Τρίτη 29 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Επιστολή σε κάποιους "παιδαγωγούς"

Η επεξεργασία των προτάσεων για τη Δημόσια Εκπαίδευση, πριν αυτές πάρουν τη μορφή Νόμου, έγινε από ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ. Φέρουν τις δικές τους υπογραφές. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και οι σύμβουλοι του υπουργού στα εκπαιδευτικά έχουν βάλει τις δικές τους σφραγίδες (η κατά τη γνώμη μου πολύ καθυστερημένη παραίτηση του Αντιπροέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δεν αναιρεί τον κανόνα). Σ' αυτούς τους ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ θα ήθελα να θέσω ορισμένα ερωτήματα.

- Πιστεύετε πραγματικά ότι αυτός ο Νόμος βοηθάει τη Δημόσια Εκπαίδευση, όπως τουλάχιστον διακηρύσσει η κυβέρνηση;

- Πιστεύετε ότι η εντατικοποιημένη διδασκαλία μπορεί να βοηθήσει στην αναπλήρωση της ύλης ή εμποδίζει ακόμη και στην αφομοίωση όσων θα μάθαιναν οι μαθητές με φυσιολογικούς ρυθμούς διδασκαλίας;

- Η πράξη δείχνει ότι τουλάχιστον το 95% των μαθητών οδηγήθηκε με το νέο σύστημα στα Φροντιστήρια (αυτό δε σημαίνει ότι επιχειρηματολογεί κανείς υπέρ του παλαιού). Η συνέπεια για τους μαθητές είναι να κάθονται 12 - 14 ώρες το 24ωρο στα θρανία. Μπορούν να μελετήσουν από εκεί και πέρα; Μπορούμε να έχουμε αφομοίωση και γνώση χωρίς μελέτη;

- Βιβλία που χρόνια διδάσκονταν σε μαθήματα Δέσμης Γ Λυκείου (π.χ. Φυσική, Χημεία, Λατινικά κλπ.) διδάσκονται τώρα στη Β Λυκείου. Εχετε στοιχεία ότι είχαμε αύξηση της ευφυίας των μαθητών, άρα μπορούν να διδαχθούν αυτά τα μαθήματα σε μικρότερη ηλικία; Εγινε πειραματική διδασκαλία πριν την εφαρμογή; (Απ' ό,τι γνωρίζω όχι). Μπορεί αυτό να χαρακτηριστεί απλώς σαν προχειρότητα;

- Μήπως έγινε πειραματική εφαρμογή των νέων μέτρων για την Εκπαίδευση ή γίνεται καθολικά σ' όλα τα σχολεία η πειραματική εφαρμογή με όλες της τις συνέπειες;

- Ποια εκτιμάτε ότι είναι η ψυχολογική κατάσταση των μαθητών του Λυκείου, ιδιαίτερα των μαθητών της Β τάξης; Κάνατε τον κόπο να 'ρθείτε σε επικοινωνία μαζί τους και να τους ρωτήσετε;

- Μπορείτε έστω και για ένα λεπτό να 'ρθείτε στη θέση τους και να σκεφθείτε πόσοι από σας, αν δίνατε εξετάσεις για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο μ' αυτό το σύστημα, που εσείς προτείνετε ή δέχεστε σιωπηρά, θα είχατε ακολουθήσει την ίδια πορεία;

- Μπορείτε να υποπτευθείτε τα συναισθήματα των μαθητών στους οποίους δίνετε ουσιαστικά μία ευκαιρία, κυρίως γι' αυτούς που βάζουν υψηλούς στόχους ή των αδυνάτων μαθητών, για τους οποίους η μόνη επιλογή που τους μένει είναι ο Καιάδας των ΤΕΕ; Αλήθεια, γνωρίζετε πώς λειτούργησαν τη φετινή χρονιά;... έτσι χωρίς πρόγραμμα και για πολύ μεγάλο διάστημα χωρίς βιβλία και καθηγητές;

- Εχετε πάρει υπόψη σας τους μαθητές που έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες, προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα για τους οποίους η παιδαγωγική αντιμετώπιση του Συλλόγου των καθηγητών τούς βοηθάει να προχωρήσουν; (και δεν εννοώ τους "φυσικώς αδυνάτους", που ακόμα και αυτοί θα υποχρεωθούν να δώσουν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στα ίδια θέματα προφορικά). Φαντάζομαι την ανάλογη παιδαγωγική αντιμετώπιση δε θα έχουν απ' τους computers και τις πολυδιαφημισμένες απρόσωπες εξετάσεις. Προβλέψατε τίποτα για το μέλλον αυτών των παιδιών;

- Μπορείτε, έστω στιγμιαία, να 'ρθείτε στη θέση των οικογενειών τους; Καθημερινά γινόμαστε δέκτες της αγανάκτησής τους και της αγωνίας τους, όχι τόσο για την επιτυχία των παιδιών τους στις εξετάσεις, όσο για τη διαφύλαξη της υγείας τους, ψυχικής και σωματικής.

- Σκεφτήκατε έστω και για λίγο ότι οι μαθητές των Λυκείων αλλά και σε μεγάλο βαθμό των Γυμνασίων δεν έχουν ελεύθερο χρόνο; Μπορεί να έχουμε φυσιολογική ανάπτυξη γι' αυτά τα παιδιά;

- Εκτιμάτε ότι η αυριανή κοινωνία θα έχει πολύπλευρους πολίτες, όταν στην ουσία "απαγορεύεται" στους σημερινούς μαθητές να ασχοληθούν με τα κοινά, με τον πολιτισμό, να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο, να έχουν εν πάση περιπτώσει μια πλατιά ενημέρωση για το τι συμβαίνει γύρω τους; Τους δίνονται οι ευκαιρίες για να αναζητήσουν αιτίες και να δώσουν τις δικές τους εξηγήσεις;

- Η ηχηρή σιωπή σας, τη στιγμή της εξέλιξης των μαθητικών αγώνων, για αναβαθμισμένη Δημόσια Παιδεία, εκτιμάτε ότι ήταν η ενδεδειγμένη παιδαγωγική αντιμετώπιση; Πού ήταν η φωνή εκείνων των ΔΑΣΚΑΛΩΝ, που βρίσκονται στην κορυφή της παιδαγωγικής πυραμίδας για τη στήριξη και ενίσχυση της φωνής των παιδιών;

- Εκτιμάτε ότι οι μαθητές μπορούν ν' αγαπήσουν το σχολείο και να το βλέπουν σαν χώρο απόκτησης πραγματικής γνώσης, όταν πιέζονται από πληθώρα εξετάσεων, τη στιγμή που το Λύκειο συνδέεται άμεσα με την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και μάλιστα από τη Β τάξη;

- Υστερα από εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου προτείνεται για όσα σχολεία δεν μπορούν να ολοκληρώσουν την ύλη η "συνοπτική διδασκαλία της". (Ο κάθε εκπαιδευτικός στη φράση συνοπτική διδασκαλία μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία και να διδάξει ανάλογα). Το χειρότερο είναι ότι η ύλη που θα διδαχθεί συνοπτικά είναι ύλη εξετάσεων. Δεν υπάρχει επίσημο κείμενο, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, που να λέει το αντίθετο. Αυτό που κάνουν είναι να διαχέουν μέσω των εφημερίδων ή και με άλλους τρόπους προφορικά ότι δε θα μπουν θέματα απ' αυτή την ύλη. Μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει υπεύθυνη τη στάση αυτή; Είναι κακό να βγει η κυβέρνηση και να πει, έστω και τώρα, ότι περικόπτεται ένα μέρος της ύλης; Κάναμε λάθος στις εκτιμήσεις μας. Εδώ ολόκληρο ΝΑΤΟ καθημερινά αναγνωρίζει λάθη και όχι μόνο. Μέχρι και συγνώμη ζητούν... μετά τα εγκλήματα όμως.

- Από τις εξετάσεις αυτές εξαιρούνται εκτός των εσπερινών και μειονοτικών σχολείων, για τα οποία κανείς δε θα είχε αντίρρηση, ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ και τα ξενόγλωσσα τμημάτων των Ενιαίων Διαπολιτισμικών Λυκείων, όπως λέγονται. Απ' ό,τι γνωρίζω, αυτά τα "εκλεκτά Λύκεια" παρέχουν ισότιμο Απολυτήριο μ' εκείνο των Δημόσιων Λυκείων, που για να το πάρει κανείς χρειάζεται να δώσει στη Β και Γ τάξη εξετάσεις σε 26 μαθήματα. Μπορεί κανείς να μιλάει για ισότητα ευκαιριών, που είναι μια βασική δημοκρατική αρχή; Εχω στη διάθεσή μου σχετική επιστολή - διαφήμιση γνωστού αμερικάνικου"Διαπολιτισμικού Λυκείου" της Θεσσαλονίκης. Θα ήταν αφελές αν ρωτούσα ποιοι θα έχουν την ευκαιρία να φοιτήσουν σε παρόμοια σχολεία, που θα φυτρώνουν σαν μανιτάρια σε όλη τη χώρα; Αμφιβάλλει κανείς ότι η Δημόσια Εκπαίδευση θα απευθύνεται σε μαθητές που οι οικογένειές τους θα έχουν χαμηλά εισοδήματα; Οι οποίοι... πάει πολύ να έχουν και μεγάλες απαιτήσεις.

Δημήτρης ΤΣΙΜΟΥΡΑΣ,

Εκπαιδευτικός


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ