Πέμπτη 7 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Ποιον κοροϊδεύουν;

Του Χρήστου ΣΤΑΜΟΥΛΟΥ

Συγκοινωνίες; "Τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα". Βγήκε προχτές ο "νέος" υφυπουργός επί των συγκοινωνιών Γ. Δασκαλάκης και εμφανίστηκε να ανακαλύπτει ξαφνικά τα προβλήματα της συγκοινωνίας, λες και έγινε σήμερα ΠΑΣΟΚ, λες και μπήκε στην κυβέρνηση σήμερα, λες και το ΠΑΣΟΚ δεν ξανακυβέρνησε ποτέ, σαν δηλαδή να είδε την κυβερνητική εξουσία σήμερα.

Με μια κουβέντα μάς δουλεύουν. Τα προβλήματα τα γνωρίζουν πολύ καλά, εδώ ζουν και στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι μέλη της για χρόνια, άλλωστε μέχρι πρόσφατα ο Γ. Δασκαλάκης έκανε κουμάντο στο υπουργείο Εσωτερικών και είχε έμμεση ευθύνη για τις συγκοινωνίες και άμεση ευθύνη για το μερίδιο της συγκοινωνίας που αναλογεί στους δήμους, με βάση τον νόμο 2175/93 του ΠΑΣΟΚ για τις συγκοινωνίες. Αλλα και πιο πίσω, ως βουλευτής της αντιπολίτευσης, στους αγώνες των απολυμένων της ΕΑΣ δήλωνε συμπαράσταση, υπέγραφε ερωτήσεις, κατέθετε επερωτήσεις για τη συγκοινωνία, με λίγα λόγια ήταν από τότε άριστος γνώστης και των προβλημάτων και της διεξόδου που πρέπει να έχουν αυτά. Σήμερα, λοιπόν, τι καμώνεται τη "μωρή παρθένα" και παρουσιάζεται με τα μανίκια σηκωμένα, δήθεν για δουλιά στις συγκοινωνίες; Ποιον κοροϊδεύει;

Η ουσία είναι άλλη. Χρησιμοποιεί και αυτός τη συγκοινωνία και τα προβλήματά της, όπως και οι προγενέστεροί του, όχι από ενδιαφέρον για το κοινωνικό σύνολο, αλλά για να παίξει μέσα από τις συγκοινωνίες, από τους χώρους ελέγχου της υπουργικής του αρμοδιότητας, παιχνίδια εσωκομματικών σκοπιμοτήτων, για να παζαρέψει μέσα από τις συγκοινωνίες εκείνα ή τα άλλα πολιτικά παιχνίδια, τη βουλευτική του καριέρα και μέλλον. Επιπρόσθετα, η ανακάλυψη των προβλημάτων της συγκοινωνίας, πέρα από τα όποια παιχνίδια μεταξύ Σημιτικών, Αρσενικών, Τσοχατζοπουλικών για διαμόρφωση συσχετισμών ή πεδίων ελέγχου και κρούσης προ των κομματικών τους αλισβερισιών, έχει κι έναν ιδιαίτερο και πολύ πιο σημαντικό στόχο,που αποτελεί την κεντρική επιλογή των κυβερνήσεων του τόπου: Την ιδιωτικοποίηση των πάντων, την ιδιωτικοποίηση της "κοινωνικής πολιτικής".

Η ΝΔ πήγε να την μπάσει από την πόρτα, έσπασε τα μούτρα της στον συγκεκριμένο χώρο. Το ΠΑΣΟΚ, κάτω από το βάρος του αγώνα των απολυμένων της ΕΑΣ, με ελιγμούς και ζικ - ζακ επιχειρεί το ίδιο, με άλλους τρόπους και μορφές. Το κύριο επιχείρημα όλων για την ιδιωτικοποίηση ήταν η επίλυση των προβλημάτων.

Δικό τους το έλλειμμα

1. Οι συγκοινωνίες έχουν ελλείμματα,λένε.

Ποιος τα δημιούργησε, ποιες κυβερνήσεις, ποια πολιτική, ποιοι πολιτικοί - υπουργοί κλπ. είχαν το κουμάντο; Τα 505 δισ. παλιό χρέος και 85 δισ. σημερινό, δεν έγιναν με τον "κρίνο". Αντί για κοινωνική πολιτική, για φθηνό εισιτήριο, στην πράξη είχαμε την επιλογή από τους κυβερνώντες, του δανεισμού.Πού είναι τα κονδύλια στον κρατικό προϋπολογισμό για τις συγκοινωνίες; Οσες ανατιμήσεις εισιτηρίου έγιναν, τις δικαιολόγησαν ότι είναι στο όνομα της καλύτερης εξυπηρέτησης του επιβάτη. Πού είναι αυτή; Και γιατί δε μειώθηκαν τα ελλείμματα; Αλλά και τα όποια δάνεια υποχρεώνονται να πάρουν οι συγκοινωνιακοί φορείς, τα παίρνουν με βαρύ τόκο, σε στιγμές που το όποιο δάνειο στον ιδιώτη έχει χίλια δυο "μπόνους". Επόμενα, το έλλειμμα δεν είναι των συγκοινωνιών, είναι της πολιτικής τους.

2. Στόλος.

Χρόνια και χρόνια μιλάνε για ανανέωση. Μόνο 614 είναι δήθεν καινούρια λεωφορεία, που αγοράστηκαν με τσουχτερές τιμές και με τις ελληνικές αμαξοβιομηχανίες (ΕΛΒΟ) στη γωνία. Τα υπόλοιπα είναι θάνατος των δρόμων - δημόσιος κίνδυνος για οδηγό και επιβάτη.Γιατί δεν προχωράνε στην ανανέωση;Μα γιατί ο καβγάς εντός κι εκτός τειχών κυβερνητικών, είναι για το ποιοι αυτοκινητοβιομήχανοι θα προκριθούν, ποια ομάδα θα έχει εκείνα ή τα άλλα οφέλη, ποια στήριξη θα έχουν πολιτικά και όχι πώς θα στηριχτεί η συγκοινωνία για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες του επιβάτη. Βέβαια, θέλουν μέσα από την ανανέωση του στόλου να βάλουν από το παράθυρο κουμανταδόρους, ως ένα σημείο για τις συγκοινωνίες, τους προμηθευτές αυτοκινητοβιομήχανους.Θέλουν να ξεμπερδεύουν

3. Μέχρι χτες, το ΠΑΣΟΚ έλεγε για έναν ενιαίο δημόσιο φορέα (ΕΘΕΛ - ΗΛΠΑΠ - ΗΣΑΠ - ΜΕΤΡΟ κλπ).Σήμερα τα γυρνά, θέλει πολλές εταιρίες. Ηδη τον ΗΣΑΠ τον ετοιμάζει για τους ιδιώτες, με το ΜΕΤΡΟ. Ενώ για τα υπόλοιπα επιχειρεί να βγάλει από πάνω του την ευθύνη, να τη μετακυλήσει στους δήμους και αυτοί στους δημότες τους.

Εχει καταλήξει η κυβέρνηση, στο να διώξει από πάνω της τη συγκοινωνία. Απλά ψάχνει τη μορφή, τον τρόπο, την ώρα που θα τη δώσει σε ιδιωτικά συμφέροντα από την πόρτα των δήμων, έχοντας και το αβαντάζ ότι η συνδικαλιστική ηγεσία σήμερα έχει πρόβλημα συνδικαλιστικής ακοής και όρασης.

Πριν λίγο καιρό μιλούσαν για σχεδιασμό στις συγκοινωνίες που θα έλυνε τα πάντα, όμως, μειώθηκε κατά 20% η επιβατική κίνηση και τίποτα απ' όσα έταξαν στους επιβάτες δεν έκαναν (λεωφορειόδρομοι κλπ.). Αντίθετα, μεγάλωσαν την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και εντατικοποίησαν τη δουλιά των οδηγών, μετατρέποντάς τους σε σβούρες της ασφάλτου. Η ζωή έδειξε ότι αυτά έγιναν για να σωθεί η καρέκλα του Θ. Τσούρα, μετά ήρθε ο Κ. Κουλούρης, έκοψε τα μισά του προηγούμενου, ήρθε κι ο Γ. Δασκαλάκης, συνέχισε το κουτσούρεμα. Ενα πράγμα μόνο δεν κουτσούρεψαν, την ταλαιπωρία του επιβάτη, ενώ όλοι τους έχουν ήδη φτιάξει δρόμο για ιδιωτικοποίηση. Πάντως, ας ξέρουν, όλους στο χέρι τους δεν τους έχουν. Μπορεί να λιβανίζονται από συνδικαλιστές, μα τα προβλήματα τα βιώνουν οι εργαζόμενοι και θα αντιδράσουν άμεσα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ