Παρασκευή 20 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Ο πιο καλός καθηγητής"

Κεντρικό σημείο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι για τον υπουργό Παιδείας η ποιότητα του εκπαιδευτικού. Θέλει, λέει, να τον ενημερώσει, να τον επιμορφώσει, να τον αναβαθμίσει, να τον εκσυγχρονίσει. Αυτά και άλλα πολλά ακούσαμε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που συνοψιζόταν στο εξής ένα: πώς θα αναγκάσουν τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόσουν τις αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, να τους ωθήσουν να συζητούν πώς θα εφαρμοστεί, αντί να ανατραπεί, η αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Γι' αυτό ο υπουργός επέμενε ότι "οι εκπαιδευτικοί στην πλειοψηφία τους είναι καλοί και οι "κακοί", που εναντιώνονται, είναι μειοψηφία, που δεν έχει σχέση με την τάξη". Ποιοι είναι όμως για την κυβέρνηση "οι πιο καλοί καθηγητές" και για ποια τάξη ουσιαστικά ενδιαφέρεται; Θέλοντας να φωτίσουμε αυτό το θέμα, δίνουμε στη δημοσιότητα περιγραφή ενός σεμιναρίου "πολλαπλασιαστών", αρκετά κατατοπιστική για το πώς κι από ποιους ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί.

Μόνο οι πιστοί...

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο διοργάνωσε "σεμινάριο" σε γνωστό ξενοδοχείο με θέμα "για το πρόγραμμα σπουδών και τα σχολικά βιβλία του Ενιαίου Λυκείου". Στις 5/10/98 εκπαιδευτικοί απ' όλη την Ελλάδα βρέθηκαν εκεί για να ενημερωθούν και να ενημερώσουν τους συναδέλφους τους. Το "καλωσόρισμα" το ανέλαβαν ο κ. πρόεδρος του Π.Ι., ο ειδικός Γραμματέας του υπ. Παιδείας για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και κάποιος που ήταν γνωστός ως καθαιρεθείς πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ για απεργοσπασία και νυν σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Με το "καλημέρα" οι τρεις εν λόγω κύριοι, σε σύντομες παρεμβάσεις τους, επανέλαβαν ότι, αν κάποιος από τους συμμετέχοντες δεν έχει πιστέψει στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση καλύτερα να... αποχωρήσει από το σεμινάριο. "Μόνο οι πιστοί και μη ερευνώντες προσέλθετε". Μάλιστα, ο τόνος που χρησιμοποίησε ο δεύτερος κύριος ήταν επιεικώς ανοίκειος. Φαίνεται, η κυβέρνηση και οι εν λόγω κύριοι που έχουν προφανώς βάλει και το χεράκι τους σ' αυτό που ονομάζουν"αξιολόγηση", δεν μπορούν να διανοηθούν ότι η επαρκής ανταπόκριση στα επαγγελματικά καθήκοντα καθώς και η συμμετοχή σε όλες τις σχετικές διαδικασίες δεν προϋποθέτουν να είναι κάποιος οπαδός της εκάστοτε πολιτικής του κυβερνώντος κόμματος. Εχει μάλιστα παρατηρηθεί ότι οι εναγκαλισμοί μερικών εκπαιδευτικών με τη διοίκηση και τον κυβερνητικό κομματικό μηχανισμό συχνά δε συμβαδίζουν με την επιβαλλόμενη "επιμέλεια και επίδοση". Αυτή την έλλειψη επιδιώκουν με το γνωστό πλέον σε όλους τρόπο.

Ο Μήτρος

Αμέσως μετά οι συνάδελφοι - ανάμεσά τους πολλοί άπιστοι που παρέμειναν - γνώρισαν τον αγαπητό κ. Μήτρο. Αφού συστήθηκε, γνωστοποίησε την καταγωγή του και το αγαπημένο του, όπως είπε, υποκοριστικό. Αναφέρθηκε ακόμα και στους νεκρούς που έχει δώσει η οικογένειά του στην πατρίδα.

Και να που άρχισε την "ενημέρωση" σχετικά με την "αξιολόγηση" των μαθητών στο Λύκειο. Μεταξύ άλλων είπε ότι αν στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές κάποιων καθηγητών γράψουν μέσο όρο 14 και οι μαθητές κάποιων άλλων γράψουν 8 οι δεύτεροι καθηγητές δε θα έχουν θέση στα σχολεία. Μπορεί, λέει, να μην έχει ακόμα θεσμοθετηθεί, αλλά είναι προσωπική του άποψη.

Για τα παιδιά φυσικά εννοείται ότι δεν υπάρχει δεύτερη ευκαιρία. Τα πετάνε από το Λύκειο με τον τίτλο του "αποτυχημένου".

Πολλοί θα περίμεναν να ακούσουν στη συνέχεια του λόγου του για τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα παιδιά των "αριστοκρατικών" συνοικιών σε σχέση με τις άλλες. Τις εργατογειτονιές. Για το τι θα γίνει για τα παιδιά των χαμηλόμισθων, των ανέργων, των αλλοδαπών. Και κυρίως τι μέτρα θα εφαρμοστούν, για να αρθούν σε κάποιο βαθμό αυτές οι ανισότητες και οι ταξικοί φραγμοί. Η σιωπή γι' αυτά βάρυνε στο λόγο του Μήτρου. Εδειχνε μάλιστα ανυποψίαστος γι' αυτές και άλλες παραμέτρους που καθορίζουν τη διαφορετική επίδοση, ακόμα και μεταξύ τμημάτων του ίδιου σχολείου με τους ίδιους εκπαιδευτικούς.

Κάποια στιγμή που είχε πάρει φόρα, για να τεκμηριώσει κάποιο συλλογισμό του, είπε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι σε δύσκολα θέματα μαθηματικών των Γενικών Εξετάσεων οι υποψήφιοι έγραψαν μέσο όρο 8,5 και αν βάζαμε τους καθηγητές τους να γράψουν θα έγραφαν για 6,5... Τότε, φυσικά, οι συνάδελφοι δεν άντεξαν άλλο και του έβαλαν τις φωνές, λέγοντάς του, ότι εσύ και οι προηγούμενοί σου αρκετά έχετε προσβάλλει τους καθηγητές και του ζήτησαν να ανακαλέσει.

Ομως ο κατήφορος δεν είχε τέλος. Μετά την πρώτη παρέμβαση πήγε κάπως να τα μαζέψει, αλλά δεν ανακάλεσε.

Κι ο "βαρβάτος" Κώστας...

Κάπου εκεί άρχισε να μιλάει για το φίλο του τον Κώστα, "βαρβάτο" μαθηματικό, (έτσι τον χαρακτήρισε). Ομως ο "άμοιρος" "δεν ήξερε" είπε, να... επιλέγει θέματα σωστά για τις εξετάσεις των μαθητών του. Είπε, λοιπόν, ότι σε ένα τμήμα, έβαλε ο φίλος του Κώστας, ο "βαρβάτος", ένα πρόχειρο διαγώνισμα, με υπερβολικά δύσκολα θέματα και οι μαθητές του πήραν κατά μέσο όρο 4. Τότε παρενέβη ο Μήτρος, εξήγησε το "λάθος", έβαλε "κανονικά" θέματα, ξανάγινε εξέταση και οι μαθητές έγραψαν κατά μέσο όρο 14. Είπε ακόμα ότι αυτή η ιστορία έχει συμπεριληφθεί και σε γραπτές οδηγίες του προς τους συναδέλφους. Τότε έγινε τουλάχιστον δύο φορές η ερώτηση "γιατί ο Κώστας ο βαρβάτος έβαζε θέματα τόσο μεγάλης δυσκολίας; Τι κίνητρο είχε;". Η απάντηση φυσικά ήταν "άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε". Ομως, πολλοί ξεστόμισαν και περισσότεροι θα σκέφτηκαν ότι ο πολυδιαφημισμένος Κώστας δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να εκβιάζει για... φροντιστήρια.

Αν, λοιπόν, κάποιος περιμένει με κάτι τέτοιους "βαρβάτους", να κάνει θετικό έργο στην εκπαίδευση, είναι "μακριά νυχτωμένος", όπως λέει και ο λαός μας. Η συνειδητά υλοποιεί αυτό που οι κυβερνητικοί βάφτισαν "μεταρρύθμιση". Και κάτι άλλο. Εμμεσα, αλλά σαφώς, από τα παραπάνω ομολόγησε το πώς θα εκπαραθυρώνουν τους μαθητές από το Λύκειο. Ως "επικυρίαρχοι" θα κανονίζουν το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, ώστε να ελέγχουν το πόσοι θα τελειώνουν το Λύκειο. Πόσο θα αυξάνουν τους πελάτες των φροντιστηρίων.

Κάποια στιγμή είπε, ότι και αυτός πριν αναδειχτεί σε διάφορες θέσεις, διετέλεσε "καθηγητάριο"... Αραγε, μήπως ήταν έμμεση ομολογία ότι η ανάδειξή του σχετίζεται με αυτό που είπε ότι ήταν ή τουλάχιστον αισθανόταν; Είτε μήπως ήταν ένα κάλεσμα σε όσους θέλουν να "ανέβουν", να ακολουθήσουν τον ίδιο δοκιμασμένο πλέον δρόμο. Δηλαδή να γίνουν "καθηγητάρια"; Μήπως αυτό δεν επιδιώκει η κυβέρνηση, μεταξύ άλλων, με τα μέτρα για τη λεγόμενη "αξιολόγηση" και την κατάργηση της επετηρίδας; Η χρήση και μόνο αυτού του χαρακτηρισμού δείχνει επίσης την εκτίμηση που φέρεται πως τρέφει για τους ανθρώπους που αναλαμβάνουν, όχι απλά να διδάξουν γνώσεις, αλλά να διαπαιδαγωγήσουν τους νέους ανθρώπους.

Τολμάς;

Στο ίδιο περίπου κλίμα ήταν και ο σύμβουλος του κ. ειδικού γραμματέα, που "ενημέρωσε" για τα ΤΕΕ. Ο εν λόγω κύριος μάλιστα, για να επιβάλλει ησυχία στο ακροατήριο χτυπούσε συνεχώς με ένα μάλλον μεταλλικό αντικείμενο σ' ένα ποτήρι, που βρισκόταν μπροστά του, προκαλώντας έναν εξαιρετικά μονότονο και ενοχλητικό ήχο. Η ενέργεια αυτή ίσως και να ήταν ένδειξη της εκτίμησης που έτρεφε ο εν λόγω ομιλητής προς τους παριστάμενους, κάτι που ενισχύεται από το ακόλουθο περιστατικό: Ενας από τους συμμετέχοντες σχολικός σύμβουλος, που πριν μιλήσει δήλωσε όνομα και ιδιότητα, αναφέρθηκε σε ένα ζήτημα που απασχολεί εντονότατα όλη την κοινότητα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στο ζήτημα εισαγωγής των πτυχιούχων του Β Κύκλου ΤΕΕ στα ΤΕΙ, μετά από προϋπηρεσία 18 μηνών και νέες εξετάσεις. Αφού έθιξε αρκετές παραμέτρους ρώτησε αν το υπ. Παιδείας έχει επανεξετάσει το θέμα και αν είναι υπό σκέψη κάποια τροποποίηση. Ο κ. εκπρόσωπος του υπουργείου με ύφος δώδεκα καρδιναλίων και τόνο που κατά κανόνα χρησιμοποιούν "καρεκλοκένταυροι" της εξουσίας είπε στο σχολικό σύμβουλο, που... τόλμησε να ρωτήσει, ότι το υπουργείο δε στήνει αυτές τις διαδικασίες για να μάθει τι λέει ο κόσμος, αλλά μόνο για να μεταφερθούν προς τους εκπαιδευτικούς οι απόψεις του.

Κλείνοντας με τον κύκλο των ομιλητών του σεμιναρίου, ασφαλώς πρέπει να αναφερθούμε και στους 2 Συμβούλους του Π. Ι., οι οποίοι μάς ενημέρωσαν για το μάθημα της Τεχνολογίας. Για λόγους που φαίνονται προφανείς, πρέπει να σημειώσουμε ότι τουλάχιστον η συμπεριφορά των κυρίων αυτών ήταν ευπρεπής και κοσμία. Οσον αφορά την ουσία θα αναφερθούμε αλλού.

Το "σέρβις" ήταν άψογο...

Τα συγχαρητήριά μας στη διεύθυνση του ξενοδοχείου για το σέρβις και το θαυμάσιο φαγητό. Με την ευκαιρία παρατηρήσαμε ότι τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται για τέτοιου είδους κυβερνητικές σκοπιμότητες, καίνε... διπλάσια βενζίνη. Αφού τα χρήματα που διατίθενται για εκτός έδρας μετακίνηση, είναι διπλάσια από αυτά που προβλέπονται για τις συνηθισμένες υπηρεσιακές μετακινήσεις των υπαλλήλων, το ίδιο περίπου συμβαίνει και στα έξοδα διαμονής. Ακούσαμε, επίσης, ότι ανάλογα ακριβοπληρώνονται και οι πολλαπλασιαστές. Οσο για τα μέλη του Π. Ι. ακούσαμε νούμερα που δυσκολευόμαστε να τα πιστέψουμε. Αναρωτιόμαστε. Καλά η υβριστική συμπεριφορά, που εξάλλου δείχνει το ποιόν αυτών που τη χρησιμοποιούν. Χαλάλι το χρήμα που ξοδεύεται. Τι δουλιά όμως γίνεται; Η απάντηση συμπυκνώνεται στην απορία που στερεότυπα διατυπώθηκε: "Μα γιατί μας τα λέτε αυτά. Αυτά τα γνωρίζει όλος ο κόσμος". Ομως, υπήρξε και κάτι σαφέστατο αν και όχι καινούριο. Ηταν η επαγγελλόμενη νέα "ποιότητα", που εκφράστηκε με έντονο τρόπο από τους ταγούς του υπ. Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Γιάννης ΜΠΕΡΝΙΔΑΚΗΣ, Εκπαιδευτικός

Υ. Γ. Επειδή πολλή κουβέντα γίνεται για παραπληροφόρηση, οφείλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι τα πρόσωπα, τα γεγονότα και οι καταστάσεις, που αναφέρονται στο παρόν, είναι, δυστυχώς, απολύτως αληθινά...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ