Παρασκευή 12 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Εγκαταλείπεται οριστικά ο δημόσιος ενιαίος φορέας

Με νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί μέσα στο Γενάρη, η κυβέρνηση θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία μεικτού συστήματος. Απαρχή με την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου σε δημοτικές επιχειρήσεις, στις οποίες μπορούν βέβαια να συμμετέχουν ιδιώτες, ακόμη και κατά πλειοψηφία

Η κυβέρνηση ανοιχτά πλέον βάζει τις βάσεις για τη διάλυση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίησή τους.

Σε νομοσχέδιο που έχει έτοιμο το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών και αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, μέσα στο Γενάρη, αλλάζει η δομή των αστικών συγκοινωνιών και στην ουσία αρχίζει η εκχώρησή τους στους ιδιώτες. Απαρχή γίνεται με την εκχώρηση των τοπικών δικτύων στους δήμους, ενώ οι ΗΣΑΠ(ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) θα ενσωματωθούν στην εταιρία "Αττικό Μετρό" και θα αποτελέσουν ενιαία επιχείρηση, ανεξάρτητη από τον ΟΑΣΑ, με την επωνυμία"Μετρό Αττικής".

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου, που παρουσίασε χτες στους δημοσιογράφους ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Κίμωνας Κουλούρης,είναι:

  • Παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους να εκτελούν συγκοινωνιακό έργο μέσα στα όριά τους, είτε με δικά τους λεωφορεία, είτε με λεωφορεία που θα τους παραχωρεί ο ΟΑΣΑ έναντι ενοικίου. Βέβαια, είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο θα γίνεται μέσω δημοτικών επιχειρήσεων, στις οποίες, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ, μπορούν να συμμετέχουν και ιδιώτες, ακόμη και κατά πλειοψηφία.
  • Εντάσσονται στον ΟΑΣΑ τα ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ), ενώ οι ΗΣΑΠ ενσωματώνονται στην εταιρία "Αττικό Μετρό" και αποτελούν ξεχωριστή επιχείρηση.

Είναι αυταπόδεικτο, ότι η κυβέρνηση εγκαταλείπει οριστικά πλέον τη δέσμευσή της για δημόσιο - ενιαίο φορέα αστικών συγκοινωνιών και προωθεί σχέδιο για μεικτό συγκοινωνιακό σύστημα, με τη συμμετοχή των δήμων, αλλά και των ιδιωτών, που έχουν αναλάβει την κατασκευή του Μετρό.

Ο Κ. Κουλούρης μίλησε για νομοσχέδιο - "τομή", που δίνει δύναμη στην τοπική και δημοτική συγκοινωνία, αλλά άφησε αναπάντητα μια σειρά καυτά ερωτηματικά: Με ποια υποδομή και τι πόρους θα εκτελούν συγκοινωνιακό έργο οι δήμοι; Ποιος θα έχει τον έλεγχο των αστικών συγκοινωνιών, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα του Μετρό; Με ποια κριτήρια θα καθορίζεται η τιμολογιακή πολιτική, που όπως ειπώθηκε, δε θα ανήκει στην αρμοδιότητα των δήμων, αλλά του ΟΑΣΑ, με την κάλυψη υπουργικών αποφάσεων.

Η κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο αυτό, φρόντισε, επίσης, να απαλλάξει τον δήμαρχο Πειραιά Στ. Λογοθέτη,που με μικρή προκαταβολή, έσπευσε την εποχή των ΣΕΠ να αγοράσει 15 μίνι μπας, αξίας 680 εκατ. δρχ., χωρίς να καταβάλει έκτοτε τις υπόλοιπες δόσεις. Τα λεωφορεία αυτά θα τα αγοράσει ο ΟΑΣΑ, όπως και τα άλλα, που είχαν παραγγείλει οι ιδιώτες των ΣΕΠ.

Ο Κ. Κουλούρης είπε ότι στο νομοσχέδιο θα υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση της υγραεριοκίνησης και στα ΙΧ, κάτι, που σύμφωνα με πληροφορίες, δε βλέπουν με καλό μάτι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΕΧΩΔΕ. Κι αυτό, γιατί, όπως επισημαίνουν,από μελέτες προκύπτει ότι η υγραεριοκίνηση αυξάνει 5 με 10% την εκπομπή οξειδίων του αζώτου, που αποτελούν βασικό στοιχείο της φωτοχημικής ρύπανσης.

Ο υπουργός προχώρησε και σε μια προεκλογικού χαρακτήρα εξαγγελία: Είπε ότι θα εισηγηθεί στους οικονομικούς υπουργούς να ισχύσουν δωρεάν εισιτήρια για τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, τους χαμηλόμισθους συνταξιούχους και για τους πολύτεκνους που έχουν οικονομικό πρόβλημα. Ολα αυτά, όμως, σε επίπεδο σκέψεων, γιατί η "σοβαρή εξέταση" θα επακολουθήσει!

Ο Χρ. Σταμούλος,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, δήλωσε στο "Ρ": "Οι κομμουνιστές συνδικαλιστές έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου επανειλημμένα ότι η κυβέρνηση προωθεί νέες μορφές ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών, με το ξεπούλημα των λεωφορείων στους ιδιώτες, μέσα από τους δήμους. Εχουν επισημάνει, επίσης, ότι η όποια κοινωνική πολιτική στις συγκοινωνίες, μετακυλίεται στα δημοτικά τέλη, δηλαδή στην τσέπη κάθε πολίτη, αφού με τα νέα σχέδια της κυβέρνησης, ο επιβάτης θα πληρώνει δύο και τρία εισιτήρια: Αλλο στα λεωφορεία των κορμών, άλλο στο Μετρό και άλλο στα λεωφορεία των τοπικών δικτύων. Οι κομμουνιστές στον ΟΑΣΑ - προσθέτει ο Χρ. Σταμούλος - καλούν τον κλάδο και τους δημότες σε αγωνιστική αντίσταση κατά των ρυθμίσεων αυτών, για να γίνουν πράξη επιτέλους οι δημόσιες, ενιαίες, ανθρώπινες συγκοινωνίες".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ