Παρασκευή 1 Δεκέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Απόπειρα επιβολής του ελαστικού ωραρίου
  • Με διάταξη του νομοσχεδίου που κατέθεσε χτες η υπουργός Εσωτερικών ορίζεται ότι μειώνεται ο χρόνος εργασίας στους υπαλλήλους που εργάζονται τις απογευματινές ώρες, αλλά δεν αποσαφηνίζεται ότι δε θα συνοδευτεί με μείωση των αποδοχών
  • Ισχύ νόμου αποκτά το αντιδραστικό πρόγραμμα «Πολιτεία»

Την καθιέρωση ελαστικού ωραρίου εργασίας στο δημόσιο τομέα επιχειρεί να επιβάλει «από το παράθυρο» η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο - «σκούπα», που κατέθεσε χτες και με το οποίο προσδίδεται ισχύ νόμου στο αντιδραστικό πρόγραμμα «Πολιτεία», το οποίο προσδιορίζει τις νεοφιλελεύθερες αναδιαρθρώσεις στη δημόσια διοίκηση.

Η αρχή για την εισαγωγή του ελαστικού ωραρίου και στον δημόσιο τομέα, η οποία αποτελεί οδηγία του ΔΝΤ και εναρμονίζεται με τις αντίστοιχες διατάξεις του «νόμου Γιαννίτση», επιχειρείται να γίνει από τους εργαζόμενους που απασχολούνται απογευματινές ώρες ή τα Σάββατα. Σύμφωνα με άρθρο 8 παράγραφος 5 του νομοσχεδίου, ο υπουργός Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης εξουσιοδοτείται προκειμένου να μπορεί με απόφασή του να καθορίζει εβδομαδιαίο χρόνο απασχόλησης υπαλλήλων που απασχολούνται κατά τις απογευματινές ώρες ή κατά το Σάββατο μικρότερο του γενικώς ισχύοντος που σήμερα ανέρχεται σε 37 1/2 ώρες εβδομαδιαίως.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η διάταξη αυτή έχει ως στόχο «η μείωση της εβδομαδιαίας απασχόλησης να αποτελέσει κίνητρο για εκείνους τους υπαλλήλους που θα δεχτούν να στελεχώσουν τις υπηρεσίες εκείνες που πρόκειται στο άμεσο μέλλον να λειτουργούν μερικές μέρες της εβδομάδας κατά τις απογευματινές ώρες ή και κατά το Σάββατο το πρωί». Ωστόσο, στο νομοσχέδιο αποφεύγεται να προσδιοριστεί με σαφήνεια ότι αυτή η μείωση του εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας δε θα συνοδευτεί, στο εγγύς μέλλον, και από μείωση των αποδοχών των υπαλλήλων. Υποψίες, εξάλλου, γεννά το γεγονός ότι η παραπάνω ρύθμιση προστίθεται ως διάταξη σε νόμο του 1981 (ν. 1157) και όχι στο νόμο 2939 που ψηφίστηκε φέτος.

Πρόγραμμα νεοφιλελεύθερων «τομών»

Με το νομοσχέδιο προσδίδεται ισχύς νόμου στο πρόγραμμα «Πολιτεία», το οποίο αποτελεί το βασικό εργαλείο για την υλοποίηση των νεοφιλελεύθερων μέτρων στη δημόσια διοίκηση. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση η κυβέρνηση διά του προγράμματος αυτού κινείται στην κατεύθυνση υλοποίησης των εκθέσεων του ΟΟΣΑ με βάση τις οποίες χρειάζεται «διαρκής μεταρρύθμιση» της δημόσιας διοίκησης στη βάση τριών αξόνων:

1. «Επαναπροσδιορισμός των ορίων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

2. Αναπροσαρμογή διοικητικών δομών και

3. Αναπροσαρμογή των διοικητικών λειτουργιών και μεθόδων».

Βασικός στόχος εκτός από την εκχώρηση λειτουργιών της δημόσιας διοίκησης στους ιδιώτες - στην έκθεση γίνεται ευθέως λόγος για «απαλλαγή κράτους από μη αναγκαίες λειτουργίες» - είναι η μέτρηση της αποδοτικότητας των υπαλλήλων και η σύνδεσή της με το μισθό. Το άρθρο 1 του νομοσχεδίου ορίζει ότι το πρόγραμμα «Πολιτεία» εκπονείται κάθε τρία χρόνια από το υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, εγκρίνεται από το υπουργικό συμβούλιο και περιλαμβάνει το σύνολο «των δράσεων» στη δημόσια διοίκηση.

Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε πέντε υποπρογράμματα.

Ειδικότερα, το υποπρόγραμμα 1 έχει στόχο τη «βελτίωση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού» και περιλαμβάνει μέτρα για «την εφαρμογή μεθόδων αξιολόγησης, παροχή κινήτρων αποδοτικότητας, περιγραφή θέσεων εργασίας με αυξημένα προσόντα, βελτίωση στη σύνθεση της δημόσιας υπηρεσίας με πτυχιούχους» κ.ά.

Το υποπρόγραμμα 2 αφορά τη χρήση νέων τεχνολογιών, η οποία ουσιαστικά θα εκχωρηθεί στο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Το υποπρόγραμμα 3 στοχεύει στη βελτίωση των διοικητικών λειτουργιών και μεθόδων με μέτρα όπως «ο έλεγχος των παραγόμενων αποτελεσμάτων, η διοικητική αναδιάρθρωση, η βελτίωση στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων».

Το υποπρόγραμμα 4 έχει σχέση με τη βελτίωση των σχέσεων διοίκησης - πολίτη, ενώ το υποπρόγραμμα 5 αφορά την παροχή τεχνικής βοήθειας στους φορείς υλοποίησης των έργων.

Το πρόγραμμα «Πολιτεία» χωρίζεται σε κεντρικά και περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα, ενώ με το άρθρο 2 συγκροτείται Κεντρική Επιτροπή Παρακολούθησης του προγράμματος, η οποία θα ελέγχει την εκτέλεση των κεντρικών και περιφερειακών προγραμμάτων.

Ρουσφετολογικές και άλλες διατάξεις

Το νομοσχέδιο είναι γεμάτο από πλήθος ρουσφετολογικών και φωτογραφικών διατάξεων και «τακτοποιούνται» μια σειρά εκκρεμότητες. Για παράδειγμα, η παράγραφος 5 του άρθρου 6 παρέχει τη δυνατότητα στο φορέα που προχωρά σε προσλήψεις να διαχωρίζει στην προκήρυξη τα προσόντα για το διορισμό σε κύρια και επικουρικά (!), διάταξη η οποία προφανώς επιτρέπει να ικανοποιεί κάποιους «ημέτερους» που δεν έχουν τα κύρια προσόντα. Με άλλες διατάξεις:

- Καθίσταται ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ως ο φυσικός και διοικητικός προϊστάμενος των υπαλλήλων και μπορεί, μεταξύ άλλων, να αποφασίζει για τη λύση της υπαλληλικής σχέσης, τον ορισμό εισηγητών και γραμματέων στα υπηρεσιακά συμβούλια.

- Παρέχεται η δυνατότητα στελέχωσης των περιφερειακών ταμείων με αποσπάσεις προσωπικού, μέχρι ότου στελεχωθούν με δικό τους προσωπικό.

- Δίνεται η δυνατότητα μετάταξης σε υπαλλήλους των δήμων που πλεονάζουν να μεταταγούν και σε υπηρεσίες στις οποίες υπάρχουν ανάγκες, αλλά όχι οργανικές θέσεις σε προσωποπαγείς θέσεις.

- Σε δήμους με πληθυσμό άνω των 5.000 κατοίκων συνιστάται ειδική ταμιακή υπηρεσία.

- Επιβάλλεται τέλος διαφήμισης για τα ένθετα διαφημιστικά φυλλάδια που διανέμονται μαζί με τις εφημερίδες και τα περιοδικά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση (2013-06-26 00:00:00.0)
Εχθρική για το λαό αποδοτική για το κεφάλαιο (2004-01-22 00:00:00.0)
Να μην περάσει το ελαστικό ωράριο (2000-12-05 00:00:00.0)
Στη δίνη των νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων (2000-08-13 00:00:00.0)
Σταθερά στο θρόνο του... το ρουσφέτι (1997-08-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ