Πέμπτη 26 Σεπτέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΝΑΕΡΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
«Πετάνε» το FIR του Αιγαίου από το παράθυρο

Η ελληνική κυβέρνηση με τη στάση της αφήνει χωρίς εμπόδια να δρομολογηθεί η ανάθεση του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας στο Αιγαίο σε διεθνείς οργανισμούς

Από το παράθυρο περνάει, μάλιστα με την ενεργό παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης, η κατάργηση της ελληνικής αρμοδιότητας ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας στο Αιγαίο, που ασκείται μέσω του FIR Αθηνών. Αυτό γίνεται στο όνομα της ενοποίησης του FIR της Ευρώπης, μια ακόμα εκδοχή δηλαδή της «παγκοσμιοποίησης», στο βωμό της οποίας θυσιάζονται εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα.

Να υπενθυμίσουμε ότι μια από τις πάγιες τουρκικές διεκδικήσεις, προκειμένου να ανατραπεί το σημερινό στάτους στο Αιγαίο, ώστε να είναι πιο ευνοϊκό το έδαφος για τις υπόλοιπες τουρκικές διεκδικήσεις σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, ήταν και παραμένει ο περιορισμός του FIR Αθηνών στο μισό Αιγαίο. Εως σήμερα, με βάση τους διεθνείς κανόνες εναέριας κυκλοφορίας, το FIR Αθηνών, καλύπτει όλο το θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου - ελληνικά αλλά και διεθνή ύδατα - μέχρι τη μέση νοητή γραμμή που χωρίζει τον θαλάσσιο χώρο μεταξύ των ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των απέναντι τουρκικών ακτών.

Ο έλεγχος του FIR του Αιγαίου έχει στρατηγική σημασία για την ελληνική εθνική άμυνα, γιατί συνδέεται με τον έλεγχο των πτήσεων και των μαχητικών αεροσκαφών, πάνω από όλο το Αιγαίο. Αρμοδιότητα που ασκεί η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αναχαιτίζοντας και καταδιώκοντας καθημερινά τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, που επιχειρούν να αμφισβητήσουν την ελληνική αυτή αρμοδιότητα.

Τυχόν εγκατάλειψη του FIR Αθηνών θα σημάνει ότι τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη θα φθάνουν μέχρι τα όρια του ελληνικού εναέριου χώρου, στα 10 ή ακόμα και στα 6 μίλια (όπως είναι η απαίτησή τους) από τις ακτές της Νότιας Εύβοιας (σε απόσταση βολής από το αεροδρόμιο των Σπάτων και την ίδια την Αθήνα) χωρίς να υποχρεούνται να δίνουν λογαριασμό στις ελληνικές αρχές. Ακόμα το FIR ταυτίζεται και με την περιοχή όπου από την Ελλάδα ασκείται η αρμοδιότητα έρευνας και διάσωσης, την οποία επίσης η Τουρκία αμφισβητεί διεκδικώντας να περάσει στο δικό της έλεγχο το μισό Αιγαίο, εγκλωβίζοντας τα ελληνικά νησιά του Ανατ. Αιγαίου.

Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία»: «Η κυβέρνηση επιθυμεί να συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό σχέδιο κατάργησης - ενοποίησης των FIR των ευρωπαϊκών χωρών, με στόχο την κεντρική διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη. Παραμένει όμως μετέωρη και αμήχανη να προτείνει ή κατοχυρώσει συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αφορούν την εθνική ασφάλεια».

Ετσι η ελληνική κυβέρνηση, τηρώντας μια παθητική στάση απέναντι σε όσα έχουν δρομολογηθεί, αφήνει τα πράγματα να προχωρήσουν, στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενιαίου κέντρου εναέριας κυκλοφορίας στη ΝΑ Ευρώπη με έδρα το Πρίντεζι της Ιταλίας και παράλληλα κατάργηση των επιμέρους FIR των κρατών της περιοχής. Σε σχετική σύσκεψη, όπως γράφει η ίδια εφημερίδα, που έγινε στις 13 Σεπτέμβρη με πρωτοβουλία της Ιταλίας οι δύο εκπρόσωποι της ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), προφανώς με άνωθεν εντολές, δεν έφεραν εμπόδια και απλώς δήλωσαν ότι η Ελλάδα συμμετέχει μαζί με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ στο υποδεέστερο βαλκανικό κέντρο ελέγχου, ενώ δεν έθεσαν κανένα ζήτημα για τα προβλήματα ασφάλειας που δημιουργούνται στην ελληνική πλευρά από μια τέτοια ρύθμιση.

Το όλο θέμα παραμένει ανοιχτό από το 1999 στα υπουργεία Εξωτερικών, Αμυνας και Μεταφορών, οπότε τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέμα κεντρικής διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, με πρόσχημα τις καθυστερήσεις πτήσεων. Η άποψη που επικρατεί στο υπουργείο Μεταφορών είναι ότι η Ελλάδα, λόγω τουγενικότερου «ευρωπαϊκού προσανατολισμού της», δεν μπορεί να μείνει εκτός λογικής του «ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου». Από την πλευρά του υπουργείου Αμυνας επισημαίνονται απλώς οι λόγοι εθνικής ασφάλειας που επιβάλλουν τη διατήρηση του σημερινού καθεστώτος FIR και των κανόνων του διεθνούς οργανισμού ICAO.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ