Κυριακή 13 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Ολα για τους εφοπλιστές!

Η αξίωση του εφοπλιστικού κεφαλαίου για περισσότερα προνόμια και κέρδη, στρέφεται ευθέως κατά των δικαιωμάτων των ναυτεργατών και της χώρας συνολικά, με ευθύνη της κυβέρνησης

Μέτρα - καταιγίδα σε βάρος των Ελλήνων ναυτεργατών, με δραματικές επιπτώσεις στην εθνική άμυνα και στα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, ετοιμάζουν πυρετωδώς αυτή την περίοδο τα κυβερνητικά επιτελεία.

Πρόκειται για την πιο σφοδρή επίθεση που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ναυτεργάτες, τουλάχιστον από τη μεταπολεμική περίοδο, καθώς, ίσως για πρώτη φορά, τίθεται ευθέως υπό αμφισβήτηση το ίδιο το δικαίωμά τους στη δουλιά. Συνοπτικά, τα μέτρα που προετοιμάζει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, οδηγούν στον πλήρη αφανισμό τους εναπομείναντες ναυτεργάτες στα ποντοπόρα πλοία και στα μεσογειακά, στον αποδεκατισμό των 20.000 ναυτεργατών στα ακτοπλοϊκά και των 7.000 περίπου στα τουριστικά. Το πρόσχημα των μέτρων αυτών είναι ο, κυριολεκτικά ανυπόστατος όρος, της «ανταγωνιστικότητας», που αποτελεί τουλάχιστον γελοιότητα, αν σημειωθεί ότι οι Ελληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά ειδικά την υπόθεση της ακτοπλοΐας, τα αντιναυτεργατικά μέτρα έχουν να κάνουν τόσο με τις θέσεις εργασίας και τα εργασιακά δικαιώματα, όσο και με την εθνική ανεξαρτησία της Ελλάδας.

Το κίνητρο της κυβέρνησης για τα μέτρα τόσο σε βάρος των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα όσο και αυτών στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων είναι ακριβώς το ίδιο: Η πάση θυσία εξυπηρέτηση των συμφερόντων του πιο ισχυρού «λόμπι» των πλουτοκρατών, του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Η σημερινή ολομέτωπη επίθεση δεν αποτελεί «κεραυνό εν αιθρία». Εχει σχεδιαστεί από τα μέσα του 1985, όταν θεσπίστηκε η «Κοινή Ναυτιλιακή Πολιτική» (ΚΝΠ ) της Ευρωπαϊκής Ενωσης, από την αρμόδια Επιτροπή της ΕΟΚ και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Υπουργών. Σκοπός της ΚΝΠ ήταν να εξασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα του κοινοτικού στόλου απέναντι στους στόλους της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ. Σύμφωνα με όλα τα κείμενα που είδαν τότε το φως της δημοσιότητας για την ΚΝΠ, η «ανταγωνιστικότητα» περνάει πρώτα και κύρια από τη μεγαλύτερη εκμετάλλευση των ναυτεργατών.

Οι στόχοι της ΚΝΠ συμπεριλήφθηκαν στη Συνθήκη του Μάαστριχτ, η οποία ήρθε να επιβάλει πλέον και στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών «την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, των προσώπων, των υπηρεσιών και των κεφαλαίων» χωρίς κοινωνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις. Στην ΚΝΠ έχει τα θεμέλιά του και ο διαλυτικός Κοινοτικός κανονισμός 3577/92, ο οποίος αποτελεί πτυχή της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Ο κανονισμός αυτός σπάει το καμποτάζ την αποκλειστική δηλαδή εκμετάλλευση των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών από πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα μετατρέποντας τις ελληνικές θάλασσες σε «ξέφραγο αμπέλι».

Στο όνομα αυτού προετοιμάζονται τα αντιναυτεργατικά μέτρα σε βάρος των ναυτεργατών των ακτοπλοϊκών πλοίων και αλλάζει άρδην το σημερινό τοπίο της ακτοπλοΐας με την επικράτηση μονοπωλιακών καταστάσεων. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε ότι στο σχετικό κείμενο της αρμόδιας Επιτροπής για την ΚΝΠ αναφερόταν ότι η πολιτική της ΕΟΚ για τη ναυτιλία: «Θα οδηγήσει σε συνεχή συγκέντρωση της κοινοτικής ναυτιλίας σε λιγότερα χέρια, αλλά, μεγαλύτερα συγκροτήματα». Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν ιστορικές ευθύνες γιατί δέχτηκαν όχι μόνο τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, αλλά και τον Κανονισμό μετά «βαΐων και κλάδων», ενώ είχαν τουλάχιστον τη στοιχειώδη υποχρέωση να ασκήσουν το δικαίωμα του «βέτο» στο όνομα της υπεράσπισης των συμφερόντων της χώρας.

Η έφοδος σε βάρος των ναυτεργατών που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση αποτελεί ένα τμήμα του μετώπου που έχει ανοίξει αυτή την περίοδο ενάντια σε ολόκληρη την εργατική τάξη επιχειρώντας να κατεδαφίσει ολόκληρο το εργασιακό οικοδόμημα που έχει χτιστεί από τον περασμένο αιώνα. «Οχημα» για να περάσει και στους εργάτες της θάλασσας την εκτρωματική της πολιτική αποτελεί ο «κοινωνικός διάλογος». Για την ακτοπλοΐα, ο... «διάλογος» διεξάγεται μέσω της ...«Επιτροπής Προσωπικοτήτων» που συγκρότησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής, στην οποία συμμετέχουν, ο πρώην υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Βασίλης Σαραντίτης, νομικοί σύμβουλοι του Χρ. Παπουτσή, εφοπλιστές, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ ΑΕ, Χαρίλαος Ψαραύτης και ο... γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννης Χαλάς. Η επιτροπή θα καθορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές του νέου θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας ενόψει της εφαρμογής του κανονισμού 3577/92, που επίσημα θα τεθεί σε ισχύ την 1η Γενάρη 2004, όμως η «Επιτροπή» ήδη εξετάζει να εφαρμοστεί πριν την καταληκτική ημερομηνία. Οι συνεδριάσεις της «Επιτροπής» ξεκίνησαν στις 14 Ιούλη και το «έργο» της θα ολοκληρωθεί στα τέλη Σεπτέμβρη.

Μέχρι το Σεπτέμβρη έχουν διορία να «τα βρουν» οι εγκάθετοι της ΠΝΟ και με τους ποντοπόρους εφοπλιστές, καθώς ο «κοινωνικός διάλογος» με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, υπηρεσιακών παραγόντων και τεχνοκρατών του ΥΕΝ, για την «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας» έχει αρχίσει από τις 17 Ιούλη. Αρχές Σεπτέμβρη θα αρχίσει και ο «κοινωνικός διάλογος» των εγκάθετων της ΠΝΟ με την Ενωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και τηνΕνωση Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ