Πέμπτη 20 Φλεβάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Προετοιμάζονται αρνητικές αλλαγές

Αναφερόμενη στους αντιεκπαιδευτικούς σχεδιασμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, η Αλ. Παπαρήγα τόνισε:

"Σήμερα όσες προτάσεις και αν υπάρχουν για τη βελτίωση της παιδείας, δεν έχουν αξία αν δεν ξεκινάνε από την εναντίωση στα μέτρα που ήδη έχουν ξεκινήσει.

Θα σταθούμε επιλεκτικά σε ορισμένα τέτοια προβλήματα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.

Η κυβέρνηση εξαπατά το λαό, όταν λέει ότι η αλλαγή του εξεταστικού προς τα ΑΕΙ θα χτυπήσει την παραπαιδεία. Και ότι τα ΑΕΙ θα γίνουν λαϊκά και υψηλού τάχα επιπέδου. Πίσω από αυτήν την εξαγγελία κρύβονται σχέδια στρατηγικής σημασίας και σε βάρος της παιδείας.

- Οχι μόνο δε θα εξασφαλιστεί η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά θα πέσει η "δαμόκλειος σπάθη" της ταξικής επιλογής σε πολύ μικρότερες ηλικίες, από την Πρώτη Λυκείου. Θα έχουμε πολύ μεγαλύτερη παραπαιδεία από το Δημοτικό ακόμα. Πάμε ολοταχώς για τρία είδη απολυτηρίου, το Εθνικό, το Ενδεικτικό Αποφοίτησης Λυκείου και το Διεθνές. Το Διεθνές Απολυτήριο στηρίζεται σε ένα Λύκειο που φτιάχνεται σαν νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με έδρα τη Γενεύη, οι απόφοιτοι του οποίου θα έχουν κατά προτεραιότητα πρόσβαση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και στη χώρα μας.

- Ταυτόχρονα διαμορφώνεται μια συνολικά υποβαθμισμένη ευρύτερη τριτοβάθμια βαθμίδα, συνονθύλευμα ταιριάζει να την αποκαλέσουμε, στην οποία κατά τα φαινόμενα θα ανήκουν: Τα λεγόμενα συμβατικά ιδρύματα, δηλαδή τα υποβαθμισμένα ΤΕΙ και ΑΕΙ, οι Ελεύθεροι Κύκλοι Σπουδών (ΕΛΚΥΣ), που θα δίνουν από ένα απλό πιστοποιητικό σπουδών μετά από εξετάσεις έως ένα πτυχίο ισότιμο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

- Πρόκειται για αρνητικές σαρωτικές αλλαγές, που εμφανίζονται τυπικά σαν υποχώρηση στην κοινωνική πίεση και στις ανάγκες για πανεπιστημιακές σπουδές και επιμήκυνση των σπουδών. Λύνονται με τον χειρότερο τρόπο, με σύντομες, πρόχειρες σπουδές ευκαιρίας, με πληρωμή και κυρίως με πτυχία χωρίς αντίκρισμα μόρφωσης και θέσεις εργασίας.

- Πάμε ολοταχώς για πλήρη αριστοκρατικοποίηση της ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Οχι μόνο δεν πρόκειται για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων, αλλά για πολύ σκληρότερο σύστημα κοινωνικής επιλογής, πιο σκληρό από το ισχύον σύστημα.

- Οι συνέπειες θα είναι τραγικές για τα ΑΕΙ, που τώρα έχουν ήδη μεταβληθεί σε ένα είδος σούπερ μάρκετ, με αγοραστές προϊόντων έρευνας - κατά παραγγελία - τους επιχειρηματίες, που καθορίζουν μέσω των κοινοτικών προγραμμάτων τι και πώς και για ποιο σκοπό θα ερευνηθεί. Ηδη έχουν γίνει σοβαρές αποκαλύψεις για τα κυκλώματα που λυμαίνονται τα Πανεπιστήμια, παλαιότερα στη Θράκη, στην Πάτρα πρόσφατα. Βεβαίως, το πρόβλημα δεν αφορά ένα και δύο ιδρύματα, αλλά όλα.

- Με δόλωμα τα χρήματα του Β Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης εξωθούνται βίαια σε νέες αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών, προκειμένου να υπηρετούν τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς, που έχουν ανάγκη από περιορισμένα επαγγελματικά εφόδια για παραγωγή - φασόν.

- Σε λίγα χρόνια, αν δεν ανακοπεί ο κατήφορος, οι ΕΛΚΥΣ θα υποκαταστήσουν τα Πανεπιστήμια, θα πάρουν προτεραιότητα και τελικά θα μεταβληθεί η πανεπιστημιακή μόρφωση σε σεμιναριακή και μάλιστα με πληρωμή. - Τα ιδιωτικά κολέγια, ιδιαίτερα τα ξένα, αφού θα υπάρχουν δίδακτρα και στα δημόσια, θα πάρουν επίσης προβάδισμα και όλα δείχνουν ότι θα αναγνωριστούν ισότιμα με τη νέα συνταγματική αναθεώρηση. Κάτι που πρέπει το λαϊκό κίνημα να αποτρέψει.

- Αμεσο αποτέλεσμα επίσης θα είναι να αποσυνδεθεί το πτυχίο από το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος, να νικήσει κατά κράτος το σύστημα που έχει ήδη δρομολογηθεί: Το κράτος σε συμπαράταξη με τον ΣΕΒ και το πλέγμα των πολυεθνικών ομίλων να καθορίζουν με εξω-επιστημονικά και εξω-εκπαιδευτικά συστήματα ποια αξία έχει το ένα ή το άλλο πτυχίο.

Πρόκειται για αληθινή τραγωδία.

Διασπάται ο ενιαίος χαρακτήρας της εκπαίδευσης

Η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει την εφαρμογή ορισμένων κατευθύνσεων της "Λευκής" και "Πράσινης Βίβλου", που οδηγούν όχι μόνο στη μεγάλη νίκη της μεγάλης ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αλλά και στη βαθύτερη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα του σχολείου και της γνώσης.

Πάμε ολοταχώς για μια παιδεία, που στο όνομα της σύνδεσης με την κοινωνία θα έχει στόχο την παραγωγή χειραγωγημένων ανθρώπων - χειριστών, με γνώση περιορισμένη στην τυπική αποσπασματική πληροφόρηση, για όσους το επιθυμούν γενική γνώση ίσον χάος.

Το πρόβλημα, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν είναι καινούριο, μόνο που τώρα πάει να πάρει τεράστιες και πιο επικίνδυνες διαστάσεις.

Η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση που διαμορφώθηκε στη χώρα μας στον μεσοπόλεμο ήταν ανισότιμη προς τη γενική παιδεία,ο φτωχός συγγενής για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, με στόχο την παραγωγή φθηνής και υπάκουης - χωρίς ευρύτερες γνώσεις και ορίζοντα - εργατικής δύναμης. Παρά το γεγονός ότι απευθύνονταν στα λαϊκά στρώματα, σε μεγάλο μέρος παραδόθηκε στον ιδιωτικό τομέα.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι για την ίδρυση των ΚΑΤΕΕ χρησιμοποιήθηκαν τα σχέδια που ετοίμασε το ΔΝΤ και η ΔΤ, σχέδια που αφορούσαν νεοϊδρυμένα κράτη της Αφρικής, πιθανόν της Νιγηρίας.Γι' αυτό περιέκλειαν σοβαρές αντιθέσεις και αντιφάσεις που τις πληρώνουμε μέχρι σήμερα και μετά τη μετεξέλιξή τους σε ΤΕΙ. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι παρακάμφθηκε το θέμα του χάρτη των επαγγελματικών δικαιωμάτων,με αποτέλεσμα τις επικαλύψεις και τις φοβερές αντιθέσεις μεταξύ ΤΕΙ - ΑΕΙ ή τις πρόσφατες αντιθέσεις ανάμεσα σε λογιστικά επαγγέλματα.

Ο διχασμός ανάμεσα στην τεχνική επαγγελματική και γενική μόρφωση συνεχίστηκε ως σήμερα με μια τάση γεφύρωσης που δεν ήταν ούτε επιστημονική ούτε και ειλικρινής.

Οι προσπάθειες γεφύρωσης μικρή σχέση είχαν με τις πραγματικές ανάγκες του λαού και μιας ανεξάρτητης ανάπτυξης της οικονομίας.

Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται απόψεις που υποστηρίζουν ότι σε πρώτη μοίρα πρέπει να περάσει η επαγγελματική εκπαίδευση.Ταυτόχρονα υποβαθμίζεται, ή αν θέλετε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, γίνεται στόχος επίθεσης η ήδη πάσχουσα και αναχρονιστική γενική εκπαίδευση.

Το Λύκειο έχει καταντήσει ένα σχολείο χωρίς αυτοτελή αξία, ένας προθάλαμος για την ακριβοπληρωμένη και πρόχειρη ιδιωτική επαγγελματική εκπαίδευση ή για την είσοδο στα ΑΕΙ. Αυτή είναι η κλασική, καθιερωμένη μορφή διάσπασης της ενιαίας μόρφωσης.

Η βαθύτερη διάσπαση προωθείται τώρα με ευαγγέλιο τη "Λευκή" και "Πράσινη Βίβλο", μέσω της κατάρτισης, που αναγορεύεται ως βασικό στοιχείο των σύγχρονων αναγκών σε βάρος της σφαιρικής μόρφωσης, που αποτελεί προϋπόθεση για την οικοδόμηση της όποιας κατάρτισης".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ