Παρασκευή 7 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 39
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το βάρος στα ταμεία

Ο υπουργός Υγείας Αν. Πεπονής δημοσιοποίησε πρόσφατα το σχέδιο νόμου για την οργάνωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και, καθώς φαίνεται, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να το ψηφίσει το καλοκαίρι. Σ' αυτή την κατεύθυνση συνδράμουν και ορισμένοι κυβερνητικοί συνδικαλιστές της ΟΕΝΓΕ και της ΠΟΕΔΗΝ, που συμπεριφέρονται σαν να είναι δικό τους μόνο θέμα η υγεία και το νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο, βέβαια, θίγει τα οικονομικά και εργασιακά δικαιώματα των λειτουργών της υγείας, αλλά πρωτίστως θίγει τον πολίτη, που θα κάνει χρήση των υπηρεσιών υγείας. Κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να του προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες υγείας που έχει ανάγκη, διότι τις έχει χιλιοπληρώσει με την άμεση και την έμμεση φορολογία και με την εισφορά του στο ασφαλιστικό του ταμείο. Η κυβέρνηση δε θα πρέπει να θεωρεί άσχετους τους πολίτες, ώστε να μην καταλαβαίνουν ότι με αυτό το νομοσχέδιο το κράτος μετακινεί την ευθύνη της χρηματοδότησης στα ασφαλιστικά ταμεία. Το ίδιο το κράτος αναλαμβάνει τη λειψή χρηματοδότηση για να δικαιολογήσει τη δήθεν συμμετοχή του. Στο άρθρο 10 του σχεδίου αναφέρεται ότι "η χρηματοδότηση των νοσοκομείων γίνεται με ετήσιους εφάπαξ προϋπολογισμούς, για τη σύνταξη των οποίων λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση υπ' όψιν το πραγματικό κόστος και το παραγόμενο έργο". Θεσμοθετείται, δηλαδή, απροκάλυπτα η έννοια της ανταποδοτικότητας σε έναν τομέα κατ' εξοχήν κοινωνικό, στον οποίο το 60% των δαπανών είναι ανελαστικές δαπάνες (δηλαδή μισθοδοσία). Ακόμα και ο ίδιος ο υπουργός αναγνώρισε ότι οι περικοπές οδηγούν τα νοσοκομεία σε χρέη, αλλά παρά ταύτα έδωσε το "πράσινο φως" να προχωρήσουν - τα νοσοκομεία - σε δανεισμό από ντόπιες ή ξένες τράπεζες, με εγγύηση του δημοσίου για την κάλυψη των χρεών.

Αυτή είναι η "κρατική χρηματοδότηση". Στρέφουν, δηλαδή, όλο το βάρος στα ασφαλιστικά ταμεία. Στο άρθρο 10, παράγραφος 1β, του προσχεδίου για τους πόρους των νοσοκομείων αναφέρεται ότι με "κοινή απόφαση των ίδιων (σ. σ. συναρμόδιων) υπουργών δύναται να ορίζεται ημερήσιο ενοποιημένο (κλειστό) νοσήλιο, διαφοροποιημένο κατά κατηγορία παρεχομένων ιατρικών υπηρεσιών", ενώ στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου αναφέρεται: "Συμβάσεις με νοσοκομείο ή νοσοκομεία δύνανται να συνάπτουν ασφαλιστικά ταμεία ή ομάδες ασφαλιστικών ταμείων... (και) να διεξάγουν τις σχετικές διαπραγματεύσεις". Δηλαδή, ανάλογα με την ασθένεια θα υπάρχει και τιμή (κλειστό νοσήλιο), το οποίο θα το διαπραγματεύεται το νοσοκομείο με τα ασφαλιστικά ταμεία. Αποτέλεσμα αυτής της ρύθμισης θα είναι ότι όποιο νοσοκομείο θα έχει φθηνό νοσήλιο, με αυτό θα γίνεται η σύμβαση. Δηλαδή θα ψάχνουμε το φθηνότερο "μαγαζί - νοσοκομείο" (!), είτε είναι κρατικό είτε ιδιωτικό - αυτό δεν έχει σημασία - αρκεί να πουλάει ιδανικές υπηρεσίες υγείας.

Επίσης στην παράγραφο 4 του άρθρου 10 αναφέρεται ότι από "το υπουργείο μπορεί να καταρτίζεται ενιαίος κανονισμός οικονομικής διαχείρισης των νοσοκομείων". Η "μετάφραση" αυτής της ρύθμισης είναι η εξής: Με την εφαρμογή της, το κόστος σε ένα μικρό επαρχιακό νοσοκομείο θα είναι μεγαλύτερο απ' το κόστος σε ένα νοσοκομείο της Αθήνας. Ετσι ένα νοσοκομείο της επαρχίας δε θα είναι "κερδοφόρο" και ως κράτος δεν έχουμε πια τη δυνατότητα να το χρηματοδοτήσουμε. Επομένως, θα δοθεί η αφορμή να κλείσουμε το επαρχιακό νοσοκομείο (κάτι άλλωστε που συζητείται ευρέως για τα νοσοκομεία "Ελπίς", το "Πατησίων" κλπ.). Σε αυτή την εξέλιξη οδηγούν οι παραπάνω ρυθμίσεις καθώς σε σύντομο χρονικό διάστημα τα ασφαλιστικά ταμεία δε θα μπορούν να αντέξουν το βάρος και η κατάληξη θα είναι να τα πληρώσει ο άρρωστος.

Στο όνομα του περιορισμού των σπαταλών στα νοσοκομεία προβλέπεται η ανάθεση της διαχείρισης των οικονομικών στους προέδρους - "μάνατζερ", διορισμένους μετά από προκήρυξη και με "απόφαση του υπουργού Υγείας μεταξύ τριών προσώπων, προτεινόμενους με αλφαβητική σειρά από την επιτροπή". Κάθε "πρόεδρος" θα λειτουργεί με ευθύνη για την κατάργηση και εφαρμογή επιχειρησιακού σχεδιασμού, εκπόνηση προγραμμάτων προμηθειών, κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού του νομοσχεδίου κλπ. Αν αυτός ο "πρόεδρος" δεν είναι ο ιδιώτης - επιχειρηματίας, τότε τι είναι; Επίσης για τη μείωση του κόστους δε θα γίνονται προσλήψεις νοσηλευτικού προσωπικού για να καλυφθούν οι ανάγκες των νοσοκομείων.

Στο άρθρο 11 αναφέρεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο (με τον πρόεδρο) κάθε νοσοκομείου "καταρτίζει κατάσταση προσώπων που δύνανται να προσφέρουν υπηρεσίες αποκλειστικού νοσηλευτή ή νοσηλεύτριας". Οι ασθενείς ή οι συγγενείς τους επιλέγουν ελεύθερα, αλλά αποκλειστικά από τη συγκεκριμένη κατάσταση. Τελικά, αυτή η ρύθμιση θα καταλήξει να πληρώνει ο ασθενής την αποκλειστική, γιατί σε λίγο καιρό τα ασφαλιστικά ταμεία δε θα μπορούν να καλύψουν τα έξοδα.

Οι γιατροί αντέδρασαν με κινητοποιήσεις και ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου. Οι κινητοποιήσεις των γιατρών πρέπει να ενισχυθούν από όλους τους εργαζομένους στο χώρο της Υγείας (πρωτίστως απ' τα πρωτοβάθμια σωματεία), τους συνταξιούχους και τα μεσαία στρώματα.

Το νομοσχέδιο πρέπει να τύχει της γενικής κατακραυγής και να αποσυρθεί.

Αθανασία ΤΖΙΩΚΑ

Μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΟΕΝΓΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ