Κυριακή 7 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε τροχιά υποβάθμισης

Ο κατακερματισμός και η υποβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας και εκπαίδευσης φαίνεται να παρασέρνει στο διάβα της και τη δημόσια τουριστική εκπαίδευση.Σήμερα η αξιοποίηση στο έπακρο των τουριστικών σχολών για την ικανοποίηση ρουσφετολογικών αναγκών, η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, η ανεπαρκής και άναρχη λειτουργία τους, η οικονομική υποβάθμιση των εργαζομένων σε αυτές, η απαξίωση της ακίνητης περιουσίας των σχολών, είναι τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης.Και όλα αυτά, όταν έντεχνα προωθείται σαν μοντέλο ανάπτυξης της χώρας - σερβίρεται δε και σαν μοναδική "λύση" για το μέλλον - ο τουρισμός.

Οι δημόσιες τουριστικές σχολές αριθμούν σήμερα τις 10 και είναι διασκορπισμένες σε διάφορα σημεία της χώρας. Απ' αυτές οκτώ είναι σχολές μέσης εκπαίδευσης, δηλαδή τεχνικές επαγγελματικές και δύο είναι ανώτερες σχολές. Δίπλα στις σχολές λειτουργούν πανέμορφα ξενοδοχεία, τα ΞΕΝΙΑ ΗΛΙΟΣ,ο ρόλος των οποίων είναι διπλός. Να μπορούν οι μαθητές να κάνουν την πρακτική τους εκπαίδευση και επίσης να καλύπτουν τα έξοδα λειτουργίας των σχολών. Ωστόσο, πριν οκτώ χρόνια έκλεισε το ΞΕΝΙΑ ΗΛΙΟΣ της Ρόδου, που βρίσκεται σε μια από τις καλύτερες τοποθεσίες του νησιού. Από τότε "ανακαινίζεται" συνεχώς, εκατομμύρια δραχμές "πέφτουν", αλλά εξακολουθεί να είναι κλειστό. Το δρόμο της "ανακαίνισης" παίρνει φέτος και το ΞΕΝΙΑ ΗΛΙΟΣ της Αναβύσσου.

Μόνοι κερδισμένοι από αυτή την κατάσταση είναι τελικά οι μεγαλοξενοδόχοι,που απαλλάσσονται από τον ανταγωνισμό. Οι ίδιες οι σχολές στερούνται εκείνων των εσόδων που θα τους επέτρεπαν να συνεχίσουν απρόσκοπτα και να αναβαθμίσουν τη λειτουργία τους. Τα οικονομικά αποτελέσματα του ξενοδοχείου της σχολής Ηρακλείου Κρήτης αναδεικνύουν τις δυνατότητες που υπάρχουν. Τα έσοδα από τη λειτουργία, μόνο κατά τη θερινή περίοδο, του συγκεκριμένου ξενοδοχείου, αυξήθηκαν από 69.202.397 δρχ. το '93, στα 127.438.610 δρχ. το '95. Ακριβώς αυτά τα έσοδα επέτρεψαν να καλυφθεί ένα μεγαλύτερο μέρος των εξόδων λειτουργίας και της σχολής και του ξενοδοχείου και να μειωθούν οι ζημιές από 32.548.456 δρχ. το '93, σε 12.373.499 δρχ. το '95. Τα θετικά αποτελέσματα είναι προφανή και μπορούν να είναι ακόμα μεγαλύτερα, αν όχι μόνο στο συγκεκριμένο αλλά σε όλα υπήρχε προσανατολισμός για μερική έστω λειτουργία τους και το χειμώνα (ενοικίαση αιθουσών για συνεστιάσεις και άλλες εκδηλώσεις).

Την ίδια στιγμή, νέες σχολές "ξεφυτρώνουν" με την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, χωρίς όμως να υπάρχει καμιά μελέτη και προγραμματισμός, και σε περιοχές και με τρόπο που υποδηλώνει ότι έρχονται να καλύψουν αποκλειστικά και μόνο ρουσφετολογικές ανάγκες, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται σε κοινή επιστολή των τριών συλλόγων (τακτικών - εκτάκτων - καθηγητών) των εργαζομένων στις δημόσιες τουριστικές σχολές προς την υπουργό Ανάπτυξης, Β. Παπανδρέου.Αφορμή για την επιστολή των συλλόγων αποτέλεσε η πρόσφατη απόφαση της διοίκησης της υπηρεσίας για ίδρυση δυο νέων σχολών στα νησιά της Κω και της Λήμνου. Οι σύλλογοι εκφράζουν την αντίθεσή τους στον τρόπο που ιδρύονται οι νέες σχολές, επισημαίνοντας πως πριν απ' την έκδοση των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων δεν έχει προηγηθεί μελέτη: Των νέων τάσεων της τουριστικής αγοράς και των αναγκών για νέες ειδικότητες. Της απορρόφησης των αποφοίτων των σχολών από την αγορά εργασίας, που σήμερα κυμαίνεται στο 30%. Της ποιοτικής κατάρτισης των αποφοίτων των σχολών. Της δυνατότητας του προϋπολογισμού της υπηρεσίας, να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η ίδρυση νέων σχολών. Προϋπολογισμός που ήδη για το '96 έχει φτάσει στα 5 δισ. δραχμές.

Οι νέες σχολές δημιουργούνται - υπογραμμίζουν - όταν τα προβλήματα αυτών που ήδη υπάρχουν είναι σοβαρά, όπως οι ελλείψεις της υλικοτεχνικής υποδομής, δηλαδή σε προγράμματα, βιβλία, εξοπλισμό κλπ., αλλά και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό. Οι νέες σχολές δημιουργούνται, όταν δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο για τον εκσυγχρονισμό και την αναμόρφωση, τόσο των προγραμμάτων εκπαίδευσης, όσο και των διατάξεων εκείνων που καθορίζουν το εκπαιδευτικό πλαίσιο λειτουργίας των σχολών, που προβάλλει σαν αναγκαιότητα.

Ολάνοιχτα παράθυρα στο ρουσφέτι

Τα "παράθυρα" που υπάρχουν στη διαδικασία της εισαγωγής των μαθητών "σκιάζουν" τη λειτουργία των σχολών, μετατρέποντάς τες σε πεδίο εξυπηρέτησης ρουσφετολογικών αναγκών. Πρόκειται για το άρθρο 3 του νόμου "Περί τροποποίησης και συμπλήρωσης της νομοθεσίας περί Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων και Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου", με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στη διοίκηση, "να αποφασίζει καθ' υπέρβαση του αριθμού των επιτυχόντων, την εισαγωγή μαθητών και πέραν του προβλεπόμενου αριθμού εισαγωγής υποψηφίων".Φέτος - με βάση την προκήρυξη της υπηρεσίας - θα εισαχθούν, συνολικά σε όλες τις σχολές, 475 επιτυχόντες σε πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις που θα διεξαχθούν τέλος Αυγούστου. Ωστόσο, η διοίκηση έχει τη δυνατότητα, εφαρμόζοντας το άρθρο 3, εκ των υστέρων να συμπληρώσει αυτό τον αριθμό.

Οπως καταγγέλλουν όμως συνδικαλιστές, αλλεπάλληλες φορές έχει αξιοποιηθεί αυτή η "δυνατότητα", με την εισαγωγή μαθητών, που δεν ήταν καν επιλαχόντες στις εξετάσεις. Για παράδειγμα, πέρσι, με απόφαση της διοίκησης εισήχθησαν αυθαίρετα μόνο στη Σχολή της Αναβύσσου 50 μαθητές, αφήνοντας απέξω άλλους που είχαν συγκεντρώσει μεγαλύτερη βαθμολογία στις εξετάσεις. Ανάλογα συνέβησαν - καταγγέλλουν - και σε άλλες σχολές.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ