Παρασκευή 31 Δεκέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΜΙΛΕΝΙΟΥΜ»
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΕΠΟΧΗ ΘΑ ΕΡΘΕΙ!

Τις μέρες αυτές, σε παγκόσμια κλίμακα, και στη χώρα μας, έχει ξεσηκωθεί ένας πραγματικός ορυμαγδός (ντόρος, σε πιο σύγχρονα ελληνικά), για την καινούρια χιλιετία (και όχι χιλιετηρίδα, όπως λανθασμένα το διατυπώνουν μερικοί, ανάμεσά τους και ο πρωθυπουργός μας - και, βέβαια, αυτή δεν είναι η μόνη ...ατασθαλία του).

Αξίζει, λοιπόν, να σταθούμε σε μερικές πλευρές του «φαινομένου» Μιλένιουμ (έτσι αποκαλείται η χιλιετία στην τρέχουσα ευρωπαΐζουσα, δημοσιογραφική, και όχι μόνο, γλώσσα).

Και πρώτα απ' όλα, μπαίνουμε πραγματικά σε καινούρια χιλιετία;

****

Ηαλήθεια είναι ότι, την Πρωτοχρονιά που μας έρχεται, θα μπούμε στο Γενάρη του έτους 2000 του Γρηγοριανού Ημερολογίου, που δέχεται σαν αφετηρία του τη γέννηση του Χριστού, σύμφωνα με τα χριστιανικά κείμενα (ευαγγέλια).

Εδώ, κατ' αρχήν, πρέπει να σημειώσουμε ότι η αφετηρία αυτή είναι χωρίς σημασία για τα εκατομμύρια των μη χριστιανών, που αποτελούν και την πλειοψηφία των κατοίκων του πλανήτη μας. Πέρα απ' αυτό, είναι και ιστορικά απροσδιόριστη. Γιατί η γέννηση του Χριστού αναγράφεται μόνο στα ευαγγέλια, που, βέβαια, δεν είναι ιστορικά κείμενα. Το πόσο λίγη αξία έχει ιστορικά, κατά συνέπεια και χρονολογικά, αποδείχνεται και από το ότι, αν τη συγκρίνουμε με το Ρωμαϊκό Ημερολόγιο, που ίσχυε μέχρι την καθιέρωση του Χριστιανικού, η αφετηρία αυτή συμπίπτει με την 1η του Γενάρη του έτους 754 εκείνου του ημερολογίου (είχε σαν αφετηρία του την ίδρυση της Ρώμης). Αλλά ο βασιλιάς Ηρώδης, ένα μέρος της ζωής του οποίου έπρεπε - κατά τα ευαγγέλια - να συμπίπτει με τη βρεφική τουλάχιστον περίοδο της ζωής του Χριστού, είχε ήδη πεθάνει από το 750 του Ρωμαϊκού Ημερολογίου, δηλαδή 4 χρόνια πριν γεννηθεί ο Χριστός!

Με τα πιο πάνω δεν είναι άσχετο, βέβαια, το ότι οι όροι «προ Χριστού» και «μετά Χριστόν» αντικαθίστανται ολοένα και πιο συχνά από το «πριν», ή «μετά» τη «χριστιανική εποχή» ή και πιο απλά «την εποχή μας».

Βλέπουμε, δηλαδή, ότι η αποδοχή του Γρηγοριανού Ημερολογίου (μαζί με την αφετηρία), είναι εντελώς συμβατική. Από τη στιγμή που κυρίαρχη θρησκεία στις κυρίαρχες χώρες για πολλούς αιώνες, ήταν η χριστιανική, το Γρηγοριανό (χριστιανικό) Ημερολόγιο κυριάρχησε. Και εξακολουθεί να ισχύει πρακτικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ίδιο γεγονός (συμβατικό ημερολόγιο, συμβατική αφετηρία) μας επιβάλλει να μετράμε χρονολογίες, αιώνες, χιλιετίες, ξεκινώντας απ' αυτήν την αφετηρία και με τη βοήθεια, βέβαια, της απλής αριθμητικής. Με βάση αυτό λοιπόν, δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς ότι η δεύτερη χιλιετία του Γρηγοριανού Ημερολογίου θα λήξει με την ολοκλήρωση του έτους 2000. Και θα μπούμε στην 3η την 1η του Γενάρη του έτους 2001.

***

Προς τι, λοιπόν, η βιασύνη να γιορτάσουμε το Μιλένιουμ - τη χιλιετία - τώρα;

Η εξήγηση είναι πολλαπλή.

Υπάρχει η καθαρά εμπορική (μπίζνες) πλευρά. Η αλλαγή κάθε αιώνα - και, πολύ περισσότερο, μιας χιλιετίας - είναι λαμπρή ευκαιρία, για τους όπου Γης καπιταλιστές να κάνουν θαυμάσιες δουλιές. Είναι χαρακτηριστικό ότι η «Νιου Γιορκ Τάιμς», ήδη από τις 26 του Δεκέμβρη του 1993, έγραφε ότι «η χιλιετία θα είναι ευκαιρία για μεγάλα κέρδη». Και περιέγραφε τους τομείς της οικονομίας που θα έβγαζαν αυτά τα κέρδη. Μάλιστα, στο σχετικό άρθρο, μιλούσε ακόμα και για τη δημιουργία εταιρίας, που θα ασχολιόταν με το μάρκετινγκ της χιλιετίας!

Ευκαιρία, λοιπόν, για τις ξενοδοχειακές - τουριστικές επιχειρήσεις, τα εστιατόρια πολυτελείας, τις αεροπορικές εταιρίες, τους οίκους μόδας, τους κατασκευαστές αναμνηστικών δώρων - στις μητροπόλεις του καπιταλισμού και όχι μόνο - για χρυσές δουλιές. Και θα 'ταν αφέλεια να υποθέσει κανείς ότι οι κυνηγοί του κέρδους θα νοιάζονταν για το πότε πραγματικά κλείνει η χιλιετία, όταν οι ανταγωνιστές τους ετοιμάζονται, ή βγάζουν ήδη χοντρά λεφτά από το Μιλένιουμ.

Οποιος προλάβει, λοιπόν!

Από αυτή την άποψη είναι εξαιρετικά χαρακτηριστικό το σχετικό ρεπορτάζ των «Νέων», που στις 11-12 του Δεκέμβρη, με ολοσέλιδο πρωτοσέλιδο τίτλο, μας πληροφορούσε: «Εξωφρενικές τιμές στις γιορτές του Μιλένιουμ σε ξενοδοχεία, εκδρομές, ταξίδια». Και στις μέσα σελίδες, μας περιέγραφε τη «λάμψη» για «γερά πορτοφόλια».

Γι' αυτή τη «λάμψη» είναι επιπρόσθετα φανερό πως ο στρογγυλός αριθμός 2000 βοηθάει πολύ περισσότερο, από το ασύμμετρο και άχαρο 2001. Το 2000 με τα τρία συνεχόμενα μηδενικά του εντυπωσιάζει, «πουλάει» περισσότερο.

***

Σ το παιχνίδι του εντυπωσιασμού, θα πρέπει να προσθέσουμε ότι βοηθούν, αν όχι πρωτοστατούν, και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που πάντα κυνηγούν, προβάλλουν, μεγαλοποιούν κάθε τι το εντυπωσιακό (ή που θέλουν να γίνει εντυπωσιακό), για να πουλούν κι αυτά την πραμάτεια τους.

Αλλά η «εμπορική» πλευρά, όπως και η υπαρκτή παράμετρος της φιλοδοξίας των κυβερνώντων να είναι αυτοί που θα περάσουν τη χώρα τους στην επόμενη χιλιετία (βλέπε τις φιέστες του Κλίντον κ.ά.), είναι «χαμηλού επιπέδου» σε σχέση με την άλλη, την πολιτική πλευρά του φαινομένου Μιλένιουμ, που ακριβώς επειδή είναι πολιτική, είναι και πολύ σημαντικότερη.

Είναι η πλευρά της χειραγώγησης των μαζών, της προσπάθειας υποβολής και επιβολής της έννοιας ότι μπαίνουμε σε μια καινούρια εποχή, την εποχή της «παγκοσμιοποίησης», της κατάργησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των λαών, της κατάργησης των συνόρων, της καταπάτησης της εθνικής αξιοπρέπειας, του διεθνούς δικαίου (και κάθε δικαίου), της ακύρωσης και αφαίρεσης των δημοκρατικών και εργασιακών κατακτήσεων των εργαζομένων - της «νέας τάξης».

Αυτή η ολομέτωπη, αντιδραστική, αντιλαϊκή επίθεση των κυρίαρχων ιμπεριαλιστικών κύκλων και των υπηρετικών τους κυβερνήσεων και πολιτικών - «νεοφιλελεύθερων», «εκσυγχρονιστών», «κεντροαριστερών» και «κεντροδεξιών», συνταιριάζεται έντεχνα, με την έννοια ότι μπαίνουμε σε νέα χιλιετία. Νέα χιλιετία, άρα νέα εποχή. Αρα, όλα αλλάζουν, και οι εργαζόμενοι, οι λαοί, πρέπει να τα δεχτούν όλα αδιαμαρτύρητα, να σκύψουν το κεφάλι.

* * *

Στο λαμπρό «ξεφάντωμα» για το Μιλένιουμ, η εργατική τάξη, οι εργαζόμενοι, οι απλοί άνθρωποι της πατρίδας μας, και όλου του κόσμου δεν έχουν καμιά συμμετοχή. Ξέρουν ότι στις χιλιετίες που πέρασαν η ανθρωπότητα διάνυσε μια εξαιρετικά περίπλοκη και βασανιστική πορεία. Μαζί με τη θαυμαστή ανάπτυξη μέσα στους αιώνες του πολιτισμού, της τέχνης, των επιστημών, συμβίωσαν, κυριάρχησαν, σφράγισαν την ανθρώπινη ιστορία οι σκοτεινές πλευρές της: Η πείνα, η αμάθεια, τα θρησκευτικά και εθνικά μίση, οι καταστροφικοί πόλεμοι, η εξόντωση με τη φωτιά και το σίδερο ολόκληρων λαών και πολιτισμών. Οι σκοτεινές αυτές πλευρές της ανθρώπινης ιστορίας είναι στενά δεμένες, εκπηγάζουν από την ταξική φύση της, από το καθεστώς της εκμετάλλευσης, με τις αλυσίδες και το βούρδουλα ή το μεροκάματο, ανθρώπου από άνθρωπο.

Αυτή η ταξική φύση της κοινωνίας μας, παρά τα γιγάντια βήματα που έγιναν, παρά τους σκληρούς ταξικούς αγώνες της εργατικής τάξης, κυρίως στους δυο τελευταίους αιώνες της χιλιετίας μας, δε στάθηκε δυνατό να ανατραπεί. Και η καινούρια χιλιετία, που έτσι ή αλλιώς πλησιάζει, θα βρει την ανθρωπότητα, τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος της, κάτω από το καθεστώς της κυριαρχίας, της δικτατορίας των μονοπωλίων, που είναι όχι μόνο απάνθρωπο και στυγνό, όπως όλα τα ταξικά καθεστώτα, αλλά και, εξαιτίας των τεχνικών μέσων που έχουν αναπτυχθεί στην εποχή μας, θανάσιμα επικίνδυνο για τον άνθρωπο και τον πλανήτη μας. (Βλέπε πυρηνικά, χημικά και βιολογικά όπλα, ληστρική εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών, καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, γενοκτονία με «έξυπνα» μέσα, παρέμβαση ακόμα και στο γενετικό υλικό φυτών, ζώων, ως και του ανθρώπου).

Αυτή η ταξική, απάνθρωπη φύση της σημερινής κοινωνίας - και της δικής μας - οι θανάσιμοι κίνδυνοι που συσσωρεύει για την ανθρωπότητα - και για τη χώρα μας - με τη συσπείρωση και τον αγώνα των λαών της Γης, και του δικού μας, μπορεί και τελικά θα ανατραπεί. Και θα εγκαθιδρυθεί στον πλανήτη μας ένα καθεστώς αντάξιο της φύσης των ανθρώπου: Της φιλίας και ισοτιμίας των ανθρώπων και των λαών, της ειρήνης, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο - ο σοσιαλισμός.

Τότε η ανθρωπότητα θα έχει το δικαίωμα να ορίσει το έτος 1 της πραγματικά καινούριας εποχής. Και θα 'χει κάθε λόγο να γιορτάζει!


Στέλιος ΜΠΕΒΕΡΑΤΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ