Κυριακή 17 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τεκμήρια της αντεθνικής ενεργειακής πολιτικής

Αποκαλυπτικά σημεία από το περιεχόμενο της έκθεσης για τις δραματικές επιπτώσεις που θα έχει η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη ΔΕΗ, η οποία καλείται να επιλέξει μεταξύ δύο κακών

Τεκμήρια της αντεθνικής ενεργειακής πολιτικής για τα κράτη - μέλη, που επιβάλλει η ΕΕ μέσω της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας, αποτελούν τα συμπεράσματα μιας πρώτης μελέτης επιστημονικής ομάδας της ΔΕΗ για τις επιπτώσεις του νέου πλαισίου αγοράς στην επιχείρηση, αλλά και στην ενεργειακή αγορά της χώρας γενικότερα. Η μελέτη αυτή, που έχει τον τίτλο "απαιτούμενες ενέργειες για την προσαρμογή του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας ενόψει της υιοθέτησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση της οδηγίας για την εσωτερική αγορά ενέργειας" - το περιεχόμενο της οποίας αποκαλύπτει σήμερα ο"Ρ" - δείχνει την πρόθεση της κυβέρνησης να στρώσει το "χαλί" για την άλωση της ΔΕΗ από τις πολυεθνικές της Κοινότητας, καθώς τα μέτρα που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν, είναι ενταγμένα στις επιταγές του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών.

Η ίδια η επιχείρηση, παραδέχεται με τη συγκεκριμένη μελέτη, ότι η διαμόρφωση του πλαισίου εσωτερικής αγοράς, είτε μέσω του συστήματος του μοναδικού αγοραστή (ΜΑ) είτε μέσω του συστήματος της Πρόσβασης Τρίτων στα Δίκτυα κατόπιν Διαπραγμάτευσης (ΠΤΔΔ),είτε συνδυασμός των δύο,θα έχει πολύ μεγάλες επιπτώσεις στη ΔΕΗ.

Με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης, αλλά και των πολιτικών κομμάτων που υπερψήφισαν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ με το επιχείρημα ότι οι πολιτικές επιλογές των Βρυξελλών αποτελούν... "μονόδρομο", διατυπώθηκαν και οι προτάσεις των συντακτών της συγκεκριμένης μελέτης. Στα πλαίσια της λογικής του"μικρότερου κακού" που υιοθετεί η κυβέρνηση, οι συντάκτες της μελέτης προτείνουν ότι μέσα στο 24μηνο περίπου που απομένει (δηλαδή μέχρι τον Οκτώβρη του 1997, που έχει θέσει σαν όριο η ΕΕ ως προθεσμία στα κράτη - μέλη για την ομαλή τους μετάβαση στο ενιαίο σύστημα αγοράς), θα πρέπει να παρθούν τα απαιτούμενα μέτρα για την "κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης". Γενικά μπορούμε να πούμε ότι η ομάδα της ΔΕΗ δεν κάνει τίποτε άλλο απ' το να προτείνει τα μέτρα που πρέπει να πάρει η ΔΕΗ ώστε να δεχτεί απολύτως τις εντολές τις ΕΕ για την απελευθέρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που δέχεται ως μονόδρομο.

Συγκεκριμένα αποδέχονται ξεκάθαρα τις οδηγίες της Κοινότητας για απελευθέρωση της αγοράς που στηρίζεται κυρίως στη λειτουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς με σκοπό την παροχή φθηνής ενέργειας στους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές εις βάρος των μικρών καταναλωτών, αλλά και των φορολογούμενων πολιτών.

Ο "επιλέξιμος καταναλωτής"

Για να γίνει πιο κατανοητό αυτό αξίζει να πούμε ότι με βάση την οδηγία της ΕΕ ο αποκαλούμενος επιλέξιμος καταναλωτής - όρος ο οποίος αποδίδεται στις μεγάλες ηλεκτροβόρους βιομηχανικές μονάδες (στην Ελλάδα έχουμε γύρω στις 15 τέτοιες μονάδες) - θα έχει το δικαίωμα να παράγει ο ίδιος την ενέργεια που θα καταναλώνει ή να επιλέγει από πού θα προμηθεύεται και βέβαια θα προμηθεύεται με βάση το χαμηλότερο κόστος. Επίσης ο ιδιώτης παραγωγός ενέργειας, αφού θα επενδύσει για να κερδίσει θα επιλέξει τις πιο κερδοφόρες περιοχές όπως μεγάλα αστικά κέντρα, βιομηχανικές ζώνες κλπ., θα χρησιμοποιεί τα δίκτυα της ΔΕΗ για τη μεταφορά και τη διανομή του ρεύματος, ενώ θα την ανταγωνίζεται προσφέροντας ρεύμα σε πολύ χαμηλότερη τιμή, αφού δε θα έχει το ίδιο κόστος παραγωγής με αυτό της ΔΕΗ.

Και αυτό γιατί στη ΔΕΗ θα έχει αυξηθεί το κόστος συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων παραγωγής, αφού δε θα πουλάει για να έχει τα ανάλογα έσοδα, ενώ θα επωμίζεται και το κόστος της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές όπως τα νησιά τα οποία δεν είναι κερδοφόρες αγορές για τους ιδιώτες. Το κόστος αυτό ή θα μετακυλήσει στην τιμή της κιλοβατώρας ή στο δημόσιο και θα το πληρώσουν τελικά οι ίδιοι οι καταναλωτές ως φορολογία.Επιπλέον ο ανταγωνισμός αυτός καταργεί το ενιαίο τιμολόγιο, αλλά και τον οποιοδήποτε εθνικό σχεδιασμό ενέργειας, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την οικονομία της χώρας. Τα παραπάνω αποτελούν ένα μέρος απ' τις επιπτώσεις που θα έχει η απελευθέρωση της αγοράς για τους μικρούς καταναλωτές, τη ΔΕΗ και την οικονομία της χώρας, τα οποία η διοίκηση της ΔΕΗ αποδέχεται.
Ο "μοναδικός αγοραστής"
Το σύστημα του μοναδικού αγοραστή σημαίνει ότι όλοι οι παραγωγοί πωλούν στο μοναδικό αγοραστή (δηλαδή για την περίπτωση της Ελλάδας τη ΔΕΗ), ο οποίος έχει το δικαίωμα της διανομής.Για το σύστημα αυτό, που φαινομενικά δεν καταργεί τελείως τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης, οι συντάκτες της σχετικής μελέτης εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις, αφού στην ουσία δεν κατοχυρώνει ούτε ακόμη και αυτό το δικαίωμα της διανομής.Συγκεκριμένα, με το σύστημα αυτό όλοι οι παραγωγοί υποχρεούνται να πωλούν στο μοναδικό αγοραστή, ο οποίος θα μπορούσε να είναι η ΔΕΗ, αλλά ο περιορισμός αυτός υπάρχει μόνο για τους παραγωγούς που παράγουν ενέργεια μέσα στα σύνορα του κράτους. Ο καταναλωτής θα έχει το δικαίωμα να αγοράζει από παραγωγό άλλου κράτους, που θα είναι συνδεδεμένο με το ενιαίο δίκτυο αγοράς, αλλά και να πωλήσει σε άλλους καταναλωτές. Επίσης, στην περίπτωση του μοναδικού αγοραστή επιτρέπεται η χρήση του δικτύου από ανεξάρτητους παραγωγούς, όταν αυτοί προμηθεύουν ενέργεια σε δικές τους επιχειρήσεις ή θυγατρικές τους μέσα στο κράτος - μέλος ή σε άλλο κράτος - μέλος. Το σημείο αυτό η μελέτη κρίνει ότι πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την επιχείρηση. Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι θα πρέπει να διερευνηθεί εάν θα δικαιούται π.χ. η ΕΤΒΑ να συστήσει εταιρία ηλεκτροπαραγωγής, με την οποία να τροφοδοτεί τις βιομηχανικές περιοχές, καθώς επίσης και βιομηχανίες με πολλαπλές εγκαταστάσεις, όπως μια τσιμεντοβιομηχανία με εργοστάσια σε όλη την Ελλάδα.
Αλλες διαπιστώσεις

Στην ίδια έκθεση επισημαίνεται:

  • Η αναφορά της κοινοτικής οδηγίας στην παραγωγή δεν καλύπτει όλο το εύρος μιας καθετοποιημένης ηλεκτρικής επιχείρησης. Συγκεκριμένα, δε λαμβάνει υπόψη και τις υπηρεσίες που κατασκευάζουν ή μελετούν τις εγκαταστάσεις και επιβαρύνουν ανάλογα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας και ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ, για να ανταγωνιστεί άλλους παραγωγούς, θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης με την Παραγωγή ή να αποτελέσει "ανεξάρτητη" οντότητα. Με την ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης, θα αναγκαστεί η επιχείρηση, αναφέρεται, να προχωρήσει στο μέλλον "στην κατάργηση των μη κερδοφόρων τμημάτων της", κίνδυνος που δεν εκλείπει και αν ακόμη παραμείνει η Ανάπτυξη ενσωματωμένη στην Παραγωγή.
  • Οι σταθμοί παραγωγής θα πρέπει να προσανατολίζονται σε ένα πλαίσιο λειτουργίας, όπου θα υπογράφουν συμβάσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες θα έχουν άμεσες οικονομικές συνέπειες, ιδιαίτερα λόγω των ρητρών διαθεσιμότητας που θα περιλαμβάνουν.
  • Οι αποφάσεις των Συμβουλίων Υπουργών της ΕΕ για το θέμα του λογιστικού διαχωρισμού για την παραγωγή, τη μεταφορά και τη διανομή των καθετοποιημένων ηλεκτρικών επιχειρήσεων, υποχρεώνουν την επιχείρηση να προχωρήσει σε αλλαγές στη δομή της επιβαρύνοντάς τη με οικονομικό κόστος και καθιστώντας τη λιγότερο ανταγωνιστική, αλλά και βάζοντας σε κίνδυνο τη συνοχή της.
  • Η διανομή με βάση το σχέδιο οδηγίας θα βρεθεί σε ανταγωνισμό στην παροχή εμπορικών υπηρεσιών από το άνοιγμα της αγοράς, στην αρχή για τους βιομηχανικούς πελάτες μέσης τάσης και στη συνέχεια στους εμπορικούς και οικιακούς καταναλωτές. Αυτό σημαίνει ότι τα νησιωτικά συστήματα θα παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα μη συνδεδεμένα με το ηπειρωτικό σύστημα. Για τα νησιά αυτά, καθώς για την Κρήτη και τη Ρόδο σημειώνεται ότι θα πρέπει να γίνουν αντικείμενο ιδιαίτερης προσοχής και προτείνεται να χαρακτηριστούν ως "μικρά συστήματα", μήπως και απολαύσουν πιθανά ευεργετικά μέτρα της Κοινότητας. Γίνεται σαφές ότι εάν η ΕΕ δεν προβλέψει ευεργετικά μέτρα, τα νησιά αυτά θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα. Τέλος, επισημαίνεται και η παράλειψη της κοινοτικής οδηγίας για τα ορυχεία, που αποτελούν μέρος μιας καθετοποιημένης παραγωγής, όπως είναι αυτή της ΔΕΗ. Παράλειψη η οποία θεωρείται εύλογη αφού η κοινοτική οδηγία βάζει μεγάλους περιορισμούς στη χρήση των ντόπιων πηγών ενέργεια
ς.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κακέκτυπο του σημερινού κολοσσού (2001-02-18 00:00:00.0)
«Απελευθέρωση» της ιδιωτικής κερδοσκοπίας (2001-02-18 00:00:00.0)
Με γοργούς ρυθμούς η ιδιωτικοποίηση (1997-11-26 00:00:00.0)
Καταστροφικές οι συνέπειες για ΔΕΗ και καταναλωτές (1997-10-26 00:00:00.0)
Διακομματική για τη Φλώρινα (1997-05-27 00:00:00.0)
Εντείνεται η διαδικασία "σαλαμοποίησης" (1997-03-07 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ