Τετάρτη 22 Ιούλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Της κακοτεχνίας το ... ανάγνωσμα στην Εθνική Οδό!

Πάνω από 80 χιλιόμετρα με επικίνδυνα σημεία άφησαν πίσω τους οι εργολάβοι και το ΥΠΕΧΩΔΕ αρνείται να παραλάβει τα έργα. Η επιδιόρθωση θα κοστίσει δεκάδες δισ. δραχμές

Γεμάτο κακοτεχνίες και διάφορες άλλες ανωμαλίες είναι το οδόστρωμα τμημάτων της Εθνικής Οδού Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (του γνωστού και ως ΠΑΘΕ). Τα τμήματα αυτά κατασκευάστηκαν ακόμη και μόλις πριν από λίγο καιρό, και ήδη καταγράφονται ως επικίνδυνα για δυστυχήματα. Το εντυπωσιακό είναι ότι τη διαπίστωση αυτή την κάνει το ίδιο το ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο αρνείται να παραλάβει επίσημα τα τμήματα αυτά από τους εργολάβους! Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι, βέβαια, το γεγονός ότι ο ΠΑΘΕ είναι ίσως το μοναδικό έργο που υλοποιείται με κάπως ομαλούς ρυθμούς με τη χρηματοδότηση σε μεγάλο ποσοστό από τα Κοινοτικά Ταμεία και τώρα διαπιστώνεται ότι και γι' αυτό θα απαιτηθούν δεκάδες δισ. δρχ., για να διορθωθούν οι κακοτεχνίες που αφήνουν πίσω τους οι εργολάβοι, παρά τον πακτωλό των εκατοντάδων δισ. δρχ. που αποκόμισαν. Φανερώνεται, επίσης, πόσο διάτρητες είναι οι διαδικασίες που ακολούθησε η κυβέρνηση, τόσο για την ανάθεση, όσο και για τον έλεγχο των δημοσίων έργων, τα οποία έχουν εξελιχτεί απλώς σε ένα "μεγάλο φαγοπότι"... Η ιστορία είναι γνωστή εδώ και δύο χρόνια. Τότε το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε διαπιστώσει με το ομαλόμετρο που διαθέτουν οι υπηρεσίες του ότι η εικόνα του οδικού δικτύου - ακόμη και των τμημάτων που μετατρέπονταν πρόσφατα σε αυτοκινητόδρομο - είναι τραγική: Τα σαμαράκια, οι λακκούβες, οι κακοτεχνίες και τα σημεία υψηλής επικινδυνότητας αποτελούσαν συνηθισμένο φαινόμενο. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, το οδόστρωμα κινδυνεύει με καθίζηση, αν περάσει από πάνω του ένα τριαξονικό φορτηγό με γεμάτο φορτίο! Τότε ειδοποιήθηκαν οι εργολάβοι (που ας σημειωθεί είναι 14 με 15 από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της χώρας) να κάνουν ορισμένες επισκευές. Αλλά και αυτές οι επισκευές που έγιναν, ύστερα από νέα ομαλομέτρηση, κρίθηκαν πρόχειρες και εντελώς ανεπαρκείς από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, που αρνούνται να παραλάβουν επίσημα τα έργα. (Αξίζει να σημειώσουμε ότι μέχρι τώρα δεν έχει παραληφθεί ούτε ένα από τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, που έγιναν με χρηματοδότηση από το Α και Β "Πακέτα Ντελόρ"!).

Ενώ, λοιπόν, τα προβλήματα εντοπίζονται σε ένα μήκος 80 τουλάχιστον χιλιομέτρων κατά μήκος των Εθνικών Οδών Αθήνα - Κόρινθος και Αθήνα - Υλίκη, το ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολούθησε για ένα διάστημα να απευθύνεται στους εργολάβους, ζητώντας τους να υποβάλουν μελέτη δόκιμου τρόπου αποκατάστασης των κακοτεχνιών, πράγμα που έγινε, αλλά και πάλι δεν ικανοποίησε τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Ετσι, το ΥΠΕΧΩΔΕ, πριν από ένα μήνα περίπου, ξεκίνησε ένα νέο έλεγχο με τη βοήθεια ενός ειδικού οχήματος, το οποίο είναι εφοδιασμένο με σύστημα λέιζερ και με ηλεκτρονικό υπολογιστή, ώστε να "φωτογραφίζεται" η επιφάνεια του οδοστρώματος και να συγκρίνεται με την επιφάνεια που έπρεπε να παραδώσουν οι εργολάβοι. Οπως δήλωσε χτες σύμβουλος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων, μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος θα γίνει αξιολόγηση και καταγραφή των κακοτεχνιών σε τρεις κατηγορίες (έντονες, μέτριες και ανεκτές ανωμαλίες) και στη συνέχεια θα κληθούν οι εργολάβοι να τις αποκαταστήσουν.

Οι αρμόδιοι του ΥΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζουν ότι η αποκατάσταση των κακοτεχνιών θα γίνει με έξοδα των ίδιων των εργολάβων και, μάλιστα, αυτό θα έχει γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου, όμως εκφράζονται πολλές αμφιβολίες. Υπάρχει, άλλωστε, το παράδειγμα της κατολίσθησης της Μαλακάσας, για την οποία, όχι μόνο δεν τιμωρήθηκε κανείς εργολάβος, όχι μόνο δεν κλήθηκε να πληρώσει τη ζημιά, αλλά μόλις πρόσφατα το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέθεσε σε άλλους εργολάβους να κατασκευάσουν εκ νέου το έργο, ύστερα από νέες μελέτες, το κόστος του οποίου έχει προϋπολογισμό 5,5 δισ. δρχ., που θα πληρώσει το Δημόσιο, δηλαδή πάλι ο ελληνικός λαός!

Σαν να μη φτάνει αυτό, το Δημόσιο θα πληρώσει και την προσθήκη αντιολισθητικού τάπητα στα τμήματα από την Κόρινθο ως την Υλίκη, αφού κάτι τέτοιο είχε παραλειφθεί από τις προδιαγραφές των διαγωνισμών, όταν ξεκίνησε η διαπλάτυνση της εθνικής οδού. Φτιάχνουν, δηλαδή, μέχρι τώρα εθνικό αυτοκινητόδρομο, χωρίς αντιολισθητικό τάπητα!

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ