Πέμπτη 14 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η πρέσα και τα μαγαζάκια

Πρίν από δυο χρόνια πήρα μια συνέντευξη απ' τον Φοίβο Ζαφειρίδη, υπεύθυνο, τότε, του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ) (δημοσιεύτηκε στο "Ρ" της 21.1.1995). Ο Φ. Ζαφειρίδης έχει υπερδεκαετή εμπειρία στη στράτευση για την απεξάρτηση των τοξικομανών.

Τότε είχε αποφασιστεί η εισαγωγή των πιλοτικών προγραμμάτων με υποκατάστατα και θέμα της συζήτησής μας ήταν η πολύ δύσκολη υπόθεση της θεραπείας. Πολύ πριν αποφασιστεί η εισαγωγή των πιλοτικών προγραμμάτων, ο Φ. Ζαφειρίδης είχε υποστηρίξει ότι αν "στόχος σου είναι η επανένταξη των τοξικομανών στις παραγωγικές διαδικασίες και η εξασφάλιση της ανοχής απ' το κοινωνικό σύνολο, τότε θα πεις "ναι" στη μεθαδόνη, ενώ αν οραματίζεσαι ελεύθερους και ανεξάρτητους πολίτες, ενεργούς στην κοινωνική εξέλιξη, τότε θα πεις "όχι" στη μεθαδόνη".

- Δηλαδή, τέθηκε το ερώτημα, η απεξάρτηση δε στοχεύει στην ένταξη της παραγωγικής διαδικασίας;

Ιδού οι απαντήσεις του: "Οχι, δεν υπάρχει τέτοια διάσταση. Στα προγράμματα υποκατάστασης, ο στόχος είναι η ένταξη στην παραγωγική διαδικασία. Δεν ενδιαφέρει αν είναι εξαρτημένος ή όχι. Ενδιαφέρει μόνο να χτυπάει την πρέσα πάνω κάτω και ας είναι μαστουρωμένος. Αυτό όμως το άτομο δεν έχει ούτε πολιτική βούληση, ούτε πολιτικό σκέπτεσθαι, ούτε τοποθέτηση πάνω στα κοινωνικά προβλήματα. Είναι άβουλο ον και δεν αποτελεί παρά προέκταση της μηχανής και εξάρτημα του εργοστασίου. Αν θέλουμε τέτοιους πολίτες, ας βάλουμε τη μεθαδόνη και γω θα έλεγα να μοιράζουμε και στους άλλους που δεν είναι τοξικομανείς, για να μπορούν να αντέχουν τις συνθήκες δουλιάς. Ισως - αν και αυτό θυμίζει λίγο Οργουελ, αλλά τίποτε δεν αποκλείεται - σε 15 - 20 χρόνια κάποιο εργοστάσιο να βγάλει ένα φιρμάνι και να πει ότι κάθε πρωί θα δίνεται και η δόση στον κάθε εργάτη. Γιατί, πώς αλλιώς θα αντέξεις αυτά τα πράγματα; "

- Ποια θα είναι η διαφορά όταν απεξαρτηθεί;

"Δε θα μπει ως άβουλο ον. Θα μπει με διεκδικήσεις. Θα έχει αμφισβητήσεις. Και αυτό είναι το σημαντικό", ήταν η απάντησή του.

Ομολογώ ότι αυτή η άποψή του με το φιρμάνι για τη μεθαδόνη με σοκάρισε. Ομως, σήμερα, διαπιστώνω να έρχεται πιο κοντά υπό το κράτος της ναρκο-λαγνείας, της ναρκο-υστερίας και της ναρκο-φιλολογίας. Εχει δημιουργηθεί ένας απίστευτος συνασπισμός που τον αποτελούν υπουργοί, πολιτικοί, συγγραφείς, δημοσιογράφοι, ο οποίος συνασπισμός συνδράμεται με συμβουλές και"δοσο-λογίες" κάποιων επιστημόνων. Η φιλοσοφία τους έχει τούτον τον κοινό παρονομαστή: Να επεκταθούν τα προγράμματα υποκατάστατων - να το φιρμάνι, που έλεγε ο Φ. Ζαφειρίδης - και να νομιμοποιηθεί, εν πρώτοις, το "αθώο" χασισάκι και μετά πάμε και σε ευρύτερη γκάμα.

Υπάρχει και η άλλη πλευρά της "σκληρής γραμμής": Οι χρήστες να πάνε στη φυλακή, μαζί με τους εμπόρους. Στη φυλακή, στην οποία μπαίνουν απλοί χρήστες και βγαίνουν ηρωινομανείς.

Απ' όλη αυτή τη ναρκο-φιλολογία σχεδόν απουσιάζει κάθε αναφορά στην πρόληψη και την απεξάρτηση. Ολοι οι ναρκο-λογούντες έχουν μάθει απέξω κι ανακατωτά τις απαραίτητες δόσεις των διάφορων σταδίων και κλείνουν τα ναρκωτικά σε όλες τις πτώσεις. Απ' το λεξιλόγιό τους έχουν διαγραφεί όλα εκείνα τα προβλήματα των νέων που τους οδηγούν στο περιθώριο, το συγκοινωνούν, δηλαδή, δοχείο με τον κόσμο των ψευδαισθήσεων.

Τα προβλήματα των νέων έχουν ανταλλακτική αξία, όταν παρουσιάζονται ως προσωποποιημένες δόσεις. Εκείνα που δεν έχουν ανταλλακτική αξία στο χρηματιστήριο της αγοραίας πολιτικής είναι τα δικαιώματα τα νέων. Τα δικαιώματα αυτά ή τα διεκδικείς ακέραια, κόντρα στην κρίση και αμφισβητώντας τη βάση και τις αξίες του συστήματος ή τα χάνεις, αποδεχόμενος τον κοινωνικό αποκλεισμό σου. Οι ναρκο-λογούντες έχουν αναγάγει σε ύψιστη αξία το περιθώριο και τώρα προτείνουν τη θεσμοθέτησή του, μέσα απ' την οποία θα προκύψουν και "θεσμικώς" οι υποταγμένοι νέοι, τα άβουλα όντα.

Φαίνεται ότι η επιστημοσύνη κάποιων δεν είναι άσχετη και με κάποια άμεσα οφέλη.

Πριν από λίγες μέρες είχα μια συζήτηση με κάποιο διακεκριμένο επιστήμονα και το ερώτημα που του έθεσα ήταν: Πώς κάποιοι συνάδελφοί του μπορούν και μιλούν με μεγάλη ευκολία για την αθώα κάνναβη ή τις ακίνδυνες καθαρές δόσεις ηρωίνης;

Η απάντησή του με σοκάρισε και πάλι: "Εχετε σκεφτεί, κύριέ μου, τι σημαίνει να γράφεις συνταγές σε ηρωινομανείς;".

Κοντά, δηλαδή, στη μεγάλη επιχείρηση της "ελεύθερης αγοράς" - και της συμπληρωματικής νομιμοποιημένης χρήσης - θα στηθούν και τα μικρομάγαζα.

Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ