Κυριακή 17 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 50
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μονοπώλια στους αυτοκινητόδρομους

Εταιρίες πετρελαιοειδών και τεχνικές εταιρίες μονοπωλούν την κατασκευή των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, που θα τα εκμεταλλεύονται για 25 - 30 χρόνια, πληρώνοντας στο δημόσιο εξευτελιστικά ενοίκια. Θα κλείσουν εκατοντάδες πρατήρια βενζίνης και εστιατόρια

Ενα ιδιότυπο καθεστώς ιδιωτικοποίησης έχει αρχίσει να εφαρμόζεται εδώ και αρκετό καιρό στους νέους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας, με την κατασκευή με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Αυτό το καθεστώς ιδιωτικοποίησης θα επιβάλει τελικά τη μονοπώληση όλων των εξυπηρετήσεων στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και θα καταλήξει σε βάρος, όχι μόνο των καταναλωτών, αλλά και εκατοντάδων επιχειρήσεων (βενζινάδικα, εστιατόρια κλπ.), οι οποίες οδηγούνται σε αναγκαστικό και οριστικό κλείσιμο.

Ολα ξεκίνησαν με τη σύνταξη του Προεδρικού Διατάγματος 143/89, σύμφωνα με το οποίο στους "κλειστούς" αυτοκινητοδρόμους της χώρας επιβάλλεται να λειτουργούν μόνο ορισμένοι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, ενώ όλα τα πρατήρια υγρών καυσίμων και τα εστιατόρια που λειτουργούν σήμερα εκατέρωθεν της εθνικής οδού θα πρέπει να κλείσουν και να μεταφερθούν σταδιακά σε παράπλευρους δρόμους.

Ενοίκιο "πινακίου φακής"

Με βάση το ΠΔ αυτό και τις αντίστοιχες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, το 1993 η τότε κυβέρνηση της ΝΔ άρχισε να προκηρύσσει διαγωνισμούς για την κατασκευή ΣΕΑ στα τμήματα της εθνικής οδού, που ήταν ήδη έτοιμα με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης. Ο ιδιώτης δηλαδή που θα κέρδιζε το σχετικό διαγωνισμό θα αναλάμβανε να κατασκευάσει το σταθμό σε προκαθορισμένη έκταση από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) και στη συνέχεια θα το εκμεταλλεύεται για 25 - 30 χρόνια παραδίδοντας στο Ταμείο ένα συμβολικό ποσόν ενοικίου και ένα ποσοστό (2 - 6%) από τις εισπράξεις πώλησης των υγρών καυσίμων. Επομένως, το ενοίκιο που θα πληρώνει ο ιδιώτης για τα "φιλέτα" αυτά αντιστοιχεί με αυτό του "πινακίου φακής", με δεδομένο ότι θα έχει τη μονοπώληση των εξυπηρετήσεων για το συγκεκριμένο τμήμα της Εθνικής. Κι όλα αυτά, ενώ θα μπορούσε να κατασκευάσει και να λειτουργήσει το ελληνικό δημόσιο τις επιχειρήσεις αυτές, που με το τεράστιο τζίρο τους θα απέφεραν έσοδα πολλών δισ. δρχ. στον προϋπολογισμό. Και μόνο γι' αυτό το λόγο η όλη κίνηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σκανδαλώδης.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αντί να παρέμβει και να διορθώσει τα δεδομένα αυτά, συνέχισε την ίδια πολιτική και τώρα σχεδιάζει να κατασκευάσει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο 20 περίπου περίπου ΣΕΑ κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών - Ευζώνων και Κορίνθου - Τρίπολης. Και φυσικά επειδή η όλη επιχείρηση έχει πολύ "ψωμί" για τους ιδιώτες, έχει και την ανάλογη ανταπόκριση. Για την κατασκευή και εκμετάλλευση των ΣΕΑ, όπως μας ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΕΟ, Δ. Κύρκος, συνωστίζονται στους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς που προκηρύσσονται οι 7 πολυεθνικές εταιρίες πετρελαιοειδών, οι τρεις ελληνικές (ΕΚΟ, ΑVΙΝ και ΕΛΔΑ - Ε), μεγάλες τεχνικές εταιρίες (ΑΤΕΜΚΕ, ΑΤΤΙΚΑΤ, ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΗΧΑΝΙΚΗ), αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις γρήγορου φαγητού ή σούπερ μάρκετ.

Ο πρόεδρος του ΤΕΟ για την εκτέλεση του προγράμματος κατασκευής των ΣΕΑ επικαλείται λόγους αναβάθμισης της εξυπηρέτησης των αυτοκινητιστών, οι οποίοι, όπως λέει, "δικαιούνται εφόσον εισέρχονται σε κλειστό αυτοκινητόδρομο και πληρώνουν διόδια να απολαμβάνουν εκτός από την ασφάλεια και ανάλογη ποιότητα εγκαταστάσεων κατά τα πρότυπα της Ευρώπης". Οσον αφορά στην καταστροφή εκατοντάδων επιχειρήσεων που υπάρχουν σήμερα εκεί και θα κλείσουν αναγκαστικά, ο Δ. Κύρκος υποστηρίζει ότι λαμβάνεται μέριμνα να μεταφερθούν στους παράπλευρους δρόμους που κατασκευάζονται με βάση τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ποια, όμως, πελατεία θα έχουν; Ποιος οδηγός θα αποφασίσει να κάνει μερικές δεκάδες χιλιόμετρα παραπάνω ώστε να παρακάμψει την Εθνική για να κατευθυνθεί σ' αυτούς; Ασφαλώς, ελάχιστοι. Αρα, οι επιχειρήσεις αυτές αναγκαστικά θα μαραζώσουν.

Αντιδράσεις

Ηδη για το τμήμα της Μαλακάσας έχουν εκδοθεί αποφάσεις για το κλείσιμο των πρατηρίων και των εστιατορίων, των οποίων όμως οι ιδιοκτήτες αντιδρούν και προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, επιδιώκοντας την ακύρωση των αποφάσεων.

"Θα αντιδράσουμε δυναμικά και με κάθε τρόπο", τόνισε στο "Ρ" ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, Νίκος Στεργίου, ο οποίος χαρακτήρισε την ενέργεια αυτή της κυβέρνησης ως άλλο ένα χτύπημα κατά του κλάδου, που βρίσκεται ήδη σε αναστάτωση και από άλλα μέτρα της κυβέρνησης. "Ουσιαστικά - πρόσθεσε - παραδίδουν τον έλεγχο της διακίνησης καυσίμων σε 5 - 10 πολυεθνικές που θα κάνουν ό,τι θέλουν όχι μόνο σε βάρος μας. Το εμπόριο καυσίμων στην εθνική οδό θα μονοπωληθεί από ελάχιστα πρατήρια - παραρτήματα των πολυεθνικών με τρομερές συνέπειες και σε βάρος των καταναλωτών".

Ο Ν. Στεργίου επισημαίνει, τέλος, ότι σήμερα στην εθνική οδό λειτουργούν πάνω από 100 πρατήρια καυσίμων, κυρίως οικογενειακές επιχειρήσεις, που θα καταστραφούν αν προχωρήσει αυτός ο σχεδιασμός.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ