Τρίτη 23 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Κριτική σκέψη απαιτούσαν τα θέματα Φυσικής

Συνέχεια σήμερα με Πολιτική Οικονομία για τη Δ' Δέσμη

Χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα κύλησε η χτεσινή τρίτη μέρα των γενικών εξετάσεων κατά την οποία οι υποψήφιοι των δύο πρώτων δεσμών εξετάστηκαν στηΦυσική και της Γ Δέσμης στα Αρχαία Ελληνικά, ενώ οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ στα Μαθηματικά.Σήμερα οι εξετάσεις συνεχίζονται με την εξέταση των υποψηφίων της Δ Δέσμης στο μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας.

Η αποχή στην Α Δέσμη έφτασε στο 6.99%, στη Β Δέσμη το 9.86% και στη Γ Δέσμη το 8.08%, παρουσιάζοντας μια αύξηση σε σχέση με πέρσι 0.31%. Η εκπομπή των θεμάτων ξεκίνησε για τις τρεις δέσμες στις 7.00 π.μ. και ολοκληρώθηκε στις 7.30 π.μ. ενώ για τα ΤΕΛ ξεκίνησε στις 9.33 π.μ. και διήρκεσε 18 λεπτά. Στο μεταξύ έχει ήδη ξεκινήσει η διόρθωση των γραπτών της Εκθεσης και όπως είπε χτες ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αγγ. Ζησιμόπουλος, δεν έχει ζητηθεί καμία διευκρίνιση από τα βαθμολογικά κέντρα.

Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων

Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων κρίνει ότι "τα φετινά θέματα ανταποκρίνονται στην επιλεκτική λειτουργία των εξετάσεων, κυρίως λόγω της δυσκολίας του αδίδακτου κειμένου και δημιουργούν όρους άνισης μεταχείρισης σε σύγκριση με τα περυσινά θέματα". Συγκεκριμένα, η ΠΕΦ αναφέρει:

"1. Το διδαγμένο κείμενο είναι αυτονόητα βατό, δεδομένου ότι οι υποψήφιοι το έχουν διδαχθεί αναλυτικά και, κατά πάγια τακτική, το έχουν αποστηθίσει.

2. Το αδίδακτο κείμενο έχει νοηματική αυτοτέλεια και λεξιλόγιο γνωστό στους υποψηφίους, ωστόσο παρουσιάζει κάποιες σοβαρές δυσκολίες που οφείλονται στο μακροπερίοδο λόγο, στις συνεχείς υποτάξεις, στην εναλλαγή πλάγιου - ευθέος λόγου και, γενικά, σε εξειδικευμένα συντακτικά φαινόμενα.3. Ως προς τις παρατηρήσεις:

  • Η διατύπωση της νοηματικής παρατήρησης περιορίζει τον υποψήφιο στο συγκεκριμένο απόσπασμα και δεν του αφήνει περιθώρια ανάλυσης της συνοπτικής έκφρασης με αξιοποίηση των ενδοκειμενικών στοιχείων.
  • Η γραμματολογική παρατήρηση είναι τυποποιημένη επιλογή από μικρή εισαγωγή και μάλιστα - ως συνήθως - άσχετη προς το εξεταζόμενο κείμενο.
  • Οι γραμματικοσυντακτικές παρατηρήσεις - παραδοσιακές, όπως πάντα - δε στοχεύουν στην ανίχνευση της λειτουργίας της γλώσσας σε σύγκριση με τα περυσινά θέματα.

Η ΠΕΦ κρίνει ότι τα φετινά θέματα ανταποκρίνονται στην επιλεκτική λειτουργία των εξετάσεων, κυρίως λόγω της δυσκολίας του αδίδακτου κειμένου και δημιουργούν όρους άνισης μεταχείρισης σε σύγκριση με τα περυσινά θέματα.

Πέρα, όμως, από αυτές τις επισημάνσεις η ΠΕΦ καταθέτει άλλη μια φορά την άποψή της για αλλαγή του τρόπου εξετάσεων των Αρχαίων Ελληνικών, με στόχο την κατανόηση της μορφής, της δομής και του περιεχομένου των κειμένων όπως αυτά ανιχνεύονται μέσα από τη λειτουργία της γλώσσας".

Η Ενωση Ελλήνων Φυσικών

Ως "θέματα μέτριας δυσκολίας" χαρακτηρίζει η Ενωση Ελλήνων Φυσικών τα θέματα της Φυσικής, στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της Α και Β Δέσμης. Συγκεκριμένα αναφέρει:

Εκτιμάται ότι ένας μαθητής, επαρκώς προετοιμασμένος και με καλλιεργημένη την κριτική σκέψη, μπορούσε να αντιμετωπίσει με επιτυχία τα θέματα.

Β. Οι ερωτήσεις, που στόχευαν στον έλεγχο της κριτικής ικανότητας των υποψηφίων θα έπρεπε να είναι προσεκτικότερα επιλεγμένες και ορθότερα διατυπωμένες.

Ειδικότερα, για τα θέματα, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών τονίζει:

Α Θέμα 1Α: Ζητείται να επιλεγεί το διάγραμμα που απεικονίζει "ισοβαρή μεταβολή". Τούτο ισχύει απολύτως για το διάγραμμα 2. Παρά ταύτα το διάγραμμα 3 απεικονίζει και ισοβαρή μεταβολή. Αρα ως σωστές απαντήσεις πρέπει να θεωρηθούν αυτές που αναφέρονται στο διάγραμμα 2 ή στο διάγραμμα 3 ή στα διαγράμματα 2 και 3.

Β 1Β: Για την αιτιολογημένη απάντηση του ερωτήματος (β σκέλος) απαιτείται επαρκής πειραματική εμπειρία που πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει στο σύνολο των υποψηφίων. Αρα θετική ή αρνητική απάντηση, επαρκώς τεκμηριωμένη, πρέπει να θεωρηθεί ως σωστή.

Γ 2Α: Με βάση τα αναγραφόμενα στο σχολικό βιβλίο θα έπρεπε να αναφέρεται (2η πρόταση) ότι τα πλάτη των συνιστωσών ταλαντώσεων είναι ίσα.Δ Θέμα 3. Επρεπε αντί για "μέτρο" της μεταβλητής δύναμης F να λέει "αλγεβρική τιμή" της F, γιατί αλλιώς ο υποψήφιος, διερευνώντας το πρόβλημα, μπορεί να θεωρήσει δύο περιπτώσεις ως προς τη φορά της δύναμης μετά το μηδενισμό της στη θέση χ= 8 cm. Δηλαδή:

α) Φορά της δύναμης προς τα δεξιά. Στην περίπτωση αυτή το σωματίδιο δε σταματά. Αρα δεν είναι δυνατόν να έχουμε απάντηση στο ζητούμενο.

β) Φορά της δύναμης προς τα αριστερά. Στην περίπτωση αυτή το σώμα σταματά στιγμιαία για πρώτη φορά στη θέση x=12 cm και για δεύτερη φορά στη θέση χ=0(κάνει, δηλαδή, ταλάντωση) και επομένως ο υποψήφιος έπρεπε να υπολογίσει δύο διαφορές δυναμικού + 120 volt και - 120 volt.

Ε Θέμα 4. Επρεπε να αναφέρεται ότι το πλαίσιο δεν έχει ωμική αντίσταση.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

Διατυπωμένα με σαφήνεια, εντός ύλης και χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία χαρακτήριζαν εκπρόσωποι της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας τα θέματα των Μαθηματικών, στα οποία εξετάστηκαν οι απόφοιτοι τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ. Πάντως, όπως έλεγαν, είναι αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα περυσινά αντίστοιχα θέματα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ