Πέμπτη 11 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 48
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ταμπέλες ή επιγράμματα;

"Δυστυχία! / Η φριχτή λέξη με φωτιά στον ουρανό εγράφη/ Δέντρα τη δακτυλοδειχτούν, αστέρια την κοιτούνε/ επιγραφή την έχουνε τα σπίτια κι είναι τάφοι".

Μάλλον αυτοί οι στίχοι, οι δικοί του, θα ταίριαζαν καλύτερα σαν επίγραμμα στο σπίτι που γεννήθηκε ο Καρυωτάκης, στην Τρίπολη. Ενα σπίτι που η μαρμάρινη πλάκα ότι "εδώ γεννήθηκε ο ποιητής" θα έπρεπε μάλλον να μπει τελευταία και όχι πρώτη. Τελευταία σε μια σειρά αναστύλωσης, ανάδειξης και πολιτιστικής χρήσης. Διαδικασίες, που για το υπουργείο Πολιτισμού (ναι, αυτού του πολιτισμού, για τον οποίο η κρατική εκδοχή της "εθνικής περηφάνιας" αποτελεί πλέον το σάβανό του) και για το Δήμο της Τρίπολης αποτελούν μάλλον πάρεργο. Και το σπίτι χάσκει, αρχιτεκτονικό κουφάρι, ετοιμόρροπο, προς σύνεση όσων ακόμη - των ελαχίστων; - έχουν ψευδαισθήσεις για την αντοχή - και την ανοχή - των πολιτισμικών μας αντισωμάτων. Πάλι καλά που υπάρχουν τυπωμένα και τα ποιήματά του και είναι δύσκολο να πουν ότι ο ποιητής δεν υπήρξε καν.

Αργότερα, μια είδηση από τις εφημερίδες ήρθε να συμπληρώσει ένα κομμάτι της άλλης πλευράς του ίδιου νομίσματος. "Ελπίζουμε να δημιουργήσουμε ένα μεγάλο τουριστικό αξιοθέατο και τόπο προσκυνήματος εδώ". Δήλωση του Γκίντεον Ανβι, υπεύθυνου των ισραηλινών αρχαιολογικών αρχών για την ανακάλυψη μιας εκκλησίας του 5ου αιώνα. Η οποία χτίστηκε εκεί, γιατί, σύμφωνα με την παράδοση, "κάθισε να ξεκουραστεί η Παναγία στο ταξίδι προς τη Βηθλεέμ, όπου θα γεννούσε τον Χριστό".

"Ρεαλιστής" ο εν λόγω αρμόδιος, είδε αυτό που δεν είδαν οι Ελληνες συνάδελφοί του, θα μπορούσε να πει κάποιος. Και βέβαια, ο μύθος του χτισίματος της εκκλησίας αφορά στην εκκλησιαστική παράδοση. Το γεγονός όμως της ανακάλυψής της, σαν ιστορικού μνημείου, αφορά πολλούς. Και ποιος μπορεί να πει πλέον - χωρίς να κινδυνέψει να χαρακτηριστεί αφελής - ότι η λέξη "προσκύνημα" δεν ταυτίζεται στο μυαλό του εν λόγω αρμόδιου με τη λέξη "τουρισμός";

Ακόμη περισσότερο: Με την εγχώρια πείρα του "θρησκευτικού τουρισμού" όπου πολλά μοναστήρια με εκκλησιαστικό "μάνατζμεντ" εκμεταλλεύονται το ιστορικό μνημείο με οικονομικά θύματα τους θρησκευόμενους και "πολιτιστικά" θύματα τους μη, ποιος μπορεί να πει ότι οι όποιες λέξεις με συγκινησιακή φόρτιση που χρησιμοποιούν οι αρμόδιοι δεν αποτελούν παρά το άλλοθι της εγκατάλειψης (στην περίπτωση του Καρυωτάκη) ή του κέρδους στη δεύτερη περίπτωση;

Ανάλογα παραδείγματα πολλά. Οπως ο ναός της Αφροδίτης στην Αφαία του Σκαραμαγκά, που το μόνο που προειδοποιεί πως δεν πρόκειται για σκουπιδότοπο είναι μια θλιβερή συρμάτινη περίφραξη και μια ταμπέλα. Αλλωστε, τι μπορεί να σημαίνει ένας ακόμη αρχαίος ναός στο Λεκανοπέδιο, αφού έχουμε την Ακρόπολη;..

Το εμπορικό δαιμόνιο του Ισραηλινού αρμόδιου με την εγχώρια αδιαφορία ταυτίζονται. Γι' αυτούς που ο πολιτισμός έχει αξία χρήσης, όπως και η χρηματιστηριακή μετοχή, φαίνεται πως, όπως έλεγε και ο Καρυωτάκης, λίγο παραφρασμένος, "η ευτυχία" τους, "θα 'ναι ζήτημα ύψους"...

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Σωτήρια μνημοσύνη (2017-08-06 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ (2009-04-10 00:00:00.0)
Επικίνδυνη και για τα μνημεία η επίσημη εκκλησία (2004-04-10 00:00:00.0)
Πνεύμα... αγάπης και σεβασμού (2003-09-04 00:00:00.0)
Επίθεση κατά της ανθρωπότητας (2003-02-26 00:00:00.0)
"Θρήσκος" σκοταδισμός (1995-01-12 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ