Παρασκευή 29 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Στην πεπατημένη της αναποτελεσματικότητας

Με το οικονομικό βάρος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την πρόληψη και στα ασφαλιστικά ταμεία για τη θεραπεία προσπαθεί η κυβέρνηση να δείξει ότι θα επιτύχει στη μάχη κατά των ναρκωτικών

Το οικονομικό βάρος της πρόληψης μετατίθεται εξ ολοκλήρου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Το οικονομικό βάρος της πρόληψης μετατίθεται εξ ολοκλήρου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ενα εθνικό σχέδιο δράσης στην πεπατημένη των προηγούμενων σχεδίων, που οδήγησαν στην αποτυχία της αντιμετώπισης των ναρκωτικών -και πρώτ' απ' όλα στον καίριο τομέα της πρόληψης - αποφάσισε χτες το Υπουργικό Συμβούλιο.

Επικεφαλής αυτής της εθνικής προσπάθειας εμφανίστηκε ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης, σε μια επιχείρηση να παρουσιάσουν μια προσπάθεια συστράτευσης με την κοινωνία μετά το μεγάλο πολιτικό τέλμα και διακηρύσσοντας ότι προσπαθούν να «ενσταλάξουν στη νεολαία νέες αξίες και νέα πρότυπα». Στα μέτρα αυτά προστέθηκε και η αντιμετώπιση του αλκοολισμού, όπως άλλωστε προβλέπει το πενταετές πρόγραμμα που ανακοινώθηκε (2001-2006) κι είναι ενταγμένο στους στόχους του Πενταετούς Σχεδίου Δράσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (2000-2004).

Ωστόσο, όμως, τόσο οι μεγαλοστομίες του πρωθυπουργού όσο και οι ανακοινώσεις λίγο αργότερα της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας σε ορισμένα σημεία έχουν στοιχεία οπισθοδρόμησης.

  • Η εκπόνηση του σχεδίου έγινε με τη διαδικασία του επείγοντος και πρόχειρο τρόπο, ενώ φαίνεται ότι δεν πάρθηκαν υπόψη οι προτάσεις των έμπειρων προγραμμάτων, όπως το ΚΕΘΕΑ και το «18 Ανω».
  • Επιμένουν στην ανάθεση ολόκληρης της οικονομικής επιβάρυνσης των 55 κέντρων πρόληψης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, παρά την τριετή πλέον εμπειρία, η οποία παρουσιάζει συμπτώματα εκφυλισμού, καθώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση παρουσίασε αδυναμία να ανταποκριθεί στο 50% των υποχρεώσεών της, όπως προέβλεπε μέχρι τώρα το σχέδιο. Στην ίδια λογική, με την κάλυψη κατά 50% των δαπανών απ' τον Οργανισμό κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), κινείται και η δημιουργία 27 νέων κέντρων πρόληψης.

Επίσης, στον τομέα της πρόληψης μπορούν να διεισδύσουν διάφοροι άσχετοι καθώς προβλέπεται η εφαρμογή και διαχείριση προγραμμάτων πρόληψης σε ΝΠΙΔ κοινωφελούς χαρακτήρα.

  • Μεταθέτει νέα οικονομικά βάρη στα ασφαλιστικά ταμεία καθώς προβλέπει κλειστό ημερήσιο νοσήλιο για τις θεραπευτικές κοινότητες. Επίσης, προβλέπει τη δημιουργία Ταμείου Αντιμετώπισης Προβλημάτων Εξαρτησιογόνων Ουσιών που μετά τη λειτουργία του φαίνεται ότι θα αντικαταστήσει την κρατική επιχορήγηση.
  • Προκρίνεται η λογική της συντήρησης του προβλήματος με την επέκταση των προγραμμάτων με υποκατάστατα χωρίς να εντάσσονται σε μια λογική με τελικό στόχο την απεξάρτηση του χρήστη. Επίσης, εκτός απ' την επέκταση των προγραμμάτων προβλέπεται και η χορήγηση μεθαδόνης απ' τα νοσοκομεία του ΕΣΥ - εφόσον θέλουν οι γιατροί.
  • Στον τομέα των φυλακών επαναλήφθηκαν οι παλιότερες εξαγγελίες απ' τις αρχές της δεκαετίας του 1990 για ειδικά καταστήματα.
  • Η αποκατάσταση των απεξαρτημένων εξαντλείται στα προγράμματα κατάρτισης και προώθησης στην αγορά εργασίας. (Μέχρι τώρα τα παρακολούθησαν 8.500 πρώην χρήστες, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υγείας).
  • Η νομοθεσία για τα ναρκωτικά δεν αλλάζει, ενώ ανακοινώθηκε - κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο - η εκτέλεση των αυστηρών ποινών για τους εμπόρους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου υπήρξαν τοποθετήσεις, όπως του υπουργού Εξωτερικών, Γ. Παπανδρέου, για νέα οπτική στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά επισημάνθηκε ότι τα αποτελέσματα από άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, δεν είναι τόσο θετικά και επομένως δεν προκρίνεται για τη χώρα μας.

Μετά το Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Υγείας, Αλ. Παπαδόπουλος, και η υφυπουργός, Χρ. Σπυράκη, παρουσίασαν αναλυτικά τα μέτρα ανακοινώνοντας τη συγκρότηση Διυπουργικής Επιτροπής, στην οποία συμμετέχουν δέκα υπουργεία (Εσωτερικών, Αμυνας, Οικονομικών, Εθνικής Οικονομίας, Εργασίας, Υγείας, Δικαιοσύνης, Πολιτισμού, Εμπορικής Ναυτιλίας και Δημόσιας Τάξης).

Η Διυπουργική Επιτροπή, όπως είπε ο Αλ. Παπαδόπουλος, θα προσδιορίσει και τη διαθεσιμότητα των πόρων για κάθε προβλεπόμενη δράση, ενέργεια ή μέτρο, ενώ θα παρακολουθεί την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης.

Η λογική των διαθέσιμων πόρων οδηγεί στη λογική των «μετρήσιμων στόχων με οριοθετημένους χώρους ανάπτυξης και επίπεδα ενεργειών ανά υπουργείο», στοιχεία που περιορίζουν τη δράση κατά των ναρκωτικών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ