Κυριακή 13 Μάη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΕΑ «ΚΟΙΝΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ» (ΚΑΠ) ΚΑΙ Δ΄ «ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ» (ΚΠΣ)
Αντιαγροτικά εργαλεία ξεκληρίσματος

Η αλήθεια για τις ψηφοθηρικές υποσχέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, τη δημαγωγία του ΠΑΣΟΚ και τις αυταπάτες του ΣΥΝ...

...Εκτός από τη δραστική μείωση των αγροτικών επιδοτήσεων, μεγαλύτερη ζημιά θα προκαλέσει η αλλαγή των κριτηρίων καταβολής τους. Και αυτό γιατί με τη νέα ΚΑΠ σχεδόν στο σύνολό τους (πάνω από 90%) οι επιδοτήσεις αποσυνδέθηκαν από την παραγωγή με αποτέλεσμα να χάσουν τα όποια παραγωγικά χαρακτηριστικά είχαν και να μετατραπούν σε κοινωνικά επιδόματα αμφίβολης προοπτικής

Motion Team

...Εκτός από τη δραστική μείωση των αγροτικών επιδοτήσεων, μεγαλύτερη ζημιά θα προκαλέσει η αλλαγή των κριτηρίων καταβολής τους. Και αυτό γιατί με τη νέα ΚΑΠ σχεδόν στο σύνολό τους (πάνω από 90%) οι επιδοτήσεις αποσυνδέθηκαν από την παραγωγή με αποτέλεσμα να χάσουν τα όποια παραγωγικά χαρακτηριστικά είχαν και να μετατραπούν σε κοινωνικά επιδόματα αμφίβολης προοπτικής

Η παρατεταμένη στασιμότητα της αγροτικής παραγωγής και η δραστική μείωση του αγροτικού εισοδήματος μαζί με τα ελλείμματα στο αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο που καλπάζουν και το 2006 έφτασαν στα 2,182 δισ. ευρώ αποτελούν αδιαμφισβήτητα στοιχεία που επιβεβαιώνουν τις αρνητικές συνέπειες του ΠΟΕ, της ΚΑΠ και των αναθεωρήσεών της στους μικρομεσαίους αγρότες και στην αγροτική οικονομία της χώρας.

Αυτόν τον κατήφορο της αγροτικής οικονομίας η κυβέρνηση της ΝΔ υπόσχεται ότι θα τον σταματήσει με τα κοινοτικά κονδύλια και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν στο Δ΄ ΚΠΣ.

Ομως, παρόμοιες υποσχέσεις έχουν δώσει όλες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ από την ένταξη της χώρας μας στην ΕΟΚ το 1981 μέχρι σήμερα και έχουν διαψευστεί με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.

Παρόμοια διάψευση θα υπάρξει και στη νέα υπόσχεση της ΝΔ επειδή τα κοινοτικά κονδύλια που θα πάρει η ελληνική γεωργία στην περίοδο 2007 - 2013 είναι λιγότερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και, το κυριότερο, επειδή ο σκοπός αυτών των κονδυλίων παραμένει ο ίδιος, αν δε γίνεται χειρότερος.

Η αλήθεια για τις επιδοτήσεις

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στην περίοδο 2007 - 2013 η αγροτική οικονομία της χώρας μας θα πάρει από την ΕΕ 22 δισ. ευρώ περίπου, από τα οποία 3,7 δισ. ευρώ αφορούν στο Δ΄ ΚΠΣ και τα υπόλοιπα 18,3 δισ. ευρώ στις επιδοτήσεις των αγροτικών προϊόντων.

Ομως, τα ονομαστικά κονδύλια των επιδοτήσεων των αγροτικών προϊόντων, που αποτελούν την πλειοψηφία των γεωργικών κοινοτικών κονδυλίων (83%), θα παραμείνουν σταθερά στην περίοδο 2007 - 2013 και ίσα με το μέσο όρο της τριετίας 2000 - 2002, με αποτέλεσμα τα πραγματικά κονδύλια να είναι πολύ λιγότερα εξαιτίας του πληθωρισμού. Το 2007 τα πραγματικά κονδύλια των επιδοτήσεων θα είναι μειωμένα κατά 18% τουλάχιστον σε σχέση με αυτά του μέσου όρου της τριετίας 2000 - 2002. Τα επόμενα χρόνια μέχρι το 2013, ακόμα και αν δε γίνει καμιά αρνητική αλλαγή από αυτές που συζητιούνται στα πιο επίσημα όργανα της ΕΕ, τα πραγματικά κονδύλια των επιδοτήσεων θα μειώνονται ισόποσα με τον πληθωρισμό, με αποτέλεσμα το 2013 να είναι μειωμένα κατά 40% τουλάχιστον σε σχέση με το μέσο όρο της τριετίας 2000 -2002.

Με δεδομένο ότι οι επιδοτήσεις των αγροτικών προϊόντων επηρεάζουν άμεσα και σε μεγάλο ποσοστό (πάνω από 30%) το καθαρό αγροτικό εισόδημα, ο αποδεκατισμός τους, από τον πληθωρισμό και τις υψηλές «νόμιμες» και παράνομες παρακρατήσεις, θα έχει ολέθριες συνέπειες στους μικρομεσαίους αγρότες που το εισόδημά τους ήταν οριακό για την επιβίωσή τους.

Εκτός από τη δραστική μείωση των αγροτικών επιδοτήσεων, μεγαλύτερη ζημιά θα προκαλέσει η αλλαγή των κριτηρίων καταβολής τους. Και αυτό γιατί με τη νέα ΚΑΠ σχεδόν στο σύνολό τους (πάνω από 90%) οι επιδοτήσεις αποσυνδέθηκαν από την παραγωγή, με αποτέλεσμα να χάσουν τα όποια παραγωγικά χαρακτηριστικά είχαν και να μετατραπούν σε κοινωνικά επιδόματα αμφίβολης προοπτικής.

Η δραστική συρρίκνωση της καπνοκαλλιέργειας, της τευτλοκαλλιέργειας και άλλων βασικών καλλιεργειών, που θα ακολουθήσουν με την ολοκλήρωση της νέας ΚΑΠ, αποτελεί συνέπεια της αποδέσμευσης, η οποία θα μεγαλώσει τη διατροφική εξάρτηση, θα αυξήσει την ανεργία στην ύπαιθρο με το κλείσιμο πολλών εργοστασίων και θα επιταχύνει το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών.

Αυτές οι αλλαγές που υπερψήφισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2003 και τις προβάλλει σαν μεγάλη επιτυχία, τις εφαρμόζει με ιδιαίτερο ζήλο η κυβέρνηση της ΝΔ παρά το γεγονός ότι τότε τις χαρακτήριζε καταστροφικές. Οταν όμως έγινε κυβέρνηση τις είδε με «άλλο μάτι» γι' αυτό τις προβάλλει σαν πολύ θετικές με το επιχείρημα που χρησιμοποιεί και το ΠΑΣΟΚ, ότι τάχα διασφαλίζουν ένα σημαντικό ποσοστό του αγροτικού εισοδήματος μέχρι το 2013.

Δεν κερδίζουν οι μικρομεσαίοι

Τους στόχους της νέας ΚΑΠ υπηρετούν και τα γεωργικά κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ γι' αυτό οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για ανάπτυξη της υπαίθρου σε όφελος των μικρομεσαίων αγροτών θα διαψευστούν για άλλη μια φορά με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.

Παρόμοιες υποσχέσεις είχαν δώσει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ στους μικρομεσαίους αγρότες με τα τρία ΚΠΣ που προηγήθηκαν, τα οποία όχι μόνο δεν απέτρεψαν αλλά συνέβαλαν στο ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών, στη συρρίκνωση του αγροτικού εισοδήματος και στη στασιμότητα της αγροτικής οικονομίας. Και αυτό γιατί βασικά παραγωγικά αγροτικά έργα υποδομής, όπως αρδευτικά, δεν ήταν επιλέξιμα και δε χρηματοδοτήθηκαν από τα ΚΠΣ. Αντίθετα, χρηματοδοτήθηκαν και με μεγάλα ποσά οι πρόωρες συντάξεις, η διάλυση αλιευτικών σκαφών και άλλα προγράμματα που επιτάχυναν και ταυτόχρονα εξωράιζαν το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών και τη συγκέντρωση της γης και της παραγωγής σε λίγα χέρια. Οσα προγράμματα είχαν παραγωγικό σκοπό, όπως ο εκσυγχρονισμός και η δημιουργία μεταποιητικών βιομηχανιών, δόθηκαν στους εμποροβιομηχάνους και όχι στους συνεταιρισμούς, με αποτέλεσμα να μονοπωλήσουν το εμπόριο και τη μεταποίηση των αγροτικών προϊόντων και να επιβάλουν εξευτελιστικές τιμές στους αγρότες.

Τα ίδια αποτελέσματα θα έχει και το Δ΄ ΚΠΣ επειδή οι χρηματοδοτούμενες δραστηριότητες είναι οι ίδιες με αυτές των προηγούμενων ΚΠΣ. Διαφορές υπάρχουν στα ποσά χρηματοδότησης αυτών των δραστηριοτήτων, οι οποίες είναι αρνητικές επειδή περισσότερα κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ θα δοθούν στους κάθε είδους επιχειρηματίες και όχι στους μικρομεσαίους αγρότες.

Το Δ΄ ΚΠΣ, ως βασικό εργαλείο υλοποίησης της στρατηγικής της Λισαβόνας - όπως ομολογείται σε σχετική έκθεση του υπουργείου Γεωργίας -, θα διαθέσει το 48% περίπου της συνολικής Δημόσιας Δαπάνης (Κοινοτική και Εθνική) για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στην αγροτική οικονομία. Δηλαδή, θα χρηματοδοτήσει τις γνωστές δραστηριότητες της διά βίου εκπαίδευσης των αγροτών, της πρόωρης συνταξιοδότησης, της εγκατάστασης των αγροτών, τα σχέδια βελτίωσης, κ.ά., με στόχο να επιταχυνθεί η συγκέντρωση της γης και της παραγωγής, να καπιταλιστικοποιηθεί η γεωργία.

Ταυτόχρονα, ως μηχανισμός υλοποίησης της νέας ΚΑΠ, το Δ΄ ΚΠΣ θα διαθέσει πάνω από το 10% της συνολικής δημόσιας δαπάνης στις γνωστές εξωγεωργικές δραστηριότητες (αγροτουρισμός, κ.ά.), το 12% για εξισωτικές αποζημιώσεις των μειονεκτικών περιοχών και το 18% για διάφορες περιβαλλοντικές δραστηριότητες, βασικότερη από τις οποίες είναι η δάσωση των γεωργικών εκτάσεων. Με τη χρηματοδότηση αυτής της δραστηριότητας η κυβέρνηση και η ΕΕ προσπαθούν με περιβαλλοντικά προσχήματα να συγκαλύψουν και να εξωραΐσουν το γεγονός ότι η εφαρμογή της νέας ΚΑΠ θα αφήσει ακαλλιέργητα πολλά χωράφια επειδή η καλλιέργειά τους θα είναι ασύμφορη. Γι' αυτό η χρηματοδότηση αυτής της δραστηριότητας δεν επιβεβαιώνει καμιά περιβαλλοντική διάσταση της νέας ΚΑΠ. Αλλά αποτελεί περιβαλλοντική υποκρισία επειδή την ίδια στιγμή η ΕΕ και οι ελληνικές κυβερνήσεις εμπορευματοποιούν τα δάση και τα εντάσσουν στην οικονομία της αγοράς με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα για το δασικό οικοσύστημα και το περιβάλλον. Υποκριτική και αντιφατική ταυτόχρονα είναι και η χρηματοδότηση των βιολογικών καλλιεργειών και άλλων περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων επειδή την ίδια περίοδο προωθούνται με πολύ γρηγορότερους ρυθμούς τα «μεταλλαγμένα».

Τα κονδύλια που θα διατεθούν από το Δ΄ ΚΠΣ για τα νερά, αν και δεν έχουν προσδιοριστεί επακριβώς, θα είναι ψίχουλα επειδή αποτελούν μία από τις είκοσι δραστηριότητες, οι οποίες όλες μαζί θα απορροφήσουν το 13,8% της συνολικής δαπάνης του Δ΄ ΚΠΣ ή 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Με τα ψίχουλα αυτά δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν τα απαιτούμενα εγγειοβελτιωτικά έργα, τα έργα εμπλουτισμού των υδροφορέων όπως και τα έργα αποθήκευσης και μεταφοράς των νερών που η αναγκαιότητά τους γίνεται πιο επιτακτική και από τις κλιματικές αλλαγές. Και αυτό γιατί οι κλιματικές αλλαγές, που δεν είναι τόσο δραματικές όσο προβάλλονται, έχουν ως αποτέλεσμα τις έντονες βροχοπτώσεις σε μικρά χρονικά διαστήματα με συνέπεια οι απώλειες να είναι τεράστιες αν δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα έργα συγκράτησης, αποθήκευσης και μεταφοράς των νερών για να τα έχουμε εκεί και όταν τα χρειαζόμαστε.

Αντίσταση και συσπείρωση

Από όλα τα παραπάνω φαίνεται ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση της ΝΔ χρησιμοποιεί τα γεωργικά κοινοτικά κονδύλια για να καλλιεργήσει ψεύτικες ελπίδες στους μικρομεσαίους αγρότες, με στόχο να υφαρπάσει την ψήφο τους. Ομως, οι μικρομεσαίοι αγρότες έχουν αρκετή αρνητική εμπειρία από αυτά τα κοινοτικά κονδύλια, που λειτουργούν σαν μηχανισμοί εφαρμογής και εξωραϊσμού της καταστροφικής ΚΑΠ και σαν αμορτισέρ απορρόφησης της αγανάκτησής τους. Γι' αυτό δε θα πρέπει να παρασυρθούν από τις υποσχέσεις της κυβέρνησης και στις εκλογές να την πληρώσουν με το νόμισμα που της αξίζει.

Δε θα πρέπει να εξαπατηθούν και από τη δημαγωγία του ΠΑΣΟΚ, που εμφανίζει αυτά τα κονδύλια σαν μεγάλη επιτυχία και πανάκεια για τους μικρομεσαίους αγρότες. Και αυτό γιατί ξέρουν ότι τα αδιέξοδα που τους δημιούργησαν τα δύο προηγούμενα ΚΠΣ τα διαχειρίστηκε το ΠΑΣΟΚ.

Να γυρίσουν την πλάτη και στο ΣΥΝ που καλλιεργεί αυταπάτες εξωραΐζοντας τα κοινοτικά κονδύλια, τα οποία σκόπιμα και αυθαίρετα τα αποσυνδέει από τους στόχους που υπηρετούν.

Να συσπειρωθούν στο ΚΚΕ που αντιστέκεται στον ΠΟΕ, στην ΚΑΠ και στους μηχανισμούς εφαρμογής της. Με τον αγώνα τους και την ψήφο τους στο ΚΚΕ να ανοίξουν το δρόμο στην πρόοδο, για να αναζωογονηθεί οικονομικά και κοινωνικά η ύπαιθρος, για να ζήσουν με αξιοπρέπεια στα χωράφια τους και στα χωριά τους.


Του
Γιάννη ΣΦΥΡΗ*
*Ο Γ. Σφυρής είναι υπεύθυνος του Τμήματος Αγροτικής Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κλιμακώνεται η αντιαγροτική πολιτική (2010-01-10 00:00:00.0)
Η επιδότηση της μη γεωργίας... (2009-06-28 00:00:00.0)
Η «υγιεινή» ΚΑΠ... (2008-10-05 00:00:00.0)
Θα ενταθεί η αντιαγροτική πολιτική (2008-08-09 00:00:00.0)
Συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα και η προοπτική (2004-05-16 00:00:00.0)
Μια καθ' όλα αντιαγροτική προοπτική (2002-12-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ