Πέμπτη 1 Γενάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η παρούσα αναδιοργάνωση

Η αναδιοργάνωση του Οκτώβρη του 2003 εμπεριέχει τις εξής κύριες προβλέψεις:

- Καταργεί: Την 1η Στρατιά, το Γ΄ Σώμα Στρατού, 8 Μεραρχίες, 9 Ταξιαρχίες, 3 Συντάγματα Καταδρομών και ένα Σύνταγμα Αλεξιπτωτιστών.

- Καθορίζει: Οροφή προσωπικού στις 142.000 από το έτος 2005 καθώς και οροφές στα Οπλικά συστήματα.

- Αποσύρει: Την περίοδο 2002-2005 περί τα 325 άρματα μάχης, 413 πυροβόλα, 14 πλοία του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) και 102 αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ). Την περίοδο 2005-2010 περί τα 885 άρματα μάχης και 258 πυρ/λα του Στρατού Ξηράς (ΣΞ), 10 πλοία του ΠΝ και 107 αεροσκάφη και τα βλήματα ΝΙΚΗ της ΠΑ.

Σαν στόχοι της αναδιοργάνωσης τίθενται, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του ΥΠΕΘΑ, η μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 250 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση μέχρι το 2006, μείωση των πιστώσεων των εξοπλισμών κατά 50% και σταθεροποίηση των αμυντικών δαπανών στο 2,7% σε σχέση με το ήδη επιτευχθέν 3,5% του ΑΕΠ. Παράλληλα, έχει γίνει από παλαιότερα γνωστό ότι προσλαμβάνονται 25.000 επαγγελματίες οπλίτες με έξοδα πραγματικά κολοσσιαία ώστε κάθε σκέψη περί οικονομίας να αντιβαίνει στην κοινή λογική.

Και μόνο από τους τεθέντες στόχους αν κρίνουμε, βλέπουμε ότι οι λόγοι αναδιοργάνωσης είναι οικονομικοί, ίσως μάλιστα πολιτικοί και κοινωνικοί, αφού η ανεργία μαστίζει τη νεολαία μας. Οπωσδήποτε όμως δεν είναι στρατηγικοί, άρα δεν αποβλέπουν στην ισχυροποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ). Δεν είναι και δεν πρέπει να είναι η αναδιοργάνωση των ΕΔ θέμα λογιστικό.

Η 1η Στρατιά


Το παραπάνω γίνεται ευκολότερα αντιληπτό από την κατάργηση της μοναδικής Ελληνικής Στρατιάς. Πράγματι η κατάργηση της 1ης Στρατιάς έπεσε σαν κεραυνός στους ειδήμονες επιτελείς, αφού ο σχηματισμός αυτός για δεκαετίες τώρα είχε την ευθύνη της σχεδίασης και διεξαγωγής των χερσαίων επιχειρήσεων του Στρατού μας αποκομίζοντας τεράστια και μοναδική εμπειρία. Το πόσο πολύτιμος είναι ο σχηματισμός αυτός μάς το έδειξε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Η επίθεση της Ιταλίας δημιούργησε το Αλβανικό Μέτωπο και της Γερμανίας το Ανατολικό Μέτωπο στη Μακεδονία. Το Ελληνικό Στρατηγείο ήταν στο ξενοδοχείο «Μ. Βρετανία» στην Αθήνα, μακράν και χωρίς αντίληψη των διαδραματιζομένων και ουδείς συντονισμός των ελληνικών δυνάμεων υπήρξε. Τότε από τις γκάφες του Γεν. Στρατηγείου, μας έσωσε η πρωτοβουλία του υποστρατήγου Κατσιμήτρου, διοικητού της 8ης Μεραρχίας. Οι Γερμανοί μπήκαν στο πεδινό διάδρομο του Αξιού ανενόχλητοι, ουδείς στρατηγικός ελιγμός έλαβε χώρα, δείχνοντας την αδήριτη ανάγκη της ίδρυσης της 1ης Ελληνικής Στρατιάς, όπερ και εγένετο. Τώρα τα ξεχάσαμε και την καταργούμε. Οι αντίστοιχοι σχηματισμοί στη θάλασσα και στον αέρα είναι το Αρχηγείο Στόλου και το ΑΤΑ αντίστοιχα. Ορθότατα οι Αρχηγοί ΓΕΝ και ΓΕΑ δεν δέχθηκαν ούτε και να συζητήσουν την κατάργησή τους.

Διερωτάται κανείς πώς είναι δυνατόν να διεξαχθούν πλέον χερσαίες επιχειρήσεις χωρίς ηγετικό Σχηματισμό, δεδομένου ότι δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο επιχειρησιακό στρατηγείο για να αναλάβει αυτό το ρόλο. Κυριολεκτικά σε περίπτωση πολέμου θα χάσουμε «τα αυγά και τα πασχάλια». Πού θα υπαχθούν όλοι οι σχηματισμοί που διοικούσε η Στρατιά; Ποιος πλέον θα συντονίσει τις επιχειρήσεις των Σωμάτων Στρατού, ποιος θα επέμβει στον αγώνα με τις Εφεδρείες της Στρατιάς και ποιος θα υλοποιήσει τον στρατηγικό ελιγμό στις περιπτώσεις που η εξέλιξη των επιχειρήσεων ανατρέψει την Πολεμική Σχεδίαση;

Μέγα πρόβλημα ανακύπτει και ως προς τη Διοικητική Μέριμνα, δηλαδή τον εφοδιασμό των μαχομένων τμημάτων καθώς και τη ζώνη συγκοινωνιών και την ασφάλεια εσωτερικού από δράση τμημάτων ανορθοδόξου πολέμου και πρακτόρων, που ήταν ευθύνη της Στρατιάς. Κοντολογίς, θα πρέπει πλέον οι υπεύθυνοι αυτής της αναδιοργάνωσης να σκεφθούν έστω και τώρα, κατόπιν εορτής, ποιος θα είναι υπεύθυνος για τον τεράστιο χώρο από Αττικής μέχρι Νέστου και Κερκύρας και να σταθούν προ των ευθυνών τους εφόσον κάτι συμβεί. Το ΓΕΣ είναι γνωστό τοις πάσι ότι δεν έχει τη δυνατότητα να παίξει τέτοιο ρόλο βάσει των νόμων 2292 και 2984 και του δόγματος του Αρχιστρατήγου. Ούτε φυσικά και το ΓΕΕΘΑ, το οποίο και δεν γνωρίζει αλλά ούτε και επιτρέπεται να αναλάβει τη σχεδίαση και διεξαγωγή των χερσαίων επιχειρήσεων, διότι σε περίπτωση που το κάνει, θα απολέσει τη γενική Στρατηγική και το συντονισμό των τριών κλάδων των ΕΔ. Είναι πραγματικά παραλογισμός να ζητήσει κανείς από το ΓΕΕΘΑ να διοικήσει Σώματα Στρατού, ΑΣΔΕΝ, Εφεδρείες και ταυτόχρονα το Ναυτικό και το ΑΤΑ. Οχι μόνο δεν έχει τη γνώση και το κατάλληλο επιτελείο αλλά ούτε καν το χρόνο απλώς και να ασχοληθεί με εξειδικευμένες χερσαίες επιχειρήσεις. Το πρόβλημα αντιλαμβάνεται κανείς πόσο επαχθέστερο γίνεται οσάκις ο Α/ΓΕΕΘΑ προέρχεται από το Ναυτικό ή την Αεροπορία.

Οι δύο μεγαλύτεροι Σχηματισμοί Στρατού μας που καταργούνται, δηλαδή η 1η Στρατιά και το ιστορικό Γ΄ Σώμα Στρατού, έχουν κάτι κοινό, δηλαδή στρατόπεδα, που από χρόνια διεκδικούνται λόγω της τεραστίας αξίας τους και οι διοικήσεις αμφοτέρων στο παρελθόν είχαν εναντιωθεί στην αποδέσμευσή τους. Τώρα το θέμα λύθηκε αυτεπάγγελτα, με τη λογική «πονάει δόντι, κόβει κεφάλι». Το αστείο στην όλη υπόθεση είναι ότι το Α΄ Σώμα Στρατού, αν και υποδεέστερης σημασίας, παραμένει έστω και εν επιστρατεύσει, χωρίς βεβαίως να αιτιολογείται το γεγονός, όπως και δεν αιτιολογείται και κανένα άλλο στοιχείο της αναδιοργάνωσης. Βάσει της αναδιοργάνωσης του 1998 αλλά και της ιστορικής του αποστολής, το Γ΄ ΣΣ ήταν επιφορτισμένο με την άμυνα των βορείων συνόρων. Ποιος θα αναλάβει τις αποστολές του; Πολλοί όψιμοι επαΐοντες της στρατηγικής λέγουν, «τι δουλιά έχει ο Στρατός στα μεγάλα αστικά κέντρα;». Οι μεγάλοι Στρατιωτικοί Σχηματισμοί, ανέκαθεν, στρατηγικώς ετοποθετούντο στη σύγκλιση, των στρατηγικών αξόνων, των οδικών αρτηριών, των επικοινωνιακών οδεύσεων, των μεγάλων λιμένων, αεροδρομίων και βιομηχανικών ζωνών. Μια ματιά στο παγκόσμιο χάρτη θα μας δείξει ότι όλοι οι μεγάλοι σχηματισμοί ευρίσκονται στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Οι Καταδρομές

Καταργούνται, λέει η αναδιοργάνωση, τρία συντάγματα Καταδρομών και ένα Αλεξιπτωτιστών. Καλά, δε ρώτησαν κάποιον επιτελή των Ειδικών Δυνάμεων για να πληροφορηθούν ότι αυτά είναι επιστρατευόμενα; Και τι οικονομία σε λειτουργικά έξοδα θα επιτύχουν, αφού δεν απορροφούν ούτε μία δραχμή αυτά τα συντάγματα; Και εν πάση περιπτώσει την εκλεκτή Εφεδρεία των Καταδρομέων μας, τι θα την κάνουν; Θα την πετάξουν στα αζήτητα; Τα συντάγματα αυτά είχαν ειδικές αποστολές που δεν είναι δυνατόν να αναφερθούν στο παρόν κείμενο δι' ευνοήτους λόγους.

Αμα όμως το υπουργείο στόχευε πραγματικά στην οικονομία προσωπικού και χρημάτων γιατί δεν προέβη στην αναδιοργάνωση του υδροκεφαλικού ΓΕΣ, όπου οι εκεί υπηρετούντες είναι χιλιάδες και έχουν εγκαταστήσει γραφεία ακόμη και εις τους διαδρόμους; Στο κάτω κάτω το ΓΕΣ ούτε στον πόλεμο δεν συμμετέχει αφού ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός και Διοικητικής Μέριμνας. Οι Καταδρομές μάς φταίξανε;

Ακόμη θα μπορούσε το υπουργείο να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια διαλύοντας το ΕΠΥΕΘΑ και την αμαρτωλή Διεύθυνση Εξοπλισμών, πράγμα που δεν κάνει, άρα η οικονομία είναι πρόφαση. Επιπρόσθετα θα μπορούσε το υπουργείο, αν ήθελε, να κάνει οικονομία, να ενοποιήσει την Υγ/κή υπηρεσία των ΕΔ και όχι να διαθέτει κάθε κλάδος τα Νοσοκομεία του, κάπου 15 εν συνόλω, ενώ για παράδειγμα οι αγγλικές Ενοπλες Δυνάμεις έχουν μόνο ένα.

Το Στρατιωτικό Υλικό

Το υπουργείο αναφέρει ότι θα αποσύρει 1.210 άρματα μάχης από τα 1.743 που προβλέπονται από τη CFE. Δηλαδή, το υπουργείο θα αφήσει το Στρατό με 533 άρματα όταν οι Τούρκοι δεν αποσύρουν ούτε ένα; Οπωσδήποτε δε σκοπεύει να αγοράσει άλλα (πλην των 150 LEO) αφού ήδη το έχει εξαγγείλει. Μα μόνο το Δ΄ Σώμα Στρατού στον Εβρο διαθέτει στις επιχειρήσεις 871 άρματα μάχης. Από πού θα αποσύρει το υπουργείο τα άρματα; Από τον Εβρο ή από τα νησιά αφοπλίζοντάς τα; Αλήθεια, τι γνώμη έχει επ' αυτού το ΓΕΣ; Και τι άμυνα θα αντιπαρατάξουμε στα 4.778 άρματα των Τούρκων και σε άλλα τόσα που έχουν στη μη ελεγχομένη ζώνη (την γνωρίζει το υπουργείο); Μόνο στην Κύπρο οι Τούρκοι έχουν ήδη μεταφέρει 440 Μ48Α5/Τ2-Τ1. Πώς λοιπόν θα είναι αξιόπιστα αποτρεπτικό το Δόγμα μας;

Οι Τούρκοι διαθέτουν τέσσερις Στρατιές (1η, 2α, 3η και 4η Αιγαίου) εκ των οποίων μόνη της η 1η με έδρα την Κων/πολη θα είναι μεγαλυτέρα και ισχυροτέρα ολόκληρου του Ελληνικού Στρατού, ειρήσθω μάλιστα εν παρόδω ότι είναι η μεγαλύτερη στο ΝΑΤΟ. Μόνο η 1η Τουρκική Στρατιά διαθέτει 1.710 άρματα στο θέατρο επιχειρήσεων του Εβρου. Εναντίον ποίου, κατά τη γνώμη του υπουργείου, θα χρησιμοποιηθεί; Δεν θα αναφερθώ σε άλλα υλικά ούτε καν στο Πυροβολικό, του οποίου η κατάσταση αν εφαρμοσθεί η παρούσα αναδιοργάνωση θα είναι τραγική.

Η Ελλάδα από τούδε και εφεξής δε θα διαθέτει ούτε μία Στρατιά, εγκολπουμένη το δόγμα Ρόμπερτσον περί προτεραιότητος των αποστολών στο εξωτερικό στα πλαίσια του προληπτικού πολέμου σ' ολόκληρο τον πλανήτη. Οταν απειλείται το σπίτι σου δεν μπορείς να υπηρετείς τα δόγματα της παγκόσμιας κυριαρχίας. Τους βεβαιώνουν ότι πόλεμος δε γίνεται, όπως είχαν ισχυρισθεί οι ίδιοι (Κίσινγκερ) και παλαιότερα για την Κύπρο.

Η από Βορρά απειλή

Ο κ. υπουργός δήλωσε ότι η κατάργηση των μονάδων της Β. Ελλάδος έγινε διότι εξέλιπε η από Βορρά απειλή. Δηλαδή υπήρχε απειλή όταν υπήρχε το σύμφωνο Βαρσοβίας από το οποίο ουδέποτε ενοχληθήκαμε ή προκληθήκαμε και εξέλιπε τώρα, με τα γεγονότα του Κοσσόβου, της Βοσνίας, της ΠΓΔΜ, των βομβαρδισμών της Σερβίας και των προκλήσεων περί Τσαμουριάς του αλβανικού αλυτρωτισμού και του «UCK»; Δε μας βρίσκει καθόλου σύμφωνους αυτή η στρατηγική εκτίμηση και εν πάση περιπτώσει αν αυτά ισχύουν, ας διατυπωθούν επίσημα στα θεσμικά κείμενα. Γεγονός νομοτελειακά αποδεδειγμένο είναι ότι τα Βαλκάνια είναι ένα καζάνι που βράζει και κανείς δεν ξέρει πότε θα εκραγεί, γι' αυτό η χώρα μας θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική στα βόρεια σύνορά της.

Ολα τα παραπάνω γράφονται στα πλαίσια μιας καλοπροαίρετης κριτικής, μιας πραγματικής ανησυχίας, που ερείδεται επί ρεαλιστικής στρατηγικής εκτίμησης περί μελλοντικών εξελίξεων στη Βαλκανική και βαθιάς εμπειρίας στην οργάνωση και στην επιχειρησιακή σχεδίαση. Καλόν θα ήτο το υπουργείο να οργανώσει μια ημερίδα για να συζητηθούν τα σοβαρά αυτά θέματα και το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει μεγάλο όφελος. Σε περίπτωση που προχωρήσει αυτή η αναδιοργάνωση ως έχει, τότε θα μιλάμε για μια πραγματική υποβάθμιση της αμυντικής μας ικανότητος. Ούτως ή άλλως οι διατάξεις αυτής της αναδιοργάνωσης δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθούν και αυτό θα φανεί καθαρά στο μέλλον, πλην βεβαίως της διάλυσης των σχηματισμών που θα γίνει με διαταγή. Σε ό,τι αφορά όμως στην 1η Στρατιά γρήγορα θα υποχρεωθούμε να την ξαναφτιάξουμε αφού χάσουμε πολύτιμο χρόνο. Πιθανότατα στον κ. υπουργό να μην είχαν τεθεί οι παραπάνω παράμετροι, και να οδηγήθηκε σε λύσεις που δεν ευσταθούν. Χρήσιμο θα ήταν να γνωρίζαμε τις απόψεις της στρατιωτικής ηγεσίας και ιδιαίτερα του Διοικητού της 1ης Στρατιάς, του οποίου σίγουρα η άποψη θα είναι βαρύνουσα. Εκτιμάται ότι υπάρχει χρόνος προς επανόρθωση. Δεν πρέπει να λησμονούμε αυτό που ο Παπαρρηγόπουλος ευστόχως μας κατέλιπε. «Το πειστικότερο των εθνικών μας δικαίων επιχείρημα είναι η δύναμις».


Κείμενα:
Δημήτριος ΔΗΜΟΥ
Αντιστράτηγος ε.α., Επίτιμος Διοικητής Στρατιάς και Α/ΓΕΕΦ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Νέοι εξοπλισμοί για το ΝΑΤΟ(2005-07-20 00:00:00.0)
Η μεθοδολογία της αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων(2004-01-01 00:00:00.0)
Οι «τοπικοί άρχοντες»...(2003-11-15 00:00:00.0)
Εγκατάλειψη του δόγματος υπεράσπισης των συνόρων(2003-09-28 00:00:00.0)
Τυφλή πορεία προς την καταστροφή(1997-12-19 00:00:00.0)
Τρεις στρατευμένοι νεκροί(1996-09-21 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ