη της "σε βάθος ακτινογραφίας" των σχεδιαζόμενων έργων για την Αθήνα του 2004 που αφιερώνεται στον κρίσιμο τομέα των Μεταφορών.

Ως ο μόνος συντάκτης του κεφαλαίου για τις Μεταφορές του Φακέλου Υποψηφιότητας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αλλά και του Φακέλου Υποψηφιότητας για το 1996, θα ήθελα να διατυπώσω μερικές απόψεις ώστε αφ' ενός να αποφευχθούν ορισμένες παρεξηγήσεις για τα προβλεπόμενα έργα, οι οποίες δημιουργούνται από λανθασμένη ενημέρωση, και αφ' ετέρου να προλάβω την υλοποίηση ορισμένων μέτρων που όχι μόνο δεν περιλαμβάνονται στον Φάκελο Υποψηφιότητας, αλλά και δεν είναι δυνατόν να εξετάζονται για άμεση εφαρμογή.

* * *

Δυστυχώς δεν έχω διαβάσει, ούτε ήξερα την ύπαρξη του ερευνητικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας "Ειδικό Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για την Αναβάθμιση της εικόνας και λειτουργίας της Αθήνας - Αττικής του 2004" και επομένως δε γνωρίζω ποιες από τις ενέργειες που αναφέρονται στο άρθρο του "Κυριακάτικου Ριζοσπάστη" περιλαμβάνονται σ' αυτό και ποιες είναι οι ενέργειες που εξετάζονται απλώς από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τους άλλους αρμόδιους φορείς. Θα ήθελα όμως να πάρω σαφή θέση για κάθε μία από αυτές:

* * *

1. Γενικό Σχέδιο Μεταφορών για το 2004

Το κεφάλαιο "Μεταφορές" του Φακέλου Υποψηφιότητας και η μεταγενέστερη εργασία "Η υλοποίηση του Ολυμπιακού Σχεδίου Μεταφορών", που έγινε από ομάδα μελέτης υπό την καθοδήγησή μου, λίγο πριν την ανάθεση στην Αθήνα των Ολυμπιακών Αγώνων, για να υποστηρίξει την υποψηφιότητα, αποτελούν αντίστοιχα το βασικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό για την Αθήνα του 2004 και τον τρόπο υλοποίησής του, ώστε η πόλη να μπορέσει να αντιμετωπίσει σωστά μέχρι το έτος αυτό αφ' ενός τις συνεχώς αυξανόμενες συγκοινωνιακές ανάγκες της και αφ' ετέρου τις πρόσθετες ειδικές ανάγκες λόγω των Αγώνων.

Θα πρέπει εδώ να τονιστεί ότι ένας από τους κύριους λόγους που ανατέθηκαν οι αγώνες στην Αθήνα ήταν ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης, η οποία διαπίστωσε την απαράδεκτη σήμερα συγκοινωνιακή κατάσταση της Αθήνας, πείστηκε πλήρως για τη δυνατότητα να αντιμετωπιστούν μέχρι το 2004 τα σοβαρότατα τρέχοντα συγκοινωνιακά προβλήματα.

Ολα τα συγκοινωνιακά έργα που κατασκευάζονται ή μελετώνται σήμερα έχουν περιληφθεί στις παραπάνω δύο βασικές εργασίες. Η υλοποίηση των υπόλοιπων έργων και ενεργειών, που προτείνονται σ' αυτές τις δύο εργασίες, έπρεπε να είχε αρχίσει αμέσως μετά την ανάθεση των αγώνων. Δυστυχώς, ελάχιστα έγιναν μέχρι σήμερα σ' αυτόν τον τομέα, με αποτέλεσμα να είναι αναγκαία τώρα η επίσπευσή τους με ειδικές διαδικασίες. Πρώτη από αυτές τις ενέργειες που έχει καθυστερήσει και πρέπει να προχωρήσει άμεσα είναι η εκπόνηση της Γενικής Κυκλοφοριακής Μελέτης που θα εξετάσει όλες τις μετακινήσεις για το έτος 2004 (τις κανονικές και τις πρόσθετες για τους αγώνες) και θα δώσει όλα τα στοιχεία για τις μελέτες των προτεινόμενων έργων, όπως είναι τα 7 έργα που αναφέρονται στο άρθρο του "Κυριακάτικου Ριζοσπάστη", για τα οποία έχουν γίνει ήδη προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος με τις νόμιμες διαδικασίες, αφού προηγουμένως απορρίφθηκε πρόταση απ' ευθείας ανάθεσης. Για την εκπόνηση των παραπάνω 7 μελετών θα πρέπει επομένως να γίνουν προσωρινά ορισμένες κυκλοφοριακές εκτιμήσεις έως ότου ολοκληρωθούν οι οριστικές εκτιμήσεις από την υπό ανάθεση Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη.

2. Ηλεκτρονικά Διόδια στο κέντρο της Αθήνας

Φυσικά μια τέτοια ενέργεια δεν έχει προταθεί στο Φάκελο Υποψηφιότητας, ούτε πρέπει να εξετάζεται για άμεση εφαρμογή στην Αθήνα. Είναι γνωστό ότι η αμφισβητούμενη αυτή ενέργεια εξετάζεται από χρόνια, όταν εφαρμόστηκε αρχικά στη Σιγκαπούρη υπό διαφορετική μορφή, χωρίς να έχει μέχρι τώρα αποφασιστεί να εφαρμοστεί σε καμία από τις περισσότερο εξελιγμένες συγκοινωνιακά μεγαλουπόλεις του εξωτερικού. Επιπλέον, στην Αθήνα ο περιορισμός εισόδου των επιβατικών αυτοκινήτων στην κεντρική περιοχή μπορεί να γίνει ευκολότερα με την κατάλληλη πολιτική στάθμευσης. Ελπίζω ότι και τα ηλεκτρονικά διόδια αποτελούν μία ακόμη από τις γνωστές προτάσεις που γίνονται για διάφορους λόγους και τελικά απορρίπτονται αφού εξεταστεί λεπτομερέστερα η σκοπιμότητά τους.

Προσοχή όμως, γιατί κάποια άλλη επίσης λανθασμένη, αλλά ευτυχώς πολύ λιγότερο δαπανηρή εφαρμογή, τα γνωστά κολονάκια του εμπορικού τριγώνου, υλοποιήθηκε, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες των συγκοινωνιολόγων, με τη γνωστή κατάληξη της πλήρους εγκατάλειψης που ήταν αναμενόμενη.

3. Ελεγχόμενη Στάθμευση

Πρόκειται για μία ορθή ενέργεια όπως άλλωστε αναγνώρισε και το κοινό. Σε ορισμένες όμως περιπτώσεις, όπως π. χ. στο Δήμο της Αθήνας, εφαρμόστηκε εσφαλμένα και χωρίς κατάλληλη μελέτη, με τα γνωστά αποτελέσματα. Σε δήμους που η ελεγχόμενη στάθμευση εφαρμόστηκε σωστά, μετά από μελέτη και αστυνομεύτηκε συστηματικά, τα αποτελέσματα ήταν από κάθε άποψη ικανοποιητικά. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον τρόπο είσπραξης των προστίμων αντιμετωπίζεται ήδη σε ορισμένους δήμους, π. χ. με την ανάθεση της είσπραξης στην ενισχυμένη Δημοτική Αστυνομία.

* * *

Συμπερασματικά. Υπάρχει μια σοβαρή καθυστέρηση στις μελέτες και κατασκευές των συγκοινωνιακών έργων που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση της Αθήνας το 2004. Για ορισμένα έργα, όπως π. χ. η μεταφορά του Ιπποδρόμου για την ανάπτυξη στη θέση του Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων, ο υπολειπόμενος χρόνος είναι οριακός. Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις και θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα και χωρίς ουσιαστικές αλλαγές οι προτάσεις του Φακέλου Υποψηφιότητας.

Αδόκιμες μέθοδοι, όπως π. χ. η καθιέρωση ηλεκτρονικών διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, δεν πρέπει να εφαρμοστούν υπό πίεση με τη δικαιολογία των Ολυμπιακών Αγώνων. Οσον αφορά τις ειδικές διαδικασίες επίσπευσης φοβούμαι ότι αυτές είναι πια απαραίτητες. Μακροχρόνια εμπειρία όμως δείχνει ότι οι οποιεσδήποτε ανωμαλίες προκύπτουν κυρίως από το πώς εφαρμόζονται οι διαδικασίες (καθιερωμένες ή ειδικές) και όχι από τις ίδιες τις διαδικασίες.

Ι. Φραντζεσκάκης

Ομότιμος Καθηγητής του ΕΜΠ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ