Πέμπτη 19 Μάρτη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
"Καρότο και μαστίγιο" από την Κομισιόν
  • Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε δύο Πακέτα Σαντέρ
  • Αγνωστο ακόμη πόσα θα πάρει η Ελλάδα
  • Σκληροί όροι και "ποινές"

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (Του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ). - Η Κομισιόν, στα πλαίσια της "Ατζέντας 2000" ενόψει της κοινοτικής διεύρυνσης, υιοθέτησε χτες στις Βρυξέλλες τα δύο Πακέτα Σαντέρ για την περίοδο 2000 - 2006 με στόχο την τελική επίθεση κατά της αγροτιάς και τη ριζική αλλαγή της περιφερειακής πολιτικής υπέρ της Κομισιόν, του ιδιωτικού κεφαλαίου και των "μεγάλων δυνάμεων".Το Πακέτο Σαντέρ για τη νέα φαρμακερή αναθεώρηση της "Κοινής Αγροτικής Πολιτικής" (ΚΑΠ), ολοκληρώθηκε χτες με τις επίσημες προτάσεις για την αναθεώρηση της ΚΟΑ ελαιολάδου και τις νέες ποσοστώσεις γάλακτος. Το τριμελές Πακέτο Σαντέρ για την περιφερειακή πολιτική αποτελείται από τους "κανονισμούς" των τριών Διαρθρωτικών Ταμείων (ΔΤ) και του Ταμείου Συνοχής (ΤΣ), την "προενταξιακή στρατηγική" προς τις χώρες της ΚΑ Ευρώπης - αλλά όχι και της Κύπρου - και την προβλεπόμενη διάθεση 45 δισ. ECU και τη συναφή "αναπροσαρμογή" του δημοσιονομικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Τα δύο "πακέτα" πρέπει να εγκριθούν από το Συμβούλιο Υπουργών, αλλά μόνο για την κατανομή των κονδυλίων των διαρθρωτικών δράσεων προβλέπεται "μάχη" αφού, στα αγροτικά, η Κομισιόν είναι το "μεγάλο αφεντικό". Και τα δύο "πακέτα" αποτελούν μια ριζική τομή στη μέχρι τώρα πολιτική της Κομισιόν, αφού μειώνονται τα κοινοτικά κονδύλια, ενισχύονται οι Βρυξέλλες, οι "μεγάλες δυνάμεις" και το ιδιωτικό κεφάλαιο και εξαναγκάζεται σε εκτράχυνση το "εθνικό" κράτος, που πρέπει να εκτελέσει πιο σκληρές εντολές με λιγότερα μέσα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η ομολογία της Κομισιόν ότι για τις διαρθρωτικές δράσεις "τα δημοσιονομικά εμπόδια δε θα επιτρέψουν την υπέρβαση" της συμφωνίας του Εδιμβούργου του 1992, άρα "παγώνει" τον κοινοτικό προϋπολογισμό μέχρι το 2006.Επίσης το γεγονός ότι στην πρόταση για το ελαιόλαδο η Κομισιόν για πρώτη φορά ανατρέπει τον "θεμελιώδη" μηχανισμό της παρέμβασης, προωθώντας την ιδιωτική αποθεματοποίηση.

Πακέτο Σαντέρ για την περιφερειακή πολιτική

Η Κομισιόν προβλέπει ένα συνολικό κονδύλι 275 δισ. ECU) (σε τιμές του 1997) για την περίοδο 2000 - 2006. Απ' αυτά 45 δισ. ECU προορίζονται για τις υπό ένταξη χώρες της ΚΑ Ευρώπης - αλλά όχι για την Κύπρο - 20 δισ. ECU διαθέτει το ΤΣ για τις τέσσερις "χώρες συνοχής" (Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιρλανδία) και 210 δισ. ECU θα διατεθούν από τα ΔΤ. Οπως ομολογεί η ίδια η Κομισιόν "σε σχέση με το 1992, η μέση ετήσια χορήγηση κονδυλίων της νέας περιόδου για την Ενωση των 15 αναμένεται να μειωθεί ελαφρά".Η τελική κατανομή των κονδυλίων μεταξύ των 15 κρατών - μελών θα αποφασιστεί από το Συμβούλιο. Από το 1992 υπάρχει καθήλωση του κοινοτικού προϋπολογισμού - που θα διατηρηθεί μέχρι το 2006 - στην οροφή του 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ, αφού δεν εκφράζονται ανάγκες των χωρών αλλά "της Κοινότητας". Παρ' όλα αυτά παραμένει ανοιχτό το θέμα της συνεισφοράς κάθε κράτους - μέλους σ' αυτούς τους "ίδιους πόρους" που συνιστούν τον κοινοτικό προϋπολογισμό. Οπως δήλωσε χτες ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζακ Σαντέρ, "το σημερινό Πακέτο είναι πλήρες, με μια σημαντική εξαίρεση: την επίθεση της Κομισιόν για τους ίδιους πόρους. Προβλεπόταν για το 1999, αλλά εξαιτίας του ευαίσθητου χαρακτήρα αυτής της υπόθεσης θα δημοσιοποιήσουν την έκθεση το φθινόπωρο του 1998,αφού, ως γνωστόν, απασχολεί έναν ορισμένο αριθμό κρατών - μελών". Δηλαδή τις Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία και Σουηδία, που αρνούνται να συνεισφέρουν σύμφωνα με το υπάρχον καθεστώς. Το "πακέτο" υλοποιείται στη βάση ενός κανονισμού - πλαισίου, ενός κανονισμού - συντονισμού και επιμέρους κανονισμούς για τα τρία ΔΤ και το ΤΣ. Οι "στόχοι" μειώνονται από επτά σε τρεις,εκ των οποίων δύο "περιφερειακοί" και ένας "οριζόντιος", που αφορά τους "ανθρώπινους πόρους" άρα αυξάνουν οι απαιτήσεις. Στο "στόχο 1" για χώρες και περιφέρειες "με αναπτυξιακή καθυστέρηση" ανήκει η Ελλάδα, ως η πιο φτωχή χώρα της Κοινότητας. Στο "στόχο 1" θα ανήκουν χώρες και περιφέρειες που "αυστηρά" θα 'χουν κάτω από το 75% του μέσου κοινοτικού ΑΕΠ. Παραμένει αδιευκρίνιστο ποιοι άλλοι θα 'ναι μαζί με την Ελλάδα στο "στόχο 1", εκτός από το ότι προβλέπεται ήδη να είναι οι περιφέρειες του πρώην "στόχου 6" και οι "ιδιαίτερα απομακρυσμένες" περιοχές όπως οι υπερπόντιες κτήσεις κάποιων κρατών - μελών, η Βόρεια Φιλανδία κλπ. Ο "στόχος 2" που αφορά την "οικονομική και κοινωνική μεταρρύθμιση" θα συνενώσει όλα τα υπόλοιπα. Προβλέπεται μια εξωφρενική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία το 10% των ΔΤ, δηλαδή ένα κονδύλι μεγαλύτερο απ' αυτό που αναμένεται ότι θα κατανεμηθεί στο ελληνικό "πακέτο", θα αποτελεί "απόθεμα" στην αποκλειστική διαχείριση της Κομισιόν, το οποίο, όπως δήλωσε χτες ο Ζακ Σαντέρ "θα χορηγηθεί στη διαδρομή σε σχέση με την απόδοση ", δηλαδή ως "βραβείο πρωταθλητισμού" που βέβαια, δε θα απονεμηθεί (... ) στην Ελλάδα.

Αλλά η πιο σημαντική και αρνητική, για τη χώρα μας, καινοτομία των νέων κανονισμών αφορά τους νέους σκληρούς περιορισμούς στην εκταμίευση των κονδυλίων. Η δημοσιονομική διαχείριση των ΔΤ διατηρεί το διαχωρισμό "ανάληψη υποχρεώσεων" / "πληρωμές" αλλά τις "αποσυνδέει". Δηλαδή, οι "υποχρεώσεις" θα αναλαμβάνονται αυτόματα "μια φορά ετησίως, το αργότερο μέχρι 30 Απριλίου" και αν στο τέλος του δεύτερου έτους από την ανάληψη υποχρέωσης, το κράτος - μέλος δεν έχει υποβάλλει αίτηση πληρωμής για οποιοδήποτε μέρος του προγράμματος, τότε "αυτεπάγγελτα" η Κομισιόν "απελευθερώνεται της συγκεκριμένης υποχρέωσης". Καταργείται, έτσι, για το κράτος - μέλος, δυνατότητα μεταφοράς των κονδυλίων που δεν "απορροφούνται": αυτά χάνονται οριστικά και επιστρέφουν στον κοινοτικό προϋπολογισμό.

Νέες υποχρεώσεις προβλέπονται και για τις "πληρωμές". Η Κομισιόν καταβάλλει αρχικά, για κάθε πρόγραμμα, μια προκαταβολή "το πολύ 10% της συνολικής συμμετοχής των ΔΤ" αλλά "οι επόμενες πληρωμές καλύπτουν δαπάνες που πράγματι έγιναν και πιστοποιήθηκαν από το κράτος - μέλος". Δηλαδή πρώτα το κράτος - μέλος πληρώνει από τον "εθνικό" προϋπολογισμό και, μετά, η Κομισιόν τού επιστρέφει τις δαπάνες που αναλογούν στην κοινοτική συνεισφορά. Η συνεισφορά για κάθε έργο παραμένει 75/25. Επιπλέον θεσμοποιείται από 1.1.1999 ο διαρκής εκβιασμός για τη χρηματοδότηση του ΤΣ, η οποία τελεί υπό την αυτόματη αίρεση της Κομισιόν, σε περίπτωση που η χώρα, δεν πληρεί τα "κριτήρια", του Μάαστριχτ για το δημοσιονομικό έλλειμμα. Αυτό για την Ελλάδα, οι άλλες τρεις "χώρες συνοχής" που θα 'ναι "εντός" της ΟΝΕ θα 'χουν επιπλέον και τις ποινές που προβλέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ