Πέμπτη 24 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Επιλεκτικός και ταξικός ο χαρακτήρας του

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ, στην οποία παρατίθενται συγκλονιστικά στοιχεία για τα πρώτα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής "μεταρρύθμισης"

Τον επιλεκτικό και ταξικό χαρακτήρα του Ενιαίου Λυκείου, τη σταδιακή "αποψίλωση" του μαθητικού πληθυσμού στο λύκειο, καθώς επίσης και τον υποβιβασμό του δημόσιου σχολείου έναντι της ιδιωτικής "πρωτοβουλίας", επισημαίνουν σε Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Αποστόλης Τασούλας, Αχιλλέας Κανταρτζής, Σταύρος Παναγιώτου και Μπάμπης Αγγουράκης.

Απευθυνόμενοι προς τον υπουργό Παιδείας, ο κομμουνιστές βουλευτές τονίζουν ότι "το ΚΚΕ είχε από την αρχή επισημάνει ότι ο Ν. 2525/97 εξυπηρετεί τη σταδιακή αποψίλωση του μαθητικού πληθυσμού από το Λύκειο, που παγιώνεται σαν ξεχωριστή βαθμίδα από τη βασική - υποχρεωτική εκπαίδευση, προσανατολισμένη αυστηρά σε όσους θα καταφέρουν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αυτός ο ελιτίστικος χαρακτήρας του Λυκείου αποκαλύπτεται ήδη με την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νόμου, καθώς μόλις 90.000 μαθητές φοίτησαν στη Β Λυκείου,ανεξάρτητα από το πόσοι τελικά θα προαχθούν. Ηδη δηλαδή ένα μεγάλο μέρος, γύρω στους 30.000,από τους 121.805 περσινούς μαθητές της Α Λυκείου (σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για τη σχολική χρονιά 1997-98) αποθαρρημένοι δε συνέχισαν τις σπουδές τους στο Ενιαίο Λύκειο", επισημαίνουν οι βουλευτές.

Αναφερόμενοι στον "επιλεκτικό - ταξικό" χαρακτήρα του Λυκείου, υπογραμμίζουν ότι "υπηρετεί ανάμεσα στα άλλα μέτρα και την κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων, θεσμός που παραμένει φέτος κατ' εξαίρεση μόνο στη Β Τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Η εικόνα που σχηματίζεται ήδη από τις προαγωγικές εξετάσεις της Α Λυκείου είναι αποκαλυπτική. Συγκριτικά με πέρσι περισσότεροι μαθητές δε θα καταφέρουν απ' ό,τι φαίνεται να προαχθούν, καθώς δε δίνεται η δυνατότητα να επανεξεταστούν και να βελτιώσουν το βαθμό τους, για να συγκεντρώσουν τον απαραίτητο γενικό μέσο όρο προαγωγής.Αλλά επίσης μια σημαντική μερίδα μαθητών που θα προαχθούν συμπληρώνοντας το γενικό μέσο όρο, παρά το ότι δεν καταφέρνουν να εξασφαλίσουν τη βάση σε μια σειρά σημαντικά μαθήματα (γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, κλπ.), θα μεταφερθούν απροετοίμαστοι στην επόμενη τάξη ή θα παραιτηθούν από κάθε προσπάθεια".

Υπολειτουργία του δημόσιου σχολείου

Για αφόρητη κατάσταση στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και για υπολειτουργία των δημόσιων σχολείων κάνουν λόγο στην Ερώτηση οι βουλευτές του ΚΚΕ, επισημαίνοντας: "Η κατάσταση αυτή γίνεται αφόρητη για τα παιδιά του λαού μας που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, καθώς το πρόγραμμα εφαρμόζεται σε συνθήκες απαξίωσης των εκπαιδευτικών και των μαθητών τους. Κινδυνεύει να γίνει καθεστώς η υπολειτουργία των σχολείων ως το Δεκέμβρη και φοβόμαστε ότι θα επαναληφθούν και ορισμένα ιδιαίτερα αρνητικά φαινόμενα, καθώς "τα νέα βιβλία" προγραμματίζεται να τα προμηθευτούν οι καθηγητές το Σεπτέμβρη και χωρίς ουσιαστική προετοιμασία, να τα διδάξουν αυτομάτως, ή να καταφύγουν στην "ιδιωτική πρωτοβουλία" για να ενημερωθούν και να αγοράσουν φωτοτυπημένα υλικά για τη διδασκαλία. Είναι απορίας άξιον πώς οι μεγαλοϊδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων προμηθεύονται πριν από τα κρατικά εκπαιδευτήρια όλες τις πληροφορίες και το υλικό για το αναλυτικό πρόγραμμα του Ενιαίου Λυκείου,αναλαμβάνοντας ουσιαστικά να το εκλαϊκεύσουν στους μαθητές, γονείς, ακόμα και εκπαιδευτικούς του δημόσιου, δημιουργώντας βάσιμα την εντύπωση ότι οι ιδιώτες κερδοσκόποι είναι οι αυθεντικοί εκπρόσωποι του εκπαιδευτικού συστήματος".

Θρασύτατες απαιτήσεις

Οπως τονίζουν οι κομμουνιστές βουλευτές, "αυτές οι συνθήκες υποβιβασμού του ρόλου του δημόσιου σχολείου, κατά την άποψή μας συνειδητού και σκόπιμου, είναι η καλύτερη διαφήμιση "της ιδιωτικής πρωτοβουλίας".Μας ανησυχούν ιδιαίτερα τα φαινόμενα που αναπτύσσονται στο χώρο των ιδιωτικών σχολείων, με την επέκταση σχολείων στις περιφέρειες της χώρας μας και την προνομιακή μεταχείριση μιας ελίτ μαθητών "ξένων σχολείων", που μπορούν να αποκτήσουν Απολυτήριο ισοδύναμο με αυτό του Ενιαίου Λυκείου, χωρίς να υποστούν την ψυχοφθόρα διαδικασία του εξεταστικού μαραθώνιου, στον οποίο υποχρεούνται να συμμετέχουν οι μαθητές των δημόσιων σχολείων (βλ. έκδοση του υπουργείου Παιδείας "Ενιαίο Λύκειο: νομοθετικό πλαίσιο", σελ. 70).

Ιδιαίτερα επεκτατικές μονοπωλιακές βλέψεις φαίνονται να έχουν οι μεγαλοφροντιστές, που διεκδικούν ανοιχτά χώρο σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης, επιδιώκοντας να αναλάβουν την "ενισχυτική διδασκαλία", να υποκαταστήσουν τη "μεταγυμνασιακή επαγγελματική εκπαίδευση" κλπ. Συνολικά ο ιδιωτικός τομέας εκπαίδευσης - παραπαιδείας, περιλαμβανομένης και της επαγγελματικής κατάρτισης των ΙΕΚ, ένας τομέας που λειτουργεί κερδοσκοπώντας από την αγωνία και τα ανεκπλήρωτα όνειρα γονιών και μαθητών, απαιτεί θρασύτατα ακόμη και τη χρηματοδότησή του από τα πενιχρά κονδύλια των δημόσιων δαπανών για την παιδεία",υπογραμμίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ.

Ερωτάται ο υπουργός

Οι Απ. Τασούλας, Αχ. Κανταρτζής, Στ. Παναγιώτου και Μπ. Αγγουράκης ρωτούν τον υπουργό Παιδείας:

  • Θα επιμείνει στην κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων και στο φιλτράρισμα των μαθητών από τάξη σε τάξη, και γενικότερα στην αποθάρρυνση της μεγάλης μάζας των μαθητών από τη συνέχιση των σπουδών τους;
  • Θα προχωρήσει η κατεύθυνση της σύμπτυξης τάξεων και Λυκείων, που δόθηκε με σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας στην αρχή και το τέλος της χρονιάς, είτε για τη μεγιστοποίηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη (έως 35 μαθητές στις τάξεις του Λυκείου!) είτε για την αμφίβολη διατήρηση πολλών σημερινών Ενιαίων Λυκείων Τεχνολογικής Κατεύθυνσης;
  • Τι μέτρα έχει πάρει το υπουργείο, σχετικά με την έγκαιρη κάλυψη των κενών θέσεων σε εκπαιδευτικούς, την προετοιμασία τους, ιδιαίτερα για τη διδασκαλία νέων μαθημάτων και βιβλίων, και γενικότερα μέτρα υποδομής, έτσι ώστε οι καθηγητές και μαθητές των δημόσιων σχολείων να ξεκινήσουν τη νέα χρονιά το Σεπτέμβρη του '99 κι όχι το 2000;
  • Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης για την επέκταση της ιδιωτικής παραπαιδείας - εκπαίδευσης - κατάρτισης και πώς τοποθετείται απέναντι στα αιτήματα της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιοκτητών Εκπαιδευτηρίων, της Πανελλήνιας Ενωσης Ιδιοκτητών ΙΕΚ, της Πανελλήνιας Ενωσης Ιδιωτικών ΤΕΕ κι άλλων ενώσεων που προσανατολίζονται στη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Ιδιωτικής Εκπαίδευσης;

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ