Σάββατο 25 Δεκέμβρη 1999 - Κυριακή 26 Δεκέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αν η λεωφόρος Κηφισίας δεν ήταν ... βωβή!

Σημεία της Λεωφόρου με... ονοματεπώνυμο
Σημεία της Λεωφόρου με... ονοματεπώνυμο
Το ένα γυάλινο τέρας «φυτρώνει» μετά το άλλο σε όλο το μήκος της λεωφόρου Κηφισίας. Η υπογραφή, με τεράστιες επιγραφές στα περισσότερα από τα κτίρια, ανήκει στον κατασκευαστή Μπάμπη Βωβό, τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης του οποίου το 1998 άγγιξαν τα 960 εκατομμύρια δραχμές. Το πιο σημαντικό μερίδιο ευθύνης, όμως, στην εικόνα γυαλιού και τσιμέντου στην Κηφισίας ανήκει και στο ΥΠΕΧΩΔΕ.

Πριν μερικές μέρες, μεταξύ των δύο πλευρών παρουσιάστηκε μία κόντρα που αφορά στην «αξιοποίηση» του κτήματος ΘΩΝ μεταξύ των λεωφόρων Κηφισίας και Αλεξάνδρας. «Πράσινο», είπε με γραπτή δήλωσή του ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης. «Γυαλί», προτείνει, με ολοσέλιδη καταχώρισή του στον Τύπο, ο Βωβός. Ο υπουργός, μάλιστα, στη δήλωσή του ανέφερε ότι «από τον περασμένο Μάιο έχει εκδώσει για το συγκεκριμένο χώρο αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών, η οποία ισχύει μέχρι τον Μάιο του 2000». Ατυχές το επιχείρημα, αν θυμηθεί κανείς την περίπτωση του οικοπέδου στις συμβολές των οδών Χαρ. Τρικούπη και Ακαδημίας. Εκεί, όπου, ενώ είχε εκδοθεί, επίσης από το ΥΠΕΧΩΔΕ, απόφαση για την αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών, συνέχιζε να κατασκευάζεται και ξαφνικά εμφανίστηκε το γυάλινο μεγαθήριο που στεγάζει σήμερα τράπεζα. Με την υπογραφή και πάλι του Μπ. Βωβού...

Αυτό είναι το οικόπεδο της «ΗΒΗ». Τα έργα για την ανέγερση πλυκαταστήματος έχουν αρχίσει...
Αυτό είναι το οικόπεδο της «ΗΒΗ». Τα έργα για την ανέγερση πλυκαταστήματος έχουν αρχίσει...
Αν η λεωφόρος Κηφισίας δεν ήταν ...βωβή, θα είχε να πει πολλά για τις μεγάλες εταιρίες που ασκούν πολιτική, ελέγχοντας κυβερνήσεις, υπουργεία, δήμους και άλλους κρατικούς φορείς, για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους, ρίχνοντας τόνους τσιμέντου. Θα έλεγε πολλά ακόμα και για το κτήμα ΘΩΝ, που, να σημειώσουμε, το μισό έχει ήδη χτιστεί...

Χαρακτηριστική για το θέμα είναι η αναφορά στο ερευνητικό πρόγραμμα του Σπουδαστηρίου Πολεοδομικών Ερευνών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (επιστημονικός υπεύθυνος Α. Αραβαντινός), με τίτλο «Παρόδιες χρήσεις γης στο κύριο οδικό δίκτυο». Στο κεφάλαιο «Το κατασκευαστικό κεφάλαιο στην Ελλάδα και η ειδικότερη δραστηριότητα στη Λεωφόρο Κηφισίας», που έχει συντάξει ο καθηγητής Πολεοδομίας του ΕΜΠ Γ. Σαρηγιάννης, αναφέρεται:

«Στην περίπτωση της Λεωφόρου Κηφισίας έχουμε σοβαρές ενδείξεις τέτοιας παρέμβασης (αποδείξεις δε θα αποκτηθούν ποτέ προφανώς) και αυτές οι ενδείξεις τεκμηριώνονται μόνον από τα αποτελέσματα στον οικοδομημένο χώρο, όπως:

  • Καταγγελίες που ποτέ δεν ερευνήθηκαν για σημαντικές υπερβάσεις του Συντελεστή Δόμησης στην περιοχή "ΗΒΗ" στη νότια είσοδο του Αμαρουσίου, όπου έχει κτιστεί στη δεκαετία του '80 ένα τεράστιο συνονθύλευμα κτιρίων με κύριο κατασκευαστή την "Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική ΑΕ".
  • Η επί έτη καθυστέρηση της έγκρισης από το ΥΠΕΧΩΔΕ του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Αμαρουσίου έφεραν ως αίτιο τις ασκούμενες πιέσεις από κατασκευαστικές εταιρίες της περιοχής, που ήταν σε διαπραγματεύσεις ή ήδη είχαν συμβόλαια για κατασκευές και φυσικά δεν επιθυμούσαν τη μείωση του Συντελεστή Δόμησης από (ΣΔ) 1,2 σε 1,0 που πρότεινε το ΓΠΣ και, ακόμη χειρότερα, που μείωνε το ΣΔ που προερχόταν από μεταφορά συντελεστού από 2,5 σε 1,5, περιορίζοντάς τον μόνο σε ορισμένα μέτωπα επί της Λ. Κηφισίας.
  • Η καθυστέρηση της ένταξης της περιοχής του Αγ. Θωμά στο σχέδιο πόλεως από το 1979, που, αν και φαινομενικά οφείλετο στους κατοίκους της περιοχής, εν τούτοις ήταν κοινός τόπος ότι οι προτεινόμενοι χαμηλοί ΣΔ έθιγαν ορισμένες εταιρείες, οι οποίες και κινούσαν τα νήματα των "εξεγερμένων κατοίκων". Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στον χορό των συμφερόντων έλαβε ευκαιριακά μέρος και η Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων, διεκδικώντας εκτάσεις της περιοχής για τη "Χρυσή Ολυμπιάδα του '96"».
Η υπόθεση «ΗΒΗ»

Μία από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις, κατά την οποία οι σημερινοί «αντίπαλοι», ο Κ. Λαλιώτης και ο Μπ. Βωβός, συντονίστηκαν, είναι η υπόθεση του οικοπέδου της ΗΒΗ στη λεωφόρο Κηφισίας.

Πριν περιγράψουμε την υπόθεση, πρέπει να σημειώσουμε ότι πληροφορίες αναφέρουν πως η γαλλική πολυεθνική CAREFOUR, που είναι ιδιοκτήτρια της γνωστής εταιρίας πολυκαταστημάτων CONTINENT, έχει αναθέσει στην εταιρία «Μπάμπης Βωβός - Διεθνής Τεχνική Ανώνυμη Εταιρία» να αναζητήσει χώρους σε όλη την Αθήνα για να κατασκευάσει πολυκαταστήματα της γνωστής αλυσίδας. Ενας από τους υποψήφιους χώρους, τους οποίους επιλέγει η εταιρεία του Βωβού, φέρεται να είναι και το οικόπεδο της ΗΒΗ...

Το εργοστάσιο της ΗΒΗ στη Λ. Κηφισίας κατεδαφίστηκε με αρχιτεκτονική γνωμάτευση που υπέγραψε ο δήμαρχος Αμαρουσίου Π. Τζανίκος. Κι αυτό γιατί κρίθηκε, σύμφωνα με τη γνωμάτευση, ως ανάξιο διατήρησης. Η κατεδάφιση έγινε, ενώ εκκρεμούσε η οριστική απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη διατήρηση ή μη του κτίσματος! Και ενώ η 1η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού διαπίστωνε ότι «με τη διατήρησή του αποφορτίζεται ο όγκος του υπερδομημένου περιβάλλοντος της περιοχής». Κι, όμως, κατεδαφίστηκε. Ισως γιατί πριν την κατεδάφιση το οικόπεδο είχε αγοράσει ο Μπ. Βωβός...

Μετά την κατεδάφιση του εργοστασίου, ο μεγαλοκατασκευαστής αγόρασε και άλλα οικόπεδα σε διπλανά οικοδομικά τετράγωνα. Ετσι, μετά τις αγορές του Βωβού, αρχίζουν οι προσπάθειες ένωσης των ιδιοκτησιών του, οι οποίες, όμως, «τυχαίνει» να χωρίζονται από δρόμους της πόλης. Συγκεκριμένα, τρία οικοδομικά τετράγωνα χωρίζονται από την οδό Δημητσάνας . Ετσι, το 1/3 του συνόλου της ιδιοκτησίας του Βωβού, έχει «πρόσωπο» στη λεωφόρο Κηφισίας και, κατά συνέπεια, οι χρήσεις που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ήταν χρήσεις πολεοδομικού κέντρου (εμπορικά κέντρα, καταστήματα κ.ά.). Το υπόλοιπο κομμάτι της ιδιοκτησίας «βλέπει» τις οδούς Αμαρουσίου - Χαλανδρίου και γι' αυτό το λόγο μπορούν να αναπτυχθούν ηπιότερες χρήσεις.

Λύση στο πρόβλημα αναλαμβάνει να δώσει η δημοτική αρχή του Αμαρουσίου. Φέρνει στο δημοτικό συμβούλιο πρόταση για κατάργηση (!) του δρόμου που χωρίζει τα οικοδομικά τετράγωνα, με την οποία δίνεται η δυνατότητα να χτιστούν, σε όλη την ιδιοκτησία Βωβού, εμπορικά κέντρα ή μεγάλα καταστήματα, αφού θα έχει «πρόσωπο» στη λεωφόρο Κηφισίας. Η πρόταση του Δήμου πηγαίνει στο ΥΠΕΧΩΔΕ.Το υπουργείο προωθεί Προεδρικό Διάταγμα για την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου που ανάμεσα σε άλλα προβλέπει και την κατάργηση της οδού Δημητσάνας!

Το Συμβούλιο της Επικρατείας που εξετάζει το ΠΔ το απορρίπτει. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά που γίνεται στα πρακτικά της συνεδρίασης του ΣτΕ (17.6.1999). « Διά του προτεινομένου σχεδίου, σημειώνεται στην απόφαση, επιχειρείται η κατάργησις της οδού Δημητσάνος μεταξύ των Οικοδομικών Τετραγώνων (ΟΤ) 498, 499 και 500 και η ενοποίησις αυτών εις ενιαίον ΟΤ με πρόσωπον επί της Λ. Κηφισίας (χρήσις πολεοδομικού κέντρου) και της Λ. Αμαρουσίου - Χαλανδρίου (χρήσις γενικής κατοικίας). Εκ των στοιχείων του φακέλου και των οικείων εισηγήσεων της Διευθύνσεως Πολεοδομικού Σχεδιασμού, δεν προκύπτουν γνήσιοι πολεοδομικοί λόγοι, υπαγορεύοντες την ανωτέρω ρύθμισιν, η οποία, αντιθέτως, έχει ως συνέπειαν τη δημιουργίαν ενός ΟΤ μεγάλων διαστάσεων, με πρόσωπον επί της Λ. Κηφισίας, παρέχοντος τη δυνατότητα, με την επιχειρούμενη τροποποίηση, χρήσεως ολοκλήρου του ΟΤ ως πολεοδομικού κέντρου εις περίπτωσιν ενοποιήσεως των ιδιοκτησιών, γεγονός το οποίον θα οδηγεί προδήλως εις ανεπίτρεπτον επιβάρυνσιν του οικιστικού περιβάλλοντος και των όρων διαβιώσεως».

Εδώ τελειώνει η πρώτη προσπάθεια για την ικανοποίηση του αιτήματος του Βωβού από ΥΠΕΧΩΔΕ και Δήμο Αμαρουσίου. Ομως, οι ...ενδιαφερόμενοι επιμένουν.

Η δημοτική αρχή, λίγους μήνες αργότερα, επανέρχεται και προτείνει τη μετατόπιση της οδού Δημητσάνας βορειότερα. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά από πολλές συνεδριάσεις, από τις οποίες αποχώρησαν ακόμα και σύμβουλοι της πλειοψηφίας, εγκρίνει κατά πλειοψηφία την πρόταση του δημάρχου. Με την πρόταση, η ιδιοκτησία του Βωβού μπορεί να μην ενοποιείται σε όλη της την έκταση, ωστόσο αυξάνει η έκταση με «πρόσωπο» στη λεωφόρο Κηφισίας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί σύμφωνα με τις ανάγκες του ιδιοκτήτη. Η υπόλοιπη έκταση που έχει «πρόσωπο» στις οδούς Αμαρουσίου και Χαλανδρίου θα παραμείνει ελεύθερος χώρος.

Ιδανική περίπτωση για την οποιαδήποτε εταιρία θέλει, για παράδειγμα, να κατασκευάσει πολυκατάστημα και να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χώρο για θέσεις στάθμευσης...


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ