Κατάλογο με τίτλο "τα δικαιώματα του ταξιδιώτη", στον οποίο περιέχονται ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την περίοδο των αδειών - και όχι μόνο - έδωσε χτες στη δημοσιότητα το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ). Πληροφορίες και δικαιώματα που καλό είναι να έχουμε όλοι υπόψη, αν και πολλές φορές η απαίτηση της πλήρους εφαρμογής τους ταυτίζεται με μία πολυπλόκαμη και δαιδαλώδη γραφειοκρατική διαδικασία στο βαθμό που έχουν να κάνουμε με τη διεκδίκηση αποζημιώσεων.
Σύμφωνα με τον κατάλογο του ΙΝΚΑ στα πλαίσια των μετακινήσεων με αεροπλάνο ισχύει:
Στα ταξίδια με πλοίο εάν καθυστερήσει υπερβολικά να αναχωρήσει δικαιούσθε κάλυψη εξόδων διατροφής και διαμονής ή να ακυρώσετε το εισιτήριο και να πάρετε πίσω τα χρήματά σας.
Επίσης:
Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ, εάν το ταξίδι δεν πραγματοποιήθηκε ή δεν ολοκληρώθηκε με ευθύνη του Οργανισμού, ο επιβάτης μπορεί είτε να ταξιδέψει με άλλη αμαξοστοιχία είτε να αναβάλει το ταξίδι του για άλλη ημερομηνία με το ίδιο εισιτήριο είτε, εάν το ταξίδι διακοπεί στη μέση της διαδρομής, να επιστρέψει στο σταθμό αφετηρίας με την πρώτη κατάλληλη αμαξοστοιχία χωρίς να πληρώσει εισιτήριο. Επιπλέον, μπορεί να ζητήσει πίσω το αντίτιμο του εισιτηρίου.
Στο ταξί υπάρχει ειδική ταρίφα 300 δρχ. επιπλέον για μεταφορά από αεροδρόμιο και 150 δρχ. από λιμάνια, σταθμούς τρένου ή υπεραστικών λεωφορείων.
Εάν έχετε κάνει κράτηση σε ξενοδοχείο και φτάνοντας εκεί το δωμάτιο δεν είναι διαθέσιμο, ο ξενοδόχος οφείλει να σας μεταφέρει σε άλλο ξενοδοχείο ίδιας κατηγορίας, στην ίδια πόλη, διαφορετικά δικαιούσθε αποζημίωση. Επίσης, το ξενοδοχείο μπορεί να ζητήσει προκαταβολή μέχρι και το 25% της συνολικής τιμής. Η προκαταβολή επιστρέφεται εάν ειδοποιήσει ο πελάτης 21 μέρες νωρίτερα ότι ακυρώνει την κράτηση.
Τέλος, τα εστιατόρια είναι υποχρεωμένα να εκδίδουν τιμοκαταλόγους, ενώ απαγορεύεται η ελάχιστη κατανάλωση κατ' άτομο και επιβάλλεται η έκδοση θεωρημένων αποδείξεων. Σε κέντρα που χαρακτηρίζονται τουριστικά επιτρέπεται η προσαύξηση των τιμών κατά 5% και είναι υποχρεωτική η έκδοση θεωρημένων αποδείξεων.