Τετάρτη 17 Φλεβάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΖΑΤΖΑ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΗΣ ΠΚΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ
"Διεύρυνση" στην υπηρεσία της αγοράς

- Την περασμένη βδομάδα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την ίδρυση νέων τμημάτων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, στο πλαίσιο της "διεύρυνσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης". Γιατί αντιδρούν οι φοιτητές στην ίδρυση τέτοιων τμημάτων;

- Η αντίθεση των φοιτητών, αλλά και άλλων φορέων την εκπαιδευτικής κοινότητας, στα νέα τμήματα έχει ξεκινήσει πολλούς μήνες πριν την ανακοίνωσή τους. Τα νέα αυτά τμήματα πιστοποιούν την κυβερνητική προσπάθεια για αλλαγή του χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στροφή στην κατάρτιση. Αυτός είναι ο πρώτος άξονας της αντίθεσής μας.

Ο δεύτερος είναι η περίφημη χρηματοδότηση από το ΕΠΕΑΕΚ, το οποίο αποτελεί τον "Δούρειο Ιππο" για αλλαγή του σκηνικού σε όλη την Παιδεία και περισσότερο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε δύο χρόνια, η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα αυτό θα λήξει και, όπως προβλέπουν νομοσχέδια και ΠΔ του υπουργείου Παιδείας, η χρηματοδότηση των νέων τμημάτων και των ΠΣΕ θα προέρχεται από ένα μικρό κομμάτι του κρατικού προϋπολογισμού και από δίδακτρα και χρηματοδότηση από τις επιχειρήσεις. Προωθούνται, δηλαδή, τα δίδακτρα ως πόρος και θεσμοθετείται η στενότερη σύνδεση των επιχειρήσεων με το αντικείμενο των σπουδών, υπαγορεύοντας τι, για ποιον και με ποιον τρόπο θα μαθαίνουμε στα Πανεπιστήμια.

Η "διεύρυνση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης" μπορεί να ακούγεται καλά στο αυτί του καθενός, γιατί όλοι θέλουν να μορφώνονται περισσότεροι νέοι, χωρίς ταξικούς φραγμούς. Πρόκειται όμως, στην προκειμένη περίπτωση, για άστοχη προσπάθεια καλλωπισμού της "μεταρρύθμισης" που επιχειρείται, μιας μεταρρύθμισης αντιδραστικής από την αρχή μέχρι το τέλος της, που θεσμοθετεί "φίλτρα" στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης και καθιερώνει την Παιδεία των λίγων κι εκλεκτών.

- Οι ΠΚΣ υποστηρίζουν ότι τα νέα τμήματα αποκτούν χαρακτήρα "πιλοτικό" για τον αναπροσανατολισμό του περιεχομένου των σπουδών και για τη γενικότερη υποταγή των ιδρυμάτων στο μεγάλο κεφάλαιο. Από πού προκύπτει αυτό το συμπέρασμα;

- Μιλάμε για ένα μεγάλο αριθμό τμημάτων, που δεν έχουν μορφή "Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής" ή "Ανοιχτού Πανεπιστημίου", αλλά είναι οργανικά ενταγμένα στα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών των ΑΕΙ. Οταν λοιπόν ολόκληροι επιστημονικοί τομείς "αποστειρώνονται", όταν παίρνουν ένα επιστημονικό αντικείμενο, το κουτσουρεύουν και σου "οριοθετούν" τη γνώση, όταν τελικά αυτό που απομένει είναι η φτηνή κατάρτιση, καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται πια για επιτελικό σχέδιο για να "πιεστεί" όλη η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προς τα κάτω, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τη στροφή από τη μόρφωση στην κατάρτιση, αλλά και τη στροφή από τη δημόσια δωρεάν Παιδεία στην ιδιωτικοποίηση.

- Ποια είναι η πρόταση των Πανσπουδαστικών Κινήσεων Συνεργασίας για ουσιαστική αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης;

- Είμαστε κατ' αρχήν αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια που γίνεται στα πλαίσια της "μεταρρύθμισης" για δήθεν "διεύρυνση" και διεκδικούμε αναβάθμιση του περιεχομένου και των προγραμμάτων σπουδών στα υπάρχοντα πανεπιστημιακά τμήματα. Ζητάμε πτυχία με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, θεωρούμε αναπόσπαστο το δικαίωμα στη δουλιά και ζητάμε να μην αποσυνδεθεί το πτυχίο από τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως μεθοδεύεται. Θέλουμε ειδίκευση στο προπτυχιακό επίπεδο και όχι στα μεταπτυχιακά και όλα αυτά μέσα σε μία ενιαία ανώτατη εκπαίδευση και όχι σε ένα πολυδιασπασμένο σύστημα εκπαίδευσης πολλών ταχυτήτων, που θα καθορίζονται με ταξικά φίλτρα.Μ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ