Ολη η συζήτηση αλλά και η στάση «Συνηγόρου» και υπουργείου είναι αποπροσανατολιστική. Γιατί το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι η υποχρεωτικότητα ή μη του μαθήματος και οι όροι απαλλαγής από αυτό, αλλά η ίδια η ύπαρξή του.
Η γνώση των όρων και διαδικασιών που επιδρούν, διαμορφώνουν και καθορίζουν την κοινωνική συνείδηση, όπως η θρησκευτική, μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να πάρει τη θέση του με επιστημονικό τρόπο μέσα στο σχολείο, μέσα από το μάθημα της ιστορίας, της κοινωνιολογίας, της φιλοσοφίας. Τα υπόλοιπα είναι είτε προσηλυτισμός, είτε υποκριτικές αγορεύσεις περί ελευθερίας της συνείδησης. Υποκριτικές γιατί την ελευθερία της συνείδησης δεν μπορεί να την εξασφαλίσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία και νομολογία που επικαλούνται, η οποία είναι έτσι δομημένη ώστε να αποκοιμίζει τις λαϊκές συνειδήσεις σε κάθε επίπεδο...